Пізнавально-розважальна гра "Фортуна"

Про матеріал

Пізнавально-розважальна гра "Фортуна" для учнів 10-11 класів з хімії, Сприяє активізації пізнавальної діяльності та вихованню інтересу до предмету хімії,

Перегляд файлу

 (для учнів 10-11 класів)

Мета: розвивати мислення учнів, зосередження уваги, активізація  пізнавальної  діяльності та виховання інтересу до предмету хімії, вдосконалювати уміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати різні факти; сприяти виробленню дослідницьких навичок розвитку логіки; виховувати самостійність, активність,  наполегливість, відповідальність.

Обладнання: кубик, на гранях якого написані цифри від 1 до 6, відеопроектор,   періодична система.

Під час проведення гри формуються дві  команди з 7 учнів 10-11 класів.

На сцені відеопроектор показує зображення секторів:

  •            Метали та їх сполуки
  •            Відкриття
  •            Неметали та їх сполуки
  •            Експеримент
  •            Хімія і побут

Тур І. Магічний сектор

Питання сектору 1 «Метали та їх сполуки»

  1.        Атом якого металу містить гемоглобін? Які продукти потрібно вживати, щоб підвищувати рівень гемоглобіну в крові?  (Ферум. Вживати печінку, овочі, яєчний жовток)
  2.        Назви яких елементів-металів походять від назв частин світу? (Америцій, Європій)
  3.        Яка вибухонебезпечна сіль входить до складу сірникової голівки? (Бертолетова КСlО3)
  4.        Давньогрецький філософ Аристотель назвав цей метал «живим сріблом». Алхіміки вважали, що за всіма ознаками він подібний до золота. Про який метал йдеться? (Ртуть).
  5.        У підземних печерах часто зустрічаються чарівні витвори природного скульптора – сталактити і сталагміти. Який хімічний процес відбувається під час появи цих виробів? (Перетворення розчинних гідроген карбонатів на нерозчинні карбонати)

Питання сектору 2. «Відкриття»

  1.        Після перших невдалих дослідів хлопчика вирішили покарати. Три дні його водили коридорами пансіону з табличкою на шиї «Великий хімік». Пізніше його ім’я   стало  символом в  органічній хімії (О. М. Бутлеров)
  2.        Серед запеклих супротивників теорії шведського хіміка був  Д. І. Менделєєв, але з допомогою Ван - Гофа та Оствальда вона швидко захопила думки вчених. У 1903 році за цю теорію вчений отримав Нобілевську премію. (Сванте Ареніус – за теорію електролітичної дисоціації)
  3.        Який видатний учений – фізик, хімік, географ і поет починав свою трудову діяльність рибалкою? Один із авторів атомно-молекулярного вчення.                           (М. В. Ломоносов)
  4.        У 1884 році французький учений сформулював закон зміщення хімічної рівновагим, він завжди наголошував на зв’язку науки з промисловістю.   (Ле Шательє)
  5.        «На мій погляд, моєму закону не загрожує руйнування, а тільки надбудову та розвиток обіцяє». Про який закон ідеться та хто його автор?                            (Д. І. Менделєєв, про періодичний закон).

Питання сектору 3. «Неметали та їх сполуки»

  1.        Прості сполуки цього елемента можна побачити у простих олівцях і коштовних виробах. Який це елемент, про які прості речовини йдеться? (Карбон, графіт і алмаз).
  2.        Які газоподібні речовини дають різнокольорове забарвлення у лампах рекламних щитів?  (Інертні гази: неон - червоний, аргон - синій, гелій - жовтий).
  3.        Назва цього елемента походить від грецького слова, що означає «Фіалковий». Розчин простої речовини цього елемента можна знайти у кожній аптечці.  (Іод)
  4.        Усім відомий лікарський препарат «активоване вугілля» Які його властивості і у який випадках його застосовують? (Адсорбція, пігулки поглинають отруйні гази у кишечнику).
  5.        Назва якого елемента - неметалу  перекладається з грецького як «сонячний» (Гелій. Геліус – бог сонця)

Питання сектору 4. «Експеримент»

  1.        Сіль цієї сполуки забарвлює полум’я у жовто-зелений колір, розчин арґентум нітрату з цією сполукою дає осад білого кольору. Що це за сіль?                    (Барій хлорид)
  2.        Унаслідок нагрівання цієї сполуки з розчином лугу виділяється безбарвний газ із різким запахом, що може привести до тями людину, яка втратила свідомість. Який катіон містить ця сполука? (Катіон амонію)
  3.        Які катіони з розчином арґентум  нітрату дають осад жовтого кольору? (Ортофосфат-іон, іодид-іон).
  4.        Катіони якого металу є у розчині, якщо в разі дії на нього розчину лугу утворюється білий осад, який жовтіє і з часом стає коричневим..? (Мn)
  5.        Розчини цього катіону мають блакитний колір, у разі дії на них лугів утворюється яскраво-блакитний осад. Який це катіон, яка речовина випадає в осад?

(Cu+2, купрум (ІІ) гідрооксид випадає в осад)

Питання сектору 5 «Хімія і побут»

  1.        Які хімічні речовини застосовують для випікання тіста? (Питна сода або амоній карбонат оцтова кислата, сіль)
  2.        Чому під час печії вживають розчин питної соди? (Розчин питної соди зменшує кислотність в організмі).
  3.        Які кислоти застосовують як харчові добавки? (Оцтову, лимонну, яблучну, молочну).
  4.        Сполуки яких елементів містять зубні пасти? Для чого вони необхідні?   (Сполуки Кальцію зміцнюють емаль зубів, сполуки Флуору зменшують кровотечу ясен).
  5.        Як визначити нитку з натурального і синтетичного волокна? (Якщо нитка з натурального волокна, то під час її горіння відчувається запах паленого паперу або пір’я, якщо нитка синтетична – вона буде плавитися).

Тур 2.  Конкурс «Дуель»

Команди ставлять одна одній заздалегідь підготовлені запитання і малюнки – загадки «Що це означає?».

Тур 3. Конкурс «Бліц»

Під час цього туру учасникам команд необхідно дати максимальну кількість відповідей за 1 хв. (питання і відповіді максимально швидко зачитує ведучий).

Питання першої команди

  1.        Як називається розпад речовини на йони у розчинах? (Дисоціація)
  2.        Явище існування елемента в кількох видозмінах (Алотропія)
  3.        На що вказує порядковий номер елемента? (Заряд ядра, кількість протонів, електронів)
  4.        Речовина, що прискорює швидкість хімічних реакцій. (Каталізатор)
  5.        Як називають каламутний розчин кальцій гідроксиду? (Вапняне молоко)
  6.        Які речовини мають однакову формулу і різну структуру? (Ізомери)
  7.        Яка з модифікацій фосфору є отруйною? (Білий)
  8.        Речовини, що змінюють забарвлення під дією кислот, лугів. (Індикатори)
  9.        Здатність поглинати вологу. (Гігроскопічність)
  10.    Реакція, яка відбувається з виділенням тепла і світла. (Горіння).

Питання для другої команди

  1.        Галоген, що утворює газ жовто-зеленого кольору. (Хлор)
  2.        Як називають атоми або групи атомів, що віддають електрони? (Відновники)
  3.        Речовина, яка уповільнює швидкість реакції. (Інгібітор)
  4.        Здатність проявляти властивості як основ, так і кислот. (Амфотерність)
  5.        Реакції, в яких атоми змінюють ступені окиснення. (Окисно-відновні)
  6.        Як називають розчинні основи? (Луги)
  7.        Як називають солі нітратної кислоти? (Нітрати)
  8.        Яку речовину називають рудничний, або болотний газ? (Метан)
  9.        Газ, який виділяється під час розпаду нітратів (Кисень)
  10.    Як називають сполуки металів з карбоном? (Карбіди)

Шкала оцінювання

Назва туру

Кількість балів

1

Магічний сектор

5 балів за повну відповідь

2

Дуель

3 бали за відповідь на питання

3

Бліц

1 бал за правильну відповідь.

  Підводимо підсумки

docx
Пов’язані теми
Хімія, Позакласні заходи
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
938
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку