План-конспект інтегрованого уроку за оперою Ж.Бізе «Кармен»

Про матеріал
Запропонований матеріал може бути використаний при підготовці уроків з музичної лутератури для учнів старших класів ДМШ/студентів коледжів мистецького спрямування. Містить елементи уроків із зарубіжної літератури, сольфеджіо та теорії музики
Перегляд файлу

 

План-конспект

інтегрованого уроку

за оперою Ж.Бізе «Кармен»

з музичної літератури,

зарубіжної літератури

та сольфеджіо

 

 

 

 

для учнів старших класів ДМШ/студентів коледжів мистецького спрямування

викладача музично-теоретичних дисциплін

першої категорії

САЗОНКІНОЇ ОЛЕНИ ВАЛЕРІЇВНИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Рішення задач, продиктованих необхідністю здійснення реформи у сфері освіти, потребує подальшого поглиблення змісту, підвищення рівня навчання та покращення методик викладання.

Останнім часом все частіше спостерігається зниження зацікавленості учнів процесом навчання. Порівняно з тими, хто навчався 10-15 років тому, у сучасних дітей та підлітків спрага до здобуття знань та оволодіння навичок порівнюється з процесом отримання задоволення. У такій ситуації надзвичайно цінними й продуктивними передбачаються подальші спільні пошуки педагогічної науки й практики щодо розробки спеціальних курсів та уроків.

 Урок в сучасних умовах має носити суто творчий характер. Потрібно використовувати все найкраще з досвіду вчителів, самому шукати можливі, більш ефективні підходи пояснення нового і повторення вивченого матеріалу.

У рамках існуючих програм на роль вчителя припадає функція не тільки донести інформацію, але й бути винахідником, експериментатором та, навіть, актором.

На мій погляд, однією з ефективних форм навчання є форма інтегрованих уроків, які мають на меті розкриття однієї теми з різних боків.

Традиційної методики проведення інтегрованих уроків ще не існує. Але вчитель завжди усвідомлює головне дидактичне завдання уроку: чи то повторення навчального матеріалу, його закріплення, чи то набуття умінь і навичок, засвоєння нових понять, закономірностей, або ж прагне до реалізації декількох дидактичних завдань, що мають місце в комбінованому уроці. Інтегровані уроки більш різноманітні, ніж звичайні уроки, вони пов'язані з багатьма асоціаціями, наповнені різними емоціями, що надзвичайно важливо в роботі з учнями. Цікавим досвідом з проведення таких уроків є залучення вчителів-предметників, теми уроків яких перетинаються один з одним на певну тему. Але на справді, як правило, при підготовці таких уроків виникають організаційні складнощі.

Інша ситуація складається в закладах художньо-естетичного напрямку (музичних школах, коледжах). Вчитель, який працює в таких закладах, в достатній мірі володіє необхідною кваліфікацією, знаннями та навичками з сукупних предметів для того, щоб урізноманітнити, разширити та, в той же час, поглибити знання учнів з тієї чи іншої теми, тобто, самостійно провести інтегрований урок.

Форма інтегрованих уроків є різноманітною. Це монографічний урок, присвячений творчості композитора, монотональний урок, спрямований на вивчення фарби тієї чи іншої тональності, освоєння інтонаційної виразності того чи іншого інтервалу, тембрів музичних інструментів, різноманітних ритмів. Такі уроки можна об'єднати за темами, як: «Музика доби рококо» , «Поліфонія від Ренесансу і до наших днів», " «Лейтгармонія композиторів-романтиків», «Акустичні властивості інтервалів», «Музичні запозичення" в літературних творах « , «Оперні шедеври в курсі сольфеджіо».

 

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ НА УРОКАХ СОЛЬФЕДЖІО

Сольфеджіо в розумінні сучасного інтерактивного навчання слід розглядати як предмет, що формує музично-художню свідомість. Існуючі основні форми розумової діяльності: аналіз і синтез, порівняння та узагальнення, творче мислення, абстрагування є суттю даної дисципліни. При всій складності і багатогранності предмету повинно існувати єдине начало, тобто інтеграція. Основне її призначення проявляється в підвищенні пізнавальної активності студентів, активізації особистісно-творчого потенціалу. Уміння знаходити стереотипи і виходити за межі рамок звичайного мислення допоможе осягнути еволюцію музичної мови у всьому його стильовому різноманітті.

Міжпредметні інтеграційні звязки дозволяють зробити акцент на нетрадиційних формах проведення уроку, таких як урок - творчість, урок -спектакль, урок - конкурс, урок - концерт, урок - еврика тощо.

Кожен викладач сольфеджіо стикається з певними проблемами і труднощами. Як правило, у класі активно працюють найбільш обдаровані учні. Але добре зрежисований інтегрований урок дає можливість проявити себе всім без винятку, сприяє розкріпаченню творчої особистості і вирішує одне з найскладніших завдань - зняття стану психологічного стресу. Всім відомо, що предмет сольфеджіо є одним із найскладнішим з музично-теоретичних дисциплін. А взаємодія творчого та інтелектуального дозволяє об'єднувати учнів різних ступенів підготовки. Практика проведення таких уроків показала, що дух змагання сприяє активізації слухового сприйняття, розвитку ерудиції та накопиченню музичного досвіду. Ступінь результативності уроків залежить від чітко поставленої мети і продуманості етапів її досягнення.

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

ЗА ОПЕРОЮ Ж.БІЗЕ «КАРМЕН» -

є зразком уроку, в якому поєднуються елементи предметів зарубіжної літератури, музичної літератури, теорії музики та сольфеджіо.

На мій погляд, для вивченні музичних творів, які написані за літературними джерелами, форма інтегрованих уроків є чи не ОБОВ'ЯЗКОВА. Література і музика - це найбільш близькі види мистецтв. По-перше, тому що це тимчасові мистецтва, їх зміст розгортається в часі, по-друге, широке коло образів літературних творів є благодатною основою для створення музики, по-третє, музика та література добре доповнюють один одного - конкретність образів літератури і узагальненість музичних образів. Ймовірно, все це визначило найбільш плідний союз двох мистецтв.

  Щоб зробити інтегрований урок «література і музика», необхідно спочатку розглянути літературний твір як самостійний, що має свою художню цінність, розповісти про історію створення, ідеї, основні образи, драматургію, розвитку конфлікту, особливості літературної мови. Потім звернутися до музичного твору. Найприроднішим смисловим зв'язком є звернення до композитора, його життя, творчості і причини його звернення до даного літературного твору. І далі розглядається вже музичний твір, але в порівнянні з літературним першоджерелом. Що змінив композитор, які з'явилися нові акценти, як змінилися головні образи, як втілились ці образи в музиці, якими музичними виразними засобами користується композитор? Таким чином, порівнюються оригінальний літературний і оригінальний музичний твори, але на єдиній сюжетній основі. На цьому порівнянні робляться висновки.

Безумовно, аналіз музичних елементів буде більш ефективним при відтворенні їх учнями. Коли учні зможуть знайти, проаналізувати, а потім виконати знайомі музичні елементи співаючи хором, сольно, простукуючи ритм, занотовуючи по пам'яті, - це допоможе їм краще запам'ятати твір цілком.

 

СЦЕНАРІЙ УРОКУ

І. Вступ.

Вчитель: Сьогодні ми проводимо урок за темою:

«Торжество почуттів в реалістичній психологічній музичній драмі «КАРМЕН» Ж.Бізе»

 Епіграфом до нашого уроку послужать слова іспанського композитора І.Альбеніса  «Іспанія не народила нічого більш іспанського,ніж "Кармен"!».

А чи знаєте ви, що образ Кармен неодноразово пригортав увагу митців різних часів. До цієї теми звертались О. Блок (цикл «Кармен»), М. Цвєтаєва (вірші про Кармен), Р. Щедрин (балет «Кармен-сюита»)?

Основу всіх творів складає сюжет та образи новели Проспера Меріме «Кармен», яку письменник написав у 1845 р.

Готуючись до уроку, ви прочитали новелу Проспера Меріме «Кармен».

  •                 Де відбуваються основні події новели? (Іспанія)
  •                 Хто є основними героями новели?  (Кармен, темпераментна, хитра, смілива та зухвала циганка-злодійка;

солдат Хосе – похмурий, гордий, суворий розбійник та

тореадор  Ескамільо, впевнений, багатий та знаменитий; в новелі не представлений яскраво).

  •                 Учні розказують стислий зміст новели. (В новелі розповідається історію кохання і загибелі головних героїв-людей з народу: циганки Кармен і солдата Хосе).

ІІ. Загальні відомості про композитора та його твір.

Жорж Бізе - хто він? Жорж Бізе, представник французького романтизму в музиці, практично повністю відтворив в опері сюжет новели Меріма. Розглянемо більш детально.

  Слайд - портрет композитора та біографічні дані.

Олександр Сезар Леопольд Бізе народився 25 жовтня 1838 року в Парижі в музичній сім’ї. Талант хлопчика був рано виявлений: у віці чотирьох років він вже знав всі ноти, у віці дев’яти – вступив в знамениту Паризьку консерваторію. Він володів феноменальним слухом, пам’яттю, блискучими піаністичними і композиторськими даними, це приводило в захоплення всіх вчителів. Бізе не раз преміювали на консерваторських конкурсах, а після закінчення курсів в консерваторії в 1857 році, його удостоїли права провести цілих 3 роки в Італії з метою удосконалення. Це були роки посилених творчих пошуків. Композитор пробував власні сили в різних музичних жанрах: він створив симфонічну сюїту, одноактну оперету, кантату, фортепіанні романси і п’єси. Але справжнім покликанням Бізе був музичний театр. Після повернення з Італії він написав оперу «Шукачі Перлів» (1863 рік) на екзотичний сюжет про любовну драму Лейли і Надіра, а після ліричну оперу «Пертська красуня» (1867 рік). Обидва музичні твори не мали успіху, і композитор продовжував напружені пошуки нового в творчості. «Я проходжу через кризу», – писав він у ті роки. Опера «Джаміле» (1872 рік) ознаменувала настання його творчої зрілості – психологічна виразність прекрасно поєднується в музиці з яскравістю східного колориту. Тоді була створена музика до драми А. Доде «Арлезіанка». Опера «Кармен», була найбільшим творчим досягненням Бізе і одночасно з цим його лебединою піснею. Але спочатку опера “Кармен” була сприйнята несхвально. Фактичний провал твору композитор переживав у Буживалі. Одного дня він купався в холодній воді Сени і після цього захворів на гнійну ангіну. Стан хворого швидко погіршувався і 3 червня 1875 композитор помер, не доживши до 37 років.

 

 Щоб добре орієнтуватися в опері,  згадаємо:

• Що таке жанр «опера»?

О́пера (італ. opera — «дія», «праця», «твір») — музично-драматичний жанр, що ґрунтується на синтезі музики, слова, дії. В опері сценічна дія органічно поєднується з вокальною (солісти, ансамблі, хор) та інструментальною (оркестр) музикою, досить часто — з балетом і пантомімою, образотворчим мистецтвом (гримом, костюмами, декораціями, світловими ефектами, піротехнікою тощо). У більшості випадків опери пишуться за літературними сюжетами. Основою вокальних номерів є текст, який називається лібретто.

Опера може складатися з кількох дій, дії можуть поділятися на сцени. Опери можуть будуватися з окремих вокальних форм, таких як арія, речитатив, вокальний ансамбль, хори, оркестрові номери (увертюра, антракти). Опери розраховані на виконання оперними співаками в супроводі оркестру. В багатьох країнах світу існують спеціально обладнані будівлі для виконання опер  оперні театри.

  Як називається літературний текст, короткий зміст опери ? (лібрето).

Як називаються сольні вокальні номери в опері (арії, аріозо, речитативи)?

• Колективні вокальні номери в опері? (хори, ансамблі)

• Колектив музикантів - інструменталістів в оперному спектаклі ? (оркестр)

ІІІ. Зміст опери «Кармен « та аналіз окремих номерів.

Слайд- ескіз декорації до опери «Кармен ».

Лібретто до опери «Кармен»  було написано А.Мільяк та Л.Галеві.

Опера складається з 4 дій та увертюри, в якій розкривається основна ідея опери. За характером увертюри ми отримуємо уявлення про спектакль в цілому. Саме в увертюрі відбувається інтонаційне знайомство з головними героями.

 Звучить увертюра до опери. Бізе прагнув передати колорит іспанської народної музики. Він переробляє справжню народну музику. Ця Увертюра часто звучить як самостійна п'єса, окремо від опери.

  • Який характер музики? Однаковий він чи ні? Які музичні жанри ви почули? (Характер музики різний, інтонації пісенні, танцювальні та маршові).
  • Чи є в музиці конфлікт? Які інструменти його підкреслюють? (В музиці є конфлікт, його підкреслюють оркестр і струнна група).
  • Конфлікт чого ми побачили? (Радості і горя, контраст радості життя і важкого страждання).

 

Після цього розглядаються основні музичні номери опери.

Музичний матеріал подається в кількох формах: у запису з коментарем вчителя та у виконанні учнями в різних вправах.

І дія. Образ Кармен.

 Бізе майстерно передає вогненний темперамент циганки, її неприборкану вдачу, красу, запал і владність.Звучить іспанський танець «Хабанера». Кармен співає свою пісню, в якій викладає свою життєву позицію. Музика виконується солісткою у супроводі жіночого хору в ритмі іспанського танцю.

Кармен кидає квітку молодому солдату Хосе, зробивши його своїм обранцем. Хосе підкорений, він шалено закохується в Кармен.

 

Після прослуховування твору у запису, учням пропонується виконати ритмічну вправу у двоголоссі, відтворюючі різними звуками ритмічні партії (складність -поєднання тріольності з дуольністю)

Наступне завдання - спів з листа «Хабанери» (складність – хроматизми, тріолі)

Вправа  «Спів з ритмічним супроводом «Хабанери»» - соліст (ансамбль) співають вокальну партію під ритмічний супровід інших учнів.

У цій дії звучить ще один іспанський танець «Сегіділья», ще одна характеристика циганки.

  •             Якими засобами створюється образ Кармен (Композитор використовує циганські інтонації, хроматизми, накладення різних метричних малюнків, пунктирний ритм; обидва танцю звучать в іспанських танцювальних ритмах під гітарний акомпанемент. В образі Кармен - граціозність, лукавість, примхливість, чарівність,)

 

Після прослуховування твору у запису відбувається аналіз ладово-гармонічних особливостей.  Потім учням пропонується заспівати з листа номер, вважаючі на ладо-інтонаційні та ритмічні  труднощі. (10 хв).*При виконанні цього завання слід враховувати рівень підготовки учнів. Теми для опрацювання: «Лади народної музики», «Відхилення», «Модуляції»

Образ Тореодора Ескамільо представлений у ІІ дії. Звучать «Куплети Тореадора».

  • Якими засобами створюється образ героя? (Музика прозвучала блискуче, мужньо, в ритмі маршу)
  •  Де ми вже чули цю музику? ( в Увертюрі).

 

«Куплети Тореодора»  - Мелодичний диктант

Образ солдата Хосе яскравіше всього представлений в його «Арії з квіткою» (ІІ дія).

Звучить Аріозо Хосе.

  • Як прозвучало Аріозо? ( Ніжно, пристрасно, лірично, в ній показано чистота почуттів, ревнощі, душевні страждання, в музиці посилюється пісенність. Аріозо схоже на романс, в акомпанементі чуємо дерев'яні духові інструменти).

 

Учням пропонується зробити гармонічний аналіз  (відхилення та модуляції). Після аналізу учні співають Аріозо Хосе під акомпанемент вчителя.

На цьому аналіз музичного матеріалу закінчено.

Прослухавши, проаналізувавши та відтвориши номери опери, які характеризують головних героїв, можно зробити висновки щодо зміни композитором характерів, описаних у новелі Меріме:

Кармен в опері - втілення жіночої краси і чарівності, пристрасної волелюбності і сміливості. Хитрість, злодійська діловитість  (риси Кармен в новелі Меріме)  у Бізе були усунені. Композитор ушляхетнив характер своєї героїні, підкресливши в ньому прямоту почуттів і незалежність вчинків.

Хосе показаний простою, чесною, але запальною та слабохарактерною людиною. Образ вольового, мужнього тореадора Еськамільо, на відміну від новели, отримав в опері яскраву і соковиту характеристику.

 

На цьому урок закінчено.

Домашнє завдання:

1. зробити транспозицію диктанту,

2. вивчити на пам'ять «Арію з квіткою»Хосе, 

3. створити власну мелодію на ритмічний малюнок «Хабанери».

 

ІV. Висновки. Отже, в процесі даного уроку учні мали змогу:

  •                   ознайомитись з одним із шедеврів світової музичної спадщини, оперою

Ж.Бізе «Кармен», а також біографією композитора, історією створення та основними муз. номерами опери;

- порівняти втілення основних образів в опері з літературним першоджерелом;

  •                   проаналізувати елементи музичної мови (мелодію, ритм, гармонію) основних номерів опери;
  •                   відтворити інтонаційно, ритмічно, письмово окремі уривки;
  •                   запам’ятати найвідоміші музичні фрагменти.

 

   В чому ж ефективність інтегрованих уроків ?

   По-перше, тим, що урок виходить за рамки загальноприйнятих норм - навчальних, розвиваючих і виховуючих - як бажана форма на додаток до звичного урочного життя. По-друге, тим, що необхідність спільної реалізації поставленої проблеми уроку вимагає від викладачів тонкого настрою на емоційну обстановку в групі, на мінливу ситуацію під час уроку і один до одного. Адже будь-який, навіть ретельно підготовлений урок в момент його проведення завжди вимагає від викладача гнучкості та здатності до імпровізації.

      Інтегрований урок здатний охопити всі види пізнавальної діяльності і кожен раз може розширювати творчі завдання. Проведення інтегрованих уроків можна розглядати не тільки як можливість у зручній формі розкривати і об'єднувати в цілісний образ предмети, а й методично формувати їх пізнавальну активність. Учні з розвиненою пізнавальною активністю, швидше розвиваються, займаючись будь-якою діяльністю, будь то ігрова, навчальна чи трудова діяльність, вони завжди і скрізь намагаються домогтися успіхів, не бояться братися за вирішення найбільш важких завдань. Такі учні, якщо їх осягає невдача, не опускають руки, а, навпаки, ще більше прагнуть до досягнення успіхів. У результаті вони навчаються самостійно долати труднощі, що виникають на їх життєвому шляху, та випереджають у розвитку своїх однолітків.

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

ЛІТЕРАТУРА

1. Фоміних Ю.В. Інтегрований підхід до формування світогляду. - М.: «Педагогіка», 2008 .

2. Хуторський А.В. «Педагогічна інноватика ». - М.: « Педагогіка», 2009 . (2009).

3. Васильєва О.С., Філатов Ф.Р. Психологія здоров'я людини: еталони, уявлення, установки. М. : Изд центр Академія , 2001 . 352 с.

4. М.В.Карасева, стаття «Сольфеджіо - психотехніка розвитку сучасного професійного слуху». Збірник «Виховання музичного слуху», в.4 , М., 1999, с.68 .

5. В.Кирюшин. Интонационно-слуховые упражнения для развития звуковысотного музыкального слуха, мышления и памяти. М.:1992

6. https://dovidka.biz.ua/zhorzh-bize-biografiya/ 

 

7. https://www.belcanto.ru/carmen.html

 

8. https://infourok.ru/konspekt-uroka-po-muzike-opera-zhbize-karmen-klass-2168647.html

 

9.  https://nsportal.ru/shkola/muzyka/library/2014/01/30/7-klass-opera-karmen-zhorzh-bize

10. http://xn--d1ababeji4aplhbqk6k.xn--1ai/load/tri_pochtenija_obraza_karmen_p_merime_zh_bize_r_shhedrin/56-1-0-15062

11. http://17v-euro-lit.niv.ru/17v-euro-lit/lukov-praktikum/novella-merime-karmen.htm

12. http://zarlitra.in.ua/27-7.html

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. May Anna
    Дякую за бездоганну викладку матеріалу! Дуже цікаво і змістовно. Сподіваюся в майбутньому часі у ДМШ будуть викладати за такими зразками, як написав автор.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Podkopaiev Paweł
    В цілому мені дуже сподобалося, понад то додам від себе як від музиканта, мені б хотілося щоб в ті часи, коли я навчався в муз школі, даний матеріал викладали таким чином як пропонує автор, тому 5 з 5-ти.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 квітня 2020
Переглядів
2384
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку