Правознавство. 9кл.
ТЕМА.Правопорушення і юридична відповідальність
Мета уроку: формувати в учнів поняття правопорушення, ознайомити учнів з видами правопорушень, сформувати в учнів поняття юридичної відповідальності, крайньої необхідності, необхідної оборони, познайомити учнів з видами юридичної відповідальності та конституційними принципами юридичної відповідальності, формувати вміння визначати наявність підстав для притягнення до юридичної відповідальності формувати вміння визначати, до якого виду правопорушень відносяться певні події, аналізувати події суспільного життя з точки зору правознавства, виховувати розуміння невідворотності юридичної відповідальності.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
Розв'язання юридичних задач (робота в малих групах)
Визначити, який з актів діятиме у запропонованих ситуаціях.
Свою думку обґрунтуйте.
1-а група. Законом України «Про позашкільну освіту» заборонено закриття чи перепрофілювання позашкільних навчальних закладів. Проте Н-ська міська рада прийняла нормативний акт, згідно з яким передбачено закриття міського будинку творчості школярів та міського еколого-натуралістичного центру.
2-а група. Постановою Кабінету Міністрів України передбачено прийом до вищих навчальних закладів за результатами зовнішнього незалежного оцінювання. Проте М-ська обласна рада з метою забезпечення підготовки кадрів для області прийняла рішення про прийом до медичного інституту та педагогічного університету, розташованих в області, за результатами співбесіди з основних предметів.
3-я група. Законом України «Про міліцію» передбачено призначення начальників обласних управлінь внутрішніх справ наказом Міністра внутрішніх справ України. Р-ська обласна рада, не погодившись з призначеною міністром кандидатурою, прийняла інше рішення й призначила на цю посаду іншу особу.
4-а група. Конституцією України передбачено, що податки та збори, їх розмір визначаються виключно законами України. Кабінет Міністрів України, посилаючись на складну економічну ситуацію, пов'язану зі світовою кризою, а також на політичну кризу у Верховній Раді України, прийняла постанову про збільшення розміру одного з податків на час економічної кризи.
III. Вивчення нового матеріалу
Поняття та ознаки правопорушення
Робота з підручником ( стор. 50 - 52).
Ситуації для аналізу
4. Дівчина перейшла місці вулицю на червоний сигнал світлофора.
Більшість цих випадків є прикладами правопорушень.
«Мозковий штурм»
Назвати ознаки, притаманні правопорушенню.
Види правопорушень
Робота в малих групах
Учні опрацьовують текст підручника (с. 34) та схему «Види правопорушень».
Підсумок
Навести ознаки кожного з видів правопорушень:
а) дисциплінарні — пов'язані з роботою, порядком виконання
трудових обов'язків;
б) цивільно-правові — здебільшого пов'язані з матеріальною
або моральною шкодою, невиконанням договорів, угод між
рівними учасниками, як правило, не пов'язані з відносинами
між працедавцем та найманими працівниками;
в) адміністративні — порушення, пов'язані з відносинами між
особою та державними органами;
г) кримінальні — найнебезпечніші порушення, пов'язані з по-
сяганням на життя, здоров'я, власність тощо.
Причини правопорушень
Ділова гра «Засідання місцевої ради депутатів»
Види юридичної відповідальності.
Розповідь вчителя
Практикум.
Визначте види юридичної відповідальності у кожній ситуації:
Учитель коментує відповіді учнів.
Конституційні принципи юридичної відповідальності.
Розповідь вчителя.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Завдання 1.Заповнити таблицю ( стор. 58)
Завдання 2. Проаналізувати юридичні ситуації( стор.59)
Опрацювати матеріал § 7,8 підручника. Підібрати повідомлення ЗМІ про різні правопорушення, визначити їх вид, а також форму вини правопорушника.