План – конспект уроку на тему:
Процес радянізації західноукраїнських земель (1939 – 1945 рр.)
10 клас
Мета уроку:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу;
Вид уроку: урок - лекція
Навчально методичне забезпечення уроку:
Хід уроку:
Виклад основного матеріалу вчитель починає з короткого вступу. Учні повинні записати опорний план конспект уроку.
Варто почати з того, що процес відбудови на західних теренах України після їх звільнення від нацистських загарбників проходив набагато складніше, ніж на сході. Це було зумовлено рядом причин:
Після короткого вступу вчитель переходить до викладу матеріалу за планом.
Відновлення органів радянської влади здійснювалась насамперед шляхом направлення з східних районів України у західні області великої кількості робітників партійно-комсомольського апарату. Також масово направляли працівників правоохоронних органів, державної безпеки. З метою пропаганди були направлені працівники, які були у сфері культури і освіти. За декілька років майже всі ключові посади на цих землях займали вихідці з інших регіонів країни.
Процес колективізації на західноукраїнських землях відновився з приходом червоної армії і він здійснювався методом примусу, через масові воєнні дії та окупацію більшість колгоспів було знищено, тому станом на 1945 р. було лише 145 колгоспів, а станом на 1950 рік їх було вже 7200. Під час цього процесу тисячі людей були депортовані у східні райони СРСР через небажання вступати у колгоспи. Насильницька колективізація, командні методи хлібозаготівель викликали невдоволення селян та створили додаткову соціальну базу для погіршення боротьби УПА та підпільної діяльності ОУН.
Положення загострилось і тим, що проводячи боротьбу з УПА, органи державної безпеки вживали репресивні заходи щодо місцевого населення. У 1948 році було депортовано біля 500 тис. західних українців до Сибіру та північних районів СРСР.
Невблаганним був новий режим і щодо церкви. У 1946 році у Львові на Церковному соборі було прийняте рішення про ліквідацію Брестської унії. Це рішення викликало масове обурення у прихожан греко-католицької церкви. Через це вони були змушені піти у підпілля.
Ці антиукраїнські дії радянської влади лише стали приводом для УПА продовжувати збройну боротьбу радянськими окупантами. Армія УПА на той час нараховувала приблизно до 100 тис. бійців. Керівником збройної боротьби на українських землях був видатний діяч українського національного руху Роман Шухевич.
Розповідь біографії історичної постаті вчитель організовує методом роботи з текстом підручника і пропонує учням разом скласти коротку біографічну довідку про Р. Шухевича.
Розповідаючи про індустріалізацію західноукраїнських земель вчитель звертає увагу учнів на:
(нові родовища нафти, газові родовища, вугілля, тощо);
З метою закріплення основного матеріалу вчитель організовує дискусію - узагальнення:
Домашнє завдання:
Опрацювати параграфи 59 – 60 (ст. 242 - 254) за підручником та скласти за текстом параграфу тезовий конспект теми.