План-конспект інтегрованого уроку із зарубіжної літератури у 6 класі Ж.Верн «П’ятнадцятирічний капітан. Описи природи»

Про матеріал
Розробка уроку містить інтерактивні вправи для закріплення матеріалу. Корисною буде вчителям-предметникам під час вивчення творчості Ж.Верна, твору "«П’ятнадцятирічний капітан. Описи природи» у 6 класі. Міжпредметна інтеграція –зарубіжна література- географія – біологія
Перегляд файлу

 

 

Міністерство освіти і науки України

Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

 

 

 

 

 

 

Курсова робота

з теми «Міжпредметна інтеграція на уроках літератури»

(План-конспект інтегрованого уроку із зарубіжної літератури у 6 класі

Ж.Верн «П’ятнадцятирічний капітан. Описи природи»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Виконала:

Студентка 110 групи

Батечко В.О.

 

 

 

Миколаїв - 2018

 

 

 

Міжпредметна інтеграція –зарубіжна література- географія – біологія

Велична та грізна стихія!

Тема. Жуль Верн «П’ятнадцятилітній капітан». Описи природи

Мета:

  •                  навчальна: ознайомити зі змістом останніх розділів роману Жуля Верна; допомогти усвідомити їхнє ідейно-художнє значення; визначити проблематику роману;
  •                  розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головного, вміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;
  •                  виховна: виховувати допитливість, цілеспрямованість, прагнення до пізнання світу, самовдосконалення.
  •                  формувати читацькі, літературні, комунікативні компетентності. 

Теорія літератури: пригодницький роман та географічний, художні засоби

Обладнання: карта світу, ілюстрації до твору.

Тип уроку: інтегрований урок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

  1. Презентація учнями персональної сторінки автора в Інстаграмі та ВКонтакті.

C:\Users\Windows 10\Pictures\Screenshots\Знімок екрана (8).png

Давайте пригадаємо зміст роману за допомогою літературної гри

  1. Літературна гра «Ти – мені, я – тобі»

1 Чилійський порт, в якому «Пілігрим» повинен був розвантажитися. (Валь­параїсо).

2. Одне з перших серйозних випробувань Д. Сенда як капітана. (Бу­ря).

3. Який острів, на думку Діка Сенда, побачив Геркулес в океані. (Пасхи).

4. Країна, до якої потрапили пасажири «Пілігрима». (Ангола).

5. Один із голов­них невільничих ринків Африки. (Казонде).

6. Кого використав Геркулес в ролі зв'язкового з Діком Сендом? (Дінго).

7. Славнозвісний чаклун, роль яко­го вдало зіграв Геркулес. (Мганнга).

  • Згадаймо всіх героїв, які присутні у романі(Відповіді учнів)

ІІ . Мотивація навчальної діяльності.

Коментар вчителя

Єдине, що засмучувало Жуля Верна,— це відсутність вільного часу. Не для того, щоб відпочивати чи займатися собою. Ні. Для того, щоб більше працювати над удосконаленням власних творів.

Усі твори письменника об’єднуються в «Незвичайні подорожі». У сукупності — це універсальний географічний нарис земної кулі. Якщо розподілити романи за місцем дії, то виявиться, що в чотирьох романах описуються кругосвітні подорожі, у п’ятнадцятьох— країни Європи, у восьми — Північна Америка, у восьми — Африка, у п’ятьох — Азія, у чотирьох — Південна Америка,у чотирьох — Арктика, у трьох — Австралія й Океанія й в одному — Антарктида. Крім того, у сімох романах місцем дії слугують моря й океани.  Герої творів зазнають душевних переживань і випробувань.

Подивіться, будь ласка, на дошку. Зачитайте епіграф. Як ви розумієте ці слова?

Отже, як ви думаєте, про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці?

Оголошення теми й мети уроку

ІІІ.Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1.Переказ останніх епізодів роману.

-Чи згодні ви з таким закінченням роману?

-Чи правдоподібна ця історія?

Слово вчителя

Роман «П’ятнадцятилітній капітан» називають пригодницьким і географічним? 

Як ви вважаєте, що таке пригодницький і географічний роман? (Думки учнів)

Тож давайте надамо слово нашим теоретикам, які пояснять значення цих понять.

2. Виступ учнів-теоретиків. Словникова робота

Пригодницький роман — твір, сюжет якого насичений незвичайними подіями й характеризується їхнім несподіваним поворотом, великою динамікою розгортання. Для пригодницького роману характерні мотиви викрадення й переслідування, атмосфера таємничості й загадковості, ситуації припущення й розгадування.

Географічний роман — науково обґрунтований роман, в основу сюжету якого покладено географічну помилку.

Отже, доведіть, будь ласка, що цей твір - географічний роман.

3.                  Метод «Прес».

Я вважаю, що …

Тому що …

Наприклад ….

Отже …

ВИСНОВОК. Роман Ж.Верна „П`ятнадцятирічний капітан”—пригодницький географічний роман. Герої потрапляють в різні екстримальні ситуації, з яких виходять переможцями, але  втрачають дорогих людей.

Бесіда:

Скажіть, а океан – це небезпечна стихія? Чому?

 А які океани вам відомі? (Відповіді учнів). Що ж таке Світовий океан нам розкажуть юні географи…І паралельно звернемося до фізичної карти світу.

  • Виступ учнів-географів

 1-й учень Початок освоєння європейцями Тихого океану поклав Ф. Магеллан, експедиція якого здійснила в 1519-1521 рр. навколосвітню подорож. Перетинаючи великий водний простір зі сходу на захід, мореплавці жодного разу не потрапили під шторм. Над океаном стояла безвітряна погода. Через це назвали його Тихим. Але насправді він дуже суворий, особливо «ревучі сорокові»- так називають 40 паралель пд. півкулі. Він омиває береги п’яти материків. Найглибше місце світу розташоване в Маріанському жолобі Тихого океану. Його глибина – 11022 метри (показ на карті).

Результат пошуку зображень за запитом "тихий океан"

2-й учень Другий за площею – Атлантичний океан. Атлантичний океан - самий вивчений і освоєний людьми зі всіх океанів. Свою назву він отримав на ім'я титана атланта (по грецькій міфології, тримаючого на своїх плечах небесне зведення). В різний час його називали по-різному: "Море за Геракловими стовпами", "Атлантік", "Західний океан", "Море мороку" і т. д. Назва "Атлантичний океан" вперше з'явилася в 1507 році на карті Вальдзе-Мюллера, з тих пір назва затвердилася в географії.

Результат пошуку зображень за запитом "Атлантичний океан."

  3-й учень. Індійський океан посідає третє місце за розмірами. Він більшою своєю частиною лежить у Південній півкулі. На півночі він омиває береги Євразії, на заході – Африки, на півдні – Антарктиди, а на сході Австралії. Більш його частина розташована в південній півкулі, омиває півострів Індостан, на якому лежить країна Індія, на честь якої і назвали океан. Найбільша його глибина – у Зондському жолобі, 7729 метрів(показ на карті).

Результат пошуку зображень за запитом "індійський океан"

  • Питання вчителя:

А якими ж океанами мандрували герої роману «П’ятнадцятирічний капітан»? Давайте звернемося до карти ще раз і подивимося маршрут героїв.

-Як ви думаєте, чи багата Екваторіальна Африка та Південна Америка на різноманітні тварини і рослин? Які саме?

  • Виступ учнів-біологів.

1-й учень -біолог              Природа Екваторіальної Африки

       Рослини 

Баугінія -«залізне дерево»

Моломпі – близьке до індійського сандалового дерева, з легкої і міцної деревини якого роблять весла.

Висока сумаха — дерево, багате на барвники.

Тварини

 У саванах живе багато рослиноїдних тварин: зебри, антилопи, буйволи, слони, носороги, а також бегемоти, які селяться біля водойм. Жирафи – найвищі тварини на Землі. Завдяки довгій шиї вони можуть діставати й об’їдати молоді пагони і листя з дерев. Рослиноїдні тварини постійно кочують у пошуках їжі та води. Більшість із них швидко бігає, рятуючись від хижаків – левів, гієн, гепардів.

Рослинний і тваринний світ Африки

 

Жирафи - дуже швидкі.

Муха цеце- дуже   небезпечна   для тварин.

Слони - об'їдають  гілля  дерев, топчуть дорогу в чагарях.

Гіпопотами - бовтаються у воді.

Терміти - будують термітники.


2-й учень-біолог        Природа Південної Америки

Рослини

  • Каучуконоси — кілька рослин, що використовуються або використовувалися для отримання природного каучуку.
  • Хінні дерева -кора має цінну властивість знімати жар (температуру тіла)

Тварини

 

Ягуар

Ягуар

Оцелот

Оцелот

Папуги ара

Папуги ара

В зоні саван тварини в основному ведуть наземний спосіб життя. Серед них характерними представниками цього континенту є броненосці, дрібні олені, страус нанду, нутрія, капібара, віскаша та лама гуанако. Основними хижаками цієї природної зони являються пума, саванова лисиця, пампаська кішка та гривастий вовк.

Капібара

Капібара

Страус нанду

Страус нанду

Лама гуанако

Лама гуанако

-         Які почуття переповнювали серця персонажів, а особливо Діка Сенда, коли їх корабель збився з маршруту? (Розпач, хвилювання, страх) .Зачитайте, будь ласка, цитати з твору.

- Хто був причиною того, що «Пілігрим» заблукав? (Негоро)

-У який момент Том ы Дік остаточно переконалися в тому, що вони знаходяться саме в Африці?

-Яке слово протягом цих розділів,15-18, боялися вимовити вголос Дік Сенд і Том?

-З якою казкою перегукується даний твір?(«Синдбад-Мореплавець»)

ІV. Закріплення навчального матеріалу

  • Робота в групах. Перед вами фрагменти із роману, прокоментуйте їх, будь ласка. Які почуття викликають у вас описи природи і які художні засоби використав автор?
  •                  ƒƒ ƒ А над уламками «Пілігрима» вже кружляли чайки, що прилетіли з океану. Птахи, здавалось, були єдині живі істоти на цій частині узбережжя — якщо, звісно, не рахувати сили-силенної цікавих для кузена Бенедикта комах. Проте ні у птахів, ні в комах не спитаєш, як зветься берег. Дізнатися про це можна тільки в когось із місцевих жителів.
  • ƒƒ Сонце хилилося до заходу. О цій порі року воно ще не перейшло екватора, несучи з собою тепло й світло Північній півкулі, але вже наближалося до нього. Воно спускалося майже прямовисно до тієї лінії, що відокремлювала море від неба. Присмерк тривав недовго, майже відразу його заступила чорна пітьма. Це підтверджувало думку Діка Сенда про те, що вони висадились десь між тропіком Козерога й екватором.

Відповіді учнів

Письменник описує різні стани природи, різні стихії, подає докладний опис рослинного та тваринного світу африканського континенту, порівнюючи його з іншими континентами. Це розширює кругозір читачів, доступно популяризує знання з географії, зоології та інших наук; автор використовує різноманітні художні засоби: епітети могутнім, тонкий, велетенські; порівняннястадо буйволів мчало з тупотом, подібним до гуркотіння валки навантажених возів; тавтологіюсила-силенна, метафори – сонце хилилося, ризофори схилялись та ін.

  • Яку роль відіграграють описи природи у творі?
  • -Назвіть проблеми, що порушив автор у романі?

(Очікувані відповіді:

  • Формування зі звичайного підлітка справжнього чоловіка під впливом сили людського духу;
  •  – Людяність, моральні якості, які визначають справжню людину;
  • – Значимість географічних відкриттів;
  •  – Роль наукових знань;
  • – Работоргівля та положення рабів)

За розділом ХVІ частини ІІ роману розіграйте інсценівку «Мганнга Геркулес».(Випереджувальне завдання)

  •                  М г а н н г а. Я знаю причину, чому у вас посуха, чому не йдуть дощі.
  •                  М у а н а. Як смієш наближатися до мене, навіть хапати за руку!Зараз тебе покарають.
  •                  М г а н н г а. Не поспішай, а то нашлю на Казонде ще більшу посуху!
  •                  М у а н а (охоронцям). Відставити!
  •                  М г а н н г а. Ходімо туди! (Йде, пританцьовуючи та приспівуючи, в той бік, де стоять місіс Велдон і маленький Джек.) Це вони винні! Це вони відганяють дощ! Поки ці білі будуть тут, дощу не буде!М у а н а. Забрати їх!
  •                  М г а н н г а. Стійте! Ви з ними не впораєтеся! Це під силу тільки мені, великому Мганнга! Я забираю їх із собою! Я сам знешкоджу їхні чари. (Хапає Джека на руки, тягне місіс Велдон за собою, пританцьовуючи та приспівуючи, виходить.)
  • Творча робота

-Чи хотіли б ви пережити одну із пригод Діка Сенда і його команди?

Уявіть, що ви потрапили в небезпечну морську пригоду. Які знання ви використали б, щоб подолати труднощі?

Метод «Мікрофон»…

  •                  Чи правильно, на вашу думку, чинив Дік Сенд як капітан?

V. Повідомлення домашнього завдання

Підготувати повідомлення про життя і творчість Ч.Діккеса (індивідуальне завдання). Прочитати повість «Різдвяна пісня у прозі».

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

  •                  «П’ятнадцятилітній капітан» Жуля Верна — це захоплива історія,  яка варта того, щоб її читати у вільний час.

 

ТАК                                            МОЖЛИВО                                                 НІ

 

ДЖЕРЕЛА:

О. М.Ніколенко Світова література:підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.М.Ніколенко, Т.М. Конєва, О.В.Орлова та ін. – К.: Грамота, 2014. – 256 с.

http://edufuture.biz/index.php?title=Жуль_Верн_(1828—1905)._“П’ятнадцятирічний_капітан”_ Поняття_про_роман

http://edufuture.biz/index.php?title=Гідросфера,_її_основні_частини._Світовий_океан_та_його_частини

http://edufuture.biz/index.php?title=Загальні_відомості._Тихий_океан_–_найбільший_океан_Землі._Географічне_положення._Історія_дослідження._Особливості_будови_дна_океану

http://edufuture.biz/index.php?title=Особливості_географічного_положення_та_кордони_океану._Спільні_та_відмінні_риси_в_географічному_положенні_Атлантичного_і_Тихого_океанів

http://edufuture.biz/index.php?title=Природні_зони_Африки,_закономірності_їх_розміщення._Вологі_екваторіальні_ліси

 

docx
Додано
7 травня 2019
Переглядів
7486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку