Сценарій виховного заходу « Права дитини «
Мета. Розповісти учням про права та обов’язки дитини , ознайомити з Конституцією України , вчити відрізняти права від обов’язків , закріпити їх у пам’яті учнів . Розвивати культуру дітей , ввічливість , чесність , людяність .Виховувати дисциплінованість , повагу до товаришів.
Обладнання . Конституція України для школярів , брошура «Знай свої права » , ілюстрації.
Хід заняття.
Ми говоримо : права дитини . А хто така дитина ?
( Дитина – це така людина , якій ще не виповнилося 18 років ).
Кожна держава повинна піклуватися про своїх громадян: про чоловіків і жінок , багатих і бідних , про людей усіх національностей, будь – якого кольору шкіри , у тому числі про маленьких громадян .
У кожній демократичній державі є Конституція , яка захищає людину , гарантує її права.
А що таке Конституція ?
Конституція – Основний Закон будь якої держави. У ній записані усі правила , за якими повинні жити люди цієї країни . І правила ні в якому разі не можна порушувати !
За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Але в усіх малих громадян є ще й своя Конституція. Вона називається « Декларація прав дитини »
Чи чули ви про документ « Декларація прав дитини » ?
10 грудня 1948 року проголосили Декларацію , завдяки якій запобігли 3-ій світовій війні. Вона має 46 статей , які включені до нашої Конституції . У цьому документі вперше були зазначені права дитини.
Буратіно . Виходить , що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей?
Мальвіна. О , Ви робите незвичайні успіхи , Буратіно ! І лише одна – однісінька країна відмовилася Це Країна Дурнів.
Буратіно. А цікаво ,що це за права , які начебто я маю ?
Мальвіна. Ну ось , наприклад : « Ніхто не має права ображати іншого,принижувати його , карати » . Як це робив , наприклад , Карабас – Барабас .
Буратіно. Ух ти! Здорово ! А ще !
Мальвіна. А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно , щоб стати грамотним ,розумним і вихованим.
Буратіно. Подумаєш ! А якщо я не хочу вчитися ?
Мальвіна. Значить , Ви порушуєте виконання Конституції. Адже крім прав , кожна дитина повинна пам’ятати і про свої обов’язки. Ходити у школу , Буратіно , --- це Ваш обов’язок.
Буратіно . Я так і знав ! Зразу палки у колеса ! Я думав , якщо мені дають права , це значить , можна робити , що завгодно !
Мальвіна. Ви не маєте жодних здібностей до правознавства. Усі люди народжуються вільними і рівними , усі мають однакові достоїнства і права. Усі наділені розумом і повинні ставитися один до одного ,як брати і сестри , незважаючи на колір шкіри .
Буратіно. Та це дурість якась написана ! Люди не можуть народжуватися однаковими , рівними: наприклад , мій сусід , хлопчик , коли народився , важив 3 кг. , а його братик - 4 з половиною.
Мальвіна. Послухай :народжуватися рівними --- це не значить народжуватися однаковими на зріст і вагу або однаково сильними чи красивими. Це значить --- народжуватися людьми. Адже ж ніхто ще не народився на світ міністром з портфелем або генералом з погонами .
А зараз ми поговоримо про ті казки , де були порушені права людей .
У книзі О . С. Пушкіна « Казка про царя Салтана » дорослими людьми був зроблений ганебний вчинок. « В бочку з сином посадили , Засмолили , покотили.Та й пустили в Океан---- Мов велів так цар Салтан ».
Чи мали право ці люди таке чинити із царицею і дитиною ?
Я думаю , що це було дуже жорстоко , чи не так ?
У Конституції записано: « Головне право кожної людини – право на життя» . І маленька дитина теж має право жити . А вона могла загинути у хвилях океану !
Снігова королева з казки І. К. Андерсена « Снігова королева » викрала хлопчика Кая , що мешкав у маленькому будиночку з бабусею , і відвезла його у свій величезний льодовий палац .Вона обіцяла йому подарувати увесь світ ! І пару ковзанів на додачу . Хто знає , можливо вона хотіла хлопчикові добра ?
А чи мала вона право забирати , викрадати Кая з рідної домівки ? Діти мають право на життя зі своїми рідними , і нікому не дозволено їх розлучити .
У казці Ш . Перро « Попелюшка » дівчина весь час працює і тільки працює. І тут усіх запросили на бал.
Матінко , --- сказала вона , чи не можна мені хоч одним оком подивитися на бал ?. « Ха –ха –ха ! що тобі , замазуро ,робити у королівському палаці ?» Відповіла мачуха.
Хто тут неправий ?
Попелюшка була дитиною. Дитина має право відпочивати , пограти і повеселитися .
Жодна дитина не повинна бути примусово залученою до праці.
ЗНАЙ СВОЇ ПРАВА
Всі діти мають право на любов і піклування.
Діти є рівні у правах.
Всі діти мають право на повноцінне харчування.
Мають право на освіту.
Мають право на відпочинок і дозвілля.
Мають право на медичну допомогу.
Жодна дитина не повинна бути примусово залученою до праці.
Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.
Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства війни.
Жодна дитина не повинна бути об’єктом сексуальних домагань.
Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.
Діти мають право на свободу совісті , думки і релігії.
Діти мають право на вільне спілкування.
Діти мають право на інформацію.
Особлива турбота дітям без сімей.
Особлива турбота дітям – інвалідам.
Особлива турбота дітям , які перебувають у конфлікті із законом.
ВИЗНАЧЕННЯ ОБОВ’ЯЗКІВ УЧНІВ .
1.Будь чесним , добрим , чуйним , людяним.
2.Не бийся ( бійка показує , що ти не можеш по – дорослому вирішити проблему ). Спробуй переконати товариша .
3.Допомогай друзям.
4.Не кричи , вислухай товариша.
5.Людина починається з добра.
Вірш « ТВОРИ ДОБРО»
Ти добро лиш твори повсюди.
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій і доглянь пшеницю.
Ти вкопай і почисть криницю.
Волю дай , погодуй пташину.
Приласкай і навчи дитину.
Бо людина у цьому світі ,
Лиш добро повинна творити !
АНКЕТУВАННЯ
1.Якщо мені треба когось покликати , я не кричу на весь клас.
2.Не ображаю учнів .
3.Мирно граюся з друзями.
4.Поважаю працю чергових.
5.Завжди вітаюся з товаришами.
6.Не гніваюся , коли програю у грі.
7.Чемно розмовляю з однокласниками.
8.Готовий допомогти товаришеві.
( Учні підраховують кількість позитивних і негативних відповідей , роблять висновки )
Підсумок.
Які ви знаєте права учнів ?
Які обов’язки учнів ви знаєте ?
Як впливають недобрі стосунки на здоров’я дітей ?