План-конпект інтегрованого уроку у 5 класі (ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ, МУЗИЧНЕ МИТЕЦТВО) НА ТЕМУ: «І завітають на Україну Новорічнії свята»

Про матеріал
Тема: Давні українські зимові обряди та звичаї (музичне мистецтво) Тема уроку: Виготовлення ляльки-мотанки «Технологія виготовлення сувенірів із текстильних матеріалів» Ялинкові прикраси. ( трудове навчання)
Перегляд файлу

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

(ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО

НА ТЕМУ:

«І завітають на Україну новорічнії свята»

Тема:  Давні українські зимові обряди та звичаї.(музичне мистецтво)

 Ялинкові прикраси. ( образотворче мистецтво)

Навчально-пізнавальна компетентність: ознайомити дітей із  обрядами зимового циклу народних свят. Вчити співати українські колядки, щедрівки, віншівки, виконувати фольклорні дійства з цього обряду. Ознайомитися з твором М. Леонтовича «Щедрик». Удосконалювати вокально-хорові навички.   Інформаційна компетентність. розширити знання учнів про ялинкові прикраси.

Соціально-трудова компетентність: формувати вміння виготовляти ялинкові прикраси власноруч;

Загальнокультурна компетентність: розвивати у дітей вміння аналізувати музичний твір за змістом і характером музики. Розвивати практичні навички музично-ритмічні, ладові, творчі здібності дітей. розвивати увагу, спостережливість, аналітичні здібності, естетичний смак, творче мислення; формувати комунікативні, соціальні компетентності, компетентності продуктивної творчої праці

Виховна : виховувати у дитячих душах добро, ласку, красу, щедрість, любов до ближнього і до всього прекрасного, любов до рідного краю, свят та традицій своїх дідів і прадідів. виховувати організованість у роботі, наполегливість та відповідальність за свої дії.

Очікувані результати: здобувачі освіти знають види і властивості конструкційних матеріалів, застосовують ці знання на практиці; вміють обраховувати собівартість ялинкової прикраси зробленої власноруч; дотримуються правил безпеки під час виконання

 

Здобувачі освіти знають обряди зимового циклу народних свят, вміють співати українські колядки, щедрівки, віншівки, виконувати фольклорні дійства з цього обряду. 

Тип уроку : інтегрований

Обладнання : комп’ютер, фортепіано,аудіозапис, тексти колядок, вислови, презентація уроку.

Наочність: зразки ялинкових прикрас, виготовлених із різних матеріалів, колекції матеріалів для виготовлення виробів.

Форма проведення: урок-творча лабораторія.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Слово вчителя: ( музика)

Зима! А з нею дивовижне свято! Твоя душа у небеса летить І радості одержує багато, Й приходить справжнє щастя кожну мить.

-Діти, подивіться на дошку і прочитайте вислови. Це вам підказка про тему нашого уроку. Здогадалися? Правильно. Тема нашого уроку: «Давні українські зимові обряди та звичаї». 

В народі говорять: "Зима прийшла - свята принесла”. І дійсно,  взимку , починаючи з 4 грудня, майже щодня – свято. 

Учитель. В українській народній творчості окреме місце займають пісні, які пов’язані зі зміною пір року та календарем. Виконання пісень цього жанру супроводжується різними звичаями та обрядами. Це календарно-обрядові пісні. Навесні ми співаємо веснянки, влітку – купальські пісні, ближче до осені – жниварські. Сьогодні ми розглянемо свята і пісні зимового циклу.

(презентація)

Ми ж виділили серед них найбільші. Про них і піде мова на нашому уроці. А мету уроку визначимо разом. Нам треба прикрасити нашу новорічну ялинку

Питання:

  • На які свята ви очікуєте взимку?
  • Що для вас Новий рік та Різдво?
  • Що є символом Різдва?
  • Якими іграшками ви прикрашаєте ялинку: купленими в магазині або зробленими власноруч?

Вправа «Мозковий штурм».

Хтось скаже: «Навіщо виготовляти ялинкові прикраси власноруч, якщо маємо широкий асортимент фабричних новорічних прикрас?»

Дійсно, навіщо?

Учитель: Щоб підготуватися до Нового року, не треба неодмінно купувати  дорогі новорічні іграшки та прикраси. У кожній  оселі багато речей, за допомогою яких можна стильно й оригінально прикрасити дім і створити святковий настрій.

Учитель: Сьогодні на уроці ми розпочнемо знайомство з ялинковими прикрасами, їх видами , дізнаємось які матеріали можна використовувати для виготовлення ялинкових прикрас.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Група дизайнерів (4 хв.) (слайд 5)

У дослідженні приймала участь уся група. Нашим завданням було :

1. дослідити як змінювались ялинкові прикраси ,

2. особливості прикрашання ялинки у 2020 році

2. Група технологів (3 хв.) (слайд 6)

Ми досліджували з яких матеріалів можна виготовляти ялинкові прикраси. Пропонуємо вам долучитися до обговорення. Отже, ваші пропозиції :

  • Кількість ідей не обмежена.
  • Повна заборона на критику.
  • Незвичайні й навіть абсурдні ідеї вислуховуються й приймаються.
  • Усі ідеї фіксуються.

Група учнів «технологи», фіксують відповіді, а потім коментують.

Відповіді: скло, пластмаса, дерево, папір, картон, нитки, тканина, фетр,

природні матеріали, насіння, квіти, гіпс, полімерна глина, макаронні вироби, тонкий дріт.

Учитель: Вважається, що домівку повинні оберігати 3 янголи: (слайд 7)

білий – різдвяний,

червоний – пасхальний і

зелений, що символізує Трійцю.

Перші скляні іграшки коштували дуже дорого, тож замість європейських іграшок люди почали робити янголів з тканини та ними прикрашати ялинки. Кажуть, що з того часу і пішла традиція робити янголів на Різдво.

3. Група економістів (3 хв) (слайд 8)

Починаючи роботу над проектом ми вивчили ринок попиту на товар, а саме ялинкову прикрасу. Нашим завданням було розрахувати витрати на матеріали для виготовлення іграшки та порівняти з ціною готової ялинкової прикраси.

Асортимент готових іграшок включає різноманітні види прикрас за ціною на будь-який гаманець. Але авторські, оригінальні вироби не дешеві - від 50 грн.

Для виготовлення янгола ми брали бавовняну тканину вартістю ___ грн. за метр, з 0,5 метра виходить 30 основ, отже 1 основа коштує ____ грн.

Котушку ниток та серветку взяли вдома.

Кольорова стрічка: 1 метр – 1 грн., ми використали – 0,4м, отже це - 40 коп.

Для крилець та спідниці ми придбали фатин за ціною ___ грн. за метр, вартість для 1 янгола - ___ грн.

Золоту та сріблясту стрічку також знайшли дома.

Всього витратили __________ грн.

Як бачимо собівартість виробу низька, що дає можливість заощадити сімейний бюджет. Ця оригінальна прикраса може бути чудовим подарунком чи оберегом.

VІ. Практична робота (20 хв.)

Виготовлення різдвяного янгола.

Учитель: Шановні технологи підкажіть , які матеріали потрібні нам для роботи.

«Технологи»: Для виготовлення різдвяного янгола знадобиться:

- серветка для голови ляльки;- основний білий квадрат тканини (15х15 см)- нитки;- тканина для крил, спідниці (фатин)- стрічка-пояс.

Пропоную обрати колір стрічки –поясу янгола. Займайте робочі столи за кольором стрічки. У нас утворилося 4 групи:

Релаксаційна хвилинка (слайд 9)

Учитель:

  • Якщо ви не користуєтесь іржавими інструментами – поплескайте в

долоні;

  • Якщо ви ножиці передаєте ручкою уперед – похитайте головою;
  • Якщо ви кидаєте свої ножиці – потупайте ногами;
  • Якщо ви зберігаєте свої інструменти в коробці – покліпайте очима;
  • Якщо ви тримаєте роботу на відстані 30-35 см від очей – зробіть кругові

оберти плечима;

  • Якщо ви робите все правильно і вмієте працювати в групі – погладьте

себе по голові.

Молодці, сідайте.

Починаємо!

Час прикрашати новорічну ялинку.

Вчитель: А 19 грудня всі діти дуже чекають це свято. Хто з вас знає яке? (Це День святого Миколая.) Правильно. Цього дня кожна дитина зранку чекає подарунків. І якщо вона увесь цей рік поводилася чемно і слухняно, обов’язково знаходить їх під своєю подушкою. Святий Миколай жив багато століть тому і прославився своєю добротою і щедрістю до дітей. Щороку цього дня, точніше вночі, святий Миколай розносив малечі подарунки. А ще він щиро молився за те, щоб українська дітвора була здоровою і щасливою.

     Відтоді ми й шануємо Миколая, дякуємо йому, молимося, просячи у цього святого допомоги в добрих справах, і співаємо на його честь гарні пісні.

                                            (Пісня «Виглядаю Миколая»)

 

Учениця 1:  Різдво є найдавнішим нашим святом. Походить воно з дуже давніх часів, Різдво починається Свят-вечором.

Учениця 2: На Свят-вечір на столі має бути дванадцять страв, бо в Христа було дванадцять учнів-апостолів. Головною стравоє є кутя. Вечеряють одразу після заходу сонця, коли на небі з’являється перша зірка. За столом мусить зібратися вся родина. Вечеря починається молитвою. У цей час горить лише воскова свічка. 

Учениця 3:. Наш народ вірить, що на Свят-вечір усі предки приходять знову на землю і йдуть до хат своїх дітей, онуків, правнуків і разом з ними їдять святу страву — кутю. Це дуже гарний звичай, якого немає в жодного іншого народу. Так мовби підтримується зв’язок між різними поколіннями роду. От і виходить, що «народ» є без початку й кінця. Недарма існує приказка: «Нашому роду нема переводу».

 Учениця 4:  Після вечері вся родина колядує. Малі діти несуть гостинці своїм родичам, хрещеним батькам. Ставлять на стіл кутю, узвар, інші страви й кажуть: «Тато й мама кликали вас вечеряти».

       Учитель: Тоді ті, кому принесено гостинці, беруть їх, дякують дітям та їх батькам, а потім віддячують дітям яблуками, горіхами, цукерками та іншими подарунками.

Різдвяна ніч повнилася чудесами, співали колядки.

                                                              (Слухання колядки)

Слово вчителя:  За Різдвом настає друге свято — Новий рік

(14 січня). А ще він зветься днем святого Василя. Василь приходив не сам, а з дівчинкою Маланкою. Новорічна  ніч  весела й чарівна.

( До класу входять щедрувальники)

Господарі добрі, зустрічайте,Щедрівникам двері відчиняйте.Відкривайте двері — прийшли щедрівники до оселі.Пускайте до хати — будемо плясати.Відкривайте ворота — прийшла коляда.Прийшли щедрівники — нову звістку принесли.

Всі:

А ми не самі йдемо, ми козу ведемо.Де коза ходить — там жито родить,А де не буває, там вилягає.Де коза ногою, там сіно копою,Де коза хвостом, там картопля кущем.

(Коза у цей стрибає, падає на підлогу)

Всі:

Були в Києві і Луцьку,Скрізь було по-людські.А, як прийшли до вашої хати,Так стала коза здихати.

Лікар:

Вколю в утробу — забуде про хворобу,Вколю під хвоста — затанцює гопака,Вколю під вухо — буде літати, як муха.

(звертаючись до господарів)

Щоб коза встала — дайте кусок сала,Та 40 градусів води, щоб влити туди і сюди,Кільце ковбаски, та бубликів в’язку.Дайте козі ячменю, а нам грошей повну жменю.

Коза:

Я коза периста, мені років 300.Вам, господарі, бажаю чудового врожаю

Щедрувальники:

Бажаєм вам здоров’я море,Щоб в житті не знали горя.Щоб грошей вам вистачало,Серце втоми щоб не знало.

Щоб усе робили вміло,Щоб було бажане діло.Щоб на роботі поважали,І щоб премію давали.

Щоб завжди були у парі і частіш бували в барі,Щоб сусіди були добрі, ну а друзі, щоб не горді.Щоб була легка в вас вдача, щоб цвіла й родила дача.В сім’ї бажаємо порядку і кохання, і щоб збувались всі бажання!

Вчитель: Дякуємо, що зайшли до нас. (Дає подарунки)

Характерною прикметою новорічного свята в Україні було щедрування — давній народний звичай обходів хат із побажанням щастя членам сім'ї й розквіту господарства.

IV. Сприймання музичних творів.

Вчитель. Багато професійних композиторів використовували у своїх творах народні мелодії.

Український композитор Микола Леонтович написав майже 100 обробок на народні пісні. Пропоную прослухати українську народну пісню «Щедрик» в обробці композитора.

Слухання музичного твору «Щедрик» в обробці М. Леонтовича.

  •                Щедрівки популярні і в наш час. Давайте послухаємо щедрівку у виконанні відомого українського виконавця Дзідзьо.

                                 Слухання «Щедрівки» у вик. Дзідзьо

  • Давайте спробуємо виконати цю пісню разом з виконавцем.

                                          (Діти виконують пісню)

Слово вчителя: А зараз відкрийте свої підручники. Знайдіть визначення термінів «колядка», «щедрівка» і запишіть в свій словничок.

V. Робота з таблицею

Порівняльний аналіз музичних творів колядки і щедрівки

VI. Закріплення знань

 Міні-вікторина.

1. На яке свято співають колядки? (Різдво)

2.  Назвіть подругу Василя.  (Маланка)

3. Який композитор написав більш як 100 обробок українських пісень?(М.Леонтович)

4. Коли відзначають Святвечір? (Увечері 6 січня.)

5. Чому в колядці «Щедрик, щедрик, щедрівочка» серед зими раптом прилетіла ластівочка? (У давніх слов’ян новий рік починався навесні.)

6. У колядках і щедрівках часто згадують пана, пані, князя. Чи значить це, що пісні призначалися тільки багатим людям? (Ні, це так шанували простих господарів.)

Вчитель:      Всі співають, веселяться,

                       Не вгавав веселий сміх,

     Через те, що нині свято,

      Що за свято?

Відповідь:    Новий рік.

Вчитель: Я не даремно продовжила наш урок цією загадкою, тому, що вона розповідає про прихід новорічних свят, які несуть усім радість, сміх та щастя у кожну родину. Давайте заспіваємо пісню про новорічне свято.

                                       (Виконання пісні «Новорічна пісня)

VII. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя.                                                                                               

Сьогодні ми з вами ознайомились із обрядами, звичаями, піснями давнини, глибше пізнали наших далеких предків.І упевнились в тому, що народна творчість живе в нашій пам’яті, вона має продовжувати своє існування.

Тож пам’ятайте ці добрі традиції, вітайте своїх рідних, друзів з Різдвом  Христовим, вивчайте і співайте для них колядки й щедрівки, від чистого серця бажайте щастя, здоров’я, благополуччя родині. Закінчити урок хочу словами народної щедрівки:

                                   Так, радуйся, земле,

                                    У пишній обнові.

                                    Бувайте щасливі!

                                    Бувайте здорові!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конпект  інтегрованого уроку

у 5 класі

(ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ, МУЗИЧНЕ МИТЕЦТВО)

НА ТЕМУ:

«І завітають на Україну Новорічнії свята»

Тема:  Давні українські зимові обряди та звичаї

(музичне мистецтво)

Тема уроку: Виготовлення ляльки-мотанки

«Технологія виготовлення сувенірів із текстильних матеріалів»

Ялинкові прикраси. ( трудове навчання)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    Листок самооцінювання.

 

Прізвище та ім’я учня__________________________

Клас_________________________________________

 

 

 

Етапи роботи.

 

 

Самооцінка учня.

Тест

 

 

 

Інтерв’ю

 

 

 

Робота в групі.

 

 

Активність учня на уроці.

 

 

Загальна оцінка.

 

 

 

Тест.

1. В давнину  іграшки.

а) купляли;

б) робили самі.

2. Яку роль виконувала лялька-мотанка?

а) була оберегом;

б) товаром, який можна було продати, купити;

в) звичайною іграшкою.

3.Скільки років існує лялька-мотанка?

а) більше 1000;

б) більше 100;

в) менше 100.

4. Що є в основі ляльки?

а) паличка;

б) круг;

в) хрест.

5 ляльку-мотанку можна було:

а) продати, купити;

б) передавалася від матері до дитини.

6. Лялька-мотанка є посередником

а) між мамою та дитиною;

б) між чоловіком та жінкою;

в) між живим та тими, що ще не народилися, містичним світом.

7. Чому немає обличчя у ляльки-мотанки?

а) бо так краще, оригінальніше;

б) бо не вміли зробити гарне обличчя;

в) бо боялись, щоб у ляльку не вселився дух конкретної людини.

 

8. Чому деякі ляльки спалювалися?

а) тому, що вже ставала старою;

б) із спалюванням ляльки знищувалися хвороби, зло.

9. Лялька-мотанка шиється?

а) так;

б) ні.

10. Оберіг – символ наступаючих свят.    – вісник Бога, посланець до людей, той, який захищає, оберігає людину. 

а) Різдвяний янгол;

б) Лялька мотанка- травниця;

в) зерновушка.

 

docx
Додано
11 січня 2021
Переглядів
657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку