МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ВІДКРИТОГО УРОКУ З РИТМІКИ

Про матеріал
Тема: « Рух під музику. Сильна доля» Початковий етап освоєння предмета у дошкільників
Перегляд файлу

  МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ВІДКРИТОГО УРОКУ З РИТМІКИ

 

Тема: « Рух під музику. Сильна доля»

Початковий етап освоєння предмета у дошкільників

                                                                                     Підготувала

                                                                                     Керівник ШРТО «Малюк»

                                                                                     КПНЗ ЦДЮТ «Дружба»

                                                                                     Штиленко В.М.

ВСТУП.

Предмет «Ритміка» є найважливішою ланкою в освоєнні, розвитку почуття метроритма у дітей дошкільного віку. Систематичні заняття, рухові вправи, тематичні танці та ігри розвивають уяву дітей, формують відчуття власного тіла, стимулюють рухову і розумову активність.

Пропонований відкритий урок з теми «Рух під музику. Сильна доля» є першим показовим заняттям на етапі освоєння предмета ритміки в підготовчому відділенні першого року навчання (діти п'яти і шести років). Заняття відображає головні навчальні завдання предмета:

  • навчити дітей рухатися у характері музики, разом з тим, розвиваючи музично-виразні уявлення про неї;
  • навчити дітей передавати темпові, динамічні, метроритмічні особливості музики;
  • сприяти «м'язовому розкріпаченню», розвитку координації, розвитку почуття музичної пам'яті, що буде сприяти подальшому успішному освоєнню предмета;
  • вміти розрізняти найпростіші музичні жанри (марш, вальс, колискова та ін), розуміти образ та характер музичного твору;
  • знайомити учнів з елементами музичної мови, підводячи до свідомого освоєння музичної грамоти;
  • сприяти музичному та творчому вихованню дітей, розширювати загальний рівень розвитку і кругозору.

Заняття побудовано за принципом повторення і закріплення пройденого матеріалу (музично-ритмічні вправи, точне виконання ритму під музику, початковий етап визначення двухдольного і трьохдольного розмірів на слух, елементарне диригування в ігровій формі).

 

Структура уроку:

  • Побудова
  • Розминка
  • Музично-ритмічні завдання, марші
  • Музично-ритмічні завдання на лавках
  • Музично-танцювальна частина, рух під музику
  • Музично-ігрова частина

 Хід уроку:

Вхід у клас.

Побудова.

Розминка «Млин»

Мета: навчити дітей відзначати сильну долю такту, працювати над пластикою в русі рук, відчувати моменти ослаблення і напруги м'язів рук.

 Вихідне положення:

 ноги на відстані ступні, руки опущені.

Такти 1-2: Плавно і повільно піднімати обидві руки, випрямити.

Такти 3-4:Плавно і повільно опускати обидві руки.

Такти 5-8: Повтор рухів тактів 1-4.

Такти 9-14: Роблять кругові рухи руками («млин розкручується»), починаючи з невеликої амплітуди (розкручуємо кулачки) і поступово збільшуючи її (розкручуємо лікті і кругові рухи витягнутими руками).

Такт 15: музика грається з уповільненням, потягнутися на носках, витягаючи руки якомога вище, потім опуститися і розслабити м'язи рук і шиї (Такт 16).

Вправа «Вітерець і вітер»

Мета: розвивати у дітей навички розрізняти динамічні відтінки, акцент на сильній долі такту і відображати їх у русі, змінюючи силу м'язового напруження рук, сприяти розвитку узгодженості рухів.

Вихідне положення: ноги на відстані ступні, руки опущені.

Такт 1-4: «Вітер слабко колихає віти дерев» — діти плавно і невисоко піднімають обидві руки вперед, вгору, вправо, вліво. Рухи м'які. Напрямок змінюється кожен такт.

Такти 5-8: Ті ж рухи з піднятими вгору руками, «вітер посилюється».

Такт 9-12: «Вітер піднявся» — діти відставляють одну ногу вбік і на кожен такт кидком згинають корпус то вправо, то вліво. Підняті руки опускаються в ту ж сторону. Робити акцент на русі вниз.

13-16 такти: «Вітер стихає» — повторювати рухи тактів 1-4.

Вправа «Дзвіночки»

Мета: перше знайомство з динамікою, поняттями «piano — forte»; розвивати у дітей навички розрізняти динамічні відтінки і відображати їх у русі.

Вихідне положення: п'яти разом, носки нарізно, руки на поясі.

 Частина I: Піднімати руки вперед до рівня плечей і опускати вниз на перші дві фрази відповідно руху мелодії (вверх, вниз). На третю фразу, піднявши руки над головою плеснути в долоні (перша частка 6-го такту), потім, з'єднавши пальці («замок»), повернути кисті долонями вгору (друга частка 6-го такту) і потягнутися (в музиці зробити уповільнення). Далі, роз'єднавши пальці, повільно опускати руки вперед, вниз.

Частина II: Плескати ритмічний малюнок рівними чвертями (2/4) Перша фраза на piano — по колінах («дзвіночки»), друга фраза на forte — в долоні («дзвони»).

Музично-ритмічні завдання, марші «Енергійно і спокійно»

Перед початком завдання прослухати музику, визначити кількість частин і характер кожної з них.

У І частині маршу діти енергійно йдуть один за одним з високим підйомом ніг, 1-4 такти марширують «солдати»,

5-8 такти плескаючи в долоні, відзначаючи частки.

Зупинка.

 У II частині вчимося передавати спокійний, плавний характер музики, йдучи спокійним кроком і плавно піднімаючи руки попереду себе (такти 9-10), плавно опускаючи руки (такти 11-12). 13-16 такти йти спокійним кроком і плавно піднімати руки в сторони, схрещуючи нагорі. Так само повертаємо в початкове положення. Зупинка.

Повторити марш ще раз, передаючи контраст енергійної і спокійної частин.

Рухатися в протилежну сторону.

 

 

«Солдатський марш»: рекомендований музичний матеріал «Солдатський марш» Р. Шумана («Альбом для юнацтва»)

Мета: розвивати почуття мірної пульсації, відчуття сильної долі, енергійна ходьба.

Вихідне положення: побудуватися один за одним, вибрати «головнокомандувача загону».

Частина I: Марширувати, змінюючи на кожну музичну фразу рух руками на хлопки (сильна доля або 1 і 3 частки в розмірі 4/4) і назад.

Частина II: Присідати — вставати, нахилятися — вставати на кожну музичну фразу. В Репризі повторювати рухи I частини.

Музично-ритмічні завдання на лавках:

діти сідають на лавки

  1. Вправа «Годинник» ритмизация вірша: віршований текст із збірки фортепіанних п'єс .

 Годинники стукають, годинники йдуть: «Бом-бом-бом»

І щогодини вони співають: «Бом-бом-бом»

– Восьмі тривалості — кулачки стукають один про одного

Чверті — хлопки в долоні

Бій годин («бом») — тупотіти ногами.

Виконувати групами, по одному, разом,промовляючи вірш.

– Вказівним пальцем правої руки зображувати стрілку годинника, рівномірно рухаючи пальцем вліво — вправо,

бій годин — тупати ногами, промовляючи чотиривірш.

– Трохи нахиляючи корпус вперед вниз, витягнути праву руку на  зразок маятника (ліва рука прибрана за спину).

«Маятник» (як елемент диригування у розмірі 2/4) рівномірно розгойдується,

бій годин — тупати ногами, промовляючи чотиривірш.

Потім поміняти руки, повторити вправу з початку.

  1. Вправа «Ритмічне ехо»:

Концертмейстер програє короткі музичні фрази (2 такту, чверті і восьмі тривалості, яскрава, проста, легка  мелодія), дитина повинна в точності повторити ритм ударами в долоні («ехо»).

Рекомендований музичний матеріал: – «Курчата» – «Два веселих гуся»

Кожна дитина по черзі придумує свій ритм, концертмейстер повторює, програючи на одному звуці («відлуння»), діти оцінюють точність виконання.

3 Вправа «Прискорюй і замедляй»:

Діти показують вміння швидко реагувати на зміну темпу музики і переходити з кроку на біг і навпаки у відповідності з змінами метричної пульсації музики (уповільнення, прискорення).

 Мета: розвиток уваги, ритмічності, покращувати якість бігу і кроку.

 Музично-танцювальна частина, рух під музику (постановочні танці) Танець «Хлопотушки»

Танець–гра «Золоті ворота»

Музично-ігрова частина (на вибір)

Гра «Мишоловка»

 Гра «Ведмідь і діти»

 Гра «Телефон»

Поступове освоєння дітьми метроритмичної структури музики сприяє в майбутньому успішним заняттям на обраному музичному інструменті. Велика частка ігрових вправ не дає дітям нудьгувати і дозволяє сприймати заняття як природну для свого віку середу — гра, рухливість, яскраві емоції.

 

Література:

Бекина С. В., Ломова Т. П., Соковнина Е. Н. «Музика і рух» (вправи, ігри й танці для дітей). — «Просвіта», М., 1981 Бирченко Т. «З піснею по драбинці». Геталова О., Визная «В. музику з радістю». — «Композитор», СПб, 1997 Зіміна А. Н.«Музичні гри і етюди в дитячому садку».  Лифиц І. В. «Ритміка» навчальний поcібник.  - «Академія», М., 1999. Луговська А. Е. «Ритмічні вправи, ігри й танці».  Чібрікова-Луговська А. Е. «Ритміка».  «Дрофа»,  - Фран Г. С. «Роль ритміки в естетичному вихованні дітей». 

 Основні терміни (генеруються автоматично): такт, рука, дитина, вихідне положення, сильна частка, бій годинника, рух, музично-ігрова частина, музична фраза, музично-танцювальна частина.

 

 

docx
Додано
21 травня 2020
Переглядів
1400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку