ПІЗНАВАЛЬНО–РОЗВАЖАЛЬНА ГРА «Тої слави козацької повік не забудем!» для учнів 9 класів. Мета: узагальнити, розширити знання учнів про історію українського козацтва. Виховувати в учнів почуття гордості за славне історичне минуле, шанобливе ставлення до ватажків Війська Запорозького, віддано любити свою землю, свій народ, готовність захищати і берегти її, примножувати її славу і демократичні надбання, зростати соціально активними громадянами незалежної України.
ПІЗНАВАЛЬНО – РОЗВАЖАЛЬНА ГРА
«Тої слави козацької повік не забудем!»
Мета:
Наочність:
Вислів «Тої слави козацької повік не забудем!» – плакат, герб Війська Запорозького – плакат. Ребуси, кросворди, головоломки, репродукції картин “Козак Мамай”; ”Запорожці пишуть листа турецькому султанові”
Обладнання:
Ноутбук, екран, елекронна презентація, завдання на паперових носіях, горщик з кашею, глечик з молоком, столи для команд, папір, олівці, цифрові набори для журі, бланки грамот.
Музичне оформлення:
Супровід - баян. Музика “Козацький марш”, пісні “Ой на горі женці жнуть”, ”Їхав козак за Дунай”.
Місце проведення – актова зала школи
Участь у грі беруть команди учнів 9А та 9Б класів
Сцена прикрашена корзинами з квітами, гаслом “Тої слави козацької повік не забудем!”
Внизу зображення козака на коні.
На сцені два столи для кожної з команд.
Слово вчителя.
Разом з позолотою на деревах приходить до нас свято українського козацтва. Запорозька Січ, як зародок української державності, має славну і героїчну історію. Це досить важлива, цікава і невичерпна тема. Звитяга запорозького козацтва дивувала як їх сучасників, так і нинішні покоління. Про них складені історичні думи, народні пісні, прислів’я та приказки, вірші і поеми, написані картини, зняті художні фільми. Велич і слава українського козацтва – невмирущі! Вони житимуть і в серцях прийдешніх поколінь. Вшановуючи пам’ять запорозького козацтва, ми проводимо сьогодні цю інтелектуальну гру-змагання «Тої слави козацької повік не забудем!».
Успіхів вам у грі! І переможців без переможених!
Ведуча.
Добрий день вам, добрі люди
Щиро просим до господи
Раді вас усіх вітати
Щастя і добра бажати.
Ведучий.
Сьогодні свято, конкурс нині
Сьогодні все козацтво тут
І в цьому залі радість лине
Козацькі ігри всіх нас ждуть.
Ведуча.
Ми роду козацького діти
Ми любимо сонце і квіти
І сонце нам шле свій привіт
Ми роду козацького діти
Землі української цвіт.
Звучить музика на відповідну тематику
Ведучий. Запорізька Січ! Мабуть немає жодної людини на Україні, яка б не знала про славне січове лицарство-козацтво, про героїчні звитяги козаків, їхні походи, подвиги. Пісні і думи, казки і легенди, хроніки і спогади сучасників розповідають нам про історичні і легендарні сторінки майже 300-літньої козацької слави. То ж давайте сьогодні ще раз перегорнемо незабутні сторінки давньої історії запорозьких козаків.
Ведуча. У грі-конкурсі «Тої слави козацької повік не забудем» беруть участь козацькі ватаги «Завзяті» - 9А клас і «Відважні» – 9Б клас. Учасників гри запрошуємо на сцену.
(Звучить музика «Козацький марш». Під оплески глядачів команди
піднімаються на сцену.
Привітання.
Команда 1 «Завзяті» 9А
Для боротьби ми не збирали
Ані рушниць, ані гармат
Ми знань у голови набрали
Щоб всі завдання розгадать.
Команда 2 «Відважні» 9Б
Ми зібралися сьогодні,
Щоб вести запеклий бій
Тільки ні, не кулаками,
А в веселій дружній грі.
Команда 1
Козачата ми завзяті,
Щедрі лицарі Січі.
Зичим балів вам набрати
і, звичайно, не програти.
Команда 2
Ми - відважні козачата,
Вас прийшли сюди вітати
Дружнім потиском руки –
Дай вам Бог перемогти!
«Завзяті»
Ну якщо перемогти
Хочете ватагу нашу,
То візьміть оце горня
Та й з’їжте всю кашу.
(Вручають суперникам горщик з кашею і дерев’яну ложку. Суперники пробують її)
«Відважні»
А якщо перемогти
Ви нас хочете змогти,
То ось з цього глечика
Ви напийтесь молочка.
(Вручають глечик з молоком, суперники п’ють з нього.)
Музичне вітання команд, які виконують на мелодію «Гей, ви стрільці січовії» свої слова
Команда «Завзяті» (співають)
Ми прийшли сюди сьогодні. Раз, два, три.
Щоби всіх вас розважати. Раз, два, три.
І свої знання глибокі вміло продемонструвати
Раз, два, раз, два, раз, два, три!
Гей, суперники ви наші, раз, два, три.
Ви дарма прийшли змагатись. Раз, два, три.
Все одно від вас ми кращі, перемога буде наша.
Раз, два, раз, два, раз, два, три.
Ми відважні та сміливі. Раз, два, три.
Капітан у нас хоробрий. Раз, два, три.
Тому вам найкраще здатись, перемоги не діждатись.
Раз, два, раз, два, раз, два, три.
Команда «Відважні» (співають)
Ви «Завзяті» дуже сильні. Раз, два, три.
Ми «Відважні» ще сильніші. Раз, два, три!
Ми відважно будем грати, постараймось обіграти
Раз, два, раз, два, раз, два, три!
А журі у нас чудове. Раз, два, три!
Ставить бали справедливо. Раз, два, три!
Будемо ми вправно грати, безперечно,вигравати
Раз, два, раз, два, раз, два, три!
Ведуча.
Ви всі веселі, жартівливі
Нащадки козаків сміливих
Дотепні хлопці і дівчата
Та всі завзяті козачата.
Ведучий.
Дозвольте вам, журі, представить
Хоч і серйозним воно є
Та голос свій, свою усмішку
Дотепним жартам віддає.
Ведуча. Авторитетне журі складається з юних істориків 11-х класів. Привітайте їх!
Член журі
А ще ми дуже дружелюбні.
І щоб повірили ви нам
Прийміть усі від нас ви, друзі,
Усмішку нашу всім гравцям.
(Вручає по сонечку)
Ведучий. Журі, команди і болільник приготувалися до конкурсу, тож свято козацької слави оголошується відкритим!
(Звучать позивні)
Ведуча. Перший конкурс «Бліц – турнір», своєрідна розумова розминка. Кожній команді по черзі дається 10 запитань, на які треба дати короткі лаконічні відповіді. Приготувались. Будьте уважними. Я задаю питання «Завзятим», а ведучий «Відважним».
Ведучі повертаються до «своїх» команд
1. О.- Як називалася перша Запорозька Січ?
2. В.- Назвіть дату першої згадки про козаків.
3. О.- Коли виникла перша Січ?
4. В.- Як називалася перша Запорозька Січ?
5. О.-Хто заснував Січ?
6. В.- Що таке клейноди?
7. О.- Найважливіша ознака влади у козаків.
8. В.- Хто вручив козакам клейноди?
9. О.- Коли це було?
10. В.- Що означає термін «реєстрові козаки»?
11. О.- Хто вперше взяв козаків на службу?
12. В.- Коли зруйнована остання Січ?
13. О.- Скільки козаків було у першому реєстрі?
14. В.- Коли зруйнована остання Січ?
15. О.- Яку Січ заснували козаки за межами територій українських земель?
16. В.- Як називалися козацькі човни?
17. О.- Яка улюблена страва козаків?
18. В.-Як називалася зачіска козаків?
19. О.- Хто оспівував козацьку славу?
20. В.-Якої віри були козаки?
Ведучий. Конкурс ерудитів. Історія запорізького козацтва густо переплетена іменами кошових отаманів і гетьманів, які прославилися у боротьбі з турками, татарами, польською шляхтою, піднімали народні маси на боротьбу за визволення з-під гніту поневолювачів, відстоювали права і вольності козаків перед російським царизмом. Хто ж вони - ці горді володарі гетьманської булави?
Ведуча. Ім’я козака, прозваного Урусшайтаном, тобто українським чортом. Відомо, що він виходив переможцем 54 рази з 55-и, в останній 55-ій сутичці, загинув.
Ведучий. Назвіть ім’я козака, якого двічі обирали головним отаманом “чого зроду-віку на Січі не бувало”?
Ведуча. Хто сконав у Цареграді, не прийнявши віри бусурманської (мусульманської)?
Ведучий. Кого сучасники називали українським Спартаком, Ганнібалом? В пам’яті народу він національний герой, бо заявив “хочу визволити увесь народ український”?
Ведуча. Про подвиги якого запорозького лицаря вмістила цілу статтю французька газета в 1635 р., бо слава про події того року докотились до Західної Європи?
Ведучий. Хто з козаків, будучи 25 років невільником на турецьких галерах, визволився сам, визволив інших, ще й гетьманом козацьким став на Запорожжі?
Ведуча. Назвіть ім’я гетьмана, який поїхав до царя з проханням, а був заарештований і останні дні свого життя провів у Петропавлівській фортеці?
Ведучий. Розсудливий, сміливий, спочатку обозний, потім кошовий отаман, після вдалих походів - гетьман. Захопив невільничий ринок у Криму – Кафу. Хто він?
Ведуча. Журі підводить підсумки. За кожну правильну відповідь у першому конкурсі по 1 балу, у другому – по 2 бали.
(Оголошується результат двох конкурсів)
Ведучий. Пам’ятаєте слова М.В.Гоголя, який писав: ”Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді і дужі,як леви козаки! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну».
Ведуча. Отож, увага! Конкурс “Хто швидше добереться на Січ”, до того гнізда, яке змалював Гоголь. Французький інженер Гійом де Боплан, який був у 20-ті роки XVII ст. на Січі, писав, що справжнім козаком вважався той, хто подолає всі дніпровські пороги. Команди отримують завдання на таких листках - картах, де треба надписати всі дев’ять порогів (дод.1). Яка команда швидше і правильно виконає це завдання, то значить першою добереться на Січ.
(Команди отримують карти і виконують завдання і передають журі)
Ведучий. Пороги Дніпра «Відважні» і «Завзяті» подолали, а ось чи знають вони, на яку саме січ дісталися? (Звертається до болільників)
Ведуча. Наступний конкурс включає по 2 питання кожній команді. «Завзяті» назвуть в хронологічній послідовності перші чотири Січі.
Ведучий. «Відважні» продовжать відповідь і назвуть решту чотири Січі.
Ведуча. Які з них були зруйновані татарами? (до «Завзятих»)
Ведучий. Які зруйновані за наказом російського царя Петра I і цариці Катерини II? (до «Відважних»)
Ведуча. Журі попросимо підрахувати бали за останні два конкурси, а ми проведемо конкурс болільників.
(Звертається до болільників)
Послухайте такі слова: «Ці люди виросли в труді, як скіфи; загартовані всілякими злигоднями, як гуни; здатні до війни, як готи, засмаглі на сонці, як сармати; леви - в переслідуванні ворога; схожі на турків у підступності ; подібні до скіфів у люті; вони християни за своєю вірою». Так писав французький історик де Бартеон у 1608 р. Про кого?
Ведуча. Що таке звичаєве право?
Ведучий. Історики називають Запорозьку Січ козацькою, демократичною, християнською республікою.
(До болільників «Завзятих»)
(До болільників «Відважних»)
Ведучий. Ось ми і вияснили, чому так називають Січ, а команди отримують додатково бали.
Ведуча. Другий конкурс для болільників буде оголошено пізніше. А зараз конкурс команд.
Відоме прислів’я «Степ та воля - козацькая доля». Але й волю можна було втратити, якщо допустити ворога близько. То для постійного спостереження козаки будували у степу ось такі споруди (демонстрація). Називали їх фігурами. Стояли козацькі вежі серед степу, з яких пильно стежили козаки з наближенням ворога і повідомляли на Січ.
Ведучий. Конкурс називається «Хто краще захистить Січ» (дод.2). Я вручу кожній команді однакові завдання (демонструє). Щоб піднятись на вежу треба розгадати 12 слів, зашифрованих на «вежі», правильно і швидко заповнені клітинки гарантують перемогу, адже ворог зненацька не добереться до вас. (Вручає головоломки «Вежа». Команди працюють)
Ведуча. Прийшов час помірятися не лише розумом, а й силою. Прошу піднятися по одному болільнику від команди і позмагатися у конкурсі «Рукоборство». Приготуйтеся! Увага! Почали! Переможцю 3 бали для команди.
Ведучий. Як бачимо, мають силу й наші козачата, сильні та дужі, як наші славні предки!
Ведуча. А зараз позмагаються отамани. Хто вони - ми не знаємо. Тож попросимо козацькі ватаги представити їх глядачам, журі і суперникам.
Слово «Завзятим»
«Завзяті» 1 козак
Команда наша хоч куди,
Збираєм знань своїх плоди,
В команді нашій капітан
Немов комп’ютерний екран
Він все роз’яснить і спланує
Підкаже все і зметикує.
2 козак
У цей момент, в рішучий час
Сміливо стане проти вас
Приведе до перемоги
Він поставить нас на ноги
Представляємо – Роман
Наш славетний отаман
Ведучий А тепер слово «Відважним»
1 козак
Ось дійшла вже і до нас
Звістка така ж, як до вас
Для наступного щоб туру
Вибрать нам кандидатуру
Та щоб не простенький,
А дуже розумненький
Думав, мислив і гадав
Про козацький рід все знав
2 козак
Ось він - наш цей отаман
І не слабший, ніж Роман
Мислить добре і гадає
Про козацький рід все знає,
Тому просимо вітати
І Олега вшанувати.
Ведуча. Познайомились з отаманами. А журі ще й «поетичні здібності» прийдеться належно оцінити. А тепер конкурс отаманів. Суперники підготували один одному завдання у вигляді ребусів і п’яти запитань до них, які вони задаватимуть в певній послідовності. За кожну відповідь по 1 балу. Слово отаману Роману.
Отаман Роман
(демонструє ребус глядачам і передає його суперникові) Фортеця (зашифроване слово)
1. Як називається фортеця на Дніпрі в гирлі річки Самари?
2. За чиєю пропозицією була збудована? Хто керував її спорудженням?
4. З якою метою її збудували?
5. Хто сказав:”Руками збудоване можна руками й зруйнувати”
Ведучий. А зараз слово отаману Олегу .
Отаман Олег
(демонструє ребус глядачам і супернику вручає для розгадування) Зашифроване слово «Ординація»
1. Яка повна назва цього документа?
2. Коли схвалена?
3. Який основний зміст документа?
4. З якою метою прийнята?
5. Як називалося десятиліття після його прийняття?
Ведуча. Отамани розгадають слово, а потім візьмуть запитання для обдумування і готуватимуть відповіді. А ми послухаємо домашнє завдання козацьких ватаг.
Ведучий. Пригадаємо історичну повість «Михайлик – джура». Від кожної ватаги козацький джура позмагається з суперником у вмінні оповідати, як навчались розуму у старших козаків та які випробування вони мали.
Ведучий. Розповідь джури «Завзятих»
Ведуча. Розповідь джури «Відважних»
Ведуча. Дякуємо козацьким джурам, повертаємось до отаманів. Зачитайте, будь - ласка, запитання і скажіть відповіді на них.
Отаман Роман (відповідає).
Отаман Олег (відповідає).
Ведучий. І ще один конкурс на знання творів мистецтва, що звеличують козацьку славу. Ми продемонструємо з ведучою репродукції картин, а отамани без підготовки, експромтом дадуть відповіді, що вони знають про ці твори мистецтва
Ведуча демонструє для отамана “Завзятих” репродукцію картини Рєпіна “Запорожців пишуть листа турецькому султанові”
Ведучий демонструє для отамана “Відважних “ репродукцію картини “Козак Мамай”
Ведуча. Просимо перед заключним конкурсом підвести попередні підсумки за конкурси болільників: «Вежу» і представлення капітанів.
(Голова журі оголошує результати)
Ведуча. Прийшов час пісенного конкурсу . Козаки, як відомо, народ веселий, самі з піснею не розлучались і слави зажили пісенної у нащадків. Скільки пісень уславлює їх величні звитяжні подвиги. Мабуть і наші ватаги знають ці пісні . З задоволенням їх послухаємо.
«Завзяті» співають пісню «Ой на горі жито та й женці жнуть»
«Відважні» співають пісню «Їхав козак за Дунай»
(Болільники допомагають.)
Ведучий. Дякуємо за майстерне виконання. Наш конкурс наблизився фінішу.
Ведуча. Скільки б не співали
Закінчити час
Може ви прийдете
Ще не раз до нас
Ведучий. Знову заспіваємо,
Гопак затанцюємо,
Славним козачатам
Куліш приготуємо.
Ведуча. Козацьку історію
Будем пізнавати
Славному козацтву
Шану віддавати
Слово журі. Оголошення результатів останніх конкурсів і загальних підсумків.
Вручається нагорода за артистичність, яку добре показали в грі (називається команда)
Артистом стати – не проста це штука
То правду кажуть щиру між людьми
«Спочатку він народжується в муках
А потім уже мучимося ми.»
Сьогодні ми вітаємо артиста
Носи із гідністю високе це звання
І, щоб аплодисменти не вщухали,
Поглиблюй все життя свої знання (вручає грамоту)
Журі. Вручається нагорода за гумор (називає команду)
Сміх людський – чудесна штука
Він мистецтво і наука
Він — в житті і для життя
Він – найкраще почуття. (вручає грамоту)
Заключне слово вчителя до учасників, болільників, всіх учнів.
Дорогі друзі! Конкурс - гра, яку ми щойно провели, дає можливість впевнено сказати, що ви добре засвоїли історію українського козацтва, чимало попрацювали з Інтернет- ресурсами. Довідковою, історичною літературою, літературою, а тому сьогодні немає переможених і переможців. Перемогли і завжди перемагатимуть знання, ерудиція, допитливість. Дуже важливо не лише знати, а й плекати себе на кращих традиціях славного запорозького козацтва. Зростайте мужніми, сміливими, справедливими. Вчіться щиро любити свою землю, оберігати і захищати її так, як це робили козаки. Дбайте про розквіт української держави, шануйте звичаї і традиції нашого народу. Це запорука нашого майбутнього!