Урок №2
Тема уроку: Практичне дослідження. Спостереження тіл та явищ природи
Мета уроку: Навчити учнів проводити спостереження за природними тілами та явищами.
Розвивати вміння аналізувати результати спостережень та робити висновки. Формувати в учнів навички роботи з простим науковим обладнанням.
Обладнання: зошити для запису спостережень, термометри, лупи, прості прилади для вимірювання, таблиці для запису даних, підручники.
Тип уроку: урок практичного дослідження з елементами бесіди.
Хід уроку
I. Організаційний момент (2 хв)
Добрий день, діти! Як настрій? Сьогодні ми продовжимо досліджувати природу і спробуємо самостійно спостерігати за її явищами.
Перевірка присутності: Хто сьогодні готовий до нових відкриттів? Усі на місці? Чудово!
II. Актуалізація знань (5 хв)
Бесіда з учнями: Пригадаємо, про що ми говорили на минулому уроці. Навіщо люди вивчають природу? Які методи використовують для цього? (Учні відповідають).
Пояснення: Сьогодні ми зосередимося на спостереженні – одному з найдавніших і найважливіших методів вивчення природи.
III. Вступ до теми уроку (8 хв)
Спостереження – це уважний огляд об’єктів і явищ, без їх активного втручання чи зміни. Наприклад, ми можемо спостерігати за погодою, ростом рослин, поведінкою тварин.
Приклад 1: Як давні вчені спостерігали за зірками та планетами, щоб дізнатися більше про Всесвіт. Уявіть, що Галилео Галілей за допомогою примітивного телескопа зміг відкрити супутники Юпітера!
Приклад 2: Спостереження за комахами допомогло Чарльзу Дарвіну зрозуміти принципи еволюції.
Цікавий факт: В Індії понад 2 тисячі років тому існували обсерваторії, де спостерігали за рухом зірок і планет.
IV. Основна частина уроку (25 хв)
Практичне дослідження: Спостереження за тілами (15 хв):
Завдання 1:
Візьмемо лупи та термометри і спробуємо спостерігати за різними об’єктами в класі та на вулиці.
Як виглядає листок під лупою?
Яка температура повітря зараз?
Завдання 2:
Спостереження за рослинами в класі чи на шкільному подвір’ї.
Чи є на них комахи?
Якого кольору листя?
Чи змінюється колір листя з настанням осені?
Обговорення:
Що ви помітили?
Які цікаві деталі побачили?
Які висновки можна зробити?
Практичне дослідження: Спостереження за явищами природи (10 хв):
Завдання 1:
Спостереження за погодою. Яке зараз небо – чисте чи вкрите хмарами?
Яка температура?
Чи є вітер?
Якщо так, який напрямок вітру?
Завдання 2:
Спостереження за рухом тіней протягом дня. Як змінюється положення тіней від дерев або будівель?
Обговорення:
Як ви думаєте, чому погода змінюється? Чому тіні змінюють своє положення?
V. Закріплення знань (5 хв)
Узагальнення: Що ми сьогодні дізналися про спостереження? Які природні явища ми можемо досліджувати за допомогою простих методів?
Цікаві факти: Наприклад, в Антарктиді дослідники спостерігають за тим, як змінюється клімат, спостерігаючи за льодовиками і погодними умовами. Спостереження за цими процесами допомагає вченим розуміти зміни клімату на планеті.
VI. Домашнє завдання (3 хв)
Спостереження вдома: Проведіть спостереження за одним природним явищем або об'єктом вдома. Це може бути рослина, домашня тварина, або погода. Запишіть свої спостереження в зошит і підготуйтеся поділитися ними на наступному уроці.
Читання: Прочитайте відповідний розділ у підручнику про спостереження за природою.