8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

План-конспект практичного заняття із загальної психології

Про матеріал
Тема: пам’ять. Мета: сформувати у студентів цілісне уявлення про такий пізнавальний процес як пам’ять. Сприяти становленню гуманістичних складових професійної самосвідомості студентів. Завдання: 1) створити атмосферу емоційного підйому; 2) здійснити аналіз поняття «пам’ять» в загально-психологічному аспекті; 3) поглибити, закріпити і конкретизувати знання, отримані на лекціях і в процесі самостійної роботи
Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ

із загальної психології

 

Тема: пам’ять.

Мета: сформувати у студентів цілісне уявлення про такий пізнавальний процес як память. Сприяти становленню гуманістичних складових професійної самосвідомості студентів.

Завдання:

1) створити атмосферу емоційного підйому;

2) здійснити аналіз поняття «пам’ять» в загально-психологічному аспекті;

3) поглибити, закріпити і конкретизувати знання, отримані на лекціях і в процесі самостійної роботи;

 

Структура заняття:

І. Організаційний етап:

1) привітання;

2) перевірка відсутніх.

ІІ. Основний етап – перевірка знань:

1. Написання словникового диктанту з основних понять теми: пам’ять, запам’ятовування, збереження, відтворення, забування, впізнавання, пригадування, інтерференція, проактивне і ретроактивне гальмування, ремінісценція, амнезія.

2. Усне опитування:

1. Поняття про пам’ять. Фізіологічні механізми пам’яті.

2. Класифікація й види пам’яті.

3. Процеси пам’яті.

4. Індивідуальні особливості пам’яті.

5. Розвиток пам’яті у дітей.

 

 

1. Встановити відповідність між поняттями та визначеннями

 

1. Пам’ять

це запам’ятовування різних рухів, їх систем, які дозволяють формувати практичні та трудові навички (ходо, манера розмовляти, сміятися).

2. Рухова пам’ять

процес, який відновлює матеріал, що зберігається в пам’яті.

3. Генетична пам’ять

це психічний процес,  який відображає досвід людини шляхом, запам’ятовування, збереження та відтворення.

4. Запам’ятовування

пам’ять, у якій інформація зберігається в генотипі й відтворюється спадкова.

5. Відтворення

процес, який призводить до втрати чіткості та зменшення обсягу закріпленого в довгочасній пам’яті матеріалу, і неможливості його відтворення.

6. Забування

процес, закріплення матеріалу.

7. Ретроактивна інтерференція

негативний вплив діяльності, що здійснюється після запам’ятовування

 


2. ВСТАНОВИТИ ВІДПОВІДНІСТЬ МІЖ ПОНЯТТЯМИ ТА ПРИКЛАДАМИ

Якому виду пам’яті відповідають наведені приклади?

1. Довготривала

А. Малюк, який усе літо провів у селі в бабусі, може не впізнати її, коли взимку вона приїде у місто.

2. Оперативна

Б. Актрисі літнього віку, яка працює над мемуарами, здається, що свої гімназійні роки вона пам’ятає краще, ніж воєнні і недавні.

3. Короткочасна

В. Людина, яка набирає по телефону малознайомий номер тримає у руках сумку, букет і торт, не має можливості тримати перед очима записну книжку, і їй доводиться повторювати подумки номер, поки вона набирає його. Якщо її перервати у момент, поки вона додзвонюється, номер щезне з пам’яті.

 

 

 

 

 

 

 

 ІІІ. Закріплення знань, формування умінь:

  1. Тестові завдання

1. Про який вид пам’яті іде мова у наступному випадку? Російський живописець Микола Ге, французький художник Гюстав Доре прославились тим, що їм достатньо було подивитись на модель лише протягом декількох хвилин, після чого вони могли продовжувати працювати над картиною за відсутності моделі, зберігаючи у пам’яті її образ з усіма деталями

1.

довготривала пам’ять

2.

механічна пам’ять

3.

ейдетична пам’ять

4.

оперативна пам’ять

 

2. До процесів пам’яті належать наступні, окрім:

а) запам’ятовування;

б) переробка;

в) збереження;

г) забування;

д) відтворення.

3. Відстрочене відтворення раніше сприйнятого, такого, що здавалося забутим, виражено в понятті:

а) впізнавання;

б) ремінісценція;

в) запам’ятовування;

г) уявлення;

д) пригадування.

4. Один чоловік скаржився: «Раніше я пам’ятав усі номери телефонів знайомих. Зараз – ні». З яким процесом, на вашу думку, це пов’язано:

а) кодування;

б) відтворення;

в) збереження;

г) впізнавання.

5. Найбільш продуктивним є запам’ятовування:         

а) механічне;

б) смислове або логічне;

в) обидва.

6. Пригадування – це:

а) відтворення, яке вимагає вольових зусиль;

б) відтворення при повторному сприйманні об’єкта;

в) цільовий аналіз інформації.

7. «Знайомий стрибнув на підніжку трамвая і гукнув мені свій номер телефону. Я намагався скомбінувати цифри у значущу модель, та вони «розтанули»  у закутках мозку через лічені секунди. Цифри залишаються   в мозку протягом 15-25 секунд у:

 а) сенсорній пам’яті;

 б) семантичній пам’яті;

 в) короткочасній пам’яті;

 г) довготривалій пам’яті.

8. Доповніть твердження:

1. Запам’ятовування, збереження та подальше … (відтворення) індивідуального досвіду суб’єкта називається пам’яттю.

3.(Короткочасна) пам’ять розрахована на збереження інформації протягом певного терміну, визначеного наперед, в діапазоні від декількох секунд до декількох днів.

9. Відтворення об’єкта в умовах повторного сприйняття це:

а) впізнавання;

б) пригадування;

в) власне відтворення.

10. Фрагмент із твору Бориса Польового «Повість про справжню людину»: «На ніч Олексій поклав журнал під подушку та пригадав, як у дитинстві він клав туди ведмедя, зшитого матусею зі старої плюшевої кофти». Який механізм виникнення цих спогадів?

а) асоціація;

б) ремінісценція;

в) продуктивна пам’ять;

г) амнезія дитинства.

  1. Альтернативно-тестові завдання

1. Чи всі різновиди памяті названі: довільна, мимовільна, образна, рухова, словесно-логічна, емоційна, довготривала, короткочасна? (генетична, онтогенетична пам’ять, імпритинг, автобіографічна память, метапам’ять, сенсорна, тривала память).

2. Чи всі названі особливості памяті характеризують її індивідуальні відмінності: швидкість запамятовування, готовність до відтворення, тривалість зберігання, персеверація? (Точність запамятовування)

 

3. Розв’ язування проблемних ситуацій

1. З досвіду відомо, що, хвилюючись, людина може забувати раніше запамятоване. Яке фізіологічне пояснення можна дати цьому явищу?

2. Багато людей для кращого запамятовування вдаються до коротких занотувань. Чому такий прийом сприяє кращому запамятовуванню матеріалу?

3. Трапляється так, що тривала робота по запамятовуванню навчального матеріалу виявляється неефективною. Чим пояснити, що, по-перше, матеріал погано запамятовується, по-друге, створюється ілюзія його запамятовування?

ІV. Підведення підсумків:

  1. оцінювання;
  2. рефлексія;
  3. домашнє завдання.

 

docx
Додано
8 травня
Переглядів
127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку