МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ВІДКРИТОГО УРОКУ З РИТМІКИ
Тема: « Рух під музику. Сильна доля»
Початковий етап освоєння предмета у дошкільників
Підготувала
Керівник ШРТО «Малюк»
КПНЗ ЦДЮТ «Дружба»
Штиленко В.М.
ВСТУП.
Предмет «Ритміка» є найважливішою ланкою в освоєнні, розвитку почуття метроритма у дітей дошкільного віку. Систематичні заняття, рухові вправи, тематичні танці та ігри розвивають уяву дітей, формують відчуття власного тіла, стимулюють рухову і розумову активність.
Пропонований відкритий урок з теми «Рух під музику. Сильна доля» є першим показовим заняттям на етапі освоєння предмета ритміки в підготовчому відділенні першого року навчання (діти п'яти і шести років). Заняття відображає головні навчальні завдання предмета:
Заняття побудовано за принципом повторення і закріплення пройденого матеріалу (музично-ритмічні вправи, точне виконання ритму під музику, початковий етап визначення двухдольного і трьохдольного розмірів на слух, елементарне диригування в ігровій формі).
Структура уроку:
Хід уроку:
Вхід у клас.
Побудова.
Розминка «Млин»
Мета: навчити дітей відзначати сильну долю такту, працювати над пластикою в русі рук, відчувати моменти ослаблення і напруги м'язів рук.
Вихідне положення:
ноги на відстані ступні, руки опущені.
Такти 1-2: Плавно і повільно піднімати обидві руки, випрямити.
Такти 3-4:Плавно і повільно опускати обидві руки.
Такти 5-8: Повтор рухів тактів 1-4.
Такти 9-14: Роблять кругові рухи руками («млин розкручується»), починаючи з невеликої амплітуди (розкручуємо кулачки) і поступово збільшуючи її (розкручуємо лікті і кругові рухи витягнутими руками).
Такт 15: музика грається з уповільненням, потягнутися на носках, витягаючи руки якомога вище, потім опуститися і розслабити м'язи рук і шиї (Такт 16).
Вправа «Вітерець і вітер»
Мета: розвивати у дітей навички розрізняти динамічні відтінки, акцент на сильній долі такту і відображати їх у русі, змінюючи силу м'язового напруження рук, сприяти розвитку узгодженості рухів.
Вихідне положення: ноги на відстані ступні, руки опущені.
Такт 1-4: «Вітер слабко колихає віти дерев» — діти плавно і невисоко піднімають обидві руки вперед, вгору, вправо, вліво. Рухи м'які. Напрямок змінюється кожен такт.
Такти 5-8: Ті ж рухи з піднятими вгору руками, «вітер посилюється».
Такт 9-12: «Вітер піднявся» — діти відставляють одну ногу вбік і на кожен такт кидком згинають корпус то вправо, то вліво. Підняті руки опускаються в ту ж сторону. Робити акцент на русі вниз.
13-16 такти: «Вітер стихає» — повторювати рухи тактів 1-4.
Вправа «Дзвіночки»
Мета: перше знайомство з динамікою, поняттями «piano — forte»; розвивати у дітей навички розрізняти динамічні відтінки і відображати їх у русі.
Вихідне положення: п'яти разом, носки нарізно, руки на поясі.
Частина I: Піднімати руки вперед до рівня плечей і опускати вниз на перші дві фрази відповідно руху мелодії (вверх, вниз). На третю фразу, піднявши руки над головою плеснути в долоні (перша частка 6-го такту), потім, з'єднавши пальці («замок»), повернути кисті долонями вгору (друга частка 6-го такту) і потягнутися (в музиці зробити уповільнення). Далі, роз'єднавши пальці, повільно опускати руки вперед, вниз.
Частина II: Плескати ритмічний малюнок рівними чвертями (2/4) Перша фраза на piano — по колінах («дзвіночки»), друга фраза на forte — в долоні («дзвони»).
Музично-ритмічні завдання, марші «Енергійно і спокійно»
Перед початком завдання прослухати музику, визначити кількість частин і характер кожної з них.
У І частині маршу діти енергійно йдуть один за одним з високим підйомом ніг, 1-4 такти марширують «солдати»,
5-8 такти плескаючи в долоні, відзначаючи частки.
Зупинка.
У II частині вчимося передавати спокійний, плавний характер музики, йдучи спокійним кроком і плавно піднімаючи руки попереду себе (такти 9-10), плавно опускаючи руки (такти 11-12). 13-16 такти йти спокійним кроком і плавно піднімати руки в сторони, схрещуючи нагорі. Так само повертаємо в початкове положення. Зупинка.
Повторити марш ще раз, передаючи контраст енергійної і спокійної частин.
Рухатися в протилежну сторону.
«Солдатський марш»: рекомендований музичний матеріал «Солдатський марш» Р. Шумана («Альбом для юнацтва»)
Мета: розвивати почуття мірної пульсації, відчуття сильної долі, енергійна ходьба.
Вихідне положення: побудуватися один за одним, вибрати «головнокомандувача загону».
Частина I: Марширувати, змінюючи на кожну музичну фразу рух руками на хлопки (сильна доля або 1 і 3 частки в розмірі 4/4) і назад.
Частина II: Присідати — вставати, нахилятися — вставати на кожну музичну фразу. В Репризі повторювати рухи I частини.
Музично-ритмічні завдання на лавках:
діти сідають на лавки
Годинники стукають, годинники йдуть: «Бом-бом-бом»
І щогодини вони співають: «Бом-бом-бом»
– Восьмі тривалості — кулачки стукають один про одного
Чверті — хлопки в долоні
Бій годин («бом») — тупотіти ногами.
Виконувати групами, по одному, разом,промовляючи вірш.
– Вказівним пальцем правої руки зображувати стрілку годинника, рівномірно рухаючи пальцем вліво — вправо,
бій годин — тупати ногами, промовляючи чотиривірш.
– Трохи нахиляючи корпус вперед вниз, витягнути праву руку на зразок маятника (ліва рука прибрана за спину).
«Маятник» (як елемент диригування у розмірі 2/4) рівномірно розгойдується,
бій годин — тупати ногами, промовляючи чотиривірш.
Потім поміняти руки, повторити вправу з початку.
Концертмейстер програє короткі музичні фрази (2 такту, чверті і восьмі тривалості, яскрава, проста, легка мелодія), дитина повинна в точності повторити ритм ударами в долоні («ехо»).
Рекомендований музичний матеріал: – «Курчата» – «Два веселих гуся»
Кожна дитина по черзі придумує свій ритм, концертмейстер повторює, програючи на одному звуці («відлуння»), діти оцінюють точність виконання.
3 Вправа «Прискорюй і замедляй»:
Діти показують вміння швидко реагувати на зміну темпу музики і переходити з кроку на біг і навпаки у відповідності з змінами метричної пульсації музики (уповільнення, прискорення).
Мета: розвиток уваги, ритмічності, покращувати якість бігу і кроку.
Музично-танцювальна частина, рух під музику (постановочні танці) Танець «Хлопотушки»
Танець–гра «Золоті ворота»
Музично-ігрова частина (на вибір)
Гра «Мишоловка»
Гра «Ведмідь і діти»
Гра «Телефон»
Поступове освоєння дітьми метроритмичної структури музики сприяє в майбутньому успішним заняттям на обраному музичному інструменті. Велика частка ігрових вправ не дає дітям нудьгувати і дозволяє сприймати заняття як природну для свого віку середу — гра, рухливість, яскраві емоції.
Література:
Бекина С. В., Ломова Т. П., Соковнина Е. Н. «Музика і рух» (вправи, ігри й танці для дітей). — «Просвіта», М., 1981 Бирченко Т. «З піснею по драбинці». Геталова О., Визная «В. музику з радістю». — «Композитор», СПб, 1997 Зіміна А. Н.«Музичні гри і етюди в дитячому садку». Лифиц І. В. «Ритміка» навчальний поcібник. - «Академія», М., 1999. Луговська А. Е. «Ритмічні вправи, ігри й танці». Чібрікова-Луговська А. Е. «Ритміка». «Дрофа», - Фран Г. С. «Роль ритміки в естетичному вихованні дітей».
Основні терміни (генеруються автоматично): такт, рука, дитина, вихідне положення, сильна частка, бій годинника, рух, музично-ігрова частина, музична фраза, музично-танцювальна частина.