Питання учням для самоконтролю знань при вивченні теми № 7 «Сучасна література в юнацькому читанні» допоможуть учням-десятикласникам опанувати програмовий матеріал на уроках зарубіжної літератури згідно з новою програмою з предмету.
Рівень Стандарт
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА
ПРОГРАМА
для 10–11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів
з українською мовою навчання
Авторський колектив програми:
голова – учитель-методист зарубіжної літератури Л. П. Юлдашева; наукові консультанти – д. філол. н., проф. О. М. Ніколенко, д. пед. н., проф. О. О. Ісаєва, д. пед. н., проф. Ж. В. Клименко, к. філол. н., проф. Ю. І. Ковбасенко, к. пед. н., ст. наук. співр. В. В. Снєгірьова, к. пед. н., доц. А. О. Мельник, к. пед. н., доц. О. В. Орлова; ст. викл. О. К. Бицько, члени групи – учителі-методисти зарубіжної літератури О. В. Гученко, І. І. Звершховська, Ж. В. Костюк, В. Г. Макаренко, Н. В. Онищенко, Н. І. Підгорна, О. В. Пітерська, Т. П. Сегеда, О. О. Семенюк, І. О. Смірнова, С. О. Тіхоненко, В. Г. Туряниця.
Тема № 7.
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ ЧИТАННІ
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів (за розділами)
|
Зміст навчального матеріалу |
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ ЧИТАННІ (2 год.) (1-2 твори за вибором учителя та учнів)
|
|
Учень / учениця Предметні компетентності Знаннєвий компонент знає популярних сучасних письменників та їхні твори; розуміє зв’язок творчості сучасного письменника з національними традиціями й тенденціями розвитку літератури, наводить приклади такого зв’язку в прочитаному творі; розповідає про основні події та персонажів прочитаних творів; формулює критерії художності; Діяльнісний компонент розрізняє твори класичної та масової літератури; аналізує й інтерпретує прочитані твори сучасності; визначає особливості індивідуальних стилів митців (на прикладі прочитаних творів); Ціннісний компонент висловлює судження щодо порушених у творах питань та художніх образів; робить висновки про національне та загальнолюдське значення прочитаних творів; критично оцінює твори масової літератури; Ключові компетентності Спілкування державною мовою висловлює враження щодо прочитаного зв’язною українською мовою; Спілкування іноземними мовами користується іноземними порталами й виданнями сучасної літератури (за умови володіння іноземною мовою); Математична компетентність виявляє здатність до абстрактного мислення (на різних етапах роботи з твором); установлює причиново-наслідкові зв’язки між подіями художнього твору, етапами еволюції героя (героїні), змінами ставлення до нього (неї) інших персонажів; Компетентності в природничих науках і технологіях Здійснює пошукову діяльність, словесно оформлює результати дослідження; критично оцінює результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творах літератури; застосовує різні види інформації та читання; Інформаційно-цифрова компетентність використовує інтернет-ресурси для отримання нових знань; складає дописи в соціальних мережах щодо прочитаних творів; використовує сайти сучасних зарубіжних письменників, українські та зарубіжні інтернет-ресурси, пов’язані з художньою літературою; Уміння вчитися самостійно визначає власну читацьку траєкторію; Ініціативність і підприємливість створює рекламу, рецензію улюблених сучасних творів; Соціальна та громадянська компетентності виявляє актуальні проблеми сучасного світу в прочитаних творах; аналізує читацькі інтереси молоді; усвідомлює відповідальність за свої вчинки; Обізнаність та самовираження у сфері культури сприймає твори сучасної літератури в контексті культури країни, яку репрезентує художній твір; порівнює літературні тексти з їхнім утіленням у кіномистецтві; Екологічна грамотність і здорове життя осмислює цінність життя; усвідомлює переваги й ризики інформаційної доби для особистості.
|
Франція Ромен Гарі (1914 – 1980). «Повітряні змії». Французький письменник єврейського походження (Роман Кацев), двічі лауреат Гонкурівської премії. Зображення Другої світової війни у творчості митця. Ідеї миру, людяності, порятунку духовних цінностей.
Бразилія Паоло Коельйо (нар. 1947). «Алхімік». Значення творчості П. Коельйо для сучасності. Пошуки сенсу буття в романі «Алхімік». Поняття «своя доля», «призначення», «мрія душі», «смисл існування». Система образів (пастух Сантьяго, Фатіма, Мельхиседек, Алхімік). Мотиви й образи світової культури у творі. Ознаки роману-притчі.
Швеція Тумас Йоста Транстремер (1931 – 2015). Лірика (1-2 твори за вибором учителя) Тумас Йоста Транстремер – лауреат Нобелівської премії, поет, перекладач, прозаїк. Розмаїття тем і жанрів його лірики. Актуальні проблеми сьогодення та образ сучасної людини в поезії Т. Й. Транстремера. Китай Мо Янь (Гуань Моє, нар. 1955). «Геній». Мо Янь – сучасний китайський письменник, лауреат Нобелівської премії з літератури. «Геній» – історія талановитого юнака, який наполегливо шукає спосіб убезпечення людей від руйнівних землетрусів. Гуманістична сутність образу та духовна стійкість героя на шляху до мети. Зміни у сприйманні Цзян Дачжі однокласниками, вплив героя на пробудження їхньої свідомості. Міфологічні алюзії у творі.
Велика Британія Сью Таунсенд (1946 – 2014). Цикл творів про Адріана Моула (1 за вибором учителя) Образ молодої людини, її становлення, стосунків зі світом та психологічні проблеми в циклі творів про Андріана Моула. Еволюція головного героя, формування характеру та цінностей. Авторська іронія. Жанр щоденника.
Ніл Річард МакКіннон Ґейман (нар. 1960). «Чому наше майбутнє залежить від читання» або «Кораліна». Н. Ґейман – англійський письменник-фантаст, автор романів, графічних новел і коміксів. «Чому наше майбутнє залежить від читання» – лекція Н. Ґеймана про важливість читання в житті людини. Проблематика повісті «Кораліна» (моральний вибір людини, стосунки батьків і дітей та ін.). Особливості стилю автора (чарівні елементи, дзеркальність образів, динамізм оповіді, іронія та ін.). Допитливість, сміливість, сила духу Кораліни. Символіка твору. Польща Йоанна Яґелло (нар. 1974). «Кава з кардамоном». Й. Яґелло – польська письменниця, авторка творів для дітей та молоді. «Кава з кардамоном»: Синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці). Проблема батьків і дітей. Образ головної героїні. Мова твору.
(ТЛ) Класична і масова література. Художність. (ЛК) Бібліотечні та інтернет-ресурси, використання їх для збагачення кола читання, розвитку навичок творчої роботи з книжкою. Взаємодія різних видів мистецтва (кіно і література та ін.), комп’ютерних технологій і літератури. (УС) Сучасні українські літературно-художні видання, інтернет-портали творів зарубіжної літератури. (ЕК) Трансформація тем, мотивів, образів, поетикальних засобів класики в сучасній літературі. (МЗ) Художня культура.
|
Запитання для самоконтролю
(Тема № 7)
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ ЧИТАННІ
Франція
Ромен Гарі (1914 – 1980). «Повітряні змії».
Бразилія
Паоло Коельйо (нар. 1947). «Алхімік».
Швеція
Тумас Йоста Транстремер (1931 – 2015).
Лірика (1-2 твори за вибором учителя)
Китай
Мо Янь (Гуань Моє, нар. 1955). «Геній».
Велика Британія
Сью Таунсенд (1946 – 2014). Цикл творів про Адріана Моула
(1 за вибором учителя)
Ніл Річард МакКіннон Ґейман (нар. 1960).
«Чому наше майбутнє залежить від читання» або «Кораліна».
Польща
Йоанна Яґелло (нар. 1974). «Кава з кардамоном».
1