1
Казавчинська філія КЗ «Хащуватський ліцей»
План-конспект
уроку розвитку мовлення
на тему:
«Лист. Адреса»
Вчитель
української мови та літератури
Закордонець О.П.
Тема: РМ. Лист. Адреса (Слайд 1).
Мета: ознайомити здобувачів освіти із видами листів, правилами їх написання та оформленням адреси; виробити вміння та навички правильно визначати зміст і композицію листа, вдало використовувати мовні засоби; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння писати листи, оформляти конверт; підвищувати мовну та мовленнєву культуру здобувачів освіти у процесі усного й писемного спілкування; виховувати поважне ставлення до рідних, друзів (Слайд 2).
Тип уроку: розвиток комунікативних вмінь та навичок.
Форма: урок-гра.
Обладнання: конверти, вітальні листівки, мультимедійний комплекс, електронна презентація, телефон, картки, дидактичний матеріал до теми (Слайд 3).
Міжпредметні зв’язки: українська література.
Епіграф уроку: (Слайд 4).
Пишіть листи і надсилайте вчасно,
Коли їх ждуть далекі адресати,
Коли є час, коли немає часу,
І коли навіть ні про що писати.
Ліна Костенко
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент
(психологічний настрій на урок)
Вчитель:
Видумуй, пробуй, твори,
Розум і фантазію свої прояви.
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Ознайомлення із робочою сторінкою, інструктаж щодо роботи з карткою самоконтролю (Слайд 5), (Додаток 1).
У людей завжди була й залишається потреба спілкуватися, ділитися своїми думками, враженнями, почуттями. Добре, коли друзі, рідня поруч. А якщо далеко? Тоді ми пишемо листи. Листування – один із видів спілкування. Вчасно отриманий лист інколи здатний повернути людині віру в добро, людей, життя.
Складання листа – особливий вид творчості. Написати змістовного листа досить непросто, це велике мистецтво зі своїми тонкощами, особливостями, які потрібно опанувати.
ІІІ. Формування знань, умінь і навичок
Вдома ви мали з’ясувати значення слів лист, адреса, адрес, адресат, листівка, листоноша, кореспонденція.
Також працювала творча група, яка підготувала діалог-інсценізацію.
Мовленнєва ситуація. Зустрілися дві дівчинки, які мешкають у різних населених пунктах:
- Привіт, Софіє!
- Привіт, Ксеніє!
- Як ми давно з тобою не зустрічалися! За яким адресом ти зараз проживаєш?
- Я мешкаю не за адресом, а за адресою. Адрес – письмове звернення до особи чи установи. Адреса – місце проживання особи, напис на конверті. Соромно тобі цього не знати. І чого тебе в школі навчають?
- Ой, і знову ці нудні правила! Я так не люблю їх вчити! Без них можна обійтися. І зовсім мені не соромно! А от значення інших слів я добре знаю. Адресат – той, хто надсилає кому-небудь листа.
- І неправильно! (звертається до учнів класу) Друзі! Допоможіть нам!
Учитель: Щоб ви не помилялися, як Ксюша, ми з’ясуємо значення слів адрес і адреса, адресат і адресант (Слайд 6).
Адресат – той, хто отримує лист, телеграму.
Лист не знайшов адресата.
Адресант – той, хто адресує, надсилає лист.
Адресант повинен чітко підписуватися.
Адрес – письмове ювілейне вітання особі чи установі.
Ювілярові вручили вітальний адрес.
Адреса – місце проживання особи або розташування установи, напис на конверті, телеграмі. Правильно пишіть адресу.
Як називаємо слова адрес і адреса, адресат і адресант? (пароніми).
Завдання: дібрати синоніми до слів, установити відповідність (Слайд 7, 8).
- Що таке лист?
Лист – один із засобів спілкування між людьми, особливий вид творчості.
- Коли виникає потреба писати листи?
- Хто і кому може писати лист?
- Чи доводилося вам писати листа?
- Як ви розумієте слова Л. Костенко? (робота з епіграфом)
- Які ви знаєте види листів?
Особисті (приватні) та ділові (офіційні) (Слайд 10).
ІV. Усвідомлення нового матеріалу в процесі практичної роботи
Прочитайте. Який з листів є особистим, а який діловим? Чому. (Додаток 1)
Прочитати вірш Г. Бойка «Лист», виправити помилки, записати правильний варіант.
Використовуючи матеріал уроку, складіть фізкультхвилинку за схемою:
………………………….вчились,
………………………втомились.
……………………..покрутімось,
…………………..…потягнімось,
……………………. покрутімось,
………………………всміхнімось.
Ми листи писати вчились,
І добресенько втомились.
Вправо, вліво покрутімось,
І до неба потягнімось,
Кругом себе покрутімось,
Один одному всміхнімось.
V. Підсумок
«Мікрофон» (Слайд 16). Продовжіть речення:
Сьогодні на уроці
- я дізнався про...
- ми навчилися...
- мені найбільше сподобалося...
- запам’яталося...
Оцінювання.
Ось уроку і кінець.
Усі ви гарно потрудились,
Тому кожен – молодець.
VІ. Домашнє завдання (Слайд 17
⸹ 59, 62 опрацювати; написати лист близькій людині, оформити конверт;
ІV рівень - скласти три тестових завдання з теми.
Додаток 1.
РОБОЧА СТОРІНКА ДАТА:
ТЕМА УРОКУ: Тема: ЗМ Лист. Адреса
Завдання:
визначити, які є види листів;
виробити вміння та навички правильно визначати зміст і композицію листа, вдало використовувати мовні засоби;
навчитися писати листи, оформляти конверт;
підвищувати мовну та мовленнєву культуру;
виховувати поважне ставлення до рідних, друзів;
вчитися робити самооцінку власної роботи.
Картка оцінювання
№ |
ВИД РОБОТИ |
Максимальна кількість балів |
Самооцінка |
Оцінка вчителя + коментар учителя
|
1 |
Домашнє завдання |
3 |
|
|
2 |
Робота на уроці |
6 |
|
|
3 |
Вміння робити висновки й узагальнення |
3 |
|
|
4 |
Разом |
12 |
|
|
Завдання 2. Лінгвістична хвилинка.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Завдання 3. Мозкова атака. Утворити асоціативний кущ, пов’язаний із словом «лист».
Проблемно-пошукове завдання.
Прочитайте. Який з листів є особистим, а який діловим? Чому?
Директору спорткомплексу «Динамо»
Пану Маринюку Т.Т.
Адміністрація гімназії №8 м. Полтави просить Вас надати спортивні майданчики для проведення змагань з легкої атлетики. Оплату гарантуємо.
14.09.2018р.
Директор О.Савчук.
Пише Вам онук Іванко. Я одержав Вашого листа, де Ви пишете про свої життєві клопоти. Мені дуже шкода, що можу лише зрідка з Вами бачитись, що так мало, і тільки на канікулах, допомагаю Вам по господарству. Сподіваюся, швидко настане літо, і я приїду до Вас . Гадаю, Ви теж мене дуже чекаєте.
Хочу трохи розповісти про свої справи. Я навчаюся на «відмінно». А ще відвідую спортивну секцію, вчуся грати на гітарі. Бабусю, коли я до Вас приїду, то співатимемо наші улюблені пісні під гітару.
На Новий рік та Різдво ми, нажаль, до Вас не приїдемо, тому що поїдемо відпочивати в Карпати. Тож я попередньо вітаю Вас із цими чудовими святами.
Бувайте здорові, люба моя бабусенько! Ми з татом і мамою міцно Вас обнімаємо.
Ваш онучок Іванко.
Фізкультхвилинка
Використовуючи матеріал уроку, складіть фізкультхвилинку за схемою:
………………………….вчились,
………………………втомились.
……………………..покрутімось,
…………………..…потягнімось,
……………………. покрутімось,
………………………всміхнімось.
Оформлення конверта
|
Підсумок
Продовжіть речення:
Сьогодні на уроці
- я дізнався про...
- ми навчилися...
- мені найбільше сподобалося...
- запам’яталося...
Домашнє завдання
⸹ 59, 62 опрацювати; написати лист близькій людині, оформити конверт;
ІV рівень - скласти три тестових завдання з теми.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17