Тема уроку: Харчові добавки та Е-числа
Мета заняття: показати учням значення харчових добавок, їх необхідність та небезпеку для організму.
Навчальна мета: узагальнити та розширити знання про органічні речовини: жири, білки, вуглеводи, вітаміни.
Виховна мета: формувати самостійність мислення учнів, колективної роботи в поєднанні з самостійністю мислення учнів.
Розвиваюча мета: формувати вміння учнів порівнювати, аналізувати, логічно мислити.
Тип заняття: комбінований.
Навчально-матеріальне забезпечення: комп’ютер, роздатковий матеріал, дошка, етикетки продуктів харчування.
Між предметні зв’язки: біологія, технологія приготування їжі.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів
Перерахувати органічні речовини, які мають значення в житті людини :
Білки
Жири
Вуглеводи глюкоза
Вітаміни
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Останнім часом ми почали інтенсивно цікавитися тим, що ми їмо і п’ємо. І це не дивно — нам хочеться, як можна довше отримувати задоволення від цього життя.(демонстрація продуктів харчування)
Проблемне питання перед вами улюблені продукти , а чи замислювались
ви над тим , що входить до їх складу ? Чому таке
велике їх різноманіття? Чи безпечні чи небезпечні
вони для нашого здоров’я?
Вислухати відповіді дітей .
Купуючи в магазині печиво, майонез чи інші
досить часто на етикетці ми бачимо літеру «Е» з
номером.
Що це за числа? Який вплив вони несуть на організм
людини ? Все це ми з вами маємо встановити на
сьогоднішньому уроці.
Оголошення теми і мети
Створнння проблемної ситуації.
«Шахтер дракону крендель дал за знание значков!»
Девіз уроку:
«Тож ж сьогодні любі друзі я вам хочу побажати, Всі знання із апетитом на уроці поглинати. А щоб ці знання і вміння вам не стали тягарем, побажаю вам терпіння! Тож почнем»
Мета. Дістати відомості про значення харчових добавок, їхню необхідність і небезпеку для здоров’я; визначити значення хімії в сучасній харчовій промисловості
ІV. Вивчення нового матеріал
План
1. Визначення терміна «харчові добавки»
Останнім часом ми почали інтенсивно цікавитися тим, що ми їмо і п’ємо. І це не дивно — нам хочеться, як можна довше отримувати задоволення від цього життя. У суспільстві почалися суперечки про те, що ж це таке харчові добавки та що вони несуть: користь чи шкоду.
^ Харчові добавки — природні або синтезовані речовини, що цілеспрямовано вводяться в продукти харчування з метою надання їм необхідних властивостей (наприклад, органолептичних, технологічних). Вони не вживаються безпосередньо у вигляді самостійних компонентів їжі.
Зараз уже неможливо уявити жоден продукт із тривалим терміном зберігання без наявності у його складі харчових добавок. Такі харчові добавки, як сіль, спеції, прянощі використовуються людством з давніх часів, проте, широке їхнє вживання почалося наприкінці XX ст. і досягло найбільшого використання в наші дні.
Усі фахівці погоджуються з думкою, що виробництво харчових добавок буде лише зростати швидкими темпами. У зв’язку з цим, виникає необхідність створення нових хімічних технологій, щоб забезпечити потреби людства.
2. Класифікація харчових добавок
Додавання харчових добавок до продуктів прискорює процеси виготовлення, зберігає зовнішній вигляд та якість продуктів при зберіганні.
Залежно від призначення виділяють чотири великі групи харчових добавок:
1. Речовини, що регулюють смак продукту (ароматизатори, смакові добавки, що підсолоджують речовини, регулювальники кислотності).
2. Речовини, що поліпшують зовнішній вигляд продукту (барвники, стабілізатори кольору, вибілювачі).
3. Речовини, що регулюють консистенцію та формують текстуру (загусники, гелеутворювачі, стабілізатори, емульгатори).
4. Речовини, що підвищують збереження продуктів та збільшують терміни їх зберігання (консерванти, антиоксиданти).
Кожна харчова добавка має свій цифровий код з індексом Е, що гарантує перевірку на безпеку та може використовуватися за потреби лише у встановлених дозах. Використання харчових добавок має бути обов’язково вказано на упаковці.
Згідно із системою кодифікування харчових добавок, усі вони розподілені на групи:
Е100–Е182 — барвники;
Е200–Е280 — консерванти;
Е300–Е391 — антиокиснювачі (антиоксиданти);
Е400–Е481 — стабілізатори, емульгатори, загусники;
Е500–Е585 — регулювальники кислотності, розпушувачі;
Е600–Е699 — підсилювачі смаку та аромату;
Е700-Е899 — запасні індекси для іншої можливої інформації;
Е900–Е999 — глазуруючі агенти, підсолоджувачі, піногасники;
Е1000-Е1521 — емульгатори, герметики, ферменти, вологозатримувачі.
У багатьох споживачів сформувалося чітке переконання, що всі харчові добавки — це шкідливі речовини. Незважаючи на те, що багато харчових добавок мають синтетичне походження, їх використання в харчовій промисловості дозволяється лише після тривалих випробувань, у ході яких визначається допустима добова норма та відсутність небезпеки для здоров’я людини при тривалому вживанні.
3. Характеристики харчових добавок.
Самостійна робота з роздатковим матеріалом.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Негативні наслідки вживання харчових добавок
Харчові добавки, що мають мутагенні, канцерогенні й токсичні ефекти офіційно заборонені на території України: фарбники Е121 (цитрусовий червоний) та Е123 (амарант), консервант Е240 (формальдегід). З 2005 року заборонені також консерванти E216 та E217.
Небезпечні харчові добавки |
Номер небезпечного «Е» |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1.Узагальнення та систематизація.
2.Лабораторна робота.
Тема. Ознайомлення зі змістом етикеток на харчових продуктах
Завдання 1. Прочитайте текст етикеток харчових продуктів і з’ясуйте: а) склад; б) харчову цінність; в) термін зберігання, використання добавок.
Завдання 2. З’ясуйте, які харчові добавки входять до складу продуктів, яку функцію виконує кожен з них, до яких негативних наслідків може призвести надмірне вживання продуктів із такими добавками.
Запишіть результати досліджень у таблицю:
Хар- човий продукт |
Вміст основних компонентів |
Хар- чова цін- ність |
Термін збері- гання |
Вміст харчових добавок
|
Білків жирів вугле- водів |
назва |
код |
Наслідки надмір- ного вжи- вання
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Зробіть висновок щодо придатності досліджених продуктів до використання.
За останні роки експертами було вивчено безліч харчових добавок і деякі з них пов’язані з різними захворюваннями. Інформація про найбільш шкідливі харчові добавки в повсякденних продуктах харчування, допоможе вам у більш простому виборі здорової їжі для вас і вашої родини.
7. Рефлексія «Мікрофон»
1 Сьогодні на уроці я дізнався………
8. Домашнє завдання. Дослідити, в яких продуктах дитячого харчування найменше «Е» добавок