Пізня Римська імперія ІV-V ст. Розв’язування задач за допомогою рівнянь.Бінарний урок.

Про матеріал
Конспект бінарного уроку історія України. Всесвітня історія (інтегрований курс) та математики
Перегляд файлу

Тема: Пізня Римська імперія ІV-V ст.

           Розв’язування задач за допомогою рівнянь.

Мета: познайомити учнів з особливостями політичного та економічного

життя римської імперії в IV–V ст. н. е.; розкрити суть реформ імператорів

Діоклетіана  та  Константина;  встановити  причинно-наслідкові  зв’язки;

висловлювати власну думку; розвивати вміння аналізувати та узагальнювати теоретичні матеріали; виховувати повагу до історії народів світу та повагу до думки інших.
Поняття: «домінант», Західна та Східна римські імперії, Константинополь.

 

Тип уроку : комбінований

Форма уроку: бінарний (математика та всесвітня історія)

Використана література:

Математика:

  1. Математика, 6 клас: Книга для вчителя. – Х. : Гімназія, 2008.- 160с.
  2. Математика. 6 клас. ІІ семестр. – Х.: Видавнича група «Основа»; 2009.-156с . – (Серія «Мій конспект»).

Історія:

  1. Історія стародавнього світу. 6 клас / Н. А. Кагітіна,  О. П. Мокрогуз. — Х. : Вид. група «Ос нова», 2009. — 144 c. — (Серія «Мій конспект»).
  2. Електрона енциклопедія «Вікіпедія»
  3. Уривки відео (3 хв * 2 = 6 хв) про Діоклетіана та Констянтина І

Хід уроку

1.Організаційний момент

Привітання по-італійські

Вчитель математики(ВМ): «Чао, бамбіно!» (Добрий день, діти!)

Вчитель історії(ВІ); «Лейє белла е перфекта» (Ви чудові та досконалі!)

ВМ: Перевірте, будь-ласка чи все готово у Вас до уроку, зошити, підручники, олівці та ручки, щоденники? Хто сьогодні відсутній?

ВІ: Не так давно на уроках історії ми з Вами зустрічались з такою видатною особистістю, як Юлій Цезар. Який був не тільки талановитий полководець…

ВМ: А ще він мав геніальні здібності одночасно робити чотири справи: слухати, писати, читати та говорити.

ВІ: Перед кожним боєм він підіймав бойовий дух солдат піднявши щит з написом « Veni, vidi, vici»  та озвучував їх закликом: «Прийшов, побачив, переміг».  Ви зараз прийшли на урок, в ході якого побачите та засвоїте багато нового і на кінець уроку ми досягнемо чого? (усі разом) Правильно, ПЕРЕМОГИ!

2. Мотивація

ВМ: Сьогодні  ми спробуємо доторкнутись до геніальності Юлія Цезаря  через вивчення на уроці нової теми з історії та закріпимо знання з математики. Тому, що  математика  є ключем до всіх знань.

3. Перевірка ДЗ

ВМ: Готуючись до уроку я так поспішала, що в мене всі відповіді  та номери домашнього завдання сплуталися.  (презентація)

Графічний диктант

ВІ: І знову за допомогою математичних знаків «+» та «-»   ми з вами проведемо графічний диктант. Запишіть число та класна робота.

  1. Основою римської економіки була рабська праця. (+)
  2. У І ст. в Римській державі розпочався глибокий занепад (-)
  3. Міський плебс бажав «волі та прав» (-)
  4. Середні землевласники через кризу перетворились на люмпен-пролетаріат. (+)
  5. Зазвичай імператорів у Римі проголошував сенат («сенаторські» імператори)  (+)
  6. Дунайська армія проголосила  імператором свого командира –Септимія Севера. (+)
  7. Марк Макрин започаткував низку «сенаторських» імператорів. (-)
  8. Через економічне зростання у ІІ-ІІІ ст. Римська імперія ставала все сильніше.(-)
  9. Через економічну кризу охорона кордонів Римської імперії послабилися. (+)
  10. На Римську імперію з півдня напали  перси. (+)
  11. Зі сходу та півночі  на імперію напали готи та анти (-)
  12.  Імператори іноді відкуповувались золотом та коштовностями від варварських племен. (+)

4. Актуалізація опорних знань

ВМ: Для того, щоб дізнатись про які історичні особистості ви сьогодні дізнаєтесь, пропоную Вам розв’язати два рівняння корінь якого, буде підказкою. Перед вами галерея особистостей під зображенням яких є числа.

В зошитах запишіть дату, класна робота та розв’яжіть рівняння.

Розв'язати рівняння

11х = 45 + 8х               

11х – 8х = 45

3х = 45

х = 45 : 3

х = 15

Відповідь: 15

9х + 4 = 52 + 5х

9х -5х = 52 – 4

4х = 48

х = 48 : 4

х = 12

Відповідь: 12

ВІ: Діоклетіан та Констянтин головні історичні особистості на сьогоднішньому уроці, які відносяться до «солдатських» імператорів у  284-330   рр.. тому запишіть до зошитів тему уроку «Пізня Римська імперія  ІV –V ст.»

     Після сьогоднішнього уроку ви зможете:  характеризувати політичне та економічне  життя римської імперії в IV–V ст. н. е.; розкрити суть реформ імператорів Діоклетіана  та  Константина.

 

ВМ: І так , я думаю, ви вже зрозуміли, що тема сьогоднішнього уроку з математики «Розв’язування задач за допомогою рівнянь».

5. Вивчення нового матеріалу

ВІ: Діана, я пропоную тобі, дослідити діяльність імператорів за допомогою системи Інтернет та електронної  енциклопедії «Вікіпедія».

ВМ:Але ключем до входу в мережу Інтернет буде розв’язок двох задач, відповіді яких вкажуть Вам яку саме особистість ви будете досліджувати.

Задача 1

У трьох ящиках було  75 кг апельсин. У другому ящику апельсинів було у 4 рази більше, ніж у першому, а в третьому на три кг менше, ніж у першому. Скільки кілограмів апельсинів було у першому ящику?

Задача 2

Три брати зібрали 88 кг яблук. Старший зібрав у  3 рази більше, ніж молодший, а середній – на 13 кг більше ніж молодший. Скільки кілограмів яблук зібрав молодший брат?

Метод «Чиста дошка»

ВІ: А Вам я пропоную, дослідити нашу тему уроку за допомогою підручника та допоміжних питань, які зосередять Вас на головному.

ВМ: Для того, щоб відкрити питання вам необхідно за малюнком скласти та розв’язати задачі.

Ключ до запитань

 

І   – на 5 більше

ІІ                                                        16

ІІІ – на 1 менше

 

І

ІІ  - на 1,2 більше                                        8,7

ІІІ - на 1,5 більше

 

 

І

ІІ  - у 3 рази більше                                      18

ІІІ – на 10 менше

 

Питання:

1.Хто призупинив розвал Римської імперії та у чому  полягали його реформи? (4)

2.Чому правління Діоклетіана та Констянтина називають домінантом? (2)

3.Чому виникла потреба поділу імперій на дві частини та коли і як відбувся цей поділ? (4)

6. Первинне закріплення та засвоєння знань

Робота в парах

Перегляд відео уривків з випереджальним завданням

ВІ: Зараз, я вам пропоную, узагальнити все те, що ми досліджували про імператорів Констянтина та Діоклетіана преглянувши відео. Але Вам необхідно під час перегляду  в парах скласти по два запитання для класу.

ВМ: Знову для відкриття відео необхідний ключ

У кошику лежить 30 кг яблук і груш, причому яблук у 2 рази більше ніж груш. Скільки кілограмів яблук лежить у кошику?

 

х + 2х = 30

3х = 30

х = 30 : 3

х = 10

10 х 2 = 20 кг яблук

Відповідь: 20 кг

 

У лісі росло 720 дерев, з яких були хвойні,  ялинки становили 34% хвойних дерев. Скільки ялинок росло в лісі?

 

720 : 18 5 = 200 дерев хвойні

200 0,34 = 68 ялинок

Відповідь: 68 ялинок.

(ВМ включає комп’ютери)

 

7. Контроль та самоконтроль

Тестування за допомогою програми «TEST W»

ВМ:На наступному етапі нашого уроку я пропоную використати програму «TEST W» для перевірки засвоєного матеріалу. (Техніка безпеки за комп’ютерами)

ВІ: За таким же принципом Ви пройдете тестування з засвоєного матеріалу з історії. Після проходження тестування озвучте ваші отримані бали.

Тестування

  1. Коли правив Діоклетіан

А. 284 – 305 рр

Б. 284 – 305 рр до н.е.

В. 306 – 330 рр

Г. 306-330 рр. до н.е.

      2. Як називається форма державного правління на основі безмежної влади правителя

          А. деспотія

          Б. демократія

          В. домінат

          Г. триумвірат

      3. На скільки областей була поділена імперія за Діоклетіана

          А. 10

          Б. 5

          В. 2

          Г. 12

      4. Хто з імператорів  ввів грошову одиницю «солід», чим  зміцнив економіку імперії

          А. Коммод

          Б. Септимія Севера

          В. Констянтин І

          Г. Діоклетіан

      5. Як називалось місто яке згодом перетвориться на столицю Римської імперії Константинополь.

        А. Візантій

        Б. Рим

        В. Іллірії

        Г. Олександрія

     6. Коли відбулось розділення Римської імперії  на Західну та Східну?

       А. 476 р.

       Б. 1453 р.

       В. 313 р.

       Г. 396 р.

 

8.Підсумки та рефлексія

Підрахунок особистих рахунків та обмін на оцінки

Рефлексія «Уявний екскурс»

Сьгодні на уроці …

- я отримував знання з історії за допомогою…

- для мене важким було…

- для мене було цікавим…

- я здобув перемого, тому, що …

9. Пояснення домашнього завдання

ВІ: Компіті пер каза (домашнє завдання)

В залежності від рівня оцінок учні отримують завдання

Історія: 1-5 б – п. 48 відповісти на питання, вивчити терміни

6-9 б – п. 48 вивчити терміни, робота в контурній карті

10-12 б – п. 48 доповідь  про Феодосія

 

Гай Авре́лій Вале́рій Діоклетіа́н (лат. C. Aurelius Valerius Diocletianus, 245 Далмація — † 3 грудня 313) (ім'я при нарожденні Діокл — «Богуслав», «Богумил», лат. Dioclus) римський імператор з 20 листопада 284 по 1 травня 305. Прихід до влади Діоклетіана завершив так звану кризу Римської імперії III сторіччя. Він встановив тверде правління і прибрав фікцію, за якою == Історичні відомості == Народився майбутній імператор, котрого спочатку звали Діокл, 245 року. Він швидко зробив кар'єру і став командиром легіону, вступивши на римську військову службу. Згодом його почали називати на римський зразок Діоклом. На той час роботу військового дуже цінували, адже на імперію вороги здійснювали часті набіги. Тодішній Діокл заслужено став імператором, адже покаравши вбивцю молодого й популярного імператора Нумеріана, військові проголосили його 284 р. імператором, який став називатися Гай Аврелій Валерій Діоклетіан.

 Діоклетіан призначає собі співправителя, яким стає його армійський товариш Максиміан, і обидва починають правити, отримавщи титул авґустів («священних»): Діоклетіан — на сході імперії разом з заступником (цезаром) Галерієм, а Максиміан — на заході з цезаром Констанцієм Хлором. Цезари мали право на допомогу у правлінні імператору на термін 20 р., і пізніше назначали інших. Вже швидко така система правління, яку назвали тетрархією, показала свої переваги, припинивши бунти.

  • Діоклетіан розподіляє владу на державну і військову (друга охороняла кордони);
  • збільшує оподаткування для того, щоб прогодувати військових;
  • обмежує коливання ринкових цін і заробітних плат;
  • намагається стабілізувати фінансову систему;
  • проводить фіскальну і адміністративну реформи


З кінцем його правління (305 р.), що було заплановано на 20 років, Діоклетіан іде у відставку. Разом із цим система тетрархії розвалюється, а безліч претендентів на престол розпочинають між собою війну за престол. Костянтин I, Костянтин Великий, Флавій Валерій Аурелій Константинус, також Святий Костянтин (лат. Flavius Valerius Aurelius Constantinus) (* 27 лютого 272 — † 22 травня 337) римський імператор, перший християнин на троні, а також православний святий, іменований рівноапостольним.[1] Його мати Олена також канонізована православна свята. Костянтин народився у Мезії в місті Несс (сучасний Ніш у Сербії) 27 лютого близько 272 року (точний рік народження не встановлений). Батьком його був Констанцій I Хлор (Флавій Валерій Констанцій Хлор), згодом проголошений цезарем, а матір'ю — Олена, яка походила з простої сім'ї і була дочкою шинкаря.

Адміністративна політика

Ставши повновладним правителем імперії, Костянтин продовжив політику Діоклетіана із закріплення вільних землеробів за їхнею землею, при цьому сильно зросли податки, тому що державі потрібні були кошти на відновлення імперії після майже 20 років громадянських воєн. Також Костянтин розгорнув бурхливу будівельну діяльність, що також вимагало додаткових витрат. Державу було розділено Костянтином на 4 округи: Схід, Іллірії, Італію і Галлію, які ділилися на дрібніші адміністративні одиниці дієцезії. Він також заснував державну раду при імператорі консисторій. За Костянтина продовжилася подальша варваризація армії.

Політика у сфері релігії

Візантійська мозаїка із зображенням Костянтина в Соборі святої Софії, Константинополь

На початку свого правління Костянтин, як і всі імператори, був язичником. У 310 році після відвідування священного гаю Аполлона, йому, нібито, навіть було бачення бога сонця. Проте вже через 2 роки під час війни з Максенцієм, за словами Костянтина, до нього уві сні з'явився Христос, який наказав накреслити на щитах і прапорах свого війська букви РХ, на наступний день Костянтин побачив у небі обреста хреста. Після перемоги над Ліцинієм в 313 році Костянтин наполіг на ухваленні їм свободи віросповідання, видавши Міланський едикт. Сам Костянтин прийняв хрещення лише перед смертю,[2] що не заважало йому втручатися в тонкі релігійні суперечки, як наприклад, на Перший Нікейському соборі 325 року, він рішуче підтримав кафолістів проти аріан. По всій імперії зводилися церкви. Часом для їх зведення розбиралися старі язичницькі храми.

Діоклетіан намагався відновити надійне карбування срібних і золотих монет. Костянтин залишив цю консервативну грошово-кредитну політику, вважаючи за краще замість цього сконцентруватися на карбуванні великої кількості хороших стандартних золотих монет — солідусів, зі справу золота та срібла, щоб забезпечити можливість збереження фідуціарного карбування поряд з золотим стандартом.

11 травня 330 року Костянтин офіційно переніс столицю Римської імперії у Візантій і назвав його Новим Римом (грец. Νέα Ῥώμη, лат. Nova Roma), однак ця назва незабаром була забута і вже за життя імператора місто стали називати Константинополем — тобто містом Костянтина.

Після трьох століть гонінь християнство, за Міланським едиктом, спочатку отримало дозвіл на вільний розвиток та розповсюдження, а пізніше стало офіціною релігією імперії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marcus Aurelius Glyptothek Munich.jpgTiberius NyCarlsberg01.jpgSeptimius Severus Glyptothek Munich 357.jpgConstantine Chiaramonti Inv1749.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/Istanbul_-_Museo_archeol._-_Diocleziano_%28284-305_d.C.%29_-_Foto_G._Dall%27Orto_28-5-2006.jpg/200px-Istanbul_-_Museo_archeol._-_Diocleziano_%28284-305_d.C.%29_-_Foto_G._Dall%27Orto_28-5-2006.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/DiocletianusFollis.jpg/200px-DiocletianusFollis.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/136_Constantin_I.jpg/220px-136_Constantin_I.jpg

 

 

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
10 березня 2021
Переглядів
725
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку