Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему "Дієслово: лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Перегляд файлу

Склярова Іванна Василівна,

вчитель української мови і літератури

комунального закладу

Великоглибочецької загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів імені Ярослава Стецька

Тернопільської районної ради

Тернопільської області

 

Пояснювальна записка

План-конспект уроку української мови в 7 класі з використанням інформаційно-комп’ютерних технологій для стимулювання розвитку інтелектуального і творчого потенціалу учнів. Платформою для організації освітнього процесу є розроблений мною та наповнений контентом сайт - «Персональний сайт Іванни Склярової».

Українська література 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Освіта, 2013 р. (зі змінами, затвердженими наказами Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Дієслово: лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета:

навчальна: ознайомити учнів із дієсловом як частиною мови, його морфологічними ознаками та синтаксичною роллю в реченні, удосконалювати вміння знаходити дієслова в тексті;

розвиваюча: розвивати пам'ять, логічне мислення, культуру усного та писемного мовлення;

виховна: виховувати любов до рідної мови, повагу до звичаїв та традицій українців, високі моральні якості; сприяти збагаченню мовлення учнів, удосконаленню їх комунікативності.

Тип уроку:  урок формування вмінь і навичок

Обладнання: дидактичний матеріал, ПК, «Персональний сайт Іванни Склярової» http://ivanna-site.in.ua/

Очікувані результати: учні знають, що називається дієсловом, ознайомлені з його морфологічними ознаками, вміють знайти дієслово у реченні, користуються ментальною картою.

Формування ключових компетентностей:

Результат пошуку зображень за запитом "учні картинки"

Результат пошуку зображень за запитом "культура картинка"

Пов’язане зображення

Результат пошуку зображень за запитом "праця картинка"

Результат пошуку зображень за запитом "компютер картинка"

Вміння спілкуватися державною мовою

Загальнокультурна компетентність

Уміння вчитися впродовж життя

Соціальні та громадські компетентності

Інформаційно-цифрова компетентність

 

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1.                Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Діти, давайте згадаємо, які частини мови ми вже вивчили?

(Учні називають: іменник, прикметник, числівник, займенник)

Чому ці частини мови ми називаємо самостійними?

(Відповіді учнів)

Які ще частини мови вам відомі?

Чому прийменник, сполучник, частку ми називаємо службовими?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Подумайте і скажіть, яка частина мови виконує дію?

– Прослухайте вірш, назвіть дієслова:

Радій життю - воно прекрасне

Для цього маєш кожен день

Дивись на сонечко це ясне 

І знай веселих лиш пісень

Дієслово – частина мови, що означає дію. Воно займає друге місце після іменника за використанням у мовленні.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Шановні учні! Перед вами (невеличкі листочки) хмара тегів – це слова, які ви повинні повторити і запам’ятати з сьогоднішнього уроку – план мінімум.

На екрані – хмара тегів – це те, що ми будемо вчити протягом наступних тижнів – це план максимум http://ivanna-site.in.ua/diieslovo/morfolohichni-oznaky

 

Завдання 1.

  • Підібрати дієслова, якими можна описати дії, які виконували вранці.
  • Підібрати дієслова, якими можна описати дії, які виконуєте зараз.
  • Підібрати дієслова, якими можна описати дії, які виконуватимете ввечері.

2. Аналіз ментальної карти  http://ivanna-site.in.ua/diieslovo

(Учні аналізують ментальну карту, що є на екрані або моніторі).

3.Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу. Можна опрацювати і за комп’ютером http://ivanna-site.in.ua/diieslovo/morfolohichni-oznaky

V. Засвоєння вивченого матеріалу

Вправа 1. Виписати дієслова, визначити вивчені морфологічні ознаки

Бережімо мову

Наче світла музика святкова,

Як весняна річечка жива,

Пробудилась українська мова,

Відродились батькові слова:

Сад вишневий, хата, гай, криниця,

Шлях чумацький, голубі дощі…

Мов солодкі пахощі живиці,

Незбагненна радість на душі.

Вслухайся лиш: мати, мама, ненька –

Неповторне милозвуччя слів!

Ранній жайвір голосом тоненьким

Шле вітання з росяних полів.

Бережімо і плекаймо мову

Так, як мати береже дитя.

Не цураймось батьківського слова,

Відречемосьвтратимо життя.

Віктор Григоренко

2.Робота за комп’ютером

Вправа 2. Знайти дієслова-синоніми http://ivanna-site.in.ua/tsikavi-vpravy-7-klas/969-dieslovo-1

Вправа 3. Знайти дієслова - антоніми  http://ivanna-site.in.ua/tsikavi-vpravy-7-klas/970-diieslovo-morfolohichni-oznaky-2

 

3. Робота з роздатковим матеріалом.

Вправа 4.  Поділити слова. (Для виконання цієї вправи окремим учням видати карточки з QR-кодами, щоб вони поділили слова)

Це дієслова?

Стріляти, стрілець, писати, читач, усвідомити, мило, лякатись, оговтатись, почервонілий, читати, знати, знавець, щеміти, щем.

 

Ні                                     Так

Цю вправу можна виконати в програмі Рlickers

Запитання:

  • Знайти дієслово:
  1. Стріляти
  2. Стрілець
  3. Написаний
  4. Читач
  • Знайти дієслово:
  1. Усвідомити
  2. Почервонілий
  3. Зляканий
  4. Зелень

Динамічна пауза

Учні стоять. Починаючи з вчителя, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусіду, який, в свою чергу, дарує своєму наступному учаснику

  1. Робота в зошиті

Вправа 5. Замініть фразеологізм дієсловом

Задирати носа    (зазнаватися);

Сушити зуби – (сміятися);

Пускати сльози – (плакати);

Не взятися ні за холодну воду – (ледарювати);

Ані телень – (змовчати).

Вправа 6.  Робота  в парах

– Що таке прислів’я та приказки? Хто є їхнім автором?

Учні записують прислів’я та приказки в зошити

1. Старається, як мурашка. 2. Того руки не болять, що уміють. 3. Треба нахилиться, щоб з криниці води напиться. 4. Хочеш їсти калачі — не сиди на печі. 5. Хто рано підводиться, за тим і діло водиться.

– Назвіть дієслова, поясніть їхню роль у реченнях.

Поясніть, які ж вчинки людини засуджував народ, складаючи прислів’я та приказки, а які схвалював?

VI.  Узагальнення і систематизація знань

Що нового ви дізналися на уроці?

– Чи досягли на уроці того, що очікували?

– Що вивчає розділ морфологія?

– Що означає дієслово?

– Яку синтаксичну роль виконує дієслово?

VIІ.  Підсумки уроку

Підіб’ємо підсумки нашої роботи, закінчивши речення:

Чи було цікаво мені виконувати вправи за комп’ютером? Які вправи запам’ятались? Мені цікаво було дізнатися про….

VIІI.  Повідомлення домашнього завдання

  1.                   Скласти ментальну карту про морфологічні ознаки дієслова.
  2.                   Скласти вірш чи розповідь про осінь. Дієслова підкреслити.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Омельчук Яна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Москвіна Юлія
    Дуже цікава розробка!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
16846
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку