ІІ. Підготовка школярів до сприйняття нової теми.
|
Розгадування кросворду (5 хв.)
Макет та питання:
В кросворді заховане давньогрецьке слово. Щоб знайти його, вам потрібно згадати вже вивчений матеріал.
1. Наука, що вивчає минуле людства за речовими джерелами, знайденими шляхом розкопок (археологія).
2. Короткий народний вислів із повчальним змістом (прислів’я).
3. Наука, яка вивчає походження, розселення, культуру й побут, суспільний устрій народів (етнографія).
4. Найбільш численна група історичних джерел яку становлять предмети побуту, знаряддя праці та війни (речові).
5. Відновлення пам’ятки, історичного джерела, раніше втраченого, зіпсованого, для подальшого збереження (реставрація).
6. Установа , що здійснює приймання, опис і зберігання документів із метою їх використання для подальших досліджень (архів).
7. Систематизоване розміщення експонатів, що дає більш-менш закінчене уявлення про певне коло предметів чи проблем (експозиція).
Яке ж слово було заховано у кросворді?
|
Учні відповідають на питання кросворду.
|
а
|
р
|
х
|
е
|
о
|
л
|
о
|
г
|
і
|
я
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
п
|
р
|
и
|
с
|
л
|
і
|
в
|
‘
|
я
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
е
|
т
|
н
|
о
|
г
|
р
|
а
|
ф
|
і
|
я
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р
|
е
|
ч
|
о
|
в
|
і
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р
|
е
|
с
|
т
|
а
|
в
|
р
|
а
|
ц
|
і
|
я
|
|
|
|
|
|
|
а
|
р
|
х
|
і
|
в
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
е
|
к
|
с
|
п
|
о
|
з
|
и
|
ц
|
і
|
я
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Учні відповідають : «Історія».
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
|
Завдання класу (2хв.)
Прочитайте вислів: «І величне, і повсякденне, і трагічне, і ліричне, - все це живе в пам'яті людей».
Як ви гадаєте, про що піде розмова на сьогоднішньому уроці?
|
Відповідь: З давніх часів люди намагалися зберегти пам’ять про певні визначні події, видатних діячів. Свідченням цього є різноманітні джерела, наприклад: фото- та відеоматеріали, документи, споруди. пам’ятники. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати пам’ятки історії.
|
ІV. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів.
|
Оголошення теми та очікуваних результатів (1 хв.)
Діти, ми розпочинаємо вивчення нового розділу. Відкрийте сторінку 51 своїх підручників. Прочитайте, як називається розділ, який ми розпочинаємо вивчати.
В робочих зошитах запишіть число, тему уроку.
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про пам’ятки історії як про історичні джерела, про пам’ятники як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу; навчитесь розпізнавати історичні пам’ятки і пам’ятники та описувати пам’ятку історії.
|
Діти відкривають підручник, читають вголос назву розділу "Історія України в пам'ятках".
В зошитах записують число, тему уроку.
|
V. Вивчення нового матеріалу.
|
План уроку: (3 хв.)
1. Історія довкола нас.
2. Хто і навіщо створює пам’ятники.
Робота з підручником (10хв.)
Діти, відкрийте підручник на стор.52.
Знайдіть відповідь на питання:
-Що зображено на малюнках?
-Погляньте на екран, прочитайте, що зображено на малюнках?
Опрацюйте §9 пункт 1 підручника. Користуючись даним матеріалом, дайте відповідь на питання:
-Що називають пам’яткою історії та культури?
-Що значить історична пам’ять?
-Як ви думаєте, у чому полягає відмінність між пам’ятниками та пам’ятками історії?
-Діти, а які пам’ятки та пам’ятники є у нашому місті?
-Діти, а навіщо нам зберігати історичну пам’ять нашого народу?
-Як охороняються в нашій державі пам’ятки історії та культури?
Тепер, діти, давайте з’ясуємо що ж позначають поняття скульптурна група, тріумфальна арка та колона, статуї, бюсти, меморіальна дошка та обеліск.
Уважно роздивіться зображення на дошці, використовуючи підручник як підказку, розподіліть зображення згідно визначення.
|
Учні записують план в зошитах.
Учні відкривають потрібну сторінку.
Відповідь учнів: історична частина Кам’янця-Подільського, історична частина Луцька, Києво-Печерська лавра, музей «Запорозька Січ» на острові Хортиця, руїни античного міста Херсонес.
Пам’ятник Лесі Українці, митрополиту Андрію Шептицькому, Пересопницьке Євангеліє, пам’ятник Івану Франку, Тріумфальна арка, меморіальна дошка на честь Павла Чубинського, монумент незалежності, пам’ятник Проні Прокопівні й Свириду Голохвастову.
Учні опрацьовують §9 пункт 1 підручника. Дають відповіді:
-Пам’ятники та інші витвори мистецтва, а також речі з минулого належать до пам’яток культури;
-Історична пам’ять-це знання та уявлення суспільства про спільне історичне минуле.
-Пам’ятник- це споруда, витвір мистецтва, призначена для вшанування пам’яті людей, подій, об’єктів, іноді тварин, літературних і кінематографічних персонажів тощо.
Пам’ятки історії- це визначні місця, пов’язані з важливими історичними подіями, з життям і діяльністю відомих осіб, культурою та побутом народів.
-Пам’ятники Невідомому солдату, пам’ятник О. Полю, Стела Героїв, пам’ятник Т.Г. Шевченку, пам’ятний знак жертвам Голодомору тощо.
Історична пам’ять-це знання та уявлення суспільства про спільне історичне минуле; такі знання дають можливість відрізнятися з-поміж інших народів і розуміти свою єдність.
Відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини» цінні пам’ятки історії вносять до Державного реєстру нерухомих пам’яток. Таким чином вони знаходяться під охороною держави.
Діти, використовуючи текст підручника за потребою, розподіляють співвідношення зображення та визначення.
Скульптурна група- Пам'ятник княгині Ользі, просвітителям Кирилу і Мефодію, апостолу Андрію Первозванному на Михайлівській площі в Києві.
Тріумфальна арка- одна із пам'яток архітектури ансамблю садиби Кочубеїв у Диканці Полтавської області.
Колона- Колона перемоги, пам'ятник історії Німеччини й визначна пам'ятка Берліна.
Статуї- Статуя Свободи — національний пам'ятник США, символ свободи, демократії та справедливості.
Бюсти- Бюст Нефертіті. Давній Єгипет
Меморіальна дошка- Меморіальна дошка Олександру Довженку (Київ)
Обеліск- пам’яті загиблих 01.05.1934р. шахтарів (Кривий Ріг, Суха Балка)
|
VI. Осмислення нових знань та умінь учнів.
|
Індивідуальна робота(10 хв.)
Пропоную вам виконати міні-дослідження «Пам’ятки історії мого рідного міста»:
оберіть пам’ятку історії чи пам’ятник,
що є у вашому місті та дослідіть її за допомогою запропонованої пам’ятки.
Пам’ятка «Як дослідити історичну пам’ятку»
1. Що це за пам’ятка? До якої групи вона належить?
2. Де вона розташована? Як виглядає?
3. Коли було створено пам’ятку? (Вкажіть століття або точну дату, якщо її можна встановити.)
4. Яким подіям у минулому чи історичним діячам присвячена пам’ятка? Що вона засвідчує?
5. Хто створив пам’ятку? (Ім’я архітектора, художника, скульптора, інженера.)
6. Які елементи пам’ятки дають змогу отримати інформацію про минуле?
7. Історію та культуру якого народу чи народів відображає пам’ятка?
8. Яку інформацію про історію українського народу (або інших народів) можна дізнатись за допомогою пам’ятки?
|
1. Пам’ятник видатній історичній особі Т. Г. Шевченку.
2. Пам'ятник Т. Г. Шевченку в Кривому Розі встановлено перед будівлею Головпоштамту; перед Криворізьким академічним міський театром драми та музичної комедії ім. Тараса Шевченка у Центрально-Міському районі.
Скульптура із залізобетону на повний зріст встановлена на цегельному постаменті, оздобленому рослинним орнаментом. Поета зображено у русі – він ніби робить крок уперед, що надає композиції динаміки. Її підкреслюють довгі асиметрично розташовані поли верхнього одягу. Впевнений погляд Шевченка виступає символом незламного духу. Поруч росте верба, висаджена навесні 1964 р. з паростку, завезеного з місця заслання поета.
3.Пам’ятник встановлено 25 листопада 1954.
5. Архітектор: Куклинський С.
7. Пам’ятка відображає історію та культуру українського народу.
|