Урок №1
Тема уроку: Інструктаж з БЖД. Навіщо та як люди пізнають природу
Мета уроку: Ознайомити учнів із правилами безпеки життєдіяльності (БЖД) під час уроків і дослідів. Пояснити учням, чому дослідження природи важливе для людства, показати роль природничих наук у повсякденному житті. Навчити учнів базовим методам дослідження природи.
Обладнання: Презентація (слайди з правилами БЖД та прикладами досліджень природи), плакати, таблиці з правилами безпеки, підручники.
Тип уроку: Вступний урок з елементами бесіди, розповіді та практичних спостережень.
Хід уроку
I. Організаційний момент (2 хв)
Привітання: "Доброго дня, діти! Сьогодні ми розпочнемо наш курс, де будемо вивчати природу і дізнаватися, як працює наш світ. Але для початку ми з вами поговоримо про важливі правила безпеки та про те, як і чому люди досліджують природу."
Перевірка присутніх: Класний журнал.
II. Вступне слово вчителя (5 хв)
"Ви коли-небудь задумувалися, як працює світ навколо нас? Чому листя зелене, а небо синє? Чому вода в річці тече, а не стоїть на місці? У курсі «Пізнаємо природу» ми знайдемо відповіді на ці питання. Ми будемо спостерігати, проводити експерименти, дізнаватися нові факти і робити відкриття."
"Але перш ніж почати досліджувати природу, нам потрібно знати, як робити це безпечно."
III. Інструктаж з БЖД (10 хв)
Основні правила безпеки в класі під час уроку або перерви:
Обговорення небезпечних ситуацій:
Приклад 1: Що робити, якщо на уроці хтось пролив воду біля електроприладу? (Вимкнути прилад, повідомити вчителя, обережно прибрати воду).
Приклад 2: Якщо під час досліду розбився скляний посуд, як правильно прибрати скло? (Використовувати віник і совок, не намагатися прибрати скло руками).
Цікаві факти про безпеку:
У стародавніх цивілізаціях, наприклад, у Єгипті, використовувалися особливі правила безпеки під час роботи з отруйними речовинами – люди одягали спеціальні захисні маски зі шкіри.
IV. Основна частина уроку (20 хв)
Навіщо люди пізнають природу (10 хв):
Природа завжди була і залишається джерелом натхнення для людей. Спостерігаючи за природою, люди створювали нові технології, відкривали нові закони і винаходили корисні речі.
Приклад 1: Відкриття закону Архімеда – як стародавній вчений помітив, що тіло, занурене у воду, легшає, і на основі цього відкриття розрахував принцип дії важеля.
Приклад 2: Спостереження за птахами допомогло людям створити перші літальні апарати.
Цікавий факт: Перші окуляри були винайдені у 13 столітті і зроблені з рогів тварин, які захищали очі людей під час роботи.
Як люди пізнають природу (10 хв):
Люди використовують різні методи для дослідження природи. Основні з них – це спостереження, експеримент, вимірювання та моделювання.
Наприклад, ми можемо спостерігати за рослинами, щоб побачити, як вони ростуть і змінюються в різні пори року.
Експеримент дозволяє нам перевірити теорії на практиці. Наприклад, перевірити, які речовини краще розчиняються у воді.
Ми можемо створювати моделі, які допомагають нам краще зрозуміти природні процеси, наприклад, моделювання Сонячної системи.
Цікавий факт: Леонардо да Вінчі, великий італійський художник та вчений, використовував спостереження за польотом птахів, щоб розробити свої перші креслення літальних апаратів.
Практичне завдання (10 хв):
Спостереження: Давайте поглянемо у вікно і подивимося на небо. Що ми бачимо? (Хмари, сонце, птахи). Як змінюється небо протягом дня?
Обговорення результатів: Чому сонце рухається по небу? Чому одні хмари білі, а інші сірі? Ці спостереження можуть підказати нам багато цікавого про те, як влаштований світ.
V. Підсумок уроку (5 хв)
Узагальнення знань: Сьогодні ми дізналися, чому важливо пізнавати природу і як це робити безпечно. На кожному уроці ми будемо дотримуватися цих правил, щоб наші дослідження були цікавими і безпечними.
Відповіді на запитання: Чи є у вас запитання? Що було найцікавіше на уроці?
VI. Домашнє завдання (3 хв)
Міні-розповідь "Чому важливо досліджувати природу?".