План-конспект уроку трудового навчання для учнів 5-х класів на тему: "Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом".

Про матеріал
Розширити знання учнів про способи обробки текстильних матеріалів різними видами ручних шві; вдосконалити знання учнів щодо технології виготовлення виробів з текстильних матеріалів та способів їх оздоблення (вишивкою, фурнітурою, тасьмою, пайєтками, бісером); ознайомити учнів із прийомами виконання шва «назад голкою» та його різновидом, графічним зображення та застосування. Вдосконалити навички виконання «петельного» шва, роботи зі швацьким приладдям; розвивати моторику рук, координацію рухів, окомір, виховувати охайність, посидючість, увагу, доброзичливе ставлення один до одного, культуру праці
Перегляд файлу

  5 клас.

 

  ТЕМА. Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом.

              Технологія виконання ручних швів. Шов «Назад голкою». Оздоблення виробу.

 

Мета (формувати компетентності) : предметні ( розширити знання учнів про способи обробки текстильних матеріалів різними видами ручних шві; вдосконалити знання учнів  щодо технології виготовлення виробів з текстильних матеріалів та способів їх оздоблення (вишивкою, фурнітурою, тасьмою, пайєтками, бісером); ознайомити учнів із прийомами виконання шва «назад голкою» та його різновидом, графічним зображення та застосування. Вдосконалити навички виконання «петельного» шва, роботи зі швацьким приладдям; розвивати моторику рук, координацію рухів, окомір, виховувати охайність, посидючість, увагу, доброзичливе ставлення один до одного, культуру праці.)              ключові (уміння вчитися: самооцінювання досягнень і помилок; застосовування вивчених швів для оздоблення виробу, готовність створювати нові творчого ідеї та розвиток здібностей; ініціативність: прагнення до творчої самореалізації; відповідальність за особистий результат; готовність до комунікації, розуміння значущості своєї діяльності для особистого розвитку; культура: толерантне ставлення до культури праці).

Інструменти, матеріали, наочність: зразки аплікацій з тканини, зразки різноманітних  швів та шва «назад голкою», швацьке приладдя, малюнки із зображенням способів виконання шва, інструкційні картки.

Практична робота: виготовлення текстильного виробу(аплікації з тканини), обробленого швом «петельний», та оздобленого швом «назад голкою».

Тип уроку:комбінований.

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

• Перевірка присутніх на уроці.

• Перевірка наявності матеріалів та інструментів, необхідних на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Що таке Технологія ?

2.Що таке аплікація?

3.Які ручні шви ви вивчили? Яке їх призначення?

4. Назвіть послідовність виготовлення аплікації.

5.Назвіть вимоги до виконання шва «петельний».

2.Гра «Вибери правильну відповідь»

Учитель об'єднує учнів у дві команди та пропонує їм відповісти на тести. Перемагає команда, яка швидше й без помилок виконає завдання.

 Команда 1

1) Шов «уперед голку» виконується:

а) справа наліво;    б) зліва направо;    в) зверху вниз.

2).У шва «петельного» лицьовий і виворітний боки виглядають:

         а) однаково; б) неоднаково.

3).Під час роботи світло має падати:

а) справа; б) зліва; в) зверху.

4) Під час прасування праску потрібно ставити:

 а) на спеціальну підставку, б) вертикально, в) залишати на тканині

Команда 2

1) Шов «петельний» виконується:

а) справа наліво;    б) зліва направо;     в) знизу вгору.

2) У шва «уперед голку» лицьовий і виворітний боки виглядають:

а) однаково; б) неоднаково.

3) Ножиці слід передавати:

а) тримаючи за зімкнуті кільця;

б) тримаючи за зімкнуті леза;

в) будь-яким способом.

4)  під час шиття потрібно тримати виріб на відстані:

а) 15см, б)30см, в) 10см

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Важливу роль у житті жінок та дівчат на Україні відіграє рукоділля, яке розвиває художній смак і вміння, виховує терпіння та привчає до охайності, до розвитку творчих здібностей, збагачує внутрішній світ і приносить задоволення від виконаної роботи. А для того, щоб виріб був остаточно завершений, потрібно приєднати всі деталі до тканини-основи постійним  швом «петельний», перевірити якість виконання та приступити до оздоблення. Нам в цьому допоможуть інші ручні шви, якими можна вишивати певні елементи та деталі аплікації.

IV. Повідомлення теми уроку

Технологія виконання шва «назад голкою». Види оздоблень текстильних виробів.

V. Постановка завдань перед учнями

Знати: технологію виконання швів, характеристику, правила безпечної праці під час виконання практичної роботи.

Уміти: виконувати шви і вишивати ними різні елементи аплікації.

VI. Вивчення нового матеріалу

1. Технологія виконання шва «назад голку».

 Розповідь учителя.

Терміни:

прокол — місце входу або виходу з тканини голки;

робоча нитка — нитка в голці, якою вишивають;

стібок — відрізок нитки, що міститься між сусідніми проколами

Назва більшості швів походить від способу виконання стібків або від їхнього зовнішнього вигляду.  Шов «назад голкою» або «за голкою» вважають з’єднувальним і використовують переважно для з’єднання деталей. Окрім того, ним оздоблюють художню вишивку, вироби з аплікацією.

Шов «назад голкою», як і шов «уперед голкою», простий у виконанні. Сама назва свідчить про те, що стібок роблять назад від проколу голкою і виводять під тканиною попереду зробленого стібка (мал. 90).

Цей шов рельєфний, тому його використовують і для оздоблення виробів з аплікацією.

Учитель зображує графічне зображення шва на дошці, учні працюють у зошитах.

Різновидом шва є шов «строчка».

Зображення графічне в зошиті та на дошці.

На лицьовому боці він схожий на шов «уперед голкою», а на виворітному — стібки заходять один за одного. У правильно виконаному шві «назад голкою» лицьовий стібок дорівнює одній третині виворітного. За такого співвідношення лицьові стібки та проміжки тканини між ними однакові. Розмір стібків здебільшого залежить від товщини тканини.

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/trudove-hodzitska-5-klas/trudove-hodzitska-5-klas-127.png

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/trudove-hodzitska-5-klas/trudove-hodzitska-5-klas-128.png

 

Вимоги до виконання шва «назад голкою»

1.    Шов виконують справа наліво, а тканину тримають у лівій руці.

2.    Довжина стібків має бути однаковою.

3.    Проміжки між стібками мають бути однаковими.

Послідовність виконання шва «назад голкою»

1.   Спочатку голку з робочою ниткою виколоти зі зворотного боку тканини на лицьовий бік у точці 1 (мал. 92).

2.    Вправо від точки 1 вивести голку на виворітний бік тканини в точці 2.

3.    Виколоти голку з робочою ниткою в точці 3, що знаходиться ліворуч від точки 1 на відстані, вдвічі більшій за довжину першого лицьового стібка.

4.    Другий лицьовий стібок виконати, вколюючи голку з робочою ниткою в точку 4 і виколюючи в точці 5, яка знаходиться зліва від точки 3 на подвійній відстані стібка.

5.    Продовжувати робити стібки так само. Щоб закінчити роботу, вивести голку на виворітний бік крізь прокол на початку попереднього стібка.

6.    Підтягнути й закріпити нитку.

Цифрова послідовність вишивання цим швом виглядатиме так:

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/trudove-hodzitska-5-klas/trudove-hodzitska-5-klas-129.png http://narodna-osvita.com.ua/uploads/trudove-hodzitska-5-klas/trudove-hodzitska-5-klas-130.png

Різновидом шва «назад голкою» є шов «строчка». Цей шов нагадує машинну строчку: на лицьовому боці стібки розміщені впритул один за одним, а з вивороту вони накладаються один на одного.

VІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА

1.Повторення правил безпечної праці під час виконання практичної роботи. .

1.Світло має падати з ___________________ боку.

2.Голки та шпильки слід зберігати в ___________.

3.Вмикати й вимикати праску__________ рухами.

4.Виконуючи роботу, вибір слід тримати на відстані ____ см від очей.

5.Не можна користуватися ___________ голками й шпильками.

6.Праску слід ставити на ____________ підставку.

7.Найкраще працювати при __________ світлі.

8.При прасуванні стояти на ___________.

9.Ножиці зберігати у ___________.

10.Передавати ножиці ___________.

11.Перед початком роботи ____________.

12.Робити перерви для відпочинку очей через кожні _______ хвилин.

13.Нитку відрізувати ножицями, а не __________.

14.Перед прасуванням перевірити __________.

15.Не брати голку до ________, не вколювати в ______, залишати в _____.

16.Щоб не поколоти палець при проколюванні голкою тканини, користуватись ________ .

17.Якщо голка зламалась, її уламки _______.

18.Після закінчення роботи ________.

19.Передавати голку разом з ________, зав’язаною у __________.

20.Сидіти під час вишивання слід ________, злегка _________над роботою

2. Виконання швів «назад голку», «строчка».

Виконання швів за допомогою інформаційно-інструкційної карти.

Демонстрація вчителем техніки виконання швів.

Самостійна робота учнів з виконання швів.

Під час виконання роботи вчитель контролює дотримання учнями технології виконання швів, правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог, звертає увагу учнів на критерії якості виконання швів (вид лицьового і виворітного боків, однакова довжина стібків, відсутність вузликів на початку і кінці шва).

3.Оздоблення аплікації

Інструменти та матеріали: виріб із виготовленою аплікацією, голка, нитки, ножиці, гольник, наперсток, оздоблювальні матеріали.

Послідовність виконання роботи

1.    Розробити варіант оздоблення виробу з аплікацією.

2.    Дібрати матеріали для оздоблення.(вишивкою, фурнітурою, гудзиками, тасьмою, пайєтками, бісером);

3.    За необхідності перенести додаткові лінії на аплікацію.

4.    Виконати оздоблення аплікації.

5.    Перевірити якість виконаних робіт.

6.    Роботу виконувати з дотриманням правил безпечної праці.

VІІІ. Закріплення нових знань та умінь учнів.

1. Що нового дізналися на уроці? Охарактеризуйте шов «назад голкою»?

2. Чому петельний шов може бути крайовим, прикрашати виріб?

3. Які узори можна виконати  швом «строчка»?

4. Чи виникли труднощі під час виконання практичної роботи? Які саме? Як ви їх подолали?

Учитель організовує взаємоконтроль якості з наступним обговоренням. Учні оцінюють виконання роботи і взагалі роботу на уроці за допомогою наклейок відповідного кольору (робота в парах).

ІX. Підсумки уроку.

Заключне слово вчителя. Шви «уперед голку» та «назад голку» належать до найпростіших швів. Дуже часто вони застосовуються під час створення виробів для зшивання деталей, як машинна строчка у недоступних для швейної машинки місцях виробу, у разі дрібного ремонту одягу.

Учні здають свої карточки з оцінками, вчитель порівнює їх зі своїми і виставляє підсумкові.

XІ. Домашнє завдання.

Закінчити оздоблення. Підготувати матеріали для оформлення виробу в рамочку.

Опрацювати текст підручника.

 

 

Додатки (1)

Інструкційна карта.

Виконання петельного шва

 Інструменти і матеріали: голка, ножиці, наперсток, п'яльці, нитки, тканина.

 

Послідовність виконання

 

 

Графічне зображення

1. Нитку закріплюють кількома стібками швом “уперед голку” без вузлика на відстані 0,4 – 0,5см від зрізу тканини вздовж нього. Закріпюючи нитку, голку вколюють з лицьової сторони на виворіт і знову виводять на лицьову сторону.

2. Перший укол голкою роблять у місце виведення нитки з ткинини після її закріплення. Голку протягують у петлю, що утворилась, і виводять на лицьову сторону, затягуючи петлю по зрізу тканини.

3. Другий укол голкою і всі наступні роблять з лицьової сторони на зворотній бік. Гострий кінець голки при виході з вивороту по краю тканини направляють над ниткою і затягують по ребру тканини. Затягати петлю треба рівномірно, інакше стягнеться відрізний край тканини.                               

 

малюнки

 

Копия малюнки

 

 

docx
Додано
25 липня 2021
Переглядів
5884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку