План – конспект теоретичного уроку з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку: №29 Трансформатори спеціального призначення.
Мета уроку:
Навчальна: сформувати знання про будову та призначення трансформаторів спеціального призначення.
Виховна: виховувати культуру праці, працелюбність, повагу до праці.
Розвиваюча: розвивати мислення, сприяти всебічному розвитку учнів, розвивати пам`ять, мислення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочні засоби :
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів (фронтальне опитування).
3. Постановка завдань уроку.
4. Пояснення нової теми (методом розповіді та пояснення, комбінуючи їх з бесідою).
5. Оперативний контроль вивченого на уроці.
6. Закріплення теми уроку (практичне завдання).
7. Систематизація та узагальнення знань.
8. Підсумок уроку:
а) підведення підсумків розглянутих на уроці знань
б) пояснення домашнього завдання
в) оцінювання знань учнів.
ХІД УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина
Налаштування психологічного настрою учня на продуктивну роботу
2. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
Актуалізація мотиваційних резервів учня шляхом фронтального опитування учнів з пройденого раніше матеріалу. Запитання до учнів
3. Постановка завдання уроку
Сьогодні на уроці ми вивчимо, що таке спеціалізований трансформатор, його призначення, будову трансформатора та ознайомимося з його видами.
4. Пояснення нової теми
Найчастіше в електротехнічних установках використовуються наступні спеціальні типи трансформаторів: автотрансформатори, багатообмотувальні і трифазні трансформатори, а також зварювальні.
Автотрансформатором називається такий трансформатор, у якого є тільки одна обмотка, частина якої належить одночасно вторинному і первинному ланцюгам. Схема однофазного автотрансформатора зображена на мал. 10.9. Режим холостого ходу автотрансформатора, коли I2 = 0, нічим не відрізняється від режиму холостого ходу звичного трансформатора.
Напруга U1, що підводиться до трансформатора = UAB рівномірно розподіляється між витками первинної обмотки.
Мал. 1.1
Вторинна напруга
де коефіцієнт трансформації.
Автотрансформатори вигідно використовувати в тих випадках, коли коефіцієнт трансформації близький до одиниці.
Багатообмотувальні (одна первинна і декількох вторинних) трансформатори використовуються в радіотехнічних схемах для отримання декількох напруг.
У трифазній мережі змінного струму перетворення напруг здійснюється за допомогою трифазного трансформатора із загальним для трьох фаз сердечником. В трифазному трансформаторі із загальним магнітопроводом магнітний потік будь-якої з фаз може замикатися через стрижні, на яких розташовані обмотки двох інших фаз. Витрати стали на трифазний трансформатор значно менше, ніж на три однофазні трансформатори.
Вольт-амперна характеристика зварювальної електричної дуги має вигляд, наведений на (мал. 1.2).
мал. 1.2
мал. 1.3
Для підтримання стійкого горіння дуги треба, щоб трансформатор мав крутоспадну зовнішню характеристику, яка забезпечується значним індуктивним опором розсіювання вторинної обмотки. Це досягається за допомогою зазора в самому магнітопроводі трансформатора або увімкнення послідовно із вторинною обмоткою котушки індуктивності (дроселя) з регулюваним зазором (мал. 1.3). Змінюючи зазор, можна регулювати спад зовнішньої характеристики, а отже, і струм зварювання.
5. Оперативний контроль
Викладач оперативно проводить опитування учнів з викладеного матеріалу:
6. Закріплення теми уроку
Викладач дає завдання учням показати із представлених трансформаторів – броньові, стержньові, з Ш-образним та П-образним осердями, та розповісти про спеціалізовані трансформатори.
7. Систематизація та узагальнення знань
Викладач викликає до дошки по одному учнів із завданням накреслити:
- зображення схеми трансформатора, що працює в режимі холостого ходу;
- зображення спрощеної схеми заміщення трансформатора;
- зображення схеми трансформатора, що працює в режимі короткого замкнення.
8. Пояснення домашнього завдання
Викладач
- підводить підсумки уроку коротким оглядом його змісту.
- проводить оцінювання знань учнів, які відповідали на уроці, оголошує оцінки.
На дошці викладач пише домашнє завдання
Сторінки 199 – 201 у підручнику Електротехніка з основами промислової електроніки , Автор А.М. Гуржій та інші. Київ Форум 2002
План – конспект теоретичного уроку
з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку №29: Трансформатори спеціального призначення.
Склав викладач: Р.В. Лакуста