Вчитель математики при Богданівському НВК Торішня Валентина Миколаївна
Тема: Симетрія відносно прямої
Мета: Ознайомити учнів з найпростішими властивостями симетрії відносно прямої;
домогтись вміння будувати найпростіші фігури, симетричні даним відносно даних прямих та знаходити фігури, що мають осі симетрії;
формувати уявлення про симетрію в рослинному та тваринному світі, в архітектурі, літературі;
сприяти більш глибокому осмисленню геометричного світу як світу гармонії, краси і симетрії;
тип уроку: комбінований
Обладнання: Опорний лист до теми “Перетворення”.
Папка з матеріалами до теми “Симетрія”.. Кольорова крейда. Пробірки з водою. Таблички із словами: СІК, ЧАЙ. Інтерактивна дошка , мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент
– Як ви чуєте?
– Чи подобається вам наука геометрія? Чому?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ви виготовляли закладки з орнаментом з центрально-симетричних фігур.
Знайка дуже хоче бути старшим, і теж зробив закладку (слайд. 3). Давайте перевіримо його роботу.
(закладка Знайки з помилкою: одна з фігур, що прикрашають закладку, не є центрально-симетричною)
Я теж вказала йому на помилку. Він спочатку зніяковів, а потім похвалився, що зате знає цікавинку-фокус (слайд 4) і запропонував мені подивитись на слова СІК і ЧАЙ через скляну пробірку, заповнену водою. Подивіться і ви.
(Ознайомлення з проблемою)
ІІІ. Повідомлення теми, мети і плану уроку
Щоб дати правильну відповідь на це питання, ми з вами сьогодні привідкриємо цікавий і непізнаний світ математики, ознайомившись ще з одним чудовим перетворенням – осьовою симетрією. Дізнаємось, де в реальному житті ми зустрічаємось з такими перетвореннями, навчимось будувати найпростіші симетричні фігури. Ця тема широка й цікава, за один урок ми всього не з'ясуємо. Продовжимо її вивчення на наступних уроках, адже знання цього матеріалу, так як і центральної симетрії, потрібні архітекторам, дизайнерам, конструкторам, художникам.
Отже, тема уроку “Симетрія відносно прямої”.
Діти колективно читають, чого мають досягти в результаті уроку. (слайд 5)
Сьогодні на уроці:
ІV. Перевірка домашнього завдання.
Фронтальне опитування
V. Робота над новим матеріалом
Побудувати точку (відрізок, трикутник), симетричну даній відносно даної прямої (перегинанням аркушу по прямій і проколюванням відповідних точок).
(Спонукаю дітей до її вирішення на основі аналізу результатів практичної роботи та досліду з свічками, який проводили на вступному уроці в тему “Рух”). Дати означення точок, симетричних відносно прямої та перетворення симетрії відносно прямої. (слайд 11)
1) Усні вправи (слайд 12)
2) Побудувати відрізок, симетричний даному відрізку АВ відносно прямої b. (слайд 13)
3) (усно) Який з відрізків симетричний відрізку АВ відносно прямої l (Мал. 2);
відрізку СD відносно прямої а (Мал. 3).
Показ презентації.
VІ. Лабораторно-практична робота (слайд 19)
Обладнання: набір фігур та букв і набірна картка з 6 кишеньками: для фігур з однією, з двома, з трьома, з чотирма і безліччю осей та для фігур, що не мають жодної осі симетрії.
Визначити кількість осей фігур шляхом їх перегинання.
(Робота дітей відзначається оціночно-словесними картками).
3)Як називаються такі фігури?
VІI. Повернення до проблеми. (слайд 20)
Хто може пояснити, чому в слові ЧАЙ букви перевернуті, а в слові СІК ні?
VІІІ. Відгадайте загадку (слайд 21)
Який є, таким покаже,
І без слів усе розкаже.
(фото відображення у ставку дерев, що ростуть на його березі)
Завдання: Дано дзеркальне відображення 4-х цифр. Яка наступна фігура?
Варіанти відповідей:
ІІХ. Закріплення й осмислення навчального матеріалу
Виконання вправ (слайд 23- 24)
ІХ. Підсумок уроку
Продовжіть фразу:
Х. Домашнє завдання
1.Нависти приклади симетрії у фізиці, біології, природі, мистецтві, техніці та літературі. Де ще зустрічається симетрія?
2. § 12 п 12.2 № 428, 430, 438. Повторити § 1 п 1.2
ХI. Симетрія в реальному житті: в природі, у будівництві.
(слайд 26-37 )
1