План конспект. "Симетрія відносно прямої"

Про матеріал
Мета: Ознайомити учнів з найпростішими властивостями симетрії відносно прямої; домогтись вміння будувати найпростіші фігури, симетричні даним відносно даних прямих та знаходити фігури, що мають осі симетрії; формувати уявлення про симетрію в рослинному та тваринному світі, в архітектурі, літературі; сприяти більш глибокому осмисленню геометричного світу як світу гармонії, краси і симетрії; тип уроку: комбінований Обладнання: Опорний лист до теми “Перетворення”. Папка з матеріалами до теми “Симетрія”.. Кольорова крейда. Пробірки з водою. Таблички із словами: СІК, ЧАЙ. Інтерактивна дошка , мультимедійна презентація.
Перегляд файлу

Вчитель математики при Богданівському НВК Торішня Валентина  Миколаївна                               

 

Тема: Симетрія відносно прямої

 

Мета: Ознайомити учнів з найпростішими властивостями симетрії відносно прямої;

домогтись вміння будувати найпростіші фігури, симетричні даним відносно даних прямих та знаходити фігури, що мають осі симетрії;

формувати уявлення про симетрію в рослинному та тваринному світі, в архітектурі, літературі;

сприяти більш глибокому осмисленню геометричного світу як світу гармонії, краси і симетрії;

тип уроку: комбінований

Обладнання: Опорний лист до теми “Перетворення”.

Папка з матеріалами до теми “Симетрія”.. Кольорова крейда. Пробірки з водою. Таблички із словами: СІК,  ЧАЙ. Інтерактивна дошка , мультимедійна презентація.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

  1.       Перевірка наявності та роботи слухових та зорових  апаратів.
  2.       Робота над розвитком слухового та зорового  сприймання.

– Як ви чуєте?

  • Як  ви бачите?

– Чи подобається вам  наука геометрія? Чому?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ви виготовляли закладки з орнаментом з центрально-симетричних фігур.

Знайка дуже хоче бути старшим, і теж зробив закладку (слайд. 3). Давайте перевіримо його роботу.


(закладка  Знайки з помилкою: одна з фігур, що прикрашають закладку, не є центрально-симетричною)

Я теж вказала йому на помилку. Він спочатку зніяковів, а потім похвалився, що зате знає цікавинку-фокус (слайд 4) і запропонував мені подивитись на слова СІК і ЧАЙ через скляну пробірку, заповнену водою. Подивіться і ви.

(Ознайомлення з проблемою)

  •          Чому букви в слові ЧАЙ перевернуті, а в слові СІК ні?

ІІІ. Повідомлення теми, мети і плану уроку

Щоб дати правильну відповідь на це питання, ми з вами сьогодні привідкриємо цікавий і непізнаний світ математики, ознайомившись ще з одним чудовим перетворенням – осьовою симетрією. Дізнаємось, де в реальному житті ми зустрічаємось з такими перетвореннями, навчимось будувати найпростіші симетричні фігури. Ця тема широка й цікава, за один урок ми всього не з'ясуємо. Продовжимо її вивчення на наступних уроках, адже знання цього матеріалу, так як і центральної симетрії, потрібні архітекторам, дизайнерам, конструкторам, художникам.

Отже, тема уроку “Симетрія відносно прямої”.

Діти колективно читають, чого мають досягти в результаті уроку. (слайд 5)

Сьогодні на уроці:

  1. з'ясуємо, що таке перетворення симетрії.
  2. навчимось будувати точки, симетричні даним відносно даних прямих.
  3. дізнаємось про фігури, що мають вісь симетрії.
  4. з'ясуємо, де на практиці та в навколишньому середовищі зустрічаємось та використовуємо симетрію.

ІV. Перевірка домашнього завдання.

Фронтальне опитування

  1. Сформулюйте означення переміщення. (слайд 6)
  2. Сформулюйте основну властивість переміщення. (слайд 7)
  3. При переміщені пряма переходить у пряму, промінь-у промінь, відрізок-у відрізок. Так чи ні.
  4. А зберігається кути при переміщені?
  5. Унаслідок симетрії відносно точки О точки А і В переходять в точки А' і В' відповідно. Серед рівностей а-г видеріть рівність, яка не обов’язково справджується: а)АВ=А'В';               б)АО=А'О;  в)АО=ВО;  г)ВО=В'О. (слайд 8)
  6. Які з даних фігур є центрально-симетричними? (слайд 9)

V. Робота над новим матеріалом

  1.       Практична робота в групах. (слайд 10)

Побудувати точку (відрізок, трикутник), симетричну даній відносно даної прямої (перегинанням аркушу по прямій і проколюванням відповідних точок).

  1.       Проблема: як побудувати на дошці, яку перегнути не можна, точку, симетричну даній відносно даної прямої.


(Спонукаю дітей до її вирішення на основі аналізу результатів практичної роботи та досліду з свічками, який проводили на вступному уроці в тему “Рух”). Дати означення точок, симетричних відносно прямої та перетворення симетрії відносно прямої. (слайд 11)

  1. Тренувальні вправи.

1) Усні вправи (слайд 12)


2) Побудувати відрізок, симетричний даному відрізку АВ відносно прямої b. (слайд 13)

3) (усно) Який з відрізків симетричний відрізку АВ відносно прямої l (Мал. 2);

відрізку СD відносно прямої а (Мал. 3).

Показ презентації.

VІ. Лабораторно-практична робота (слайд 19)

Обладнання: набір фігур та букв і набірна картка з 6 кишеньками: для фігур з однією, з двома, з трьома, з чотирма і безліччю осей та для фігур, що не мають жодної осі симетрії.

  1. З'ясувати, яка фігура називається симетричною відносно прямої та що таке вісь симетрії фігури. (слайд 17)
  2. (Робота в парах)

Визначити кількість осей фігур шляхом їх перегинання.

(Робота дітей відзначається оціночно-словесними картками).

  1. Звіт-висновок.
  1. Чи всі фігури мають осі симетрії?
  2. Які фігури мають 1 (2, 3, 4, безліч) осей?

     3)Як називаються такі фігури?

VІI. Повернення до проблеми. (слайд 20)

Хто може пояснити, чому в слові ЧАЙ букви перевернуті, а в слові СІК ні?

VІІІ. Відгадайте загадку (слайд 21)

Який є, таким покаже,

І без слів усе розкаже.

  • Так. Це дзеркало. Яке відношення має дзеркало до уроків геометрії? Розібратись у цьому вам допоможе наступний слайд. (слайд 22)
  •          Цікаво, що у дзеркальному відображенні правий бік здається лівим і навпаки.
  •          Чому дзеркальне відображення замінює праве лівим, а не змінює верх низом?
  •          А чи буває, що верх у відображенні стає низом?

(фото відображення у ставку дерев, що ростуть на його березі)


Завдання:  Дано дзеркальне відображення 4-х цифр. Яка наступна фігура?








Варіанти відповідей:








 ІІХ. Закріплення й осмислення навчального матеріалу
Виконання вправ  (слайд 23- 24)

ІХ. Підсумок уроку

Продовжіть фразу:

  •         Сьогодні на уроці я дізналася…
  •         Сьогодні на уроці я навчилася…
  •         Сьогодні на уроці я познайомилася…
  •         Сьогодні на уроці я повторив…
  •        Сьогодні на уроці я закріпив…

Х. Домашнє завдання

1.Нависти приклади симетрії  у фізиці, біології, природі, мистецтві, техніці та літературі. Де ще зустрічається симетрія?

2. § 12 п 12.2 № 428, 430, 438. Повторити § 1 п 1.2

ХI. Симетрія в реальному житті: в природі, у будівництві.

(слайд 26-37 )

 

1

 

docx
До підручника
Геометрія 9 клас (Істер О. С.)
Додано
28 січня 2020
Переглядів
1348
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку