1
Поурочне планування з музичного мистецтва у 5-му класі
Вчитель: ЧУПРИН Сергій
Урок № 11 Дата 10.11.2021
ТЕМА 2. НАРОДНА МУЗИКА.
Тема: Пісня- душа народу. Історичні пісні.
Мета: Формування предметних компетентностей: допомогти учням усвідомити багатство та розмаїття народного мистецтва, ознайомити з поняттям «Історичні пісні»; розвивати вміння виражати та обґрунтовувати власне емоційно-естетичне ставлення до музичних та літературних образів; прищеплювати любов до мистецтва та культурних надбань українського народу.
Формування ключових компетентностей:
володіння державною мовою: вчити учнів аргументовано висловлювати свої думки національною мовою; математична грамотність: розвивати вміння чітко рахувати музичні долі, прораховувати ритм; ініціативність та підприємливість: розвивати вміння працювати в групах; загально-культурна компетентність: виховувати загально-культурну грамотність.
Тип уроку: комбінований
Навчальні ресурси: музичний інструмент, магнітофон, мультимедійна дошка, ілюстрації, портрет М.Лисенка.
ХІД УРОКУ.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
1. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Музичне вітання.
3. Повідомлення теми і мети уроку
II. МОТИВАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Своєрідним символом національної історії та культури є думи та історичні пісні . Найбільшим скарбом є народна пісня.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Бліцопитування
- українська народна пісня в моєму житті;
- на які групи за тембром поділяються голоси людини?
- що таке тембр?
IV. ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
1. Слово вчителя:
Українська музична культура має багату історію. Найбільшим скарбом є народна пісня, яка за своїм значенням у житті народу, тематикою, сюжетом і музичними особливостями поділяється на багато різноманітних жанрів. Своєрідним символом національної історії та культури є думи та історичні пісні. Творцями і виконавцями дум були мандрівні співці-кобзарі, які супроводжували свій спів грою на кобзі (рідше бандурі чи лірі).
В історичних піснях, котрі з явились у XV ст., оспівували реальних історичних осіб або безіменних героїв, розповідали про визвольну боротьбу українського народу з турецько-татарськими поневолювачами та польською шляхтою, про стихійні селянські повстання («Пісня про Байду», «Ой Морозе Морозенку, ти славний козаче», «За Сибіром сонце сходить» та інші). Сьогодні ці пісні виконують як із музичним супроводом(оркестр або ансамбль) так і без нього(а капела).
2. Мультимедійна презентація: »Пісня-душа народу. Історичні пісні»:
а) Бесіда:
- Що запам яталось? Якими ви побачили козаків?
3. Словникова робота.
А) Думи - твори української народної творчості, які виконували мандрівні співці-музики: кобзарі, бандуристи ,лірники.
Б) Історичні пісні-твори, присвячені історичним подіям або героям української історії.
В) А капела-виконання пісні без музичного супроводу
Г) Кобза - український струнний щипковий інструмент.
Д) Кобзарі - українські народні співці, які супроводжують свій спів грою на кобзі або бандурі.
Є) Увертюра - оркестровий вступ до опери, балету, кантати чи кінофільму. Вона побудована на головних мелодіях цих жанрів.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
1.Слухання музики.
А) «Засвіт встали козаченьки»
Б) Аналіз пісні: характер, динаміка, темп.
В) Бесіда
Мелодії народних пісень використовували багато композиторів. В увертюрі до опери «Тарас Бульба» ви почуєте мелодію народної пісні.
Г) Відомості про М.В.Лисенка.
Д) Увертюра до опери «Тарас Бульба»
Є) Робота в парах. Аналіз увертюри:.
-мелодія якої пісні звучить в оркестровому виконанні?
-які використані засоби музичної виразності ?
-порівняйте засоби виразності творів.
2. Творча робота.
А) Створення супроводу до пісні за допомогою ударно-шумових інструментів.
Б) Бесіда за картиною «Козак Мамай».
Що зображено на картині? Хто головний персонаж? Які використані засоби виразності? Який музичний інструмент зображено? Якою б музикою ви озвучили цей твір? Опишіть свої враження від картини.
3) Вокально-хорова робота.
А) Розспів.
Б) Розучування пісні «Козацькому роду нема переводу».
В) Виконання пісні «Золота зіронька».
VI.СЛОВО ВЧИТЕЛЯ (ВИСНОВКИ)
Пригадайте, як виникли думи та історичні пісні? Охарактеризуйте історію їх виникнення та звучання.
Які музичні твори ви слухали на уроці, як пісня отримала «друге життя» в опері?
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
1. «Валіза знань».
2. Оцінювання.
3. Повторення репертуару: «Веселкова».
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Послухати пісні, які звучать в вашій родині. Чи є серед них історичні, а також пісні, що оспівують козаків