План-конспект уроку " Форми дієслова"

Про матеріал

Робота являє собою план-конспект уроку з української мови для 7 класу на тему "Форми дієслова"

Мета: сформувати в учнів поняття про форми дієслова; удосконалювати вміння визначати дієслівні форми, аналізувати

висловлювання щодо ролі в них дієслівних форм;розвивати творчі вміння доцільно використовувати форми дієслів
у текстах;виховувати почуття гордості за талановитих земляків, за свій народ.

Розробка містить різні форми і методи особистісно-зорієнтованого навчання. Культурологічна змістова лінія: видатні жінки України. Ганна Черінь

Перегляд файлу

Чуб Тамара Миколаївна, вчитель Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Зачепилівської районної ради Харківської області

 

План-конспект уроку української мови в 7 класі

Тема: Форми дієслова

Мета: -  сформувати в учнів поняття про форми дієслова;
                          удосконалювати вміння визначати дієслівні форми, аналізувати
                          висловлювання щодо ролі в них дієслівних форм;
                      - розвивати творчі вміння доцільно використовувати форми дієслів
                         у текстах;
                     -   виховувати  почуття гордості за талановитих земляків, за свій
                         народ.

 Культурологічна змістова лінія: Визначні жінки України. Ганна Черінь.

Обладнання: портрет Г.Черінь, підручник, картки, листки само оцінювання. 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форми і методи роботи: «Обери позицію », бесіда, робота у парах.

Випереджувальне домашнє завдання: поетична хвилинка, І група – опрацювати матеріал і створити таблицю, повідомлення про Г.Черінь.

Епіграф уроку: 

«Найтриваліший скарб – слова,
Все інше у нас – тимчасово.
І поки не скорене Слово,
Надія на волю жива»

Г. Черінь

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Девіз класу:

Нащадкам передам, як цінний скарб,
Багату нашу українську мову.

К. Барановська

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1). Поетична хвилинка.

Виразне читання вірша Марини Родіонової.

Журавлі повернулись додому

На Вкраїну свою молоду,

Й принесли вони пісню про долю

Тих людей, що пізнали біду.

Тих, хто мусив назавжди залишить

Батьківщину кохану й братів,

Тих, про кого поети всі пишуть,

Що їх голос – лелечий то спів.

Журавлі – птахи вірності й щастя,

В грудях їхніх  - то людські серця.

Ці птахи всі долають нещастя.

Й люблять землю свою до кінця.

І немає гарніше пташини

За прекрасних птахів-журавлів,

Що злітають, курличучи, в  вирій

І до сонця несуть віщий спів.

Вчитель: Так уже склалося, що емігрантів у нас в Україні називають журавлями. Чому? Адже журавлі з далекої чужини щороку повертаються до рідної землі, а ті, кого доля закинула далеко від батьківщини, на жаль, не часто мають можливість поцілувати рідних, ступити до батьківської оселі. Я хочу сьогодні познайомити вас  з однією з журавок, яку вітри історії занесли ой як далеко, та почуття її любові до України з часом стало ще міцнішим. Це – харків’янка Ганна Черінь.

2) Довідкове бюро. Повідомлення учня про Г.Черінь

Ганна Черінь (Галина Гребінська) народилася у 1924 р. в Харкові в родині регента й дяка-вчителя. Ще в школі виявила хист до віршування. Без екзаменів вступила на філологічний факультет Київського університету, але Друга світова війна перервала навчання. Важко було в окупації, та ще важче – після повернення більшовиків, бо не приховувала любові до України. Тож, щоб уникнути звання «зрадника Батьківщини», вихід був один – еміграція. У Німеччині користувалася винятковим успіхом серед поетів. Її вірші друкувалися у збірниках МУРу, «Літературному зошиті», альманахах «Арка», «Буря в МУРі» та ін.. У 1950  р. виїхала до США. Працювала санітаркою в лікарні, в книгарні, відвідувала курси англійської мови, потім вступила до Чиказького університету. В 1953 р. отримала диплом магістра з лінгвістики. Її творчий доробок – збірки «Зелень моря», «Вагонетки», «Небесні вірші», «Травневі мрії», «Квіти добра і зла», збірка гумору «Хитра Макітра», роман у віршах «Слова» та інші. Пише не тільки вірші, але і художню та публіцистичну прозу.

ІІІ. Тема та мета уроку. Ваші очікування від уроку?

ІV. Актуалізація опорних знань.

Зв’язне висловлювання на мовну тему «Відміни і відмінки іменників»

Колективна робота: прочитати текст, визначити тему, основну думку, стиль висловлювання. Дібрати заголовок. Виписати дієслова з залежними від них словами, визначити їх синтаксичну роль. До яких форм вони належать? Пояснити правопис виділених слів.

Ганна Черінь багато уваги приділила творам для дітей. Більшість її віршів – динамічні, гостросюжетні, емоційно наснажені, мелодійні, ритмічні. А ще вони відзначаються глибоким ліризмом, наповнені різними відомостями пізнавального характеру. Відчувається, що авторка розуміє дитячу душу, вміє повести з наймолодшим читачем розмову зацікавлену і корисну, показати дитині ту стежку, що веде до добра і любові, навчає, як у світі жити так, щоб усім приносити радість і не завдавати болю ні метелику, ні дереву, ні рідним і близьким людям. Своїм словом вона прагне виховати дітей свідомими, залюбленими у рідну Вітчизну, мову і народ.

V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

1. Заздалегідь визначена група учнів розповідає матеріал за створеною ними таблицею «Форми дієслова»

2. Прочитати текст, виписати форми дієслів до колонок таблиці, поставити до них питання.

 

інфінітив

Особові дієслова

дієприкметник

дієприслівник

Безособові дієслова

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ганна Черінь – чудовий оповідач. Більшість з її творів для дітей містять якісь пригоди. Є в неї оповіді з елементами казки, є побудовані на життєвій правді, але всі вони розраховані на дитяче сприйняття. Діапазон комічного у її творах теж надзвичайно широкий: від м’якої іронії, жартівливого натяку до вбивчої сатири. Авторка дотепно висміює все негативне і потворне як у суспільному, так і в особистому житті людей. Поетеса приваблює щирістю, умінням висловлюватися просто й водночас глибоко. Вона не лише вслухається у звуки природи, а й милується її барвами, вміло добираючи кольори для зображення повнокровних картин. Це дало підставу Василеві Барці назвати Г.Черінь «синьою птицею з голубими рукавами. До ознак її творчого стилю слід віднести вміння висловлюватися стисло і точно, вагомо і зримо. Твори у Г.Черінь – філософські і політичні. Побутові й інтимні.

  1. Гра «Ланцюжок»: продовжити кожен рядок форм дієслова власними прикладами:

Змальовуючи -…

Утверджувати -…

Сказано -…

Опоетизувала б - ..

Відтворений -…

Один з прикладів увести в самостійно складене речення про  Г.Черінь.

4. Робота в парах:

В уривках з віршів Г.Черінь знайти дієслова і від них утворити і записати всі дієслівні форми, вказавши їх.

  •     Слово – початок – життя джерело,

Тільки б пили з нього місто й село!

Щоб слово, не борщ, не вареники,

Щоб не кухарі , а письменники –

Щоб Слово в пошані було!

  •      На вас вся надія, лицарі слова,

Ті, що працюють без нагород,

Пишіть, говоріть, щоб не згинула мова,

Щоб не пропав український народ.

  •      Країну чужу не потрібно ганьбити –

Чим винна вона?

Ніхто не навчить Батьківщину любити,

Краще , як чужина…

  •     Любове одвічна, незмінно-єдина, 

Ти квітнеш в крилатих піснях.

Моя Україна, чудова перлина,

Виходить відважно на шлях.

  •      Шануємо і бережемо мову

За влучність і дотепність мудрих слів,

За правду і за  щирости основу,

За милозвучний, ніжнотонний спів.

  •      Слово іде пліч-о-пліч з добою,

Через закони й декрети.

Будять людей, закликають до бою

В нас не політики,  а поети.

Бесіда:

  • Що ви можете сказати про поетесу з прочитаних уривків її віршів?
  • Як ви розумієте епіграф уроку? Доведіть свою думку (метод «Обери позицію»)

Вчитель: Літературознавчі дослідження Г. Черінь зібрані в книзі з промовистою назвою «Перо жар-птиці». Вийшли друком і 4 томи мандрівної прози «Їдьмо зі мною!», «Їдьмо зі мною знов!», «Мандри» та «Навколо світу». Подорожні нотатки, чи травелоги, як називає їх сама авторка – не гола констатація побаченого чи почутого, це майстерна оповідь з яскравими образами і неповторними пейзажами. Очима письменниці читач має можливість подивитись на Канаду і США, Гаваї і Францію, Італію та Великобританію, Бразилію і Мексику, Японію і Перу, Гонконг і Скандинавію, в яких побувала письменниця. Вона намагається збагнути того чи іншого народу, красу і силу його звичаїв, вірувань і переконань, якомога повніше виповісти його душу. Загалом у різних країнах світу вийшло друком 34 книги Г.Черінь. На її слова написано 43 музичних твори.

Словникова робота: травелоги, констатація, ментальність.

Завдання: записати 2 дієслова з розповіді вчителя, утворити всі форми дієслова.

VІ. Підсумок уроку.

1. Рефлексія.  Чи справдилися ваші очікування щодо сьогоднішнього  уроку?

2. Учні заповнюють листки самооцінювання. Оцінювання.

3. Підсумкове слово вчителя: Мені радісно бачити ваші допитливі і небайдужі очі. Сподіваюся, що знайомство з нашою землячкою, письменницею Г.Черінь та її оригінальними та неповторними творами допомогло не тільки опанувати мовний матеріал, але й зрозуміти: Батьківщина у нас одна, де б ми не були, куди б не закинула нас доля, і мова рідна – коштовний скарб, який треба берегти.

Домашнє завдання: §5, впр.48; творчим дітям – твір-роздум за словами Г. Черінь «З усієї безодні слів я вибираю одне-єдине… - Україна».

 

doc
Додано
29 січня 2018
Переглядів
3557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку