План-конспект уроку на тему: "Харчові добавки та Е-числа"

Про матеріал
План-конспект уроку з хімії для 10-го класу на тему: "Харчові добавки", наведені детальні приклади харчових добавок та їхні позначки.
Перегляд файлу

 

 

Тема уроку: Харчові добавки та Е-числа

Мета заняття: показати учням значення харчових добавок, їх необхідність та небезпеку для організму.

Навчальна мета: узагальнити та розширити знання про органічні речовини: жири, білки, вуглеводи, вітаміни.

Виховна мета: формувати самостійність мислення учнів, колективної роботи в поєднанні з самостійністю мислення учнів.

Розвиваюча мета: формувати вміння учнів порівнювати, аналізувати, логічно мислити. 

Тип заняття: комбінований.

Навчально-матеріальне забезпечення: комп’ютер, роздатковий матеріал, дошка, етикетки продуктів харчування.

Між предметні зв’язки: біологія, технологія приготування їжі.

Хід уроку

  І.Організаційний момент

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів

  Перерахувати органічні речовини, які мають значення в житті людини :

Білки

Жири

Вуглеводи глюкоза

Вітаміни

 

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Останнім часом ми почали інтенсивно цікавитися тим, що ми їмо і п’ємо. І це не дивно — нам хочеться, як можна довше отримувати задоволення від цього життя.(демонстрація продуктів харчування) 

 Проблемне питання  перед вами улюблені продукти , а чи замислювались    

                                      ви над тим , що входить до їх складу ? Чому таке  

                                      велике їх різноманіття? Чи безпечні чи небезпечні

                                      вони для нашого здоров’я?

Вислухати відповіді дітей .

                                     Купуючи в магазині  печиво, майонез чи інші           

                                     досить часто на етикетці ми бачимо літеру «Е» з  

                                     номером.   

                                      Що це за числа? Який вплив вони несуть на організм  

                                     людини ? Все це ми з вами маємо встановити на

                                     сьогоднішньому уроці.

Оголошення  теми і  мети

Створнння проблемної ситуації.

                     «Шахтер дракону крендель дал за знание значков!»

Девіз уроку:

«Тож ж сьогодні любі друзі я вам хочу побажати,                                                                                Всі знання із апетитом на уроці поглинати.                                                                А щоб ці знання і вміння вам не стали тягарем,                                                             побажаю вам терпіння!                                                                                                        Тож почнем»

Мета. Дістати   відомості про значення харчових добавок, їхню необхідність і небезпеку для здоров’я; визначити значення хімії в сучасній харчовій промисловості

 ІV. Вивчення нового матеріал


План

  1.          Визначення терміну харчові добавки
  2.          Класифікація харчових добавок
  3.          Характеристика харчових добавок
  4.          Негативні наслідки використання харчових добавок
  5.          Узагальнення та систематизація знань учнів  Лабораторна робота.
  6.          Підведення підсумків уроку, оголошення оцінок
  7.          Рефлексія
  8.          Домашнє завдання: конспект уроку про харчові добавки.

 

1. Визначення терміна «харчові добавки»

Останнім часом ми почали інтенсивно цікавитися тим, що ми їмо і п’ємо. І це не дивно — нам хочеться, як можна довше отримувати задоволення від цього життя. У суспільстві почалися суперечки про те, що ж це таке харчові добавки та що вони несуть: користь чи шкоду.

^ Харчові добавки — природні або синтезовані речовини, що цілеспрямовано вводяться в продукти харчування з метою надання їм необхідних властивостей (наприклад, органолептичних, технологічних). Вони не вживаються безпосередньо у вигляді самостійних компонентів їжі.
          Зараз уже неможливо уявити жоден продукт із тривалим терміном зберігання без наявності у його складі харчових добавок. Такі харчові добавки, як сіль, спеції, прянощі використовуються людством з давніх часів, проте, широке їхнє вживання почалося наприкінці XX ст. і досягло найбільшого використання в наші дні.
      Усі фахівці погоджуються з думкою, що виробництво харчових добавок буде лише зростати швидкими темпами. У зв’язку з цим, виникає необхідність створення нових хімічних технологій, щоб забезпечити потреби людства.

2. Класифікація харчових добавок

Додавання харчових добавок до продуктів прискорює процеси виготовлення, зберігає зовнішній вигляд та якість продуктів при зберіганні.

Залежно від призначення виділяють чотири великі групи харчових добавок:

1. Речовини, що регулюють смак продукту (ароматизатори, смакові добавки, що підсолоджують речовини, регулювальники кислотності).

2. Речовини, що поліпшують зовнішній вигляд продукту (барвники, стабілізатори кольору, вибілювачі).

3. Речовини, що регулюють консистенцію та формують текстуру (загусники, гелеутворювачі, стабілізатори, емульгатори).

4. Речовини, що підвищують збереження продуктів та збільшують терміни їх зберігання (консерванти, антиоксиданти).

Кожна харчова добавка має свій цифровий код з індексом Е, що гарантує перевірку на безпеку та може використовуватися за потреби лише у встановлених дозах. Використання харчових добавок має бути обов’язково вказано на упаковці.

Згідно із системою кодифікування харчових добавок, усі вони розподілені на групи:

Е100–Е182 — барвники;

Е200–Е280 — консерванти;

Е300–Е391 — антиокиснювачі (антиоксиданти);

Е400–Е481 — стабілізатори, емульгатори, загусники;

Е500–Е585 — регулювальники кислотності, розпушувачі;

Е600–Е699 — підсилювачі смаку та аромату;

Е700-Е899 — запасні індекси для іншої можливої інформації;

Е900–Е999 — глазуруючі агенти, підсолоджувачі, піногасники;

Е1000-Е1521 — емульгатори, герметики, ферменти, вологозатримувачі.

У багатьох споживачів сформувалося чітке переконання, що всі харчові добавки — це шкідливі речовини. Незважаючи на те, що багато харчових добавок мають синтетичне походження, їх використання в харчовій промисловості дозволяється лише після тривалих випробувань, у ході яких визначається допустима добова норма та відсутність небезпеки для здоров’я людини при тривалому вживанні.

 3. Характеристики харчових добавок.

                                               Самостійна робота з роздатковим матеріалом.


Функціональні класи


Характеристика


Кислотоутворювачі


Підвищують кислотність та (або) надають їжі кислий смак


Регулятори кислотності


Змінюють (регулюють) кислотність або лужність харчового продукту


Речовини, що перешкоджають злежуванню і грудкуванню


Знижують тенденцію часток харчового продукту прилипати один до одного


Піногасники


Запобігають або знижують утворення піни


Антиокиснювачі


Підвищують термін зберігання харчових продуктів, захищають від псування, що викликане окисленням, (наприклад, згіркненням жирів або зміною кольору)


Наповнювачі


Речовини, що збільшують об’єм продукту, не впливаючи помітно на його енергетичну цінність


Барвники


Підсилюють або відновлюють колір продукту


Речовини, що сприяють збереженню забарвлення


Стабілізують, зберігають або підсилюють забарвлення продукту


Емульгатори


Утворюють або підтримують однорідну суміш двох або більш незмішувальних речовин (наприклад, масло та вода) в харчових продуктах


Солі, що емульгують


Взаємодіють з білками сирів з метою запобігання видалення жиру при виготовленні плавлених сирів


Ущільнювачі (рослинних тканин)


Роблять (або зберігають) тканини фруктів та овочів щільними й свіжими


Підсилювачі смаку та запаху


Підсилювачі смаку; модифікатори смаку; добавки, що сприяють розварюванню


Речовини для обробки муки


Речовини, що додаються до муки для поліпшення її хлібопекарських якостей або кольору


Піноутворювачі (спушувальні добавки, аераційні добавки)


Створюють умови для рівномірної дифузії газоподібної фази в рідких і твердих харчових продуктах


Гелеутворювачі


Текстурують їжу шляхом утворення гелю


Глазуруючі речовини


Речовини, які при змазуванні ними зовнішньої поверхні продукту надають блискучого вигляду або утворюють захисний шар


Вологоутримуючі агенти


Зберігають їжу від висихання, нейтралізують вплив атмосферного повітря з низькою вологістю


Консерванти


Підвищують термін зберігання продуктів, захищаючи від псування, викликаного мікроорганізмами


Пропеленти


Гази, що виштовхують продукти з контейнерів


Розпушувачі


Речовини або суміші речовин, що сприяють життєдіяльності дріжджів; звільняють газ та збільшують у таких спосіб об’єм тіста


Стабілізатори


Дозволяють зберігати однорідну суміш речовин у харчовому продукті або готовій їжі


Підсолоджувачі


Речовини, що надають харчовим продуктам і готовій їжі солодкого смаку


Загусники


Підвищують в’язкість харчових продуктів



4. Негативні наслідки вживання харчових добавок

Харчові добавки, що мають мутагенні, канцерогенні й токсичні ефекти офіційно заборонені на території України: фарбники Е121 (цитрусовий червоний) та Е123 (амарант), консервант Е240 (формальдегід). З 2005 року заборонені також консерванти E216 та E217.

 

 

Небезпечні харчові добавки

 

Номер небезпечного «Е»


   Барвники


Е102, Е110, Е120, Е124


Канцерогени


Е103, Е105, Е110, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130, Е131, Е142, Е152, Е153, Е210, Е211, Е213–Е217, Е231, Е232, Е240, Е251, Е252, Е321, ЕЗЗО, Е431, Е447, Е900, Е905, Е907, Е952, аспартам


Мутагенні та генотоксичні


Е104, Е124, Е128, Е230–Е233, аспартам


Алергени


Е131, Е132, Е160Ь, Е210, Е214, Е217, Е230, Е231, Е232, Е239, Е311–Е313, аспартам


Небажано вживати астматикам


Е102, Е107, Е122 —Е124, Е155, Е211–Е214, Е217, Е221–Е227


Небажано вживати людям, чутливим до аспірину


Е107, Е110, Е122–Е124, Е155, Е214, Е217


Негативно впливають на печінку та нирки


Е171–Е173, Е220, Е302, Е320–Е322, Е510, Е518


Порушують функції щитовидної залози


Е127


Призводять до захворювань шкіри


Е230–Е233


Подразнюють кишечник


Е220–Е224


Спричинюють розлад травлення


Е338–Е341, Е407, Е450, Е461, Е463, Е465, Е466


Спричинюють неправильний розвиток плоду


Е233


Заборонено вживати немовлятам та маленьким дітям


Е249, Е262, Е310–Е312, Е320, Е514, Е623, Е626–Е635


Впливають на рівень холестерину в крові


Е320


Руйнують вітаміни в організмі


Е220 (В1), Е222–Е227 (В12), Е320 (D), Е925 (Е)

 


 6.1.Узагальнення та систематизація.

    2.Лабораторна робота.  

        Тема. Ознайомлення зі змістом етикеток на харчових продуктах

Завдання 1. Прочитайте текст етикеток харчових продуктів і з’ясуйте: а) склад; б) харчову цінність; в) термін зберігання, використання добавок.

Завдання 2. З’ясуйте, які харчові добавки входять до складу продуктів, яку функцію виконує кожен з них, до яких негативних наслідків може призвести надмірне вживання продуктів із такими добавками.

 

Запишіть результати досліджень у таблицю:

 

Хар-

човий продукт

Вміст основних компонентів

Хар-

чова

цін-

ність 

Термін

збері-

гання 

Вміст харчових добавок

 

Білків

жирів

вугле-

водів

назва

код

Наслідки надмір-

ного вжи-

вання

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зробіть висновок щодо придатності досліджених продуктів до використання.

 

За останні роки експертами було вивчено безліч харчових добавок і деякі з них пов’язані з різними захворюваннями. Інформація про найбільш шкідливі харчові добавки в повсякденних продуктах харчування, допоможе вам  у більш простому виборі здорової їжі для вас і вашої родини.

 

7.  Рефлексія «Мікрофон»

   1 Сьогодні на уроці я дізнався………

  1. Особливо мені сподобалося
  2. Я мрію про……

 

8. Домашнє завдання. Дослідити, в яких продуктах дитячого харчування найменше «Е» добавок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
3 листопада 2020
Переглядів
191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку