ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та менеджменту освіти
ІНДИВІДУАЛЬНЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ»
ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ
ТЕМА: «Наші права й обов’язки: чи можливе одне без іншого?»
студентки ІІІ курсу ІНФ18Б групи
факультету фізико-математичного
спеціальності 014.09 Середня освіта
(Інформатика та Математика)
Настусенко С.Д.
Кропивницький – 2021
Мета заходу: узагальнити знання учнів про основні права і обов'язки дитини; привернення уваги дітей до проблем дотримання прав людини; формувати комунікативні вміння школярів; виховувати повагу до прав інших людей;
Завдання заходу:
Форма проведення: бесіда
Цільова аудиторія : 8-9 клас
Обладнання і наочність: дошка, мультимедійна дошка, картки, інтерактивна презентація.
Попередня підготовка: пошук інформації, планування, ознайомлення з методичними рекомендаціями щодо проведення години спілкування, друк необхідної інформації.
Рекомендовані учням джерела інформації:
Хід виховного заходу
І. Вступна частина.
Слово вчителя: Хочу розпочати нашу бесіду із питання до вас: Як кожен з вас хотів би провести цей час, якби не було заплановано нашого заходу? (Відповіді учнів)
О, які різні у вас бажання. А чому ми всі тут? (Відповіді учнів)
Да, бо є правила, які зобов’язують нас провести цю виховну годинну. А чи можна було б відмовитися від таких правил, які зобов’язують нас робити те, що можливо не дуже бажаєш? А щоб кожен робив те, що хоче в дану хвилину? Обґрунтуйте свою відповідь. (Учні обґрунтовують свою відповідь)
Отже, щоб не було хаосу й безпорядку в сім ї, школі, місті, державі кожен їх член має дотримуватися прийнятих правил. А чи зможе людина відчувати себе щасливою, самореалізованою, якщо вона буде дбати, щоб виконувати свої обов’язки перед сім’єю, школою, державою?
Що їй потрібно забезпечити, щоб вона не втратила своєї унікальності, розвивалась як індивідуальність, гідно себе почувала?
Так права. Отже ми сьогодні поговоримо про наші права й обов’язки, також спробуємо розібратися в тих ситуація, які зустрічаються в житті, висловимо думку про те, чому так важливо дотримуватися права і обов'язки.
Давайте заповнимо кросворд, згадавши якості, що допомагають людям не порушувати права і не забувати обов'язки (на дошці намальовані комірки для заповнення)
|
|
|
|
|
П |
О |
Р |
Я |
Д |
Н |
І |
С |
Т |
Ь |
|
|
|
|
|
С |
П |
Р |
А |
В |
Е |
Д |
Л |
И |
В |
І |
С |
Т |
Ь |
О |
Б |
І |
З |
Н |
А |
Н |
І |
С |
Т |
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
И |
Х |
О |
В |
А |
Н |
І |
С |
Т |
Ь |
|
|
|
|
О |
Б |
О |
В |
‘ |
Я |
З |
К |
И |
|
|
|
|
|
Слово вчителя: Де б не жила людина, які б ролі вона не виконувала, перш за все, - вона людина, особистість. А у кожної людини є права, особисті права людини. Вони належать кожному від народження і їх не можна скасувати. Сьогодні ми познайомимося з основними особистими правами людини. Особисті права людини - це такі права, які належать йому від народження.
ІІ. Основна частина.
Слово вчителя: Наша розмова про те, які права дитини ви знаєте, як ви їх розумієте. Сьогодні ми з вами поговоримо про ваші права та обов'язки, як школярів.
(Вчитель роздає листочки на яких написано права дітей і діти зачитують вслух на всю аудиторію)
Право на життя
Право на ім'я при народженні
Право на медичну допомогу
Право на освіту
Право на відпочинок і дозвілля
Право мати майно
Право вільно висловлювати свої погляди
Право на вільне пересування
Право на турботу і виховання батьками
Право на всебічний розвиток і повага людської гідності
Право на особисте життя, сімейне життя, недоторканність житла, таємницю листування
Давайте згадаємо фрагменти з мультфільмів та фільмів. Пам'ятайте: казка - брехня, та в ній натяк, добрим молодцям та дівчатам урок. Дивіться уважно! Про які права йде мова? Які права порушуються? Які здійснюються?
«Душа» (право на індивідуальність)
«Гаррі Поттер» (право на сім’ю та право на освіту)
«Сімейка Адамс» (право на захист честі і гідності)
«Пірати Карибського моря: Мерці не розповідають казки» (право на участь в науково-технічній творчості)
«Рататуй» (право на індивідуальність та самовираження)
Слово вчителя: У нашій державі, як і в будь-якому іншому, існує основний закон, за яким ми живемо. Всі закони прописані в Конституції України. У нашій школі, як і в будь-якій установі, існує Статут. У ньому прописані права та обов’язки всіх учасників освітнього процесу.
Слово вчителя: Кожна дитина повинна знати свої права. Але не менш важливо пам'ятати про те, що крім прав, у кожної людини є і обов'язки. Діти, стаття 29 Конвенції прав людини свідчить, що людина має не тільки права, але й обов'язки.
Слово вчителя: Ось в статуті нашої школи теж є обов'язки учнів, які ми повинні неухильно виконувати. Перед вами пам'ятки, де прописані ваші основні обов'язки учнів. Давайте їх озвучимо.
(діти озвучують основні обов’язки учня)
Слово вчителя: Права і обов'язки тісно пов'язані. Порушити право - порушити порядок. Порушити порядок - порушити обов'язки.
Слово вчителя: Діти, ви тепер знаєте, якими правами володіє кожна дитина і які обов'язки має виконувати кожен учень. Перевіримо, як ви можете розрізняти права і обов'язки. Пропоную вам проаналізувати такі ситуації.
(До уваги учнів пропонуються різні ситуації. Діти обговорюють в групах і кажуть свої відповіді. Далі йде спільне обговорення та пошук правильної відповіді)
Ситуація 1. Підлітки шумною компанією волали пісні під вікнами багатоповерхівки. На зауваження мешканців відповідали «маємо право на вільне самовираження».
Питання. Чи правильно трактують своє право підлітки?
Відповідь: Ні. Це розцінюється як дрібне хуліганство. Образлива поведінка по відношенню до мешканців та інші дії, що порушують порядок і спокій громадян - це дрібне хуліганство.
Ситуація 2. Учень постійно хамить однокласникам і вчителям. І стверджує «Я маю право на власну думку. І я їм говорю те, що думаю про них».
Питання. Щоб ви відповіли йому?
Відповідь: Я з тобою згідна, ти маєш право на власну думку. Я хочу тобі запропонувати тобі. Спитай у своїх однокласників, що вони думають відносно тебе. Вони також мають право на власну думку!
Ситуація 3. Група школярів прийшла на прогулянку в парк. Побігали, пострибали, поїли, пограли, все розкидали, поламали і пішли.
Питання. Які обов'язки вони порушили?
Відповідь: Обов'язок зберегти навколишнє середовище, дбайливо ставитися до природних багатств.
Ситуація 4. Учитель: Ліза, ти сьогодні чергова, залишся, будь ласка, і вимий дошку, полів квіти.
Ліза: Ви не маєте права! Конвенцією заборонений працю дитини.
Питання: В чому Ліза не права?
Відповідь: Крім прав у Лізи є і обов'язки - чергового (як і всіх дітей класу). Крім того, є обов'язок поважати права інших людей на чистоту в класі. Її права діють, якщо не порушують права інших!
ІІІ. Заключна частина.
Слово вчителя: Права є, як у дорослих, так і у дітей. Але не варто забувати, що крім прав у кожного є і обов'язки перед суспільством. Відстоюючи свої права, не варто забувати, що у інших людей є теж такі ж права, як і твої. Поважай чужі права!
Завдання. Доповнити фразу так, щоб кожному праву відповідав обов'язок. (діти повинні доповнити фразу)
Фрази:
Слово вчителя: Таким чином, кожна дитина відповідно до Конституції України і Конвенції ООН про права дитини має право на їх захист, але у людини є і обов'язки, які вона повинна виконувати. Без прав немає обов'язків, без обов'язків немає прав.