Міністерство освіти і науки України
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Курсова робота
з теми «Міжпредметна інтеграція на уроках літератури»
(План-конспект інтегрованого уроку із зарубіжної літератури у 6 класі
Ж.Верн «П’ятнадцятирічний капітан. Описи природи»)
Виконала:
Студентка 110 групи
Батечко В.О.
Миколаїв - 2018
Міжпредметна інтеграція –зарубіжна література- географія – біологія
Тема. Жуль Верн «П’ятнадцятилітній капітан». Описи природи
Мета:
Теорія літератури: пригодницький роман та географічний, художні засоби
Обладнання: карта світу, ілюстрації до твору.
Тип уроку: інтегрований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Давайте пригадаємо зміст роману за допомогою літературної гри
1 Чилійський порт, в якому «Пілігрим» повинен був розвантажитися. (Вальпараїсо).
2. Одне з перших серйозних випробувань Д. Сенда як капітана. (Буря).
3. Який острів, на думку Діка Сенда, побачив Геркулес в океані. (Пасхи).
4. Країна, до якої потрапили пасажири «Пілігрима». (Ангола).
5. Один із головних невільничих ринків Африки. (Казонде).
6. Кого використав Геркулес в ролі зв'язкового з Діком Сендом? (Дінго).
7. Славнозвісний чаклун, роль якого вдало зіграв Геркулес. (Мганнга).
ІІ . Мотивація навчальної діяльності.
Коментар вчителя
Єдине, що засмучувало Жуля Верна,— це відсутність вільного часу. Не для того, щоб відпочивати чи займатися собою. Ні. Для того, щоб більше працювати над удосконаленням власних творів.
Усі твори письменника об’єднуються в «Незвичайні подорожі». У сукупності — це універсальний географічний нарис земної кулі. Якщо розподілити романи за місцем дії, то виявиться, що в чотирьох романах описуються кругосвітні подорожі, у п’ятнадцятьох— країни Європи, у восьми — Північна Америка, у восьми — Африка, у п’ятьох — Азія, у чотирьох — Південна Америка,у чотирьох — Арктика, у трьох — Австралія й Океанія й в одному — Антарктида. Крім того, у сімох романах місцем дії слугують моря й океани. Герої творів зазнають душевних переживань і випробувань.
Подивіться, будь ласка, на дошку. Зачитайте епіграф. Як ви розумієте ці слова?
Отже, як ви думаєте, про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці?
Оголошення теми й мети уроку
ІІІ.Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1.Переказ останніх епізодів роману.
-Чи згодні ви з таким закінченням роману?
-Чи правдоподібна ця історія?
Слово вчителя
Роман «П’ятнадцятилітній капітан» називають пригодницьким і географічним?
Як ви вважаєте, що таке пригодницький і географічний роман? (Думки учнів)
Тож давайте надамо слово нашим теоретикам, які пояснять значення цих понять.
2. Виступ учнів-теоретиків. Словникова робота
Отже, доведіть, будь ласка, що цей твір - географічний роман.
3. Метод «Прес».
Я вважаю, що …
Тому що …
Наприклад ….
Отже …
ВИСНОВОК. Роман Ж.Верна „П`ятнадцятирічний капітан”—пригодницький географічний роман. Герої потрапляють в різні екстримальні ситуації, з яких виходять переможцями, але втрачають дорогих людей.
Бесіда:
Скажіть, а океан – це небезпечна стихія? Чому?
А які океани вам відомі? (Відповіді учнів). Що ж таке Світовий океан нам розкажуть юні географи…І паралельно звернемося до фізичної карти світу.
1-й учень Початок освоєння європейцями Тихого океану поклав Ф. Магеллан, експедиція якого здійснила в 1519-1521 рр. навколосвітню подорож. Перетинаючи великий водний простір зі сходу на захід, мореплавці жодного разу не потрапили під шторм. Над океаном стояла безвітряна погода. Через це назвали його Тихим. Але насправді він дуже суворий, особливо «ревучі сорокові»- так називають 40 паралель пд. півкулі. Він омиває береги п’яти материків. Найглибше місце світу розташоване в Маріанському жолобі Тихого океану. Його глибина – 11022 метри (показ на карті).
2-й учень Другий за площею – Атлантичний океан. Атлантичний океан - самий вивчений і освоєний людьми зі всіх океанів. Свою назву він отримав на ім'я титана атланта (по грецькій міфології, тримаючого на своїх плечах небесне зведення). В різний час його називали по-різному: "Море за Геракловими стовпами", "Атлантік", "Західний океан", "Море мороку" і т. д. Назва "Атлантичний океан" вперше з'явилася в 1507 році на карті Вальдзе-Мюллера, з тих пір назва затвердилася в географії.
3-й учень. Індійський океан посідає третє місце за розмірами. Він більшою своєю частиною лежить у Південній півкулі. На півночі він омиває береги Євразії, на заході – Африки, на півдні – Антарктиди, а на сході Австралії. Більш його частина розташована в південній півкулі, омиває півострів Індостан, на якому лежить країна Індія, на честь якої і назвали океан. Найбільша його глибина – у Зондському жолобі, 7729 метрів(показ на карті).
А якими ж океанами мандрували герої роману «П’ятнадцятирічний капітан»? Давайте звернемося до карти ще раз і подивимося маршрут героїв.
-Як ви думаєте, чи багата Екваторіальна Африка та Південна Америка на різноманітні тварини і рослин? Які саме?
1-й учень -біолог Природа Екваторіальної Африки
Рослини
Баугінія -«залізне дерево»
Моломпі – близьке до індійського сандалового дерева, з легкої і міцної деревини якого роблять весла.
Висока сумаха — дерево, багате на барвники.
Тварини
У саванах живе багато рослиноїдних тварин: зебри, антилопи, буйволи, слони, носороги, а також бегемоти, які селяться біля водойм. Жирафи – найвищі тварини на Землі. Завдяки довгій шиї вони можуть діставати й об’їдати молоді пагони і листя з дерев. Рослиноїдні тварини постійно кочують у пошуках їжі та води. Більшість із них швидко бігає, рятуючись від хижаків – левів, гієн, гепардів.
Жирафи - дуже швидкі.
Муха цеце- дуже небезпечна для тварин.
Слони - об'їдають гілля дерев, топчуть дорогу в чагарях.
Гіпопотами - бовтаються у воді.
Терміти - будують термітники.
2-й учень-біолог Природа Південної Америки
Рослини
Тварини
Ягуар
Оцелот
Папуги ара
В зоні саван тварини в основному ведуть наземний спосіб життя. Серед них характерними представниками цього континенту є броненосці, дрібні олені, страус нанду, нутрія, капібара, віскаша та лама гуанако. Основними хижаками цієї природної зони являються пума, саванова лисиця, пампаська кішка та гривастий вовк.
Капібара
Страус нанду
Лама гуанако
- Які почуття переповнювали серця персонажів, а особливо Діка Сенда, коли їх корабель збився з маршруту? (Розпач, хвилювання, страх) .Зачитайте, будь ласка, цитати з твору.
- Хто був причиною того, що «Пілігрим» заблукав? (Негоро)
-У який момент Том ы Дік остаточно переконалися в тому, що вони знаходяться саме в Африці?
-Яке слово протягом цих розділів,15-18, боялися вимовити вголос Дік Сенд і Том?
-З якою казкою перегукується даний твір?(«Синдбад-Мореплавець»)
ІV. Закріплення навчального матеріалу
Відповіді учнів
Письменник описує різні стани природи, різні стихії, подає докладний опис рослинного та тваринного світу африканського континенту, порівнюючи його з іншими континентами. Це розширює кругозір читачів, доступно популяризує знання з географії, зоології та інших наук; автор використовує різноманітні художні засоби: епітети — могутнім, тонкий, велетенські; порівняння — стадо буйволів мчало з тупотом, подібним до гуркотіння валки навантажених возів; тавтологію — сила-силенна, метафори – сонце хилилося, ризофори схилялись та ін.
(Очікувані відповіді:
За розділом ХVІ частини ІІ роману розіграйте інсценівку «Мганнга Геркулес».(Випереджувальне завдання)
-Чи хотіли б ви пережити одну із пригод Діка Сенда і його команди?
Метод «Мікрофон»…
V. Повідомлення домашнього завдання
Підготувати повідомлення про життя і творчість Ч.Діккеса (індивідуальне завдання). Прочитати повість «Різдвяна пісня у прозі».
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
ТАК МОЖЛИВО НІ
ДЖЕРЕЛА:
О. М.Ніколенко Світова література:підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.М.Ніколенко, Т.М. Конєва, О.В.Орлова та ін. – К.: Грамота, 2014. – 256 с.
http://edufuture.biz/index.php?title=Жуль_Верн_(1828—1905)._“П’ятнадцятирічний_капітан”_ Поняття_про_роман
http://edufuture.biz/index.php?title=Гідросфера,_її_основні_частини._Світовий_океан_та_його_частини