План-конспект уроку: "Радянізація західних областей України" (10 клас)

Про матеріал
План-конспект уроку: "Радянізація західних областей України" (10 клас). Тип уроку: вивчення нового матеріалу; Вид уроку: урок - лекція. План-конспект уроку висвітлює причини процесу встановлення радянської влади на західноукраїнських землях та визначає її позитивні та негативні сторони; розвиває в учнів уміння порівнювати історичні процеси.
Перегляд файлу

План – конспект уроку на тему:

Процес радянізації західноукраїнських земель (1939 – 1945 рр.)

10 клас

Мета уроку:

  •                 Висвітлити причини процесу встановлення радянської влади на західноукраїнських землях, та визначити її позитивні та негативні сторони;
  •                 Розвивати в учнів уміння порівнювати історичні процеси, робити висновки, працювати з підручником та додатковою літературою;

Тип уроку: вивчення нового матеріалу;

Вид уроку: урок - лекція

Навчально методичне забезпечення уроку:

  • Політична карта України 1939 – 1950 рр.
  •     «Історія України (профільний рівень)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти Власов В. С., Кульчицький С. В.;
  •     презентація з теоретичним матеріалом щодо даної теми;
  •     Баран В., Токарський В. «Зачистка» політичної репресії в західних областях України у 1939–1941 рр. Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України. Львів, 2014. 456 с.
  • Баран В. Пекуча правда історії: документи ГДА СБЮ України про діяльність радянських органів державної безпеки у 1939–1941 рр. Головко М.Л. Суспільно-політичні організації та рухи України в період Другої світової війни. 1939–1945 рр. : монографія : Олан, 2004. 704 с.
  • Курило В.М. Історична зумовленість возз’єднання Північної Буковини з Українською РСР. Український історичний журнал. 1983. № 9. С. 55–66.
  • Макарчук В.С. Державно-територіальний статус західноукраїнських земель у період Другої світової війни (1939–1945 рр.): історико-правове дослідження. К. : Атіка, 2007.  368 с.
  • Політична історія України. ХХ ст. : у 6 т. / [редкол. І.Ф. Курас (голова) та ін.]. К. : Генеза, 2002–2003.  Т. 4. 584 с. 
  • Радянські органи державної безпеки у 1939 – у червні 1941 рр.: документи ГДА СБ України / Упоряд. Василь Даниленко. К.:  Вид. дім “Києво- Могилянська академія”, 2013.  С. 5–33.
  • Сергійчук В.І. Український здвиг : Прикарпаття. 1939–1955. К. : Українська Видавнича Спілка, 2005.  540 с.

Хід уроку:

 

  •                 Повторення вивченого матеріалу;
  •                 План вивчення нової теми:
  1.               Встановлення радянської влади в західних областях України:
  2.               Формування органів місцевої влади;
  3.               Процес колективізації західноукраїнських сіл;
  4.               Відновлення індустріалізації на західноукраїнських землях.
  5.               Вирішення радянською владою питання щодо Української греко-католицької церкви.

Виклад основного матеріалу вчитель починає з короткого вступу. Учні повинні записати опорний план конспект уроку.

 

Варто почати з того, що процес відбудови на західних теренах України після їх звільнення від нацистських загарбників проходив набагато складніше, ніж на сході. Це було зумовлено рядом причин:

  •                 величезні збитки та масові руйнування, завдані окупантами протягом 1941 -1944 рр.;
  •                 початковою слабкістю економічного потенціалу регіону;
  •                 особливістю ставлення переважної більшості населення західних українців, до Радянського союзу, які сприймали нову владу активним опором.

 

Після короткого вступу вчитель переходить до викладу матеріалу за планом.

 

Відновлення органів радянської влади здійснювалась насамперед шляхом направлення з східних районів України у західні області великої кількості робітників партійно-комсомольського апарату. Також масово направляли працівників правоохоронних органів, державної безпеки. З метою пропаганди були направлені працівники, які були у сфері культури і освіти. За декілька років майже всі ключові посади на цих землях займали вихідці з інших регіонів країни.

Процес колективізації на західноукраїнських землях відновився з приходом червоної армії і він здійснювався методом примусу, через масові воєнні дії та окупацію більшість колгоспів було знищено, тому станом на 1945 р. було лише 145 колгоспів, а станом на 1950 рік їх було вже 7200. Під час цього процесу тисячі людей були депортовані у східні райони СРСР через небажання вступати у колгоспи. Насильницька колективізація, командні методи хлібозаготівель викликали невдоволення селян та створили додаткову соціальну базу для погіршення боротьби УПА та підпільної діяльності ОУН.

Положення загострилось і тим, що проводячи боротьбу з УПА, органи державної безпеки вживали репресивні заходи щодо місцевого населення. У 1948 році було депортовано біля 500 тис. західних українців до Сибіру та північних районів СРСР.

Невблаганним був новий режим і щодо церкви. У 1946 році у Львові на Церковному соборі було прийняте рішення про ліквідацію Брестської унії. Це рішення викликало масове обурення у прихожан греко-католицької церкви. Через це вони були змушені піти у підпілля.

Ці антиукраїнські дії радянської влади лише стали приводом для УПА продовжувати збройну боротьбу радянськими окупантами. Армія УПА на той час нараховувала приблизно до 100 тис. бійців. Керівником збройної боротьби на українських землях був видатний діяч українського національного руху Роман Шухевич.

Розповідь біографії історичної постаті вчитель організовує методом роботи з текстом підручника і пропонує учням разом скласти коротку біографічну довідку про Р. Шухевича.

 

Розповідаючи про індустріалізацію західноукраїнських земель вчитель звертає увагу учнів на:

 

  •                 вищі, ніж у східних регіонах УРСР темпи промислового розвитку;
  •                 суттєві зміни у традиційних галузях західноукраїнських земель, та появу нових галузей та відкриття значних родовищ корисних копалин, а саме

(нові родовища нафти, газові родовища, вугілля, тощо);

  •                 велика увага приділялась розвитку освіти, зокрема станом на 1950 рік в школах західних областей працювало близько 60 тис вчителів, а кількість вищих навчальних закладів зросла до 25. Але варто пам’ятати, що  зростання освітянського рівня в регіоні супроводжувався активною русифікацією та літературними заборонами.

 

З метою закріплення основного матеріалу вчитель організовує дискусію - узагальнення:

 

  •                 Як ви думаєте радянізація західноукраїнських земель у 1939-1941 рр. мала позитивні чи негативні наслідки?

 

 Домашнє завдання:

 

Опрацювати параграфи 59 – 60 (ст. 242 - 254) за підручником та скласти за текстом параграфу тезовий конспект теми.

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Кульчицький С.В., Лебедєва Ю.Г.)
Додано
22 лютого 2021
Переглядів
2029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку