Тема: Контрольна робота. Морфологія, орфограми в коренях, суфіксах, префіксах. Морфологічна будова слова.
Мета: перевірити та узагальнити набуті знання з теми; визначити рівень обізнаності здобувачів освіти, формувати й удосконалювати їх правопис, вміння й навики; виховувати в учнів бажання оволодіти орфографічними нормами української мови; любов та повагу до рідної мови.
Обладнання: тести.
Хід уроку:
І Оголошення теми та мети уроку.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
1-5 - 0,5б.
6,7 – 1б.
8- 12 – 1,5б.
1.Оберіть правильний варіант продовження визначення.
Морфологія – це розділ граматики, у якому вивчаються…
А) Граматичні особливості слова.
Б) Лексичні особливості слова.
В) Морфологічні особливості слова.
Г) Синтаксичні особливості слова.
2. Яка частина морфології вивчає морфеми?
А) Граматика.
Б) Формотворення.
В) Морфеміка.
Г) Словотвір.
3. До значущих частин слова відносяться:
А) Корінь, суфікс, закінчення, основа.
Б) Корінь, префікс, закінчення, основа.
В) Корінь, суфікс, префікс, закінчення, постфікс.
Г) Корінь, суфікс, закінчення, префікс.
4. Корінь – це…
А) Частина похідної основи, яка служить для утворення слів з новими значеннями.
Б) Частина похідної основи, яка служить для утворення слів з новими значеннями і стоїть перед префіксом.
В) Спільна частка споріднених слів, яка виражає їх загальне значення.
5. Афіксація –це вираження граматичних значень за допомогою…
А) Суфіксів. Б) Афіксів. В) Префіксів. Г) Постфіксів.
6. Редуплікація – це…
А) Повне повторення кореня, основи або цілого слова без зміни звукового складу або з частковою його зміною.
Б) Повне або часткове повторення кореня, основи або цілого слова без зміни звукового складу або з частковою його зміною.
В) Часткове повторення кореня, основи або цілого слова без зміни звукового складу або з частковою його зміною.
Г) Повне або часткове повторення кореня, основи або цілого слова без зміни звукового складу або з повною його зміною звукового складу.
7. Оберіть усі правильні відповіді.
Орфограми в коренях та інших морфемах слова є:
А) М’який знак.
Б) Апостроф.
В) Буквосполучення йо, ьо.
Г) Перенос слів.
Д) Велика буква і лапки у власних назвах.
Е) Букви е-є, йо-ьо-о, и-і-ї у прізвищах прикметникової форми.
Є) Правопис префіксів.
Ж) Орфограми в суфіксах.
З) Усі відповіді вірні.
8. Дібрати до поданих слів слова, в яких відбувалося б чергування приголосних та голосних.
Могти –
Ходити –
Казати –
Носити –
Терти –
9. Визначити будову поданих слів, заповнити таблицю.
Слово |
Префікс |
Корінь |
Суфікс |
Закінчення |
Постфікс |
Безжурно |
|
|
|
|
|
Примирення |
|
|
|
|
|
Розробити |
|
|
|
|
|
Подорожник |
|
|
|
|
|
Вимір |
|
|
|
|
|
10. Вставити замість крапок пропущені в словах букви.
Пр..т..ндент, пр..з..дент, пр..стиж, пр..ватний, пр..зер, п..р..м..тр, пр..нцип, пр..р..ферія.
11. Утворіть від поданих слів за допомогою префіксів нові слова.
Вечір – Верх –
Ярус – Зоря –
Юрба – Їсти –
Жнива – Ялина –
12. Утворити від поданих слів іменники за допомогою суфіксів –ин(а), пояснити наявність чи відсутність змін приголосних.
Гуцульський, батьківський, гайдамацький, одеський, київський, галицький, полтавський.
ІІІ Домашнє завдання.