Вчитель фізики, КУ Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 27,м.Суми,Сумської області
Пізнавальна естафета, 9 клас
Тема. Пізнавальна естафета «Подорож до країни Магнетонії».
Мета. Закріпити здобуті знання й експериментальні навички, розвивати вміння встановлювати взаємозв’язок і взаємообумовленість фізичних явищ, продовжити формування політехнічного кругозору та зацікавленості фізико-технічними знаннями.
Тип уроку: перевірка і корекція знань.
Обладнання: магнітна стрілка, штабовий і підковоподібний магніти(кілька екземплярів), шматок дроту, дерев’яний брусок, коробочки з металевими ошурками, аркуші паперу(2 шт.), чорний ящик, набір приладів з магнетизму( 2 екз. по 7 шт.), іграшка-модель казкового принца Магніко, кубик з формулами з розділу «Електрика», портрети Ганса-Крістіана Ерстеда, Андре-Марі Ампера, Майкла Фарадея.
І. Мотивація навчально-виховного процесу(2 хв.)
Сьогодні ми проведемо урок у вигляді казкової естафети, проходитиме вона манівцями країни Магнетонії. Чому Магнетонії? Перша частина слова – «магне», магніт, магнітне поле – говорить про те, що це країна науки про магніти та їхні властивості. Друга частина слова – «тонія», тон, тональність – нагадує про те, що все, що звучатиме в цій країні має бути гармонійним, прекрасним, чітко вираженим і вивіреним. Кожна ваша неправильна відповідь, нетактовна поведінка спричинює в атмосфері цієї країни потужні магнітні бурі, несе біду тутешнім жителям. Тож виходячи на старт, добре пам’ятайте про це.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок(8 хв)
Розігруємо право першого ходу. Для цього скористаємося дещо незвичайним кубиком. На його гранях написані формули з розділу «Електрика». Ви повинні охарактеризувати ту формулу, яка буде на грані кубика. Треба прочитати формулу в буквеному вигляді, назвати фізичні величини й одиниці їх вимірювання. За кожну правильно проаналізовану формулу можна отримати 1 бал. (Формули для аналізу: , , , , , . Результати відповідей записуємо в таблицю).
Проведемо невеличку передстартову розминку у вигляді набору елементарних запитань. Відповідати може будь-хто із членів команди. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.
Запитання для першої команди
Запитання для другої команди
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань (25 хвилин)
Під час естафети завдання будуть як для кожного члена команди, так і групові. Естафетну паличку можна передати наступному учасникові лише після того, як справився зі своїм завданням. Оскільки наша естафета не звичайна, а казкова, кожний учасник команди може звертатися за допомогою до команди. Якщо й команда не в змозі знайти правильну відповідь, то відповідає команда-суперниця. Індивідуальні завдання оцінюються у 2 бали, а групові – за 3-бальною системою; індивідуальні позначаються арабськими цифрами 1, 2, 3, а групові – римськими І,ІІ, ІІІ, …
(Північним полюсом вертикально вниз).
(Північ, південь).
(Підковоподібний, штабовий).
(Реле, телеграф, магнітний сепаратор, підйомний кран, дзвінок, електровимірювальні прилади).
(Південний полюс, Північний полюс).
(За виглядом ліній, утворених ошурками; потім зняти аркуш і перевірити).
(Доторкнутися торцем одного бруска до середини іншого: .)
(У рослин сильфіум – ребра листків зорієнтовані строго на північ-південь, а широкі грані – на захід-схід).
(На Полярну зорю, бо стрілку можуть відхилити магнітні бурі та аномалії; крім того, відомо, що магнітні і географічні полюси не збігаються).
(Портрети вчених і карти країн: Ганс-Крістіан Ерстед і Данія, Андре-Марі Ампер і Франція, Майкл Фарадей і Англія).
Повідомлення-жарт. Один журналіст запитав Альберта Ейнштейна, чи записує він свої великі думки і, якщо записує, то куди – у блокнот, записну книжку, чи у спеціальну картотеку? Ейнштейн подивився на блокнот журналіста і сказав: «Милий мій! Справжні думки приходять так рідко в голову, що їх неважко і запам’ятати».
(До магніту треба пристосувати металеву пластинку з гачком, або д о дерев’яного бруска – металеві тримачі).
(Якщо є струм, то навколо нього існує магнітне поле. Магнітна стрілка обов’язково відхилиться).
(Ні, бо стріли летять від нас, за «правилом стріли» бачимо її оперення, отже, стріли вже оминули нас).
(Слимаки рухаються вздовж магнітних ліній Землі. Якщо на його шляху поставити потужний штабовий магніт, слимак відхилиться від свого попереднього напряму).
(Навколо місця розташування реле трава буде густішою і темно-зеленою за рахунок активуючої дії магнітного поля на рослини).
(Розмагнітити, тобто пропустити струм у зворотному напрямку).
Молодці! Все зроблено правильно. А ось і сам володар. Від нього ви почуєте останнє, воістину королівське питання: «Чому моє ім’я принц МАГНІКО?»
(Сплав магнію, нікелю, кобальту).
Щоб залишити про себе добрий спогад у країні Магнетонії, спорудіть із набору цих прикладів своєрідні архітектурні ансамблі.
(Команди займаються спорудженням; вчитель підраховує отримані бали і заносить їх у таблицю).
На початку 20 ст. магніт намагаються а=використовувати для лікування безнадійного кохання.
У наш час магнетизм найпопулярніший у такому відомому як «магнітні бурі». Ми багато про них чуємо й говоримо і все-таки хочу повідомити факт, відомий далеко не всім. На ліки хімічного походження магнітні бурі чинять переорієнтую чий вплив, тому під час магнітних бурь такі ліки на організм людини можуть викликати протилежну дію, тому слід користуватися ліками природного походження.
Тема уроку |
Ніч/2, день/2 |
Завдання |
І |
ІІ |
|
|
Формули |
|
|
|
(3 бали) |
|
|
|
|
|
Розминка |
|
|
|
(1 бал) |
|
|
|
|
|
Індивідуальні |
|
|
|
(2 бали) |
|
|
|
|
|
Групові |
|
|
|
(3 бали) |
|
|
|
|
|
Усього |
|
|