за модельною навчальною програмою для закладів загальної середньої освіти авторки Коршевнюк Т.В.
(програму рекомендовано наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
70 год., 2 год. на тиждень
№ п/п |
Дата проведення |
Тема заняття |
Види навчальної діяльності |
Очікувані результати навчання учениця/учень |
Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ |
||||
1
|
|
Знання про природу, їх отримання та використання
|
Наводить приклади, що ілюструють взаємозв'язок між розвитком природничих знань, техніки і технологій; пояснює цінність природи і знань про неї для життя людини, роль досліджень природи для отримання нових знань, роль природничих наук і техніки упізнанні природи; висловлює судження про ставлення інших людей до природи (під час досліджень, використання тощо); ділиться враженнями від побаченого під час екскурсій |
1
2 |
|
Видатні природодослідники України і світу |
Робота з доступними інформаційними джерелами: пошук інформації про видатних природодослідників України і світу, опрацювання, систематизація та презентування відібраних відомостей. |
|
3 |
|
Вимірювання й моделювання у вивченні природи |
планує і проводить вимірювання індивідуально / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти/створені моделі, пояснює їхнє призначення; представляє результати вимірювання у запропонований спосіб; пропонує та використовує різні способи вимірювання характеристик тіла природи і свого зросту, фіксує й порівнює результати вимірювань |
|
4 |
|
Спостереження у пізнанні природи
|
Повторення особливостей спостереження як методу пізнання природи. Обговорення і вибір тіла/ явища природи , формулювання щодо нього |
вибирає самостійно тіло/ явище природи , формулює щодо нього запитання, для відповіді на які необхідно провести спостереження; планує і проводить спостереження індивідуально / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб за складеним планом, |
2
|
|
|
запитання, для відповіді на які необхідно провести спостереження. Виконання дослідження: «Спостереження тіл та явищ природи» (за вибором учнів), оформлення й обговорення його результатів |
|
5 |
|
Використання експерименту для отримання знань про природу |
Повторення особливостей експерименту як методу пізнання природи. Виконання дослідження: «Планування і проведення експерименту» (за вибором учнів), оформлення й обговорення його результатів |
вибирає самостійно тіло/ явище природи , формулює щодо нього запитання, для відповіді на які необхідно провести експеримент; планує і проводить експеримент індивідуально / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти/створені моделі, пояснює їхнє призначення; представляє результати експерименту запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; |
6 |
|
Узагальнення з теми 1. |
Пояснює значення спостережень, моделювання, вимірювань та експериментів для отримання знань про природу, аргументує можливість проведення одного дослідження з використанням кількох методів; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсій, виконаних досліджень; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь |
|
7 |
|
Перевірна робота 1 |
|
|
3
Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА |
||||
8 |
|
Склад і різноманітність речовин
|
Повторення вивченого про речовини у 5 класі. Ознайомлення з поняттями «атоми» і «молекули» за доступними джерелами інформації, запропонованими вчителем. Моделювання молекул речовин |
|
9 |
|
Метали і неметали |
Наводить приклади металів і неметалів; висловлює припущення про властивості речовин, пропонує способи перевірки свого припущення; досліджує властивості металів і неметалів індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти; зіставляє одержані результати дослідження властивостей речовин з відомими даними; пояснює використання металів і неметалів на основі знань про їхні властивості; |
|
10 |
|
Речовини природного походження і створені людиною
|
Повторення правил безпечного поводження з речовинами. Ознайомлення із зразками речовин природного походження і створених людиною. |
Наводить приклади речовин природного походження і створених людиною, знаходить інформацію про їхні властивості й застосування, узагальнює інформацію й пояснює її значення для розв’язання життєвої проблеми; представляє текстову інформацію про групи |
4
|
|
|
Опрацювання інформації про виучувані речовини, її презентування в одній з форм (наприклад, графічній, табличній, інфографіка) |
речовин у графічній/ табличній формі або інфографіки; пояснює значення органічних речовин для організмів |
11 |
|
Розчини |
Виконання дослідження «Виготовлення водного розчину з різним вмістом розчиненої речовини», спостереження за розчиненням речовин у воді піл час нагрівання. Ознайомлення з прикладами розчинів, обговорення їх ролі у природі й використання людиною. |
Наводить приклади розчинів; називає компоненти розчину; дотримуючись правил безпеки, виготовляє водний розчин з різним вмістом розчиненої речовини індивідуально / в групі за наданим планом, виявляє зв'язок між розчиненням деяких речовин у воді і температурою; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів проведеного дослідження; робить висновок: вода – найпоширеніший розчинник у природі |
12 |
|
Реактивний рух у природі і техніці |
наводить приклади реактивного руху в природі, побуті, техніці; пояснює, чому цей рух є особливим видом взаємодії тіл; виготовляє індивідуально / в групі за наданим планом іграшку, яка рухається під дією реактивної сили
|
|
13 |
|
Плавання тіл |
Виконання практичного завдання «Дослідження умов плавання тіл». Обговорення результатів |
досліджує умови плавання тіл індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти; |
5
|
|
|
дослідження, формулювання висновків, підведення до розуміння поняття «виштовхувальна сила» |
фіксує результати дослідження у запропонований спосіб; пояснює вплив умов дослідження на його результати; пояснює плавання тіл |
14 |
|
Електризація тіл: причини, використання в техніці
|
Робота з інформацією (текстом, фото- чи відеоматеріалами, моделями) з метою набути уявлення про електризацію тіл, явище статичної електрики. Спостереження статичної електрики, практикування способів захисту від цього явища. |
|
15 |
|
Електричний ланцюг
|
демонструє розуміння будови електричного ланцюга на моделях (наданих або створених самостійно); пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень електропровідності тіл і речовин; називає і дотримується правил безпечного користування побутовими електроприладами |
|
16 |
|
Виробництво, постачання і використання електроенергії |
Робота з інформацією з теми уроку (відео-, фото-, таблицями, текстами, схемами тощо). Спостереження перетворення електричної енергії у |
називає джерела електричної енергії, представляє текстову інформацію про електричні явища у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язані з електричними явищами |
6
|
|
|
світлову, теплову, механічну, звукову (наочно чи за моделями) |
|
17 |
|
Магнітні явища |
Виконання практичного завдання «Дослідження властивостей магнітів». Обговорення результатів дослідження і пропозицій щодо їх практичного використання. Складання схеми «Магнітні явища в природі й житті людини» |
|
18 |
|
Хімічні явища |
Виконання практичного завдання «Спостереження ознак хімічних явищ» Опрацювання інформації та складання схеми «Хімічні явища в природі й житті людини» |
наводить приклади хімічних явищ, пояснює їх відмінність від фізичних; розповідає про фотосинтез, горіння, іржавіння, визначає основну ознаку, за якими ці явища об’єднано в групу хімічних явищ; спостерігає хімічні явища, складає опис у текстовій формі |
19 |
|
Презентування навчальних проєктів |
Визначається тематикою, формою і видом виконаних проєктів |
|
20 |
|
Узагальнення з теми 2 |
Виконання тренувальних вправ задля відпрацювання набутих умінь і навичок, визначення сформованості ставлень, розв’язування завдань на застосування |
|
7
|
|
|
знань у нових ситуаціях. Здійснення само- та взаємооцінювання |
|
21 |
|
Перевірна робота 2 |
|
|
Тема 3. ДІЗНАЄ́МОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ |
||||
22 |
|
Природні ресурси: різновиди та охорона |
Опрацювання інформації про природні ресурси Землі, використання енергії вітру, Сонця, води у доступних джерелах, узагальнення і презентування відібраної інформації в запропонований спосіб |
|
23 |
|
Корисні копалини |
наводить приклади корисних копалин і галузей їх застосування; називає 3-4 корисні копалини своєї місцевості; виявляє зв’язки між господарською діяльністю людини і розміщенням корисних копалин; робить висновок про те, як добування корисних копалин змінює рельєф місцевості
|
|
24 |
|
Ґрунти |
Дослідження складу і властивостей ґрунту. Аналіз таблиць, фото- /відеоматеріалів, схем, що ілюструють утворення й руйнування ґрунту |
розповідає про склад ґрунту, його значення для природи і господарської діяльності людини; досліджує склад і властивості ґрунту, пропонує способи практичного використання результатів дослідження для догляду за ґрунтом |
25 |
|
Природні умови і |
Дослідження знарядь праці й |
пояснює значення природних умов для життя і |
8
|
|
ресурси рідного краю |
предмети побуту, перегляд відео- та фотоматеріалів про особливості господарювання українців з метою з’ясувати їхнє ставлення до води, повітря, ґрунту в різні історичні періоди |
|
26 |
|
Вплив діяльності людини на оболонки Землі |
Перегляд відео- та фотоматеріалів про зміни у гідросфері, атмосфері, літосфері, пов’язані з діяльністю людини. Аналіз та обговорення переглянутих матеріалів, графічне оформлення висновків щодо впливу діяльності людини на оболонки нашої планети |
аналізує зміни в оболонках Землі, по’вязані з діяльністю людини; виявляє зв’язки між способами і наслідками природокористування; прогнозує наслідки впливу господарської діяльності на гідросферу, атмосферу і літосферу |
27 |
|
Дослідження Всесвіту |
наводить приклади речовин у складі Всесвіту, приладів для вивчення Всесвіту, ідентифікує і називає елементи Всесвіту моделює будову Всесвіту; висловлює свою думку щодо розвитку уявлень про Всесвіт; пояснює значення дослідження Всесвіту
|
|
28 |
|
Планети Сонячної системи |
Робота з доступними джерелами інформації про |
називає планети Сонячної системи, умови життя на Землі; |
9
|
|
|
планети Сонячної системи. Моделювання відносного розміру, розташування і руху планет, Місяця й Сонця в Сонячній системі |
моделює будову Сонячної системи, складає характеристики планет за планом; порівнює характеристики планет на основі даних, поданих у формі графічної, табличної інформації; ідентифікує і називає елементи Сонячної системи |
29 |
|
Зорі, сузір’я, галактики |
Спостереження за зоряним небом з допомогою паперових мап або цифрових ресурсів. Робота з доступними джерелами інформації про зорі, сузір’я, галактики, складання опису 1-2 об’єктів (на вибір учнів). Визначення сторін горизонту за Полярною зорею |
|
30 |
|
Малі небесні тіла |
знаходить у доступних джерелах графічні ілюстрації, фото- та відеоматеріали про космічні тіла та явища, розрізняє в інформаційних джерелах наукові і ненаукові факти про космічні об’єкти, використовує це для розпізнавання маніпулятивних впливів; пояснює вплив космічних чинників на Землю |
|
31 |
|
Освоєння космічного простору |
Перегляд відео- та фотоматеріалів про техніку і технології, що використовуються в освоєнні космосу. |
наводить приклади досягнень українських і зарубіжних учених у вивченні Всесвіту; пояснює використання штучних супутників Землі для розв’язування господарських завдань; значення дослідження Всесвіту; освоєння |
10
|
|
|
Обговорення ролі природничих наук в отриманні людством знань про Всесвіт. Висловлювання суджень про здобутки і проблеми людства в освоєнні космічного простору |
оцінює значення науки, техніки і технологій для проведення досліджень у Всесвіті |
32 |
|
Презентування навчальних проєктів |
Визначається тематикою, формою і видом виконаних проєктів |
|
33 |
|
Узагальнення з теми 3 |
Виконання тренувальних вправ задля відпрацювання набутих умінь і навичок, визначення сформованості ставлень, розв’язування завдань на застосування знань у нових ситуаціях. Здійснення само- та взаємооцінювання |
|
34 |
|
Контрольна робота за І семестр |
|
|
11