План- конспект сюжетного заняття з ритміки для дітей дошкільного віку ( 4-5 років)
Підготувала керівник ШРТО «Малюк»
Штиленко В.М.
ВСТУП
Серед великої різноманітності видів діяльності дитини дошкільного віку важливе значення має музично-ритмічна діяльність. На сьогоднішньому етапі розвитку дошкільної освіти ритміку часто виділяють в окремий предмет в сітці занять. Хоча, насправді, проводяться заняття з пластики або хореографії
Дуже важливо розуміти, що повинна представляти музично-ритмічна діяльність в дошкільному віці. Основними, першорядними завданнями цієї діяльності, як одного з видів музичної діяльності взагалі, є:
виховання любові і інтересу до музики,
збагачення музичних вражень дітей за допомогою знайомства з різноманітними музичними творами,
знайомство дітей з найпростішими музичними поняттями, розвиток навичок в області музично-ритмічного руху,
розвиток емоційної чуйності, сенсорних здібностей і музичного слуху, почуття ритму, формування виразності руху,
навчання елементарним руховим навичкам, домагаючись простоти, природності і виразності виконання музичних творів,
сприяти виникненню і початкового прояву музичного смаку на основі отриманих вражень і уявлень про музику,
розвивати творчу активність, самостійність і ініціативу в музично-ритмічному русі.
Аналізуючи вищевикладене, треба відзначити, що заняття з ритміки з дітьми дошкільного віку не мають на увазі заучування будь-яких рухів, досягнення точності і правильності їх виконання, що часто має місце бути в реальній практиці. Ритміка - це, в першу чергу, сприйняття музики, її осмислення, а також вираження своїх вражень від музики за допомогою образного, емоційно-насиченого руху.
Першорядну роль на заняттях з ритміки грає музичний супровід, а відповідно, вимоги, що пред'являються до нього, досить високі. Музичні твори, які використовуються для супроводу заняття повинні бути дуже різноманітними: за жанром, стилем, формою, розміром, темпу і т.д. Але при всьому цьому, музичні твори повинні бути доступні розумінню дітей. Крім того, рекомендується використання не тільки "живого" акомпанементу на фортепіано або акордеоні, але і фонограмний записів в різній аранжуванні. Все це дозволяє сформувати у дітей найбільш повне уявлення про різноманітність музичних творів, збагатити їх емоційними і естетичними переживаннями, допомагає у вихованні музичного смаку.
Але треба пам'ятати, що заняття, самі по собі, не є ні провідною, ні основною діяльністю для дітей 4-7 років. Тому, щоб навчальний процес був ефективним, необхідно максимально використовувати в ньому гру - провідний вид діяльності дитини-дошкільника. Насичення заняття ігровими вправами, імітаційними рухами, сюжетно-творчими замальовками посилить емоційне сприйняття музики дітьми, а, відповідно, допоможе повніше і всебічне вирішити поставлені завдання.
Окремі ігрові вправи можуть бути використані на заняттях в якості динамічних пауз - фізкультхвилинок - в тому випадку, якщо достатньо велика частина заняття проводиться сидячи на стільцях; або ж навпаки - для відпочинку - якщо все заняття проводиться в досить великому темпі і має на увазі багато рухів.
Комплекси ігрових вправ можуть включатися в різні частини заняття: можуть становити розминку або навіть всі заняття цілком. Для дітей дошкільного віку такі комплекси доцільно об'єднувати сюжетом, темою або предметом - атрибутом, з яким виконуються руху. Добре використовувати на занятті комплекси, в які входять різні варіації одного руху: ходьби, нахилів, поворотів, стрибків; а також комплекси, що містять чергування двох рухів: наприклад, стрибки і ходьба і т.п.
Для дітей дошкільного віку дуже цінними є імітаційні рухи, включення яких в заняття допомагає роботі над виразністю руху, над пластикою, над емоційною насиченістю образу. Музично-ритмічні ігри використовуються на заняттях з ритміки для вирішення найрізноманітніших завдань: розвитку почуття ритму, вміння чути музичні фрази, частини музики, для знайомства з будь-якими рухами та їх комбінаціями і т.д.
Для дітей дошкільного віку іноді доцільно проводити сюжетні заняття. Ці заняття дозволяють створити у дітей більш повне уявлення про ту чи іншу сторону дійсності (наприклад, про ліс або про осінь), урізноманітнити слухові і рухові враження, а також систематизувати знання дітей на задану тему. У такі заняття корисно включати літературні твори (вірші, короткі прозові замальовки), розгляд ілюстрацій, образотворче мистецтво тощо Сюжетна лінія, що зв'язує окремо взяті вправи, допомагає цілісному сприйняттю дітьми теми, збільшує інтерес дітей до діяльності, а, отже підвищує ефективність проведеного заняття в цілому.
Як приклад вашій увазі пропонуються наступні плани-конспекти сюжетних занять з ритміки для дітей дошкільного віку.
Заняття для дітей 4-5 років.
Тема: Лісова казка.
Освітні завдання: формувати уявлення про різні темпах музики ( "музика буває швидка і повільна");
розвивати почуття ритму: вчити прохлопувати простий ритмічний малюнок;
вчити передавати характер музики в русі;
Матеріали та обладнання:
обручі за кількістю дітей;
м'яч;
картинки із зображенням літнього лісу, галявини, лісових мешканців.
хід заняття
Вступна частина.
Показ ілюстрацій ( "подивіться, що зображено на картинках? Звичайно ж це - ліс"),
Повідомлення специфіки заняття ( "сьогодні у нас непросте заняття - ми сьогодні вирушимо в гості до лісових мешканців").
Ходьба: звичайна, на зовнішній стороні стопи (як ведмежата), на носках (як лисичка), з високим підніманням коліна (як чапля).
Стрибки на двох ногах з просуванням вперед (зайчики).
Підскоки.
Біг.
Основна частина.
Імітаційні рухи:
( "ми прийшли до лісу і опинилися на галявинці. А там веселяться і грають самі різні звірята. Давайте спробуємо вгадати, які ж тваринки прийшли на галявину?")
- діти слухають музичні фрагменти, відгадують тварин і імітують їх рухи: ведмедики, зайчики, лисиця, вовк, жаби; миші, птахи..
Далі можна запропонувати дітям станцювати, "перетворившись" в будь-яких лісових звірів. В якості таких танців можна використовувати композиції А.І. Буреніної (зі збірки "Ритмічна мозаїка"): "Плюшевий ведмедик", "Білочка" і т.п.
Гра "Пташки"
( "звірята втомилися танцювати, вони хочуть трішки пограти")
- на підлозі розкладаються обручі за кількістю дітей. Під музику (будь-яка лірична композиція - наприклад, можна використовувати цикл "Пори року" Вівальді) пташки літають по всій галявині, клюють зернятка, чистять пір'ячко і т.д. Коли музика закінчується пташки ховаються в обручі ( "гніздечка"). При повторенні гри педагог прибирає один або два обруча: пташки, яким не вистачило будиночків, вибувають з гри. Гра продовжується до тих пір, поки не залишиться 2-3 гравців.
Вірш з рухами:
Вітер дме нам в обличчя, махаємо руками за напрямом "до себе", як віялом
Захиталося деревце. руки вгорі, плавні нахили з боку в бік
Вітерець все тихше, тихше плавні рухи руками вперед - вгору - вниз
Ми сядемо нижче, нижче. Присідаємо
Гра з м'ячем
( "Звірята дуже люблять грати в різні ігри, особливо вони люблять грати в м'яч")
- діти під музику передають м'яч по колу. Та дитина, у якої м'яч залишиться в кінці музики - виходить в центр і танцює, інші діти ляскають йому в ритмі музики.
Заключна частина.
Вправа "швидко - повільно"
( "Звірята в лісі дуже люблять слухати музику і відгадувати - швидка музика або повільна. Давайте ми з вами теж спробуємо")
- під швидку музику діти танцюють, повільну музику - слухають, сидячи на підлозі або на лавці.
Підведення підсумків заняття.