В конспект включено заходи по налаштуванню учнів на сприйняття нових знань, рекомендації щодо організації етапу засвоєння нових знань та підсумкового етапу уроку.
Тема. ПРИРОДА Й ЛЮДИНА: СИСТЕМНИЙ ПІДХІД
УРОК 53. ВЛАСТИВОСТІ СКЛАДНИХ СИСТЕМ БІОСФЕРА, ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ ВЧЕННЯ В І ВЕРНАДСЬКОГО ПРО БІОСФЕРУ
Цілі уроку: Навчальна:розглянути основні особливості складних систем, звернути увагу на те, що ряд їх властивостей не є властивостями окремих елементів, а виникає лише внаслідок взаємодії всіх елементів системи; дати уявлення про біосферу та п місце серед оболонок Землі, ознайомити учнів з основними положеннями вчення В. І. Вернадського про біосферу;
Розвиваюча:розвивати навички аналізу в процесі порівняння живих і неживих складних систем;
Виховна:виховувати вміння аналітично мислити.
Обладнання й матеріали: фотографії або малюнки із зображенням складних систем.
Тип уроку: з використанням інноваційних технологій
ХІД УРОКУ
Перевірка готовності групи до уроку.
Діагностика емоційного стану групи.
Захисти конспект.
Знайди відповідність…
А.Екологія.
Б.Аутекологія.
В.Синекологія.
Г.Демекологія.
Д. Прикладна..
1. …аналізує стосунки між особинами, що належать до різних видів певного угруповання організмів, а також взаємодії між угрупованнями й факторами довкілля.
2. …взаємозв'язки представників виду з навколишнім середовищем.
3 …Е. Геккель 1866 року..
4. …вивчає структуру виду: біологічну, статеву, вікову, етологічну, описує коливання чисельності різних видів і встановлює їх причини.
5. …вивчає механізми руйнування біосфери людиною, способи запобігання цим процесам і розробляє принципи раціонального використання природних ресурсів без деградації життєвого середовища.
ІНДИВІДУАЛЬНА БЕСІДА
III Мотивація навчальної діяльності учнів.
|
Щоб берегти землю, природу,
Земля – колиска людства. Вона носить на собі океани, хмари та їхні тіні, розкривається джерелами, пускає в небеса птахів, вбирає в себе всі сніги й дощі, дає всьому життя. Наше спільне щастя – жити на планеті Земля, у цьому дивосвіті природи, спілкуватися з нею. Її краса не може не бентежити душу. Космонавт Ю. Гагарін, який перший 22 квітня 1961 року побачив Землю з космосу, вигукнув: "Яка красива наша Земля! Окутана тонким блакитним серпанком атмосфери, як коштовний діамант, сяє вона на фоні чорного вакууму Космосу.» |
Повідомлення і обґрунтування теми і мети уроку.
ДЧЦМПЗ?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Девіз уроку: Природу перемагають тільки підкоряючись її законам.
Ф. Бекон
Складання плану засвоєння нових знань разом з учнями
Хочу ДІЗНАТИСЯ про…(користуючись інформаційним матеріалом учні пропонують терміни, про суть яких вони хотіли б дізнатися). На основі запропонованих термінів складається основа НАВІГАТОРА знань. Другий етап: уточнення його разом з викладачем, доповнення і деталізація.
Хочу НАВЧИТИСЯ…
Організація пошукової роботи з використанням наявного інформаційного матеріалу і Інтернетджерел. Створюються проблемні ситуації на життєвих прикладах. Демонструється при необхідності слайди і відео. Обов’язкові елементи – диспут, цікаві повідомлення учнів.
ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ
Великі складні системи — складаються з численних взаємозалежних і таких, що взаємодіють між собою, різнорідних елементів і підсистем. Складні системи мають принципово нові властивості, яких не має жодний зі складових елементів. Приклади складних систем: живий організм, екосистема, підприємство, галузь економіки тощо. Такі системи характеризуються високим рівнем невизначеності свого поводження.
Однією з основних функціональних одиниць екології є екосистема. Цей термін уперше був уведений англійським біологом А. Тенслі в 1935 р.
Екологічна система — складна ієрархічна структура організованої матерії, в якій унаслідок об'єднання компонентів у більші функціональні одиниці виникають нові якості, що відсутні на попередньому рівні; є єдиним стійким природним комплексом живих організмів і природного середовища, в якому вони існують; відкритою термодинамічною системою, що існує за рахунок надходження з навколишнього середовища енергії та речовини й має здатність до саморозвитку та саморегуляції.
Екологічній системі властиві ознаки систем:
• Гетерогенність системи (або принцип різноманіття) — полягає в тому, що система не може складатися з абсолютно ідентичних елементів.
Проте, не всяка комбінація «життя — середовище» може бути екосистемою. Нею може стати лише середовище, де має місце стабільність і чітко функціонує внутрішній кругообіг речовин.
Поняття «біосфера» (від грецьк. біос — життя) запропонував 1875 року австрійський геолог Е. Зюсс. Учення про біосферу як особливу частину Землі, населену живими організмами, створив український учений В. І. Вернадський, хоча, на його думку, вперше до цієї ідеї наблизився французький біолог Ж. Б. Ламарк.
Біосфера не утворює окремої оболонки Землі, а є частиною геологічних оболонок земної кулі, заселених живими організмами. Вона займає верхню частину літосфери, всю гідросферу й нижній шар атмосфери. Це сукупність усіх біогеоценозів Землі, єдина глобальна екосистема вищого порядку.
Всю сукупність організмів на планеті Земля В. І. Вернадський називав живою речовиною. Основними її характеристиками є сумарна більшість, хімічний склад та енергія. Енергія живої речовини біосфери насамперед проявляється у здатності організмів до розмноження і поширення. Однією з властивостей живої речовини є її постійний обмін з довкіллям. Унаслідок цього через організми проходить значна кількість хімічних елементів.
Живим організмам для здійснення біохімічних процесів необхідні речовина та енергія, які вони дістають з навколишнього середовища, при цьому значно перетворюючи останнє. У результаті постійного й безперервного обміну речовин та енергії в довкіллі різні хімічні елементи надходять у живі істоти, можуть у них накопичуватись, виходячи з організму лише через певний час або зберігаючись у ньому протягом усього життя. Постійний кругообіг речовин і потік енергії забезпечує функціонування біосфери як цілісної системи.
У процесі діяльності біосфери жива речовина (продуценти) здатна накопичувати сонячну світлову енергію, перетворюючи її на енергію хімічних зв'язків. Сумарна первинна продукція автотрофних організмів визначає біомасу біосфери в цілому.
САМОАНАЛІЗ УЧНЯМИ РІВНЯ ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ЗА НАВІГАТОРОМ (чи дізналися… чи навчилися?)
ЗНАЮ: Що таке екосистема?
РОЗУМІЮ: Чому біосфера не є окремою оболонкою Землі?
ЗАСТОСОВУЮ: Визначте суть терміну «емерджентність» для лісу.
АНАЛІЗУЮ: Яка роль живої речовини у біосфері?
СИНТЕЗУЮ: Наскільки людство залежить від екосистеми і навпаки?
ОЦІНЮЮ: ДЧЦМПЗ?
ІV. Підсумок уроку
Визнач вірні твердження…
БЕСІДА
V. Домашнє завдання
ПІДСУМОК УРОКУ: Оцінювання знань учнів