Пізнавальна естафета "Подорож до країни Магнетонії"

Про матеріал
Урок у вигляді казкової естафети.Закріпити здобуті знання й експерементальні навички,встановлювати взаємозв'язок фізичних явищ.
Перегляд файлу

Вчитель фізики, КУ Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 27,м.Суми,Сумської області

Пізнавальна естафета, 9 клас

Тема. Пізнавальна естафета «Подорож до країни Магнетонії».

Мета. Закріпити здобуті знання й експериментальні навички, розвивати вміння встановлювати взаємозв’язок і взаємообумовленість фізичних явищ, продовжити формування політехнічного кругозору та зацікавленості фізико-технічними знаннями.

Тип уроку: перевірка і корекція знань.

Обладнання: магнітна стрілка, штабовий і підковоподібний магніти(кілька екземплярів), шматок дроту, дерев’яний брусок, коробочки з металевими ошурками, аркуші паперу(2 шт.), чорний ящик, набір приладів з магнетизму( 2 екз. по 7 шт.), іграшка-модель казкового принца Магніко, кубик з формулами з розділу «Електрика», портрети Ганса-Крістіана Ерстеда, Андре-Марі Ампера, Майкла Фарадея.

І. Мотивація навчально-виховного процесу(2 хв.)

Сьогодні ми проведемо урок у вигляді казкової естафети, проходитиме вона манівцями країни Магнетонії. Чому Магнетонії? Перша частина слова – «магне», магніт, магнітне поле – говорить про те, що це країна науки про магніти та їхні властивості. Друга частина слова – «тонія», тон, тональність – нагадує про те, що все, що звучатиме в цій країні має бути гармонійним, прекрасним, чітко вираженим і вивіреним. Кожна ваша неправильна відповідь, нетактовна поведінка спричинює в атмосфері цієї країни потужні магнітні бурі, несе біду тутешнім жителям. Тож виходячи на старт, добре пам’ятайте про це.

 ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок(8 хв)

Розігруємо право першого ходу. Для цього скористаємося дещо незвичайним кубиком. На його гранях написані формули з розділу «Електрика». Ви повинні охарактеризувати ту формулу, яка буде на грані кубика. Треба прочитати формулу в буквеному вигляді, назвати фізичні величини й одиниці їх вимірювання. За кожну правильно проаналізовану формулу можна отримати 1 бал. (Формули для аналізу: , , , , , . Результати відповідей записуємо в таблицю).

Проведемо невеличку передстартову розминку у вигляді набору елементарних запитань. Відповідати може будь-хто із членів команди. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.

 

Запитання для першої команди

  1. Магнітна стріла має 2 полюси. Які?
  2. Лінію, яка сполучає полюси магнітної стрілки називають…
  3. Яким кольором фарбують північний полюс магніту?
  4. У який полюс магнітні лінії входять?
  5. Для вивчення магнітного поля треба мати…
  6. Котушка із залізним осердям усередині називається…
  7. Магнітна дія електромагніту сильніша, чим кількість витків…
  8. Як називаються короткочасні зміни магнітного поля?
  9. Чи має магнітне поле Місяць?
  10. Чи має магнітне поле Марс?

 

Запитання для другої команди

 

  1. Магнітну дію струму встановив датський вчений Ганс-Крістіан Ерстед у … році.
  2. Магнітне поле існує навколо…
  3. Яким кольором фарбують південний полюс магніту?
  4. Який вигляд мають магнітні лінії провідника зі струмом?
  5. З якого полюса магнітні лінії виходять?
  6. Як називається пристрій для розділення зерна і насіння бур’янів?
  7. Магнітна дія електромагніту тим слабша, чим сила струму…
  8. Що означає латинське слово «аномалія»?
  9. Чи має магнітне поле Земля?
  10. Чи має магнітне поле Венера?

 

 ІІІ. Узагальнення і систематизація знань (25 хвилин)

Під час естафети завдання будуть як для кожного члена команди, так і групові. Естафетну паличку можна передати наступному учасникові лише після того, як справився зі своїм завданням. Оскільки наша естафета не звичайна, а казкова, кожний учасник команди може звертатися за допомогою до команди. Якщо й команда не в змозі знайти правильну відповідь, то відповідає команда-суперниця. Індивідуальні завдання оцінюються у 2 бали, а групові – за 3-бальною системою; індивідуальні позначаються арабськими цифрами 1, 2, 3, а групові – римськими І,ІІ, ІІІ, …

  1. Перед стартом зорієнтуймося на місцевості. Покажіть, де напрям на північ, а де на південь?
  2. Отже, магнітна стрілка в наших умовах орієнтуймося таким чином( демонструю). А як розмістилася б стрілка, яка вільно прикріплена ниткою за середину, на Північному полюсі?

(Північним полюсом вертикально вниз).

  1. Перше загальнокомандне завдання – ребус. Прочитайте, що тут написано: ніч/2, день/2, (1 хв)

(Північ, південь).

  1. У країні Магнетонії основним будівельним матеріалом є магніти. Як називають ці магніти?

(Підковоподібний, штабовий).

  1. Назвати відомі вам пристрої, які в основі своєї будови мають магніт.

(Реле, телеграф, магнітний сепаратор, підйомний кран, дзвінок, електровимірювальні прилади).

  1. А зараз час проаналізувати ваше домашнє завдання. У формі міні-пантоміми ви повинні зобразити дію одного з магнітних пристроїв. Команда-суперниця має відгадати назву пристрою. Завдання оцінюється в 1 бал.
  1. Продовжуємо індивідуальні змагання. Вказати, які полюси має магніт і назвати їх.

(Південний полюс, Північний полюс).

  1. А якщо магніти накриті аркушем паперу, як визначити їх взаємне розміщення? До ваших послуг – коробочки з металевими ошурками. Зробіть малюнки на дошці та поясніть варіанти відповідей.

(За виглядом ліній, утворених ошурками; потім зняти аркуш і перевірити).

  1. З одного із цих залізних брусків треба зробити магнітну стрілку. Один із них – магніт, другий ні. Як дізнатися, котрий саме магніт, з якого слід виготовляти магнітну стрілку?

(Доторкнутися торцем одного бруска до середини іншого: .)

  1. Для орієнтації на південь і північ можна використати і природний компас. Який саме?

(У рослин сильфіум – ребра листків зорієнтовані строго на північ-південь, а широкі грані – на захід-схід).

  1. Існує ще один спосіб орієнтації – астрономічний: тримати напрям на Полярну зорю, а отже на північ. Який із способів: користування компасом чи напрям на Полярну зорю точніший?

(На Полярну зорю, бо стрілку можуть відхилити магнітні бурі та аномалії; крім того, відомо, що магнітні і географічні полюси не збігаються).

  1. Щось ви надто швидко й успішно просуваєтеся вперед, складається враження, що на шляху ви ще не зустріли гідної перешкоди. Тому ось вам досить солідна перепона – «чорний ящик». Що може бути в цьому «чорному ящику», щоб одночасно мало відношення і до нашої «магнітної» естафети, ї до трьох європейських країн?

(Портрети вчених і карти країн: Ганс-Крістіан Ерстед і Данія, Андре-Марі Ампер і Франція, Майкл Фарадей і Англія).

 

Повідомлення-жарт. Один журналіст запитав Альберта Ейнштейна, чи записує він свої великі думки і, якщо записує, то куди – у блокнот, записну книжку, чи у спеціальну картотеку? Ейнштейн подивився на блокнот журналіста і сказав: «Милий мій! Справжні думки приходять так рідко в голову, що їх неважко і запам’ятати».

  1. А зараз на вашому шляху – дерев’яна колода. Чи можна усунути її з дороги, використовуючи магніт?

(До магніту треба пристосувати металеву пластинку з гачком, або д о дерев’яного бруска – металеві тримачі).

  1.          Наступна перешкода для вашої команди – металева огорожа, можливо, вона під напругою. Як ви дізнаєтеся, чи можна торкатися до неї голими руками, чи ні?

(Якщо є струм, то навколо нього існує магнітне поле. Магнітна стрілка обов’язково відхилиться).

  1.          У повітрі чути шум від польоту стріл, можливо войовничих тутешніх племен. А ось і вони – стріли!(Малюнок на дошці). Чи будете ви відхилятись?

(Ні, бо стріли летять від нас, за «правилом стріли» бачимо її оперення, отже, стріли вже оминули нас).

  1.          А ось і живий представник тутешньої фауни – поволі виповзає он з далекого закутка. Це велетенський слимак, який неухильно повзе нам назустріч. Невже порятунок неможливий?

(Слимаки рухаються вздовж магнітних ліній Землі. Якщо на його шляху поставити потужний штабовий магніт, слимак відхилиться від свого попереднього напряму).

  1.          Ми майже наблизилися до кінцевої мети – замку тутешнього володаря. Але як до нього потрапити? Міцний середньовічний замок оточений глибоким ровом з водою, а перехідний міст піднятий. Правда, його можна опустити, але для цього треба знати, де міститься електромагнітне реле. Воно сховане тут же, на зеленій лісовій галявині перед замком. Як знайти це реле, користуючись лише своїми спостережливими очима?

(Навколо місця розташування реле трава буде густішою і темно-зеленою за рахунок активуючої дії магнітного поля на рослини).

  1.          Міст опущений, залишається відкрити замок-електромагніт. Як це зробити?

(Розмагнітити, тобто пропустити струм у зворотному напрямку).

Молодці! Все зроблено правильно. А ось і сам володар. Від нього ви почуєте останнє, воістину королівське питання: «Чому моє ім’я принц МАГНІКО?»

(Сплав магнію,  нікелю, кобальту).

Щоб залишити про себе добрий спогад у країні Магнетонії, спорудіть із набору цих прикладів своєрідні архітектурні ансамблі.

(Команди займаються спорудженням; вчитель підраховує отримані бали і заносить їх у таблицю).

  1. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання (10 хв).
  1. Виставлення оцінок-балів.
  2. Короткі повідомлення. Магніт і магнітні властивості завжди цікавили людей. У часи Ньютона магніти вставляли в перстні замість дорогоцінних каменів.

На початку 20 ст. магніт намагаються а=використовувати для лікування безнадійного кохання.

У наш час магнетизм найпопулярніший у такому відомому як «магнітні бурі». Ми багато про них чуємо й говоримо і все-таки хочу повідомити факт, відомий далеко не всім. На ліки хімічного походження магнітні бурі чинять переорієнтую чий вплив, тому під час магнітних бурь такі ліки на організм людини можуть викликати протилежну дію, тому слід користуватися ліками природного походження.

  1. Знайти повідомлення на «магнітну» тему.

Тема уроку

Ніч/2, день/2

Завдання

І

ІІ

 



Формули

 

 

 

(3 бали)

 

 

 

 

Розминка

 

 

 

(1 бал)

 

 

 

 

Індивідуальні

 

 

 

(2 бали)

 

 

 

 

Групові

 

 

 

(3 бали)

 

 

 

 

Усього

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
Розділ 3. Магнітне поле
Додано
6 червня 2019
Переглядів
701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку