План-конспект уроку розвитку мовлення у 5 класі на тему: «Лист. Адреса»

Про матеріал
План-конспект уроку розвитку мовлення у 5 класі на тему: «Лист. Адреса» Мета: ознайомити здобувачів освіти із видами листів, правилами їх написання та оформленням адреси; виробити вміння та навички правильно визначати зміст і композицію листа, вдало використовувати мовні засоби; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння писати листи, оформляти конверт; підвищувати мовну та мовленнєву культуру здобувачів освіти у процесі усного й писемного спілкування; виховувати поважне ставлення до рідних, друзів.
Перегляд файлу

1

 

 

 

Казавчинська філія КЗ «Хащуватський ліцей»

 

 

 

 

План-конспект

уроку розвитку мовлення

на тему:

 «Лист. Адреса»

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель

української мови та літератури

Закордонець О.П.

 

 

 

 

Тема: РМ. Лист. Адреса (Слайд 1).

Мета: ознайомити здобувачів освіти із видами листів, правилами їх написання та оформленням адреси; виробити вміння та навички правильно визначати зміст і композицію листа, вдало використовувати мовні засоби; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння писати листи, оформляти конверт; підвищувати мовну та мовленнєву культуру здобувачів освіти у процесі усного й писемного спілкування; виховувати поважне ставлення до рідних, друзів (Слайд 2).

Тип уроку: розвиток комунікативних вмінь та навичок.

Форма: урок-гра.

Обладнання: конверти, вітальні листівки, мультимедійний комплекс, електронна презентація, телефон, картки, дидактичний матеріал до теми (Слайд 3).

Міжпредметні зв’язки: українська література.

Епіграф уроку: (Слайд 4).

Пишіть листи і надсилайте вчасно,

Коли їх ждуть далекі адресати,

Коли є час, коли немає часу,

І коли навіть ні про що писати.

                                              Ліна Костенко

 

 

ХІД  УРОКУ:

І. Організаційний момент

(психологічний настрій на урок)

Вчитель:

Видумуй, пробуй, твори,

Розум і фантазію свої прояви.

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь. 

 

 

 

 

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Ознайомлення із робочою сторінкою, інструктаж щодо роботи з карткою самоконтролю (Слайд 5), (Додаток 1).

  1. Вступна бесіда про значення листування.

У людей завжди була й залишається потреба спілкуватися, ділитися своїми думками, враженнями, почуттями. Добре, коли друзі, рідня поруч.  А якщо далеко? Тоді ми пишемо листи. Листування – один із видів спілкування. Вчасно отриманий лист інколи здатний повернути людині віру в добро, людей, життя.

Складання листа – особливий вид творчості. Написати змістовного листа досить непросто, це велике мистецтво зі своїми тонкощами, особливостями, які потрібно опанувати.

 

ІІІ. Формування знань, умінь і навичок

 

  1. Перевірка домашнього завдання.

Вдома ви мали з’ясувати значення слів лист, адреса, адрес, адресат, листівка, листоноша, кореспонденція.

Також працювала творча група, яка підготувала діалог-інсценізацію.

Мовленнєва ситуація. Зустрілися дві дівчинки, які мешкають у різних населених пунктах:

 - Привіт, Софіє!

 - Привіт, Ксеніє!

 - Як ми давно з тобою не зустрічалися! За яким адресом ти зараз проживаєш?

 - Я мешкаю не за адресом, а за адресою. Адрес – письмове звернення до особи чи установи. Адреса – місце проживання особи, напис на конверті. Соромно тобі цього не знати. І чого тебе в школі навчають?

 - Ой, і знову ці нудні правила! Я так не люблю їх вчити! Без них можна обійтися. І зовсім мені не соромно! А от значення інших слів я добре знаю. Адресат – той, хто надсилає кому-небудь листа.

 - І неправильно! (звертається до учнів класу) Друзі! Допоможіть нам!

 

Учитель:  Щоб ви не помилялися, як Ксюша, ми з’ясуємо значення слів адрес і адреса, адресат і адресант (Слайд 6).

Адресат – той, хто отримує лист, телеграму.

Лист не знайшов адресата.

Адресант – той, хто адресує, надсилає лист.

Адресант повинен чітко підписуватися.

Адрес – письмове ювілейне вітання особі чи установі.

Ювілярові вручили вітальний адрес.

Адреса – місце проживання особи або розташування установи, напис на конверті, телеграмі.  Правильно пишіть адресу.

 

Як називаємо слова адрес і адреса, адресат і адресант? (пароніми).

 

  1. Лінгвістична хвилинка.

Завдання: дібрати синоніми до слів, установити відповідність (Слайд 7, 8).

 

  1. Мозкова атака. Утворити асоціативний кущ, пов’язаний із словом «лист»  (Слайд 9).
  2.  Бесіда: 

 -   Що таке лист?

Лист – один із засобів спілкування між людьми, особливий вид творчості.

     -   Коли виникає потреба писати листи?

     -   Хто і кому може писати лист?

     -   Чи доводилося вам писати листа?

     -   Як ви розумієте слова Л. Костенко? (робота з епіграфом)

     -   Які ви знаєте види листів?

            Особисті (приватні) та ділові (офіційні) (Слайд 10).

 

ІV. Усвідомлення нового матеріалу в процесі практичної роботи

  1. Проблемно-пошукове завдання.

Прочитайте. Який з листів є особистим, а який діловим? Чому. (Додаток 1)

  1. Робота у парах. «Коректор». Вправа 467.

Прочитати вірш Г. Бойка «Лист», виправити помилки, записати правильний варіант.

  1. Робота з пам’яткою  «Правила листування» (Слайд 11). Листування – це один із видів письмового спілкування.
  2. Робота з таблицею «Як побудувати лист» (Слайд  12).
  3. Написання листа.
  4. Фізкультхвилинка (Слайд 13).

Використовуючи матеріал уроку, складіть фізкультхвилинку за схемою:

 

………………………….вчились,

………………………втомились.

……………………..покрутімось,

…………………..…потягнімось,

……………………. покрутімось,

………………………всміхнімось.

 

Ми листи писати вчились,

І добресенько втомились.

Вправо, вліво покрутімось,

І до неба потягнімось,

Кругом себе покрутімось,

Один одному всміхнімось.

 

  1. Отже, коли ми написали листа, залишається навчитися правильно оформити конверт (Слайд 14, 15). Адреса складається із таких частин: хто посилає лист; звідки він; кому призначений; куди направляється. 

 

V. Підсумок

«Мікрофон» (Слайд 16). Продовжіть речення:

              Сьогодні на уроці

- я дізнався про...

- ми навчилися...

- мені найбільше сподобалося...

- запам’яталося...

  Оцінювання.

     Ось уроку і кінець.

Усі ви гарно потрудились,

Тому кожен – молодець.

 

VІ. Домашнє завдання (Слайд 17

⸹ 59, 62 опрацювати;  написати лист близькій людині, оформити конверт;

ІV рівень - скласти три тестових завдання з теми.

 

 

 

 

Додаток 1.

 

РОБОЧА СТОРІНКА      ДАТА: 

ТЕМА УРОКУ: Тема: ЗМ Лист. Адреса

Завдання:

визначити, які є види листів;

виробити вміння та навички правильно визначати зміст і композицію листа, вдало використовувати мовні засоби;

навчитися писати листи, оформляти конверт;

підвищувати мовну та мовленнєву культуру;

виховувати поважне ставлення до рідних, друзів;

вчитися робити самооцінку власної роботи.

Картка оцінювання

ВИД  РОБОТИ

Максимальна

кількість

балів

Самооцінка

Оцінка вчителя  + коментар учителя

 

1

Домашнє завдання

3

 

 

2

Робота на уроці

6

 

 

3

Вміння робити висновки й узагальнення

3

 

 

4

Разом

12

 

 

 

Завдання 2. Лінгвістична хвилинка.

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 3. Мозкова атака. Утворити асоціативний кущ, пов’язаний із словом «лист».

 

Проблемно-пошукове завдання.

Прочитайте. Який з листів є особистим, а який діловим? Чому?

  1.  

Директору спорткомплексу «Динамо»

Пану Маринюку Т.Т.

 Адміністрація гімназії №8 м. Полтави просить  Вас надати спортивні майданчики для проведення змагань з легкої атлетики. Оплату гарантуємо.

14.09.2018р.                                        

Директор                                                О.Савчук.

 

 

 

  1. Люба бабусю!

Пише Вам онук Іванко. Я одержав Вашого листа, де Ви пишете про свої життєві клопоти. Мені дуже шкода, що можу лише зрідка з Вами бачитись, що так мало, і тільки на канікулах, допомагаю Вам по господарству. Сподіваюся, швидко настане літо, і я приїду до Вас . Гадаю, Ви теж мене дуже чекаєте.

Хочу трохи розповісти про свої справи. Я навчаюся на «відмінно». А ще відвідую спортивну секцію, вчуся грати на гітарі. Бабусю, коли я до Вас приїду, то співатимемо наші улюблені пісні під гітару.

На Новий рік та Різдво ми, нажаль, до Вас не приїдемо, тому що поїдемо відпочивати в Карпати. Тож я попередньо вітаю Вас із цими чудовими святами.

Бувайте здорові, люба моя бабусенько! Ми з татом і мамою міцно Вас обнімаємо.

                                                                         Ваш онучок Іванко.

 

Фізкультхвилинка

Використовуючи матеріал уроку, складіть фізкультхвилинку за схемою:

………………………….вчились,

………………………втомились.

……………………..покрутімось,

…………………..…потягнімось,

……………………. покрутімось,

………………………всміхнімось.

Оформлення конверта

 

Підсумок

Продовжіть речення:

Сьогодні на уроці

- я дізнався про...

- ми навчилися...

- мені найбільше сподобалося...

- запам’яталося...

 

 

Домашнє завдання

 

⸹ 59, 62 опрацювати;  написати лист близькій людині, оформити конверт;

ІV рівень - скласти три тестових завдання з теми.

 

1

  2

  3

  4

  5

  6

  7

  8

  9

  10

  11

  12

  13

  14

  15

  16

  17

docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
4681
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку