План-конспект уроку на тему: "Різноманітність та господарське значення риб"

Про матеріал
Розробка уроку для 7 класу з теми:" Різноманітність та господарське значення риб"
Перегляд файлу

Тема «РИБИ: РІЗНОМАНІТНІСТЬ, РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА ЗНАЧЕННЯ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ»

Цілі:

Освітня: почати формувати знання учнів про хордових тварин, ознайомивши із загальною характеристикою риб; розкрити особливості їх будови, процесів життєдіяльності та способу життя; дати поняття хрящові і кісткові риби, зосередити увагу на їхній різноманітності і значенню в екосистемах та господарстві людини; ознайомити із поведінкою риб при зміні сезонів у період нересту.

Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти на прикладі хрящових і кісткових риб та робити відповідні висновки і узагальнення; розвивати спостережливість, пам’ять, увагу, логічне мислення та уяву.

Виховна: виховувати відповідальне ставлення до риб, як справжніх водних організмів та сприяти екологічному вихованню і природоохоронній діяльності та вихованню правильної поведінки ловлі риб під час нересту.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, інтернет-ресурси.

Основні поняття та терміни: хрящові риби, кісткові риби, плавці, луска, зябра, плавальний міхур, ікра, зовнішнє запліднення, акули, скати, рострум, бризкальця, катран, живонародження, електричні органи.

 Очікувані результати: учні:

розпізнаватимуть: риб  на зображеннях, у колекціях;

оперуватимуть термінами: вид, хордові;

називатимуть: середовище існування та способи життя риб; рідкісні види риб України та свого краю;

наводитимуть приклади риб зазначених груп; види риб України та свого краю;

висловлюєватимуть  судження щодо різноманіття риб, їх ролі у природі та значення у жттті людини;

виявлятимуть цінне ставлення до риб та власного здоров’я;

 ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

Психологічне налаштування на роботу.

Вчитель: Перш ніж розпочати урок, з’ясуємо, який у вас настрій. У кожного на парті є смайлики. Виберіть, будь-ласка, той, який відповідає вашому настрою.

                       

     гарний настрій                  нормальний настрій               поганий настрій

 

Я сподіваюся, що на цьому уроці у всіх буде гарний настрій. І, насамперед, давайте посміхнемося один одному і побажаємо успіху.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Самостійна робота

Експрес-тест

  1. Риби мешкають  у водному середовищі.
  2. Нерест –сезонне явище в житті риб.
  3. Луска і слиз зменшують тертя об воду.
  4. Серце риб двокамерне.
  5. Риби дихають киснем, розчиненим у воді.
  6. Риби ж гермафродитами.
  7. У риб є зовнішнє вухо.
  8. Усі риби – хижаки.
  9. Органи руху риб – плавці.
  10. Органи дихання риб – легені.
  11. Усі риби розмножуються завжди в одному місці.
  12. Усі риби мають плавальний міхур.

 

      Учні здійснюють самоперевірку за ключем

Ключ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

-

-

-

+

-

-

-

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Разом з учнями визначаємо особистісно значущі цілі нашої діяльності:

Дій за принципом трьох “В”: взаємоповага, взаєморозуміння, взаємодопомога.

У динамічній групі чи в індивідуальній роботі дозволяється:

     сперечатися, не погоджуватися із загальноприйнятою точкою зору;

     висловлювати різні, можливо, зовсім дивні та оригінальні думки з питання, що обговорюється;

     визнавати можливість помилковості своїх поглядів і просити критично їх осмислити.

 

Забороняється:

     під час обговорення питання переходити на особистість опонента;

     переривати співрозмовника;

     бути категоричним;

     висміювати думку опонента;

     спрямовувати розмову в інший бік, коли відсутні аргументи.

ІV. Засвоєння нових знань.

  1.     Місце риб у системі органічного світу.

Розповідь вчителя

 

 

 

 

 

  

                           

 

 

 

 

 

 

 

 

          

 

 

 

 

 

 

 

2) Характерні ознаки хрящових риб.

Сьогодні ми ознайомимося з особливими водними тваринами, які викликають жах і подив – хрящовими рибами.  Хрящові — найдавніші риби. Відомі з середнього девону. Мешкають у морі (декілька видів — у прісних водах). Налічується близько 140 сучасних родів і близько 730 видів. Розміри тіла від

6 см. до 20 м. (китова акула).

Представниками класу є акули (тигрова, блакитна), скати (хвостокол, риба-  пилка), химери.

- Назвіть декілька особливостей хрящових риб?

 У пошуках відповіді на  це питання уроку нам допоможе наш друг – китова акула.      

Ознаки хрящових риб:

1. Покриви тіла – тіло вкрите шкірою з плакоїдною лускою.

2. Наявність залоз – велика кількість слизових залоз.

3.Якщо зуб випадає або ламається, його замінює новий.

 4. Пойкілотермні.

5. Роздільностатеві, запліднення внутрішнє.

6. Розвиток центральної нервової системи.

3) Особливості зовнішньої будови хрящових риб

(перегляд відеосюжету)

https://youtu.be/P7keIaAZiohttps://youtu.be/P7keIaAZo

Клас розділяємо на бригади, і кожна бригада отримує своє завдання. Через 5 хвилин представники звітуються про результати роботи.

Завдання для 1 команди.

  1. Особливості променеперих риб.
  2. Класифікація променеперих(назвати)

Завдання для 2 команди.

  1. Особливості Хрящекісткових риб.
  2. Різноманітність та значення в природі й для людини

Завдання для 3 команди.

  1. Особливості Новоперих риб.
  2. Різноманітність та значення в природі й для людини

 

Представлення результатів роботи команд у вигляді таблиці

Група риб

Особливості будови й життєдіяльності

Значення

Представники

 

 

 

 

 

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

« Мовчанка»(розв’язування тестових завдань по темі)

Завдання на відповідність. Необхідно з’єднати  назви органів риби з функціями які вони виконують.

1. Плавники                    А – захоплення їжі і втягування води для дихання

2. Вухо                           Б – допомогають бачити на близькій відстані

3. Зябра                           В – сприймають запахи речовин розчинених у воді

4. Луска                           Г – покривають зяброві щілини

5. Вусики                        Д- покриває та захищає шкіру

6. Бічна лінія                  Ж – забезпечує ковзання, зменшує тертя при плаванні

7. Слиз                            З – містить канали з чутливими клітинами

8. Ніздрі                         И – органи дихання риб

9. Очі                              І – є органами дотику

10. Зяброві кришки       Ї – забезпечують пересування риби

11.Рот                             К – міститься з боків голови, всередині черепа

Ключ :

1 – Ї;  2 – К; 3 – И ; 4 – Д ; 5 – І ; 6 – З ; 7 – Ж ; 8 – В ; 9 – Б ; 10 – Г ; 11 – А.

Гра «ТАК чи НІ»

Де правильне твердження – "+", "–" де неправильне :

1. У хрящових риб скелет із хрящів.  +

2. У всіх риб виявлена турбота про потомство.   -

3. Кети, горбуша – прохідні риби.   +

4. Органи дихання кісткових риб – зябра  +

5. Кровоносна система кісткових риб замкнена, одне коло кровообігу.  +

6. Парні плавці: грудні й черевні.  +

7.        Плавальний міхур  є тільки у хрящових риб  -

8. Непарні плавці: хвостовий, грудні, спинні.  -

9. Плавальний міхур виконує функцію гідростатичного апарату.  +

10. Бічна лінія допомогає орієнтуватися рибам на суші  -

11.      Процес відкладання рибами ікри називається нерестом  +

VІ. Підсумки  уроку

Учні обговорюють, що нового дізналися при вивченні теми, чи виконали поставлені завдання уроку.

Що вразило на уроці?

Що нового дізналися про риб?

Оціночний момент.

VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати  за підручником §
  2. Повідомлення «Походження чотириногих».
  3. Скласти «шпаргалку з помилками»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 грудня 2023
Переглядів
551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку