Робота являє собою план-конспект уроку з української мови для 7 класу на тему "Форми дієслова"
Мета: сформувати в учнів поняття про форми дієслова; удосконалювати вміння визначати дієслівні форми, аналізувати
висловлювання щодо ролі в них дієслівних форм;розвивати творчі вміння доцільно використовувати форми дієслів
у текстах;виховувати почуття гордості за талановитих земляків, за свій народ.
Розробка містить різні форми і методи особистісно-зорієнтованого навчання. Культурологічна змістова лінія: видатні жінки України. Ганна Черінь
Чуб Тамара Миколаївна, вчитель Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Зачепилівської районної ради Харківської області
План-конспект уроку української мови в 7 класі
Тема: Форми дієслова
Мета: - сформувати в учнів поняття про форми дієслова;
удосконалювати вміння визначати дієслівні форми, аналізувати
висловлювання щодо ролі в них дієслівних форм;
- розвивати творчі вміння доцільно використовувати форми дієслів
у текстах;
- виховувати почуття гордості за талановитих земляків, за свій
народ.
Культурологічна змістова лінія: Визначні жінки України. Ганна Черінь.
Обладнання: портрет Г.Черінь, підручник, картки, листки само оцінювання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми і методи роботи: «Обери позицію », бесіда, робота у парах.
Випереджувальне домашнє завдання: поетична хвилинка, І група – опрацювати матеріал і створити таблицю, повідомлення про Г.Черінь.
Епіграф уроку:
«Найтриваліший скарб – слова,
Все інше у нас – тимчасово.
І поки не скорене Слово,
Надія на волю жива»
Г. Черінь
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Девіз класу:
Нащадкам передам, як цінний скарб,
Багату нашу українську мову.
К. Барановська
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1). Поетична хвилинка.
Виразне читання вірша Марини Родіонової.
Журавлі повернулись додому
На Вкраїну свою молоду,
Й принесли вони пісню про долю
Тих людей, що пізнали біду.
Тих, хто мусив назавжди залишить
Батьківщину кохану й братів,
Тих, про кого поети всі пишуть,
Що їх голос – лелечий то спів.
Журавлі – птахи вірності й щастя,
В грудях їхніх - то людські серця.
Ці птахи всі долають нещастя.
Й люблять землю свою до кінця.
І немає гарніше пташини
За прекрасних птахів-журавлів,
Що злітають, курличучи, в вирій
І до сонця несуть віщий спів.
Вчитель: Так уже склалося, що емігрантів у нас в Україні називають журавлями. Чому? Адже журавлі з далекої чужини щороку повертаються до рідної землі, а ті, кого доля закинула далеко від батьківщини, на жаль, не часто мають можливість поцілувати рідних, ступити до батьківської оселі. Я хочу сьогодні познайомити вас з однією з журавок, яку вітри історії занесли ой як далеко, та почуття її любові до України з часом стало ще міцнішим. Це – харків’янка Ганна Черінь.
2) Довідкове бюро. Повідомлення учня про Г.Черінь
Ганна Черінь (Галина Гребінська) народилася у 1924 р. в Харкові в родині регента й дяка-вчителя. Ще в школі виявила хист до віршування. Без екзаменів вступила на філологічний факультет Київського університету, але Друга світова війна перервала навчання. Важко було в окупації, та ще важче – після повернення більшовиків, бо не приховувала любові до України. Тож, щоб уникнути звання «зрадника Батьківщини», вихід був один – еміграція. У Німеччині користувалася винятковим успіхом серед поетів. Її вірші друкувалися у збірниках МУРу, «Літературному зошиті», альманахах «Арка», «Буря в МУРі» та ін.. У 1950 р. виїхала до США. Працювала санітаркою в лікарні, в книгарні, відвідувала курси англійської мови, потім вступила до Чиказького університету. В 1953 р. отримала диплом магістра з лінгвістики. Її творчий доробок – збірки «Зелень моря», «Вагонетки», «Небесні вірші», «Травневі мрії», «Квіти добра і зла», збірка гумору «Хитра Макітра», роман у віршах «Слова» та інші. Пише не тільки вірші, але і художню та публіцистичну прозу.
ІІІ. Тема та мета уроку. Ваші очікування від уроку?
ІV. Актуалізація опорних знань.
Зв’язне висловлювання на мовну тему «Відміни і відмінки іменників»
Колективна робота: прочитати текст, визначити тему, основну думку, стиль висловлювання. Дібрати заголовок. Виписати дієслова з залежними від них словами, визначити їх синтаксичну роль. До яких форм вони належать? Пояснити правопис виділених слів.
Ганна Черінь багато уваги приділила творам для дітей. Більшість її віршів – динамічні, гостросюжетні, емоційно наснажені, мелодійні, ритмічні. А ще вони відзначаються глибоким ліризмом, наповнені різними відомостями пізнавального характеру. Відчувається, що авторка розуміє дитячу душу, вміє повести з наймолодшим читачем розмову зацікавлену і корисну, показати дитині ту стежку, що веде до добра і любові, навчає, як у світі жити так, щоб усім приносити радість і не завдавати болю ні метелику, ні дереву, ні рідним і близьким людям. Своїм словом вона прагне виховати дітей свідомими, залюбленими у рідну Вітчизну, мову і народ.
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1. Заздалегідь визначена група учнів розповідає матеріал за створеною ними таблицею «Форми дієслова»
2. Прочитати текст, виписати форми дієслів до колонок таблиці, поставити до них питання.
інфінітив |
Особові дієслова |
дієприкметник |
дієприслівник |
Безособові дієслова |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ганна Черінь – чудовий оповідач. Більшість з її творів для дітей містять якісь пригоди. Є в неї оповіді з елементами казки, є побудовані на життєвій правді, але всі вони розраховані на дитяче сприйняття. Діапазон комічного у її творах теж надзвичайно широкий: від м’якої іронії, жартівливого натяку до вбивчої сатири. Авторка дотепно висміює все негативне і потворне як у суспільному, так і в особистому житті людей. Поетеса приваблює щирістю, умінням висловлюватися просто й водночас глибоко. Вона не лише вслухається у звуки природи, а й милується її барвами, вміло добираючи кольори для зображення повнокровних картин. Це дало підставу Василеві Барці назвати Г.Черінь «синьою птицею з голубими рукавами. До ознак її творчого стилю слід віднести вміння висловлюватися стисло і точно, вагомо і зримо. Твори у Г.Черінь – філософські і політичні. Побутові й інтимні.
Змальовуючи -…
Утверджувати -…
Сказано -…
Опоетизувала б - ..
Відтворений -…
Один з прикладів увести в самостійно складене речення про Г.Черінь.
4. Робота в парах:
В уривках з віршів Г.Черінь знайти дієслова і від них утворити і записати всі дієслівні форми, вказавши їх.
Тільки б пили з нього місто й село!
Щоб слово, не борщ, не вареники,
Щоб не кухарі , а письменники –
Щоб Слово в пошані було!
Ті, що працюють без нагород,
Пишіть, говоріть, щоб не згинула мова,
Щоб не пропав український народ.
Чим винна вона?
Ніхто не навчить Батьківщину любити,
Краще , як чужина…
Ти квітнеш в крилатих піснях.
Моя Україна, чудова перлина,
Виходить відважно на шлях.
За влучність і дотепність мудрих слів,
За правду і за щирости основу,
За милозвучний, ніжнотонний спів.
Через закони й декрети.
Будять людей, закликають до бою
В нас не політики, а поети.
Бесіда:
Вчитель: Літературознавчі дослідження Г. Черінь зібрані в книзі з промовистою назвою «Перо жар-птиці». Вийшли друком і 4 томи мандрівної прози «Їдьмо зі мною!», «Їдьмо зі мною знов!», «Мандри» та «Навколо світу». Подорожні нотатки, чи травелоги, як називає їх сама авторка – не гола констатація побаченого чи почутого, це майстерна оповідь з яскравими образами і неповторними пейзажами. Очима письменниці читач має можливість подивитись на Канаду і США, Гаваї і Францію, Італію та Великобританію, Бразилію і Мексику, Японію і Перу, Гонконг і Скандинавію, в яких побувала письменниця. Вона намагається збагнути того чи іншого народу, красу і силу його звичаїв, вірувань і переконань, якомога повніше виповісти його душу. Загалом у різних країнах світу вийшло друком 34 книги Г.Черінь. На її слова написано 43 музичних твори.
Словникова робота: травелоги, констатація, ментальність.
Завдання: записати 2 дієслова з розповіді вчителя, утворити всі форми дієслова.
VІ. Підсумок уроку.
1. Рефлексія. Чи справдилися ваші очікування щодо сьогоднішнього уроку?
2. Учні заповнюють листки самооцінювання. Оцінювання.
3. Підсумкове слово вчителя: Мені радісно бачити ваші допитливі і небайдужі очі. Сподіваюся, що знайомство з нашою землячкою, письменницею Г.Черінь та її оригінальними та неповторними творами допомогло не тільки опанувати мовний матеріал, але й зрозуміти: Батьківщина у нас одна, де б ми не були, куди б не закинула нас доля, і мова рідна – коштовний скарб, який треба берегти.
Домашнє завдання: §5, впр.48; творчим дітям – твір-роздум за словами Г. Черінь «З усієї безодні слів я вибираю одне-єдине… - Україна».