КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА СУМСЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА
ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №29, м. СУМИ, СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
План – конспект показового уроку
з предмету «Основи акторської майстерності»
у 7-В класі на тему:
«Загально-розвиваючий тренаж . Спілкування - як елемент акторської творчості, робота над вправами та етюдом»
Вчителя театрального мистецтва
Товстої Віталії Володимирівни
2020 р.
Тема уроку: Загально-розвиваючий тренаж. Спілкування - як елемент акторської творчості, робота над вправами та етюдом»
Мета уроку:
свідомого ставлення до навчального процесу, формування моральних, етичних та естетичних якостей особистості кожного учня.
Тип уроку: комбінований
Завдання уроку:
1) завдання даної теми: учень характеризує види спілкування, називає суть сценічного спілкування як процесу, порівнює вплив словесної і фізичної дій, пояснює взаємодію як процес, уміє показати приклад впливу на партнера;
2) завдання загального тренажу: розвиток елементів сценічного самопочуття, розвиток голосу, правильне його утворення та звучання, а саме: розігрів голосових зв'язок та активізація роботи резонаторів; розвиток сили голосу, робота над технікою дихання, вчитися поєднувати мову з рухом, дією, володіти тілом, розвиток пластичності, бути уважним, організованим, природнім та органічним на сцені;
3) завдання етюду: учень спостерігає за процесом взаємодії товаришів, виявляє творчу активність у творчому процесі
Методи: бесіда, вправи, робота в парах, в групах.
Обладнання : заздалегідь надруковані слова для складання речення, тенісні м`ячики.
Перебіг уроку
І. Організаційна частина:
1. Привітання.
2. Перевірка явки та готовності учнів до уроку.
3. Вправа для налаштування учнів до роботи (увага, сконцентрованість, зібраність) «Знайди слова та склади речення».
ІІ. Мотиваційна частина:
1 Оголошення теми, завдання та очікуваних результатів уроку.
Очікувані результати: за підсумками уроку учні повинні підготувати свій артикуляційний та фізичний апарат для роботи над вправами та етюдом, під час їх виконання бути зосередженими, органічними, взаємодіяти, використовувати свій теоретичний запас знань.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІІ.1. Загально – розвиваючий тренаж
Вчитель: – Під час виконання вправ навантаження має бути направлене на необхідні для роботи м`язи. Осанка, дихання – взаємопов`язані!
1.Вправа на зняття м`язової та емоційної скутості учнів (вправа допомагає звільнитися від м` язових затисків)
2. Набір повітря, видих. Звертаємо увагу на поставу,дихання.
3. Вдих, одна ніздря закрита, видих через рот на голосні і,е,а,о,у,и з поворотом голови (по черзі в різних регістрах). Звертаємо увагу на дихання, поставу тіла, силу голосу, роботу в різних регістрах, плавність та польотність звук, гнучкість голосу.
4. Вдих, ві-ве-ва-во-ву-ви видих залишку. Звертаємо увагу на осанку, артикуляцію, чітку дикцію, дихання, органічне поєднання з жестом, темп;
вдих, лір-лер-лар-лор-лур-лир видих залишку. Звертаємо увагу на осанку, артикуляцію, чітку дикцію, дихання, органічне поєднання з жестом, темп;
вдих, ріл-рел-рал-рол-рул-рил видих залишку. Звертаємо увагу на осанку артикуляцію, чітку дикцію, дихання, органічне поєднання з жестом, темп;
вдих, щіж-щеж-щаж-щож-щуж-щиж видих залишку. Звертаємо увагу на осанку артикуляцію, дикцію, дихання, органічне поєднання з жестом, темп.
5 Вдих, дін-дон, дін-дон, дін-дон, дін-дон, бім-бом, бім-бом, бім-бом, бім- бом. Звертаємо увагу на дихання темп, «малюнок», роботу в різних регістрах.
Грім гуркоче навкруги,
Хмара дощ несе в луги.
Лийся, дощику, навкруг —
На поля,
Баштан
І луг.
Лийся, лийся над травою,
Молодою,
Запашною,
Лийся, лийся
Густо-густо
На розложисту капусту,
Лийся, лийся, наче з бочки,
На зелені огірочки,
На петрушку,
На чорнушку,
На квасолю,
Бараболю
І на мак,
На пастернак,
На коноплі і на льон,
На козелець, на пасльон,
На буряк,
Гладкий,
Чубатий,
І на сонях
Головатий,
На червоні помідори,
І на рапс, і на цикорій.
Дощик, лий, дощик, лий
І на кользу, й на рижій,
Кукурудзі
Вимий коси,
Лопоти, шуми
В горосі,
У горосі
І у просі,
В жовтому люпині,
У червоній конюшині,
Опустись на дині,
На смугасті кавуни,
Що ростуть на цілині.
Лийся, дощику, кругом,
А найбільше над вівсом,
Над вівсом,
Над ячменями,
Над житами,
Пшеницями,
Заіскрись на сочевиці,
На люцерні і на виці,
Припади до гречки,
З медом на вершечку,
Не мини й стеблини
У моїй країні,
Всюди, дощику, співай
І на щастя, й на врожай!
ІІІ.2. Бліц - опитування за темою «Взаємодія». «Спілкування».
1.Взаємодія це - (очікувана відповідь) Вплив з боку партнера, який виконує ланцюг сценічних завдань, діючи таким чином по відношенню до партнера, в результаті виникає взаємодія.
2. Спілкування це - безперервний процес взаємодії партнерів.
3.К. С. Станіславський ділить процес сценічного спілкування на стадії, які?- (очікувана відповідь) Сприйняття, уявлення, оцінка, вплив і знову сприйняття реакції на цей вплив.
4.Основою сценічного спілкування є…….? (очікувана відповідь) Спілкування з партнером.
5. Від чого залежить спілкування на сцені, і чому підпорядковане?- (очікувана відповідь) Спілкування залежить від жанру п` єси і підпорядковане законам четвертої стіни (виняток комедія)
7.Що є загальним для всіх жанрів? (очікувана відповідь) Спілкування має бути живим, цілеспрямованим, продуктивним, справжнім.
8. Який вид сценічного спілкування К.С.Станіславський вважав найвищим проявом?- (очікувана відповідь) Внутрішнє спілкування.
Вчитель: Разом з тим він не виключав необхідності і зовнішнього, «тілесного спілкування» на сцені за допомогою рухів, жестів, міміки і всіх фізичних органів чуття, у розділі «Спілкування» К.С. напише Справжнє спілкування - це безперервний процес взаємодії партнерів, органічний зв`язок душі і тіла, внутрішнього та фізичного апарату у творчості актора.
ІV. Навчальний етап
ІV.1. Робота над вправами.
хто при товаришах товариші товаришу товариш.
А той, товариші, товаришу товариш,
хто без товаришів товариші товаришу товариш.
(Промовляючи скоромовку (задана емоція), по два рядочки, учні взаємодіють один з одним, впливають один на одного, процес має бути безперервний та живий).
3.Чечір-вечір, чечір-вечір.
Хтось воркує біля печі.
Чорні лапи, вуса, ротик,
Чечір-вечір, чорний котик! (Звернути увагу на синхронність рухів та відчуття партнера)
4.Тримаючи «музичний малюнок» розповісти про свій подарунок (під час виконання вправи звертаємо увагу на темпо-ритм мелодії та своєї розповіді, діємо злагоджено, відчуваємо партнера)
5. Живий ланцюг (завдання: діяти в колективі, зосередитись на об`єкті)
ІV.2. Робота над етюдом
Перед тим як перейти до роботи над етюдом, скажіть мені будь-ласка, чи спостерігали ви за людьми яких бачите зранку на вулиці, спробуємо відтворити їх професію та поведінку в парі (відповіді учнів). Отже дві людини, відповідної професії, ідуть на зустріч одна одній, при цьому один персонаж позитивний інший негативний, завдання дивитись і бачити, розуміти і відчувати, створити безперервний з`вязок між персонажами та відповідну емоційну напругу (вчитель направляє учнів на потрібну роботу).
V. Заключна частина
V.1. Підведення підсумків. Продовж речення: Сьогодні на уроці я………, Найбільше мені сподобалось……., Я би хотів……, Моя улюблена вправа….., Взаємодіяти на сцені потрібно….., В етюді я змінив би……., Внутрішнє спілкування це…..
V. 2. Домашнє завдання: Створити образ людини зранку на вулиці, підготувати клей та ножиці для виготовлення реквізиту.