Урок №15
Тема: «Чим особливі реактивний рух і сила пружності. Дослідження реактивного руху»
Мета уроку: Ознайомити учнів із поняттями реактивного руху та сили пружності. Вивчити принципи роботи реактивного руху на прикладі дослідів.
Розвивати вміння застосовувати знання про силу та рух у практичних завданнях.
Тип уроку: Урок-експеримент.
Обладнання: Підручник «Пізнаємо природу» (Коршевнюк Т., 2023). Повітряні кульки, стрічки, нитки, трубочки для пиття. Маленькі ракети на водяній або повітряній тязі (за можливості). Відеоматеріали про реактивний рух (анімація, наукові відео).
Хід уроку:
І. Організаційний момент (2 хвилини)
Привітання учнів, перевірка присутніх.
Організація робочого місця для проведення експериментів.
ІІ. Актуалізація знань (5 хвилин)
Що таке сила? Які види сил ви знаєте?
Які сили діють на тіла в стані спокою та руху?
Чи знаєте ви приклади реактивного руху у природі або техніці?
«Сьогодні ми розглянемо цікаве явище — реактивний рух. Завдяки цьому руху літають ракети, рухаються космічні апарати, а також деякі організми. Ми дізнаємось, як це працює, і проведемо експерименти, щоб побачити реактивний рух на власні очі».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (15 хвилин)
1Що таке реактивний рух?
Реактивний рух — це рух тіла, який відбувається в результаті викидання частини його маси у протилежному напрямку.
Закон збереження імпульсу: Тіло рухається вперед, коли з нього викидається речовина (газ, рідина) у зворотному напрямку з певною швидкістю.
Приклади в техніці: Ракетні двигуни, літальні апарати, ракети.
Приклад у природі: Кальмари та восьминоги використовують реактивний рух для переміщення, викидаючи воду з тіла.
2.Як працює реактивний двигун?
Принцип роботи полягає в тому, що всередині двигуна спалюється паливо, яке перетворюється на гарячий газ і викидається з великою швидкістю назад. Завдяки цьому газу ракета отримує поштовх вперед.
Пояснення на прикладі: Якщо надути повітряну кульку і відпустити її, вона рухатиметься в протилежному напрямку до виходу повітря. Це демонструє принцип реактивного руху.
3. Сила пружності.
Сила пружності виникає, коли тіло змінює свою форму (деформація) і прагне повернутися до свого початкового стану. (пружини, гумки, стискання чи розтягування тіл.) Застосування сили пружності є у техніці (амортизатори в машинах), спорті (трампліни, батути), іграшках (пружини в машинках).
4. Зв'язок сили пружності і реактивного руху:
Сила пружності може виступати як джерело енергії для запуску об’єктів, але в реактивному русі тіло отримує поштовх за рахунок витіснення маси (наприклад, газу або рідини).
IV. Практична частина: Дослідження реактивного руху (20 хвилин)
1. Інструкція до проведення експерименту з повітряними кульками:
Матеріали: Повітряні кульки, нитки, трубочки, стрічки.
Дослід: Вивчення принципу реактивного руху за допомогою повітряних кульок.
2.Пояснення результатів експерименту:
Повітря виходить з кульки у зворотний бік, що створює реактивний поштовх і змушує кульку рухатися вперед. Цей дослід демонструє той самий принцип, який використовується у ракетах.
3. Експеримент з моделлю ракети (за можливості):
Модель ракети на водяній або повітряній тязі.
Запуск моделі ракети на відкритому повітрі. Пояснення, що рух ракети відбувається через реактивну тягу, яка утворюється в результаті викидання води чи повітря з ракети.
4. Обговорення експериментів:
Що змушує рухатися ракети та повітряні кульки?
Як цей принцип можна застосовувати в космічних польотах та в інших технологіях?
Які інші приклади реактивного руху ви можете навести?
V. Закріплення знань (5 хвилин)
Що таке реактивний рух? Як він відбувається?
Що таке сила пружності і як її можна застосовувати?
Які приклади реактивного руху можна зустріти у природі та техніці?
Чому важливо розуміти принципи реактивного руху для розвитку технологій (зокрема, космічних)?
Як можна покращити ефективність реактивного руху?
VI. Підсумок уроку (3 хвилини)
Реактивний рух — це особливий вид руху, при якому тіло отримує поштовх завдяки викиданню частини своєї маси у протилежний бік.
Сила пружності — це сила, що виникає при деформації тіла і намагається повернути його у початковий стан.
Експерименти з кульками та моделями ракет допомагають зрозуміти, як працює реактивний рух і як його використовують у техніці.
Домашнє завдання:
1. Прочитати параграф у підручнику «Пізнаємо природу» (Коршевнюк Т., 2023) про реактивний рух і силу пружності.
2. Виготовити модель паперової ракети (згідно інструкції в підручнику або за допомогою відео).
3. Підготувати коротке повідомлення про історію дослідження реактивного руху або розвиток ракетної техніки.