Мета:
-ознайомити з процесом соціалізації (сутність, етапи, проблеми, значення);
-розвивати готовність і потребу учнів до самопізнання і самореалізації своєї особистості та формувати вміння застосовувати знання з різних навчальних курсів і власного життєвого досвіду для вирішення навчальних практичних завдань;
-сприяти формуванню активної життєвої позиції.
УРОК 2
Тема: Поняття «соціалізація». Ґендерна соціалізація особистості. Сім’я та родинна соціалізація
Мета:
ХІД УРОКУ
Перевірка домашнього завдання
- особлива розумна істота, що має принципові відмінності від усіх інших живих істот; вид живих істот, що посідає певне місце в сукупності живих організмів - …
- одиничний представник роду і стоїть в ряду таких понять: рід – вид - індивід - …
- суб’єкт та об’єкт соціальних стосунків; зосередження всіх якостей людини - …
- людська особа, що усвідомлює свої якості, свою унікальність, свої вади та переваги - …
- особистість, яка внаслідок усвідомлення своєї неповторності розуміє, що дещо в цьому житті може зробити лише вона, і прагне це реалізувати - …
- людина, яка належить до певної територіальної спільноти - міста, країни - …
2. Читання синквейнів зі словниковими словами
2. Перегляд слайд-шоу до теми «Людина, особистість, громадянин»
3. Вправа «Картинна галерея» згрупувати запропоновані фотографії по теоріям виникнення людини
Мотивація навчальної діяльності
Прослуховування аудіо оповідки «Діоген Синопський» (… Одного разу вдень Діоген пішов багатолюдними вулицями Афін з ліхтариком в руках, промовляючи: «Шукаю людину»...)
ПОМІРКУЙМО Бесіда
1. Кого шукав Діоген?
2. Що для вам здалося дивним у поведінці філософа?
3. Як ви вважаєте, на яких ознаках особистості зосередився Діоген?
4. Які ознаки особистості можете назвати ви?
Робота зі схемою
ОЗНАКИ ОСОБИСТОСТІ
Здатна відповідати за свої вчинки |
|
Продукт соціалізації
|
|
ОСОБИСТІСТЬ |
|
Контролює свою поведінку |
|
Самостійна у своїх вчинках |
Висновок: Саме суспільство, а не природа максимально впливає на особистість.
Перегляд відеоролику «На мосту. Соціалізація»
Вивчення нового матеріалу
Висновок:
Таким чином, соціалізація — процес розвитку людини, становлення особистості у взаємодії з навколишнім світом.
Дитинство — найважливіший етап первинного навчання і соціалізації. «Всі ми родом з дитинства» (А. Екзюпері). Американський психолог Ерік Еріксон виділив 8 стадій у розвитку особистості, чотири з них припадає на дитинство. У цей період закладається фундамент соціалізації, людська особистість формується на 70 %. Не можна спізнитися, втратити час.
Робота в групах Поясність відповідь мудреця у притчі: Молода мати прийшла до мудреця і запитала ради, коли їй треба починати виховання дитини «Скільки виповнилося вашій дитині?» — запитав мудрець. «Лише 3 місяці», — відповіла мати. «На жаль, ви запізнилися. Ви запізнилися рівно на 3 місяці», — сказав мудрець.
Робота в парах «Старий — що малий», — говорить народна мудрість. Обговоріть: Що спільного між дітьми і старими? У чому відмінність?
Фронтальна робота Поповнення словника
Ґендерна соціалізація — це процес засвоєння людиною соціальної ролі, визначеної для неї суспільством від народження, залежно від того, чоловіком або жінкою вона народилася.
Ґендерні ролі — норми та правила поведінки жінок і чоловіків, що ґрунтуються на традиційних очікуваннях, пов’язаних з їх статтю. Вони відрізняються в суспільствах з різною культурою і змінюються із часом.
Механізми для здійснення ґендерної соціалізації
Перегляд фрагментів відеоролику «Ґендер і ювенальна юстиція»
Сім’я — міні-модель суспільства. Без сім’ї та сімейного виховання, сімейного піклування про дитину не було б ні суспільства, ні держави, ні етносу. Щодо сім’ї та її ролі в суспільстві існує чимало багато поглядів представників різних течій.
Течія |
Зміст |
Утопісти |
Мріяли знищити сім’ю, виступали за вільну любов, за те що б функції сім’ї передати державі |
В. І. Ленін |
Мріяв побудувати величезні фабрики-кухні, фабрики-пральні та звільнити жінку від хатньої праці |
Слов’янофіли |
Відстоювали ідеал патріархальної сім’ї, де основна влада належала главі сімейства — батькові. Усі інші члени родини повинні були беззаперечно виконувати його волю. Роль жінки зводилася до народження і виховання дітей і ведення домашнього господарства |
Марксисти |
Виступали з критикою патріархальної сім’ї як чужої новим суспільним відносинам. «Тиранія, яка панує в такій родині, пригнічує і калічить людську особистість», — писав М. Бердяєв. Він закликав відстоювати більш вільні форми сім’ї: «Євангеліє вимагає свободи від рабства у сім’ї» |
Представлення презентацій «Моя сім’я»
ФУНКЦІЇ СІМ'Ї
Функція |
Основні задачі |
Репродуктивна |
1. Громадська — відтворення населення. 2. Індивідуальна — задовольняє потреби в дітях |
Виховна |
1. Формування особистості дитини. 2. Вплив на розвиток особистості кожного її члена протягом усього життя. 3. Вплив дітей на батьків та інших дорослих членів сім'ї, які спонукають їх активно займатися самовихованням |
Господарсько-економічна |
1. Забезпечує міцні зв'язки. 2. Підтримує матеріально неповнолітніх і непрацездатних її членів. 3. Надає підтримку тим членам сім'ї, у яких виникли матеріальні та фінансові труднощі |
Відновлювальна |
Відновлення і зміцнення фізичних, психологічних, емоційних і духовних сил людини після трудового робочого дня |
Регулятивна |
Упорядковує відносини між статями, здійснює первинний контроль за дотриманням членами сім’ї суспільних норм особистого, групового та суспільного життя |
Соціалізація особистості |
Опосередковує зв’язок особистості з суспільством: вона формує у дитини уявлення про соціальні зв’язки і включає в них його з народження |
Підсумок уроку
Соціалізація — це процес розвитку особистості протягом усього її життя; проходячи через кризи і долаючи їх, особистість отримує основу для подальшого зростання. Ми (суспільство) пройшли сходами людського життя, але куди ж вони нас привели? Угору? Униз? Угору по сходах, що ведуть униз?
Кожен з нас неповторна, унікальна індивідуальність. Чим важче умови життя, тим більше засвоюється людиною досвід, тим він буде ціннішим для майбутніх поколінь. Людина сама повинна прагнути самовдосконалення, маючи для цього умови. «Обставини такою ж мірою творять людей, у якій люди — обставини».
Рефлексія
Учні відповідають на запитання:
- Чи справдилися мої очікування?
- Про що мені хочеться поговорити?
- Яку проблему хотілось би порушити?
Домашнє завдання
Обов’язкове: Опрацювати за підручником Людина і світ (рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень) / Т.В.Бакка, Л.В. Марголіна, Т.В.Мелещенко: тема 2 (§4-6)
Креативне: Підготувати Родовідне дерево своєї сім’ї
Випереджаюче: Підготувати презентацію, підібрати фото та картинки, відеоролики про молодіжні субкультури
ДОДАТКИ