Тема: «Леся Українка - поетична квітка України»
Мета: поглибити і розширити знання про життя і творчість Лесі Українки; формувати комунікативні та інформаційні компетентності; вчити учнів здійснювати проєктну діяльність на основі досліджень; самостійно опрацьовувати нову інформацію; розвивати зв’язне мовлення, мислення, увагу та уяву, творчі здібності; виховувати любов до природи та рідного краю.
Обладнання: портрет Лесі Українки, роздатковий матеріал, документальний фільм, відео, презентація
Хід роботи проєкту
І. Організаційний момент
1. Послухай вірш Лесі Українки «Мамо, іде вже зима…» (відео 1).
Мамо, іде вже зима,
Снігом травицю вкриває,
В гаю пташок вже нема…
Мамо, чи кожна пташина
В вирій на зиму літає?» —
В неньки спитала дитина.
«Ні, не кожна, — одказує мати. —
Онде, бачиш, пташина сивенька
Скаче швидко отам біля хати?
Ще зосталась пташина маленька».
«Чом же вона не втіка?
Нащо морозу чека?»
Не покине країни рідної,
Не боїться зими навісної.
Жде, що знову прилине весна».
«Мамо, ті сиві пташки
Сміливі, певно, ще й дуже,
Чи то безпечні такі, —
Чуєш, цвірінькають так,
Мов їм про зиму байдуже!
Бач — розспівалися як!»
«Не байдуже тій пташці, мій синку,
Мусить пташка малесенька дбати,
Де б водиці дістати краплинку,
Де під снігом поживку шукати».
«Нащо ж співає? Чудна!
Краще шукала б зерна!»
«Спів пташині потіха одна, —
Хоч голодна, співа веселенько,
Розважає пташине серденько,
Жде, що знову прилине весна».
ІІ. Повідомлення теми і мети проєкту
Бесіда
1. Отже, кому діти присвячений вірш? (Міркування дітей)
2. Ми почули слова-характеристики пташки, які символічно стосуються й людини:
«Не боїться морозу вона,
Не покине країни рідної,
Не боїться зими навісної.
Жде, що знову прилине весна».
3. Так, ми будемо вивчати Лесю Українку, її життєвий і творчий шлях. (Вішаю портрет)
4. Переглянь відеоматеріал про життя та творчість Лесі Українки (відео 2).
5. Прочитай уривки (зі скороченнями) з твору Олеся Ільченка «Хто не жив посеред бурі, той ціни не знає силі…» :
* * * «А в січні 1881 року все змінилося. У Луцьку, де жила родина Косачів, Леся пішла на річку Стир подивитися, як святять воду на Водохреще. У дівчинки дуже замерзли ноги. Невдовзі Леся тяжко захворіла… А потім був діагноз — сухоти кісток». * * *
* * *«Мені часом здається, — писала згодом Леся Українка, — що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет, та тільки біда, що натура утяла мені кепський жарт». * * *
* * *Уже у дев’ять років Леся написала свою першу поезію — «Надія», присвячену заарештованій тітці Єлі. * * *
* * *Ця дівчина володіла понад десятком європейських мов, знала літературу, історію, філософію, географію, культуру, чудово грала на фортепіано й писала цікаві живописні полотна… Але уславилася вона як видатний поет і геніальний драматург Лариса Петрівна Косач — Леся Українка.* * *
Лесин квітковий віночок ми будемо створювати разом, адже у давнину вважалося, що віночок із квітів може захистити дівчину – це був свого роду оберіг для дівчат – прикраса із глибоким змістом. Леся Українка полюбляла робити віночки та прикрашати себе. В українському вінку кожна квітка – це символ, а ще – оберіг від нечистої сили. Отже, розглянемо квітковий віночок у біографії та творчості Лесі Українки.
Нехай наш віночок буде нашим оберегом!
ІІ. Робота над проєктом
ІІІ. Фізкультхвилинка
ІV. Реалізація проекту
На сьогоднішньому уроці ми продемонструємо наш проєкт, темою якого є: «Леся Українка - поетична квітка України».
ІІІ. Презентація
І група - поезія «Росла в гаю конвалія...»
Бо саме з цією квіткою Леся порівнює себе і своє нелегке життя в Україні. Квітка конвалія у творчості Лесі Українки є символом досконалості природи і прагнення до гармонії в людському суспільстві. Протиставлення українського народу з багатими панами та байдуже і навіть жорстоке їхнє ставлення до людей, вона описала у своєму вірші, написаному у 13 років (додаток)
ІІ група - поезія «На давній мотив»
Лілії у творчості Лесі Українки набувають зовсім нового, нетрадиційного звучання. У фольклорі лілія – це символ смутку, а в неї – втілення надії – ніжної, іноді недосяжної, але такої бажаної та хвилюючої (додаток).
ІІІ група - поезія «Хай вони йдуть»
Цікавого звучання у творах Лесі Українки набуває квітка рута. Вона символізує риси волі, тому тут представлена література на патріотичний мотив (додаток)
ІV група - поезія «Останні квіти»
Звучання осінньої троянди пов’язується за часом в творчості Лесі Українки, коли хворів близький друг та коханий Сергій Мержинський. Тоді знову, як і на початку творчого шляху, з’являється у поезіях безліч квітів. Але це квіти смутку.
V група - поезія «Калина»
Одним із найулюбленіших символів нашого народу є калина. Стільки символів, скільки має ця кущова рослина, не має в Україні жодна інша рослина. Цвіт калини – символ дівочої вроди і чистоти. Червоні грона калини – символ здоров`я, багатства, сили і мужності.
У віршах поетеси зустрічається більше 40 інтерпретацій різноманітних образів квітів, такі, як мак, проліски, яблуневий цвіт, барвінок та інші… Лесин квітковий творчий віночок – це вічне мірило любові до українських традицій, до історії українського народу, до народних символів.
Ми дізналися більше про знамениту українську поетесу, спільними зусиллями створили проєкт на тему: «Леся Українка - поетична квітка України». Ми відтворили Лесин квітковий віночок, як символ ВІРИ! НАДІЇ! ЛЮБОВІ!
V. Висновки
Отже, тепер стає зрозуміло, чому так часто Леся Українка порівнює свої вірші, думки, ідеї з квітами. Через вірші вона передає всі порухи своєї душі і навіть зміну думок чи настроїв.
VІ. Оцінювання роботи учнів
Вона боролася за правду й волю,
Щоб не було життя злиденного ніде.
Вона боролася за нашу кращу долю,
За наш буденний світлий день.
А в світле майбутнє, за яке боролася Леся Українка, ми віримо. Ми віримо у наших захисників, у нашу країну! І маємо вірити у себе!