Пісня як відображення характерів героїв у п’єсі І.П. Котляревського «Наталка Полтавка»

Про матеріал
Мета: - розкрити національний характер героїв твору через сприйняття та осмислення їх пісень - розвивати образне мислення, творчі здібності та спостережливість, уміння робити висновки на основі прочитаного - виховувати в учнів повагу до талановитості українського народу, берегти кращі традиції української родини, виховувати любов до своєї країни – України
Перегляд файлу

Тема: Пісня як відображення характерів героїв у пєсі І.П. Котляревського «Наталка Полтавка»
Мета: - розкрити національний характер героїв твору через сприйняття та осмислення їх пісень
- розвивати образне мислення, творчі здібності та спостережливість, уміння робити висновки на основі прочитаного
- виховувати в учнів повагу до талановитості українського народу, берегти кращі традиції української родини, виховувати любов до своєї країни – України
Обладнання: презентація ілюстрації до змісту твору, записи пісень, тестові завдання, текст твору
Тип: урок вільного спілкування

 Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Діти! Ми закінчуємо з вами вивчати твори видатного українського письменника І.П. Котляревського, що були паростками нової української літератури, зокрема пєсу «Наталка Полтавка».

Мета уроку: - розкрити національний характер героїв твору через сприйняття та осмислення їх пісень
- розвивати образне мислення, творчі здібності учнів,уміння робити висновки на основі прочитаного
- виховувати повагу до талановитості українського народу, берегти кращі традиції української родини, виховувати любов до своєї країни – України.
Епіграфом нашого уроку є слова Максима Рильського:

Не забувай того,хто сміло,
Із ясним сміхом розбудив,
І розгорнув ширококрило
Понад землею рідний співів

Спів… Пісня… Українська пісня. Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою юність красиву і ніжну! Який митець не був натхненний її мелодіями? Яка мати не співала цих легких, як сон, пісень над колискою дорогих дітей своїх українські пісні! З давніх-давен знали українців, як людей співучих. Казали, скільки зірок на небі, скільки крапель у морі, стільки пісень Україні. Не було колись жінки чи дівчини, яка не вміла б вшити собі рушник чи сорочку. І так само не було в Україні дівчини, яка б не співала. Мрії,прагнення, сподівання – все це знаходило вияв у пісні. Народна мудрість переконує, якщо ти вірний син народу, «бережи пісню і мову більше,ніж кордони». За легендою пісня є подарунком волелюбному українському народові.
Послухайте легенду Г. Медведя «Легенда про пісню»
І від того часу лине українська пісня по Україні і далеко за її межами.
… і понесла цю пісню в народ.
Пісня «Квітуча Україна».
 

Вчитель: Українська пісня надає колоритності літературним творам. Пісні відіграють важливу роль у характеристиці героїв, розкривають їх душу, вдачу та внутрішній світ. І підтвердженням цього є пєса «Наталка-Полтавка», над якою ми сьогодні будемо працювати. А для того, щоб досягти мети уроку, давайте нагадаємо сюжет пєси «Наталка-Полтавка». І покажемо останні сцени драми. Хто нагадає зміст пєси?
Учень – (починає твір піснею «Віють вітри, віють буйні», яку виконує головна героїня Наталка)
Пісня «Віють вітри, віють буйні»
Учениця: - «Петре, Петре де ти є?»
Вчитель: «Наталка не хочу йти супроти волі матері. Вона подала рушники возному Тетерваковському, але повертається Петро і дівчина рішуче боеться за своє щастя»
(Коли вчитель розповідає, виходить мати до столу. Наталка повязує рушником Виборного, хусточку возному. Ідуть Петро Микола»
Микола: «Кріпись Петре і ти,Наталка. Наступає хмара і великий грім.
Інсценівка. Остання сцена пєси «Наталка Полтавка» (Виборний – що ви тут так довго роздабарюєте? – до слів: От вам і Наталка! Люблю за обичай).
Пісня-запис «Ой, я дівчина Наталка»
Вчитель: Отже, діти, цей твір феноменальний. І.П. Котляревський довів дійсно, що Бог обдарував український народ саме таким талантом, як пісня. Пісні у пєсі «Наталка Полтавка» - не є вставним додатком для розваги, а її органічним елементом. В них розкриваються національні характери персонажів.
Цьому уроку передувала велика дослідницька самостійна робота, я вам заздалегідь дала завдання, вивчити пісні напам’ять, осмислити, виконати як пісню чи вірш, характеризувати образи героїв змістом пісень.
Отже, давайте почнемо пісенний вернісаж. І звернемось до чаруючого образу Наталки.

Вчитель: Мати… Це людина, яка з самого дитинства оберігає своє дитя. Саме тапкою є Горпина Терпелиха у пєсі, мати Наталки.
Пісня «Чи я тобі,дочко,не добра желаю?»
- Розкрити зміст пісні
Твір-мінітюра про маму.
Вчитель: У пісні співають всі. І ці пісні розкривають кращі риси українського народу: його щирість і волелюбність,відчайдушність і чуйність,любов до рідного краю, до рідної Батьківщини. Пісня, житиме, вічно, бо в наш час вона:
… зорею засіяла,
Птицею злетіла,
Своїм співом солов’їним,Душу полонила.
III. Вчитель. «Мозковий штурм. Бліц-опитування».
1. Скільки пісень виконано у творі? – 22 види
2. Які пісні за характером змісту і художніх засобів?(ліричні, сатиричні, гумористичні)
3. Яких пісень у творі найбільше? Ліричних. Чому?
Ліричні пісні надають усій п’єсі глибокої, теплоти і щирості.
4. Які є пісні за походженням?( авторські, фольклорного походження, літературного походження)
5. Назвати пісні написані автором? «Ой, я дівчина Наталка», «Віють вітри, віють буйні», «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву», «Чого вода каламутна».
6. Фольклорного походження, але оброблені І. Котляревського(«Сонце низько, вечір близенько», «Ворскло», річка невеличка»)
7. Народні пісні, введені у п’єсу майже без змін… «Ой під вишнею, під черешнею», «Та йшов козак з Дону», «Гомін, гомін по діброві…»
8. Хто написав оперу «Наталка-Полтавка»?
Видатний композитор Микола Лисенко.
9. Хто з видатних артисток виконував пісні «Наталки-Полтавки»?( Марія Заньковецька, Оксана Петрусенко, Марія Стафок)
IV. Закріплення вивченого м-лу.
1. Скласти сенкан до слова «пісня»
Пісня
Лірична, душевна
Навчає, розвиває, виховує
Пісня – душа народу

Пісня
Весела, мелодійна
Грає, дивує, зачаровує
Я її так люблю
Музика – мелодія душі

Пісня
Рідна, барвінкова, золотиста
Переливається,єднає, дзвенить
Пісня – талані подарований Богом дарунок
Тестування Оцінки

V. Підсумок уроку. Чи досягли ми мети уроки?
Вчитель: В чому ж сила пєси? В чому її чаруюча краса?
Учні: - В простоті, в правді і найголовніше – в любові до свого народу,рідного краю, землі, України.

 

 

docx
Додано
30 січня 2019
Переглядів
1056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку