ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та менеджменту освіти
ІНДИВІДУАЛЬНЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ»
ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ
ТЕМА: Людина та природа
Кропивницький – 2021
Мета заходу: сформувати ціннісне ставлення до природи; сформувати поняття про природу, екологію та природоохоронні заходи; поглибити усвідомлення про важливість дій людини на природу; спонукати учнів до самовиховання.
Завдання заходу:
Форма проведення: етична бесіда.
Обладнання і наочність: інтерактивна дошка, маркер, листки А4, зображення.
Рекомендовані учням джерела інформації:
Посилання на сайт
Попередня підготовка:
Планування, пошук інформації, залучення учнів до вибору теми бесіди (актуальність).
Хід виховного заходу
І. Вступна частина: Сьогодні ми з вами проведемо бесіду на тему: «людина та природа». Мабуть, немає такої людини серед нас, яка б не хотіла жити в світі з гарною екологією, чистими лісами, з чистою водою в річках та морях. А ви задоволені чистотою? А чому так? Чи підсилу нам щось змінити?
Орієнтовані відповіді учнів:
Тож спробуємо обговорити важливі питання, які стосуються екології, природи та поведінку людей, яка впливає на природу.
ІІ. Основна частина:
Перше інформаційне повідомлення: Тема природи та екології хвилює людей, а особливо гостро останні десятиліття. Люди шкодять природі іноді ненароком, а іноді навмисне.
„Мозковий штурм”.
Вчитель: Скажіть, будь-ласка, що таке природа та які ви знаєте складові природи?
Діти називають складові природи (вчитель записує їх на інтерактивній дошці, по центру слово «природа» і від нього по колу пише складові природи, які називають учні (у вигляді сонечка)).
Орієнтовані відповіді учнів:
Отже, можна сказати, що природа це все, що нас оточує.
Про поняття «екологія» кажуть, що це наука, що вивчає взаємозв'язки організмів з навколишнім середовищем, тобто сукупністю зовнішніх факторів, що впливають на їх зростання, розвиток, розмноження і виживання.
Система взаємопов’язаних запитань до учнів:
Орієнтовні відповіді учнів:
2) Не зовсім згодний тому, що поняття «екологія», ще може включати в себе, проблеми вирішення питань, які вже людина зробила з природою.
2) Я думаю що, вони різні, бо поняття «екологія» - це закономірності відносин між організмами та довкіллям, і займається вирішенням таких важливих проблем сучасності, як раціональне використання природних ресурсів, профілактика забруднення середовища промисловими відходами та транспортом, запобігання знищенню природних угруповань, збереження генофонду рослинного і тваринного світу. А поняття «природа» - це все, що нас оточує.
Вчитель: Якою може бути головна мета кожного з нас?
Орієнтовані відповіді учнів:
Вправа «Природоохоронні знаки»
Діти ви вже добре знаєте, що таке дорожні знаки. Я вам хочу запропонувати створити авторські природоохоронні знаки, які б показували людям, що про екологію необхідно піклуватися. Що нас очікує якщо не оберігати і не примножувати природу?
Спочатку давайте об’єднаємось в чотири команди, а потім кожна команда повинна придумати девіз та зображення до тієї ситуації, яку я Вам роздала. Потім цей природоохоронний знак треба намалювати на аркуші А4, які лежать у Вас на столах (можна оформити у вигляді коміксу).
Кожна з команд має стисло і зрозуміло передати сутність однієї з чотирьох ситуацій:
Ситуація 1. Часто людина, намагаючись когось порадувати чи здивувати, створює букети з живих квітів. Як краще пояснити, що це завдає шкоди природі?
Ситуація 2. Шукаючи забави чи не розуміючи наслідків своїх дій, ми можемо руйнувати житла пташок чи комах. Як мотивувати людину так не робити?
Ситуація 3. Намагаючись заощадити час, людина спалює суху траву чи листя. Поясніть, чим це загрожує природі та які є альтернативи?
(приклад)
Ситуація 4. Нерідко ми (випадково чи свідомо) можемо залишити сміття чи побутові відходи прямо на вулиці, завдаючи цим значної шкоди природі. Як переконати людей не засмічувати навколишнє середовище?
Після завершення роботи, школярі презентують результат своєї творчості всьому класу.
Американський біолог, спеціаліст у галузі охорони середовища Баррі Коммонер відобразив розвиток та самовдосконалення природи у 4-ох законах екології.
Закон перший – усе пов'язано з усім. Взаємозв’язок простежується в усьому. Джеральд Даррелл казав: тварини та рослини – своєрідний барометр. Якщо раптово виявиться, що тварини і рослини зникають, то це – попередження, що з екосистемою негаразди. Тому охорона тварин і рослин по суті – охорона самих себе. Коли ми б'ємо тривогу, то робимо це не тільки з естетичних причин. Треба захищати їх тому, що, якщо не буде їх, не існуватимемо й ми.
Закон другий – усе повинно кудись подітись. Ніщо не зникає, не залишаючи сліду.
Закон третій – ніщо не дається просто так. Неможливо лише брати у природи, треба і віддавати. "Земля багата – народ багатий".
Закон четвертий – природа "знає" краще. Цей закон попереджає про необхідність розумного перетворення природних систем.
Вчитель: Діти, ви згодні Баррі Коммонером? Може ви б хотіли додати щось додати?
Орієнтовні відповіді учнів:
Друге інформаційне повідомлення: на сьогоднішній день на планеті живе майже 8 мільярдів людей і з кожним роком населення збільшується, будуються нові міста, з’являються нові підприємства та фабрики, а отже збільшуються потреби людства.
Вчитель: Діти, скажіть мені чи залежать потреби людства від природи? Якщо так, то обґрунтуйте свою думку ?
Орієнтовні відповіді учнів:
Людина серйозно впливає на природу завдяки своїй господарській діяльності. Вона активно втручається в природне середовище, живучи в ньому й використовуючи природні ресурси для своїх потреб. Важливо, щоб людина використовувала природу раціонально.
Вплив людини на навколишнє природне середовище подвійний. З одного боку, людина полює на тварин, вирубує ліси, позбавляючи тварин місць їхнього проживання, забруднює воду й повітря. З іншого боку, людина може відновлювати навколишнє середовище: насаджувати ліси, будувати очисні споруди, зберігати зникаючі види рослин і тварин.
Вчитель: Скажіть чи вплине на життя людства, те що людина змінює та забруднює природу?
Орієнтовні відповіді учнів:
Більшість людей світу не розуміє про те, що забруднюючи природу – вони в першу чергу шкодять собі. Не всі люди вчили хімію та біологію і не розуміють, що всі компоненти природи пов’язані між собою. Зміна одного компонента призведе до зміни інших. Якщо люди будуть знищувати рослини, то тваринам не буде, що їсти, і з’явиться багато причинно наслідкових зав’язків.
Зараз я вам наведу сумну статистику:
Вчитель: Що ви можете сказати з приводу цієї статистики?
Орієнтовні відповіді учнів:
Я погоджуюсь з вами, що людству треба замислитись в своїх вчинках та почати виправляти свої помилки, і чим швидше тим краще.
Гра «Забруднення компонентів природи»
Давайте розділимось на 5 груп, кожна група отримує по одному компоненту природи (вода, рослини, тварини, ґрунт, повітря). Ви уявите, що ви цей компонент природи. Людство чинить на вас негативний вплив, які можуть постраждати ще компоненти природи від вашого компонента. Ви маєте це обговорите всією групою та записати на листочках, щоб потім презентувати перед класом.
Орієнтовні відповіді учнів:
Негативний вплив на воду призведе до: непридатності до вживання її рослинами і тваринами, ґрунти забрудняться брудною водою, відбудеться знищення озер, річок від яких залежать всі екосистеми.
Негативний вплив на тварини призведе до: відсутність їжі для людей, знищення одних видів тварин призведе до підвищення знищення інших тварин, ґрунтові черв’яки розрихлюють ґрунт, не даючи йому переущільнюватись, мікроорганізми очищують воду.
Негативний вплив на рослини призведе до: відсутність їжі для тварин, відсутність гумусу в ґрунті, немає фотосинтезу, не очищується атмосферне повітря.
Негативний вплив на ґрунт призведе до: порушення життя тварин які проживають в норах, забруднення ґрунтів призведе до вживання рослинами шкідливих речовин і як наслідок тварин.
Негативний вплив на повітря призведе до: кислотні опади, які впливають на ґрунт та рослин, задимленість атмосфери ускладнює життя живим організмам.
Підсумовуючи нашу гру можна сказати, що зміна одного компоненту природи, призведе до зміни інших. Якщо людина буде знищувати рослини, то тваринам не буде чого їсти, і буде багато інших причинно-наслідкових зав’язків.
Вчитель: А чи впливає природа на людину? Якщо так, то як саме?
Орієнтовні відповіді учнів:
Вплив природного середовища на людину так само подвійний. Чиста вода й повітря, родючий ґрунт приносять людині користь, а забруднена відходами вода, повітря, насичене вихлопними газами, ґрунт, що містить отрутохімікати, завдають здоров'ю людини шкоди.
Вчитель: Для того щоб використовувати природу правильно, раціонально, не завдаючи їй шкоди, треба дуже багато знати й уміти. Тож, давайте, складемо певні правила поведінки в природньому середовищі, що може робити школяр, аби не завдавати природі шкоди?
Орієнтовні відповіді учнів:
На життя і здоров'я кожної людини впливає навколишнє середовище. Деякі компоненти природного і технічного походження погіршують здоров'я людини.
Здоров'я людини залежить від стану навколишнього середовища на 20%, на 50% - від способу життя.
Під час тривалого перебування на морозі або в холодній воді можна відморозити пальці, ніс, щоки, вуха.
При високій температурі надворі або у приміщенні може статися тепловий удар.
Якщо ти правильно добираєш, одяг і взуття, будеш веселим і здоровим у морозну зиму, спекотне літо, дощову осінь та прохолодну весну. Здоров'я людини залежить від стану навколишнього середовища, його кліматичних особливостей.
Поліпшуючи умови життя, необхідно оберігати й шанувати природу.
Третє інформаційне повідомлення:
Екологічні проблеми мають свою специфіку: під час них може не загинути жодна людина, але при цьому буде завдано непоправної шкоди довкіллю.
Вирубка лісів, експлуатація морів і ґрунтів, забруднення повітря і води - усі ці фактори підштовхують наш світ до екологічної катастрофи.
Вчитель: Давайте складемо список екологічних проблем в Україні?
Орієнтовні відповіді учнів
Гра «Що загрожує екології?»
Зараз ми з Вами проведемо гру, в якій я Вам буду виводити зображення предметів на дошку, а ви повинні сказати: яку користь ми можемо отримати від цих речей? Яку загрозу вони приховують?
Сміття
Орієнтовні відповіді учнів:
Користь: зручно, покористувався і викинув.
Загроза: проблема сміття є «видимою»: люди стикаються з нею щодня і саме тому вона турбує найбільше. Зараз ми маємо нерегулярність вивезення сміття з прибудинкових територій, засмічення міських вулиць, зелених зон, річок, морів, Світового океану, багато накопичується і часто його можна зустріти по місту, на вулицях, особливо, під час великих заходів, відсутність інфраструктури для сортування, нестачу сміттєспалювальних заводів та сміттєпереробних заводів. Через поліетилен, помирає дуже багато тварин, які мешкають у воді та на суші.
Автомобілі
Орієнтовні відповіді учнів:
Користь: надійний та довговічний механізм виготовлений з якісних матеріалів. Використовується в різних умовах експлуатації оцінюються за його швидкісними властивостями, стійкістю руху, прохідністю, плавністю ходу, легкістю керування, паливною економічністю, надійністю.
Існують електроавтомобілі, але їх в нашій країна мало.
Загроза: якість повітря. Загазованість, смог і забруднення повітря є ще однією проблемою від автомобілів. Якщо не приймати ніяких мір, то у майбутньому ситуація погіршиться. В повітрі багато домішків різних газів, дуже часто виникають такі симптоми, як головний біль, біль у суглобах і інші фізичні розлади організму.
Зараз збільшується кількість приватних автомобілів і зростає забруднення повітря, краще переходити краще переходити на електроавтомобілі.
Використаний зошит
Орієнтовні відповіді учнів:
Користь: зошити застосовуються в школах та інших навчальних закладах. Можна збирати, а потім здавати на переробку.
Загроза: люди викидають в смітник використані зошити, попадають в землю металеві зажими, потім окисляють ґрунт.
Використані батарейки
Орієнтовні відповіді учнів:
Користь: батарейки – невід’ємна частина життя практично кожної людини. Саме на них базується робота телефонів, ноутбуків, різноманітних дитячих іграшок. До того ж вони забезпечують роботу пристроїв, що працюють від мережі, при відключенні електроенергії.
Загроза: ртуть, свинець, кадмій, літій, кислоти та лужні сполуки – ці речовини виділяються зі вживаних батарейок і отруюють ґрунт, річки й підземні води. Зрештою, вони потрапляють до продуктів харчування, якщо їх викинути на звичайне звалище. Краще збирати батарейки і не викидати їх на звалище, бо саме вони є найтоксичнішим елементом побутового сміття, який вкрай небажано повертати у довкілля.
Зараз узагальнимо все вище сказане, переглядом відео про 7 простих порад як подбати про екологію: https://ukrainian.voanews.com/a/sim-porad-yaki-dopomozhut-zberegty-dovkillia-ta-sche-zekonomyty/4618831.html
ІІІ. Заключна частина:
Тож, давайте узагальнимо нашу бесіду. Що кожен із нас окремо та ми разом можемо зробити для покращення екологічної ситуації? Щоб наше життя, життя наших близьких з кожним днем ставало екологічно комфортнішим, а не погіршувалося.
Деякі з цих ідей можемо реалізувати в нашій школі.
Орієнтовні відповіді учнів
Видатний французький філософ Франсуа Рабле сказав: “Справа не в тому, щоб швидко бігати, а в тому, щоб вибігти якомога раніше”.
І я повністю погоджуюся з цим висловом: справа не у бурхливій діяльності, а в тому, щоб якомога раніше визначитися зі своїми поглядами та намірами і розпочати певні конкретні дії щодо природи. Не керуватися при цьому принципом “моя хата з краю” та усіма подібними – це не найкраща життєва філософія! Головне – не стояти осторонь, а робити щось потрібне, робити улюблену справу, щиро вболіваючи за те, що ти робиш, за свій народ та майбутнє своєї країни.