Пізнавальний брейн-ринг до Дня української писемності та мови «Слово до слова – зложиться мова» .

Про матеріал

Позакласний захід «Слово до слова – зложиться мова» складений у формі пізнавального брейн-рингу до Дня української писемності та мови, що допоможе актуалізувати досвід учнів з розділів науки про мову «Лексикологія», «Фразеологія», «Орфографія», «Граматика», «Синтаксис», «Морфологія».

Перегляд файлу

Пізнавальний брейн-ринг до Дня української писемності  та мови «Слово до слова – зложиться мова» ( 6-А   клас) Мета:  

актуалізувати досвід учнів з розділів науки про мову «Лексикологія», «Фразеологія», «Орфографія», «Граматика», «Синтаксис», «Морфологія»; формувати цілісно-естетичне ставлення   до  здобутих знань; сприяти активізації та розвиткові  розумових і мовленнєвих здібностей дітей, їхнього мислення, пам’яті, виробленню в учнів уважності, спостережливості, відповідальності; формувати культ знань; розвивати  мовлення, збагачувати лексику мовознавчими термінами; розвивати в учнів уміння й навички усного спілкування українською мовою, грамотність; розвивати навички виразного читання й мовлення; активізувати опорні знання учнів з української мови та літератури; сприяти розвитку розумових і мовленнєвих здібностей дітей, їхнього мислення, пам`яті, виробленню в учнів уважності, спостережливості, відповідальності, розширенню їхнього кругозору; виховувати любов і повагу до мови, культури, історії України;   культуру усного й писемного спілкування.

Тип: лінгвістичний брейн-ринг. 

Хід заходу: І. Вступне слово вчителя.

Запалюється вогник – і дитині Хочеться знати більше, хочеться      Думкою проникати в нові явища.     Це бажання і є поштовхом, який

 Прискорює розумові процеси.

В.О.Сухомлинський 

- Доброго дня всім!

Розпочинаємо мовний захід - пізнавальний брейн-ринг «Слово до слова – зложиться мова» між учнями 6 – го класу.

У цій грі будуть змагатися дві команди: « Літерки»  та « Рідне слово». Журі працюватиме в такому складі:… -    Команди готові? На старт!

ІІ. Конкурс знавців.

1. Конкурс «Розминка»

Завдання: Відповісти  на поставлені запитання.  За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Команди будуть відповідати по черзі.

А) Запитання до 1 команди:

1.                   Що вивчає  морфологія?

2.                   Яка частина мови називається іменником?

3.                   Що називається синонімами?

4.                   Яку синтаксичну роль виконує іменник?

5.                   Що означає фразеологізм «накивати п’ятами»?

6.                   Якою частиною мови є слово «ДАЛЕКО»?

7.                   Скільки відмін має іменник?

8.                   Утворити О.в. іменника РОЛЬ?

9.                   Які частини мови належать до службових ?

10.               Що називається лексичним значенням слова? Б) Запитання до 2 команди:

1.                 Що вивчає  орфографія?

2.                 Яка частина мови називає предмет, особу?

3.                 Що називається омонімами?

4.                 Назвіть групи іменників.

5.                 Що означає фразеологім «Душа в п’яти сховалася”?

6.                 Утворіть О.в. іменника СІЛЬ.

7.                 Що називається лексикою?

8.                 Яку синтаксичну роль виконує в реченні дієслово?

9.                 Які частини мови належать до самостійних?

10.            Якою частиною мови є слово  ЙОГО?

2.Конкурс «Редактор»

Завдання: Відредагувати речення. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Команди будуть відповідати по черзі.

Картка 1

              Більша частина учнів не виконала домашнє завдання. (Більшість учнів не виконала домашнє завдання)

              Урок розпочинається в 13 годин. (Урок розпочинається о 13 годині).

              Закрий вікна – сквозняк. (Закрий вікна – протяг).

Картка 2

              Дошку вимили чистою тряпкою. (Дошку вимили чистою ганчіркою).

              Поїзд рушить в 14 годин. (Поїзд рушить об 14 годині)

              Прошу поставити у дворі дитячого садка  водяну колонку для купання дітей фабричного типу. (Прошу поставити у дворі дитячого садка водяну колонку фабричного типу для купання дітей).

Поки команди редагують речення, учитель проводить конкурс вболівальників.

Завдання для вболівальників: відгадати мовні загадки-жарти. 

-               З чого починається день? (Зі звука д)

-               Що має болото, менше — море і зовсім не має річка? (Звук О)

-               До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати крупу?   (М + Анна)

-               Як можна із буряка зробити бурю? (Відкинути звук к)

-               Якою частиною мови може бути слово КОСИ?  (Іменник, дієслово) -     Три зайця. Скільки вух? (Скільки зайця не три, у нього завжди два вуха.)

-               Хоч не риба - - є в Дніпрі, у Десні, у Дінці, у Дністрі? (Звук д)

-               Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Замінити м на ч)

3. Конкурс «Всезнайко»

Прошу від кожної команди вийти по одному представнику. 

Завдання:  продовжити зачитані мною  початки прислів'їв. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.  

              Вік живи і вік…( учись).

              Вчення світ, а не вчення…( – тьма)

              Дурний не помітить, а розумний…( не скаже).

              Здобудеш освіту - побачиш більше…( світу).

              Книжка вчить, як на світі…( жить).

              Наука в ліс не веде, а з лісу…( виводить).

              Не кажи не вмію, а кажи …(навчусь).

              Під лежачий камінь вода…( не тече).

              Слово – не горобець, вилетить…( – не впіймаєш).

              Одна голова добре, а дві …(краще).  4. Конкурс «Відповіді  в  словах»

Відповіді на ці запитання можна знайти в  словах. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.  

 

1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

2.Що їв касир під час обідньої перерви?

3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?

6.Що побачив мотоцикліст попереду?

7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

8. Яку страву любить тракторист?

9.Хто налякав королеву в лісі?

10.Що зламав цап об поріг?

5. Конкурс  «Словникова скринька»

-       Використовуючи літери із запропонованих слів (не повторюючи), скласти їх у нові слова:

СТОРІНКА – …ранок, стіна, сто, рік, нірка, кіно, рот, кіт, нора, сік, ніс, кора, Ніка, Кіра, Тіна, …

МИЛОЗВУЧНІСТЬ –… мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли ...

 

6. Конкурс «Капітанів»

Учитель по черзі зачитує запитання капітанам. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Капітани будуть відповідати по черзі.

 

Капітан  1 команди «Літерки»:

1.       Перекласти українською мовою слово ХРУСТАЛЬНЫЙ 2. Назвати п’яту букву алфавіту.

3.                 Визначити рід слова СИРОТА.

4.                 Утворіть чоловіче ім’я по батькові Лука.

5.                 Іменник жіночого роду ІІІ відміни, який означає червону рідину в організмі.

6.                 Іменник середнього роду ІІ відміни, синонім до слова ВОГОНЬ.

7.                 Чи ставиться апостроф у слові ТЬМЯНИЙ?  Капітан  2 команди «Рідне слово»:

1.                 Перекласти на українську мову слово ОДУВАНЧИК.

2.                 Назвати третю знизу букву алфавіту.

3.                 Визначити рід слова СУДДЯ.

4.                 Утворіть кличний відмінок  слова ХЛОПЕЦЬ.

5.                 Іменник ІІІ відміни жіночого роду, що є назвою МЕТАЛУ.

6.                 Іменник чоловічого роду ІІ відміни, антонім іменника ВИЇЗД.

7.                 Чи ставиться апостроф у слові КОМП’ЮТЕР.

8.                 Конкурс «Усний кросворд». Командам  будуть запропоновані питання.

Завдання учасників – швидко, грамотно і правильно дати відповідь.  За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу.

1.       Офіційний документ про закінчення навчального закладу.  (Атестат)

2.       Музичний супровід. (Акомпанемент)

3.       Герой билин або людина безмірної сили і відваги. (Богатир)

4.       Машина для їзди, яку рухають ногами.  (Велосипед)

5.       Спеціаліст в науці про хвороби тварин та про їхнє лікування  (Ветеринар).

6.       План роботи з точними показниками норм та часу виконання.   (Графік)

7.       Масовий похід  (Демонстрація)

8.       Велетень (Гігант)

9.       Встановлений порядок .(Дисципліна)

10.   Особа, яка керує оркестром чи хором  (Диригент).

11.   Група спеціалістів, яка вирішує питання про присудження перемоги.        (Журі)

12.   Перелік книг. (Каталог).

13.   Космос. (Всесвіт)

14.   Життєрадісний, впевнений у майбутньому.   (Оптиміст).

8. Конкурс «Ми – вам, ви – нам»

(Це завдання обидві команди готують завчасно. Треба було намалювати ребус для розгадування противниками. Команди обмінюються ребусами. Час виконання 2-3 хвилини).

1.     Робота сама не зробиться.

2.     Правда кривду завжди переможе.

3.     Добрий приклад краще поради.

4.     Добре слово  краще за цукор і мед.

Розгадайте  ребуси. Тут закодовано українські прислів’я. поясніть їх значення.

9. Конкурс «Правописні лабіринти». Кожній команді будуть запропоновані слова з певними орфограмами. Завдання учасників – грамотно і правильно пояснити правопис слів. За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу.

Слова для І команди:

Проїз_ний (проїзний – спрощення відбувається у групах -здн),

шіс_надцять (шістнадцять - спрощення не відбувається, слово-виняток), уман_ський (уманський – не вживається м’який знак після д, т, з, с, ц, л, н у кінці складу перед суфіксом -ськ), 

здоров_я (здоров’я – вживається апостроф після губних перед я, ю, є, ї),  св_ято (свято – вживається без апострофа, слово-виняток),  жовто_гарячий (пишемо разом, слово-виняток),  кіс_лявий (кістлявий – спрощення не відбувається, слово-виняток), 

кін_чик (кінчик - не вживається м’який знак у буквосполученнях –нч, -лц), моркв_яний (вживається без апострофа, слово-виняток),  жмен_ці (жменьці – вживаємо м’який знак, буквосполучення –ньк пішло від –ньц (жменька)).

Слова для ІІ команди:

Черв_як (черв’як - вживається апостроф після губних перед я, ю, є, ї),  тиж_невий (тижневий – спрощення відбувається у групах -ждн),  балас_ний (баластний – спрощення не відбувається, слово-виняток), 

вербн_ий (вербний – подвоєння не відбувається у прикметниках, твердої групи), знан_я (знання – відбувається подвоєння на стику морфем кореня і суфікса), таріл_ці (тарілці – не вживаємо м’який знак, буквосполучення –лц пішло від –лк

(тарілка)), 

студен_ський (студентський – спрощення не відбувається, слово-виняток),  пір_я (пір’я – вживається апостроф після -р перед -я у кінці слова),  молитис_я (молитися – подовження не відбувається, ся – постфікс), 

сіл_ський (сільський - вживається м’який знак після д, т, з, с, ц, л, н у кінці складу).

10. Конкурс «Відгадайко». Наш український народ, навіть у надзвичайно важкий для нього історичний період, умів вдало пожартувати. Тож у конкурсі під назвою «Відгадайко!» ви покажете свою кмітливість у розгадуванні мовних загадок-шарад та загадок-жартів. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Команди будуть відповідати по черзі.

Мовні загадки–шаради

1.   Префікс від слова перенести, корінь від слова казати (Переказ).

2.   Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка (Квіточка).

3.Як з упертої свійської тварини зробити птаха? ([с] [р]; осел — орел).

4.           Який молочний продукт стане злаком, якщо прочитати його справа наліво? (сир)

5.            І відомий усій шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі. (Апостроф)                                                

6.           Вмостився, схожий на гачок.

Усіх примушу я питати,

А сам ні пари з уст – мовчок.

 (Знак питання)                                                                     

 «Загадки-жарти»

1. Летів гурт голубів і стояло три дуби, як сядуть по два – один дуб гуляє, а як сядуть по одному, то дуба не вистачає. Скільки було голубів? (Чотири).

2.З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).

3.У яку бочку не можна налити води? (У повну).

4.   Що в людині найшвидше? (Думка).

5.   Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).

11. Конкурс - «Мовне асорті». 

Командам  будуть запропоновані питання. Завдання учасників – швидко, грамотно і правильно дати відповідь.  

За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу.

 

Питання для І команди:

1.          Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2.          Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

3.          Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)

4.          Скільки голосних в українській мові? (6)

5.          Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?(Вигук)     

6.          Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

7.          Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

8.          Рід іменника «сирота».(Спільний)

9.          Головні члени речення. (Підмет і присудок)

10.     Поставте в кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

11.     Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)

12.     Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

13.     Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

14.     Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)

15.     Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)

16.     Поставте іменник «мати» у М.в. (на матері)

17.     Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)

18.     Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

19.     Частина слова без закінчення. (Основа слова)

20.     Державна мова України?( українська)

21.     Як називаються літери, що записані в певному порядку? (алфавіт)

22.     Назва якої країни вміщує 2 займенники по краях, а в середині назва маленької конячки? (Японія).

23.     Слова, що мають багато значень? ( багатозначні)

24.     Слова, що мають спільний корінь? ( спільнокореневі)

25.     Словник, з якого дізнаємося значення слова? (тлумачний)

26.     Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)

27.     Частина слова перед коренем? (префікс)

28.     Розмова двох осіб? (діалог)

29.     Який корінь у слові жовтуватий ? (жовт) 30. Влучний вираз (фразеологізм)

Питання для ІІ команди:

1.                        Найбільша одиниця мови (текст). 

2.                        Частина мови, яка називає ознаку (прикметник). 

3.                        Знак у кінці питального речення (?). 

4.                        Слова з протилежним значенням (антоніми). 

5.                        Перша буква у власній назві (велика).

6.                        Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири). 

7.                        Префікс у слові прекрасний (пре-). 

8.                        Займенник з однієї букви (Я). 

9.                        Остання буква у слові шістдесят (т). 

10.                   Розділ науки про правопис (орфографія). 

11.                   Частина мови слова «зошит» (іменник). 

12.                   Власний життєпис (автобіографія).

13.                   Стиль підручника (науковий). 

14.                   Помилка в правописі (орфограма). 

15.                   Що стоїть перед коренем? (префікс). 

16.                   Слова, близькі за значенням (синоніми). 

17.                   Остання літера алфавіту (я). 

18.                   Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх. (3, гра-мот-ний)

19.                   Який розділ науки про мову вивчає стійкі сполучення слів? (фразеологія) 20.   Якою частиною мови виступає слово хворий у реченні: Хворий чоловік попросив принести щось попоїсти. (прикметник)

21.                   Що означає фразеологізм крутити носом? (вередувати)

22.                   Чи відбувається спрощення у слові кістлявий? (ні)

23.                   Скільки букв т пишемо в слові брутто? (2)

24.                   За яким правилом ставимо апостроф у слові подвір’я? (після р перед я в кінці складу)

25.                   Скільки глухих звуків у слові копито? (3, [к], [п], [т])

26.                   До якої відміни належить іменник мати? (до третьої)

27.                   Якого часу дієслово працюю? (теперішнього)

28.                   Скільки в українській мові звуків? (38)

29.                   Який дзвінкий звук відповідає глухому [с]? ([з])

30.                   Словниковий склад мови (лексика)

 

 

ІІІ. Підбиття підсумків.

 Дорогі друзі! Ось і підійшла до кінця наша гра. У ній немає переможців і немає тих, хто програв. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трошки гірше. Я  бажаю Вам усім успіхів у вивченні української мови, натхнення і наснаги в оволодінні рідним українським словом.  

-       Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!

-       Кожному учаснику нашого уроку-змагання ми даруємо «Абетку побажань».

                « Абетка  побажань»

 

А – активності  творчої.

Б – безхмарності  небесної.

В – віри  розсудливої.

Г – гумору  неміряного.

Г – ґречності  щоденної.

Д – достатку  життєвого.

Е – економії  розумної.

Є – єдності  сімейної.

Ж – життя  безкінечного.

З – здоров’я  безмежного.

І – імені  чистого.

Ї – їздити на курорти.

К – кохання  доброго.

Л – людяності  Щирої.

М – мрії  здійсненної.

Н – наснаги  професійної.

О – обрію  барвистого. П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти  родинної.

У – успіху  великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба  цілющого.

Ц – царини  домашньої.

Ч – чарівності  приємної.

Ш – широти  духовної.

Щ – щастя  невичерпного.

Ю – юності  сердечної.

                 Я – ясності  майбутньої.

pdf
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
4796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку