План-конспект уроку на тему "Поняття «соціалізація». Ґендерна соціалізація особистості. Сім’я та родинна соціалізація ."

Про матеріал

Мета:

-ознайомити з процесом соціалізації (сутність, етапи, проблеми, значення);

-розвивати готовність і потребу учнів до самопізнання і самореалізації своєї особистості та формувати вміння застосовувати знання з різних навчальних курсів і власного життєвого досвіду для вирішення навчальних практичних завдань;

-сприяти формуванню активної життєвої позиції.

Перегляд файлу

УРОК 2

Тема: Поняття «соціалізація». Ґендерна соціалізація особистості. Сім’я та родинна соціалізація

Мета:

  • ознайомити з процесом соціалізації (сутність, етапи, проблеми, значення);
  • розвивати готовність і потребу учнів до самопізнання і самореалізації своєї особистості  та  формувати вміння застосовувати знання з різних навчальних курсів і власного життєвого досвіду для вирішення навчальних практичних завдань;
  • сприяти формуванню активної життєвої позиції.

 

ХІД УРОКУ

Перевірка домашнього завдання

  1. Філософський диктант (Перевірка опрацювання словникових термінів)

- особлива розумна істота, що має принципові відмінності від усіх інших живих істот; вид живих істот, що посідає певне місце в сукупності живих організмів -

- одиничний представник роду і стоїть в ряду таких понять: рідвид - індивід -

- суб’єкт та об’єкт соціальних стосунків; зосередження всіх якостей людини -

- людська особа, що усвідомлює свої якості, свою унікальність, свої вади та переваги -

- особистість, яка внаслідок усвідомлення своєї неповторності розуміє, що дещо в цьому житті може зробити лише вона, і прагне це реалізувати -

- людина, яка належить до певної територіальної спільноти - міста, країни -

 

         2. Читання синквейнів зі словниковими словами

Описание: http://www.astwinds.com/images/vista/14.jpg2. Перегляд слайд-шоу до теми «Людина, особистість, громадянин»

Описание: http://eduhm.ru/_pu/8/06060231.jpg3. Вправа «Картинна галерея» згрупувати запропоновані фотографії по теоріям виникнення людини

Мотивація навчальної діяльності

Прослуховування аудіо оповідки «Діоген Синопський» ( Одного разу вдень Діоген пішов багатолюдними вулицями Афін з ліхтариком в руках, промовляючи: «Шукаю людину»...)

 

   ПОМІРКУЙМО Бесіда

1. Кого шукав Діоген?

    2. Що для вам здалося дивним у поведінці філософа?

    3. Як ви вважаєте, на яких ознаках особистості зосередився Діоген?

             4. Які ознаки особистості можете назвати ви?

Робота зі схемою

ОЗНАКИ ОСОБИСТОСТІ

Здатна відповідати за свої вчинки

 

 

Продукт соціалізації

 

 

ОСОБИСТІСТЬ

 

Контролює свою поведінку

 

Самостійна у своїх вчинках

 

Висновок: Саме суспільство, а не природа максимально впливає на особистість.

Перегляд відеоролику «На мосту. Соціалізація»

 

Вивчення нового матеріалу

  •  Поняття соціалізації
  1. Вправа «Вірю – не вірю»
  •              Чи вірити ви, що, за статистикою, людина,  віком до тридцяти років, знайома з понад 700 особами
  •              Чи вірити ви, що по дивлячись на людину,  можна встановити її вік
  •              Чи вірити ви, що хлопчики соціалізуються інтенсивніше
  •              Чи вірити ви, що соціальні ролі чоловіка й жінки є постійними, тобто  з часом змінюються
  •              Чи вірити ви, що соціалізація починається в дитинстві і закінчується у глибокій старості процесом засвоєння соціальних ролей і культурних норм.
  1. Вправа «Відстрочена загадка»
  •  Уявіть наше життя без соціалізації. Як виглядала би людина? Наведіть приклади.
  •                             У літературі: «Мауглі» Р. Кіплінга
  •                             У реальному житті:   в Індії 1940 р. було знайдено двох дівчаток — півторарічну Амалу і Камалу восьми років, які зростали серед зграї вовків. Після повернення до людського середовища Амала прожила один рік, а Камала — 10, проте дівчинка так і не навчилася говорити і сміятися, а пересувалась навколішки.

Висновок:

  •   У ході соціалізації людина з біологічної істоти перетворюється на соціальну. Соціальне середовище відіграє в цьому процесі вирішальну роль.
  •   Соціалізація дає можливість спілкуватися за допомогою ролей.
  •   Соціалізація забезпечує збереження самого суспільства: прищеплює новим громадянам загальноприйняті цінності, зразки поведінки.

Таким чином, соціалізація — процес розвитку людини, становлення особистості у взаємодії з навколишнім світом.

 

  •  Етапи соціалізації

Дитинство — найважливіший етап первинного навчання і соціалізації. «Всі ми родом з дитинства» (А. Екзюпері). Американський психолог Ерік Еріксон виділив 8 стадій у розвитку особистості, чотири з них припадає на дитинство. У цей період закладається фундамент соціалізації, людська особистість формується на 70 %. Не можна спізнитися, втратити час.

Робота в групах Поясність відповідь мудреця у притчі: Молода мати прийшла до мудреця і запитала ради, коли їй треба починати виховання дитини «Скільки виповнилося вашій дитині?» — запитав мудрець. «Лише 3 місяці», — відповіла мати. «На жаль, ви запізнилися. Ви запізнилися рівно на 3 місяці», — сказав мудрець.

 

 

Робота в парах  «Старий — що малий», — говорить народна мудрість. Обговоріть: Що спільного між дітьми і старими? У чому відмінність?

  •  Ґендерна соціалізація особистості

Фронтальна робота Поповнення словника

Ґендерна соціалізація — це процес засвоєння людиною соціальної ролі, визначеної для неї суспільством від народження, залежно від того, чоловіком або жінкою вона народилася.

Ґендерні ролі — норми та правила поведінки жінок і чоловіків, що ґрунтуються на традиційних очікуваннях, пов’язаних з їх статтю. Вони відрізняються в суспільствах з різною культурою і змінюються із часом.

Механізми для здійснення ґендерної соціалізації

  • Диференційне посилення, коли прийнятне ґендерно-рольове поводження заохочується, а неприйнятне — карається соціальним несхваленням.
  • Диференційне наслідування, коли людина обирає статево рольові моделі у близьких їй групах — родині, серед однолітків, у школі — і починає наслідувати прийняте там поводження.

Описание: http://www.meyerwerft.de/media/08_medien/Medien_W466.jpg

Перегляд фрагментів відеоролику «Ґендер і ювенальна юстиція»

  •  Розвиток сімї  як соціального інституту

Сім’я — міні-модель суспільства. Без сім’ї та сімейного виховання, сімейного піклування про дитину не було б ні суспільства, ні держави, ні етносу. Щодо сім’ї та її ролі в суспільстві існує чимало багато поглядів представників різних течій.

Течія

Зміст

 

Утопісти

Мріяли знищити сім’ю, виступали за вільну любов, за те що б функції сім’ї передати державі

 

В. І. Ленін

Мріяв побудувати величезні фабрики-кухні, фабрики-пральні та звільнити жінку від хатньої праці

 

Слов’янофіли

Відстоювали ідеал патріархальної сім’ї, де основна влада належала главі сімейства — батькові. Усі інші члени родини повинні були беззаперечно виконувати його волю. Роль жінки зводилася до народження і виховання дітей і ведення домашнього господарства

 

Марксисти

Виступали з критикою патріархальної сім’ї як чужої новим суспільним відносинам. «Тиранія, яка панує в такій родині, пригнічує і калічить людську особистість», — писав М. Бердяєв. Він закликав відстоювати більш вільні форми сім’ї: «Євангеліє вимагає свободи від рабства у сім’ї»

Описание: http://www.veosion.de/media/catalog/product/cache/1/image/800x800/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/o/powerpoint_1.gifПредставлення презентацій «Моя сім’я»

  • На основі переглянутих презентацій і власного досвіду спробуйте визначити, які функції в суспільстві виконує сім'я. Що, на ваш погляд, є вищою сімейною цінністю?                

ФУНКЦІЇ СІМ'Ї

Функція

Основні задачі

Репродуктивна

1. Громадська — відтворення населення.

2. Індивідуальна — задовольняє потреби в дітях

Виховна

1. Формування особистості дитини.

2. Вплив на розвиток особистості кожного її члена протягом усього життя.

3. Вплив дітей на батьків та інших дорослих членів сім'ї, які спонукають їх активно займатися самовихованням

Господарсько-економічна

1. Забезпечує міцні зв'язки.

2. Підтримує матеріально неповнолітніх і непрацездатних її членів.

3. Надає підтримку тим членам сім'ї, у яких виникли матеріальні та фінансові труднощі

Відновлювальна

Відновлення і зміцнення фізичних, психологічних, емоційних і духовних сил людини після трудового робочого дня

Регулятивна

Упорядковує відносини між статями, здійснює первинний контроль за дотриманням членами сім’ї суспільних норм особистого, групового та суспільного життя

Соціалізація особистості

Опосередковує зв’язок особистості з суспільством: вона формує у дитини уявлення про соціальні зв’язки і включає в них його з народження

Підсумок уроку

Соціалізація — це процес розвитку особистості протягом усього її життя; проходячи через кризи і долаючи їх, особистість отримує основу для подальшого зростання. Ми (суспільство) пройшли сходами людського життя, але куди ж вони нас привели? Угору? Униз? Угору по сходах, що ведуть униз?

Кожен з нас неповторна, унікальна індивідуальність. Чим важче умови життя, тим більше засвоюється людиною досвід, тим він буде ціннішим для майбутніх поколінь. Людина сама повинна прагнути самовдосконалення, маючи для цього умови. «Обставини такою ж мірою творять людей, у якій люди — обставини».

Рефлексія

   Учні відповідають на запитання:

- Чи справдилися мої очі­кування?

- Про що мені хочеться по­говорити?

           - Яку проблему хотілось би порушити?

Домашнє завдання

Обов’язкове:  Опрацювати за підручником Людина і світ (рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень) / Т.В.Бакка, Л.В. Марголіна, Т.В.Мелещенко: тема 2 (§4-6)

Креативне:  Підготувати  Родовідне дерево своєї сімї

Випереджаюче:  Підготувати презентацію, підібрати фото та картинки, відеоролики про молодіжні субкультури

 

 

 

Упаковочная бумагаДОДАТКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Почтовая бумага 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Полотно 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. delsera Канал
    Дуже вдала розробка уроку
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 січня 2018
Переглядів
3979
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку