Формувати компетентності:1.Предметні: розширити знання учнів про способи обробки текстильних матеріалів різними видами ручних швів;вдосконалити знання учнів щодо технології виготовлення виробів з текстильних матеріалів(аплікація з тканини). Вдосконалити навички виконання швів «уперед голкою» та «петельного» шва, роботи зі швацьким приладдям; розвивати моторику рук, координацію рухів, окомір, виховувати охайність, посидючість, увагу, доброзичливе ставлення один до одного, культуру праці.) 2.Ключові (уміння вчитися: самооцінювання досягнень і помилок; застосовування вивчених швів для обробки виробу, готовність створювати нові творчі ідеї та розвиток здібностей; ініціативність: прагнення до творчої самореалізації; відповідальність за особистий результат; готовність до комунікації, розуміння значущості своєї діяльності для особистого розвитку; культура: толерантне ставлення до культури праці).
5 клас.
____________________________
____________________________
____________________________
ТЕМА. Технологія виготовлення аплікації.
Виготовлення деталей аплікації. Приметування деталей аплікації до основи швом «уперед голкою».
Пришивання деталей аплікації до основи виробу швом «петельний».
Мета (формувати компетентності) : предметні ( розширити знання учнів про способи обробки текстильних матеріалів різними видами ручних шві; вдосконалити знання учнів щодо технології виготовлення виробів з текстильних матеріалів(аплікація з тканини). Вдосконалити навички виконання швів «уперед голкою» та «петельного» шва, роботи зі швацьким приладдям; розвивати моторику рук, координацію рухів, окомір, виховувати охайність, посидючість, увагу, доброзичливе ставлення один до одного, культуру праці.)
ключові (уміння вчитися: самооцінювання досягнень і помилок; застосовування вивчених швів для обробки виробу, готовність створювати нові творчі ідеї та розвиток здібностей; ініціативність: прагнення до творчої самореалізації; відповідальність за особистий результат; готовність до комунікації, розуміння значущості своєї діяльності для особистого розвитку; культура: толерантне ставлення до культури праці).
Інструменти, матеріали, наочність: зразки аплікацій з тканини, зразки швів «уперед голкою» та шва «петельний», швацьке приладдя, малюнки із зображенням способів виконання шва, інструкційні картки.
Практична робота: виготовлення аплікації з тканини: виготовлення деталей аплікації(розкрій). Приметування деталей аплікації до основи швом «уперед голкою».
Пришивання деталей аплікації до основи виробу швом «петельний».
Тип уроку:комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
• Перевірка присутніх на уроці.
• Перевірка наявності матеріалів та інструментів, необхідних на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Відповіді на питання:
1.Що таке аплікація?
2.Які ручні шви ви вивчили на попередніх уроках?
3.Яке призначення шва « уперед голкою», «петельного» шва?
4. Назвіть послідовність виготовлення аплікації. На якому етапі ми знаходимося?
5.Назвіть вимоги до виконання шва «петельний».
2. Розв’язування кросворда.
Пригадайте, з яких волокон виготовляють тканини? Які інструменти та пристосування нам можуть знадобитися для роботи з нею, та одночасно заповніть клітинки кросворду.
Питання до кросворду:
1. В білій хатці він живе» тонку ниточку пряде. (Шовкопряд)
2. Маленьке, біленьке по чорному полю стрибає і слід залишає. (Крейда)
3. Із земельки виростаю та увесь світ одягаю. (Бавовник)
4. Настрибаюся вволю по чистому полю. Правда, трішки ніс стешу, як малюю чи пишу. (Олівець)
5. В чистім полі він росте: на високих ніжках, в зелених панчішках. Квіточки блакитні, оченьки привітні. (Льон)
6. Два пани вділи одні штани. (Ножиці)
7.Тоненькі, гостренькі, голівку мають, кравчині допомагають. (Шпильки).
3.Гра «Вибери правильну відповідь»
1) Шов «уперед голку» виконується:
а) справа наліво; б) зліва направо; в) зверху вниз.
2).У шва «петельного» лицьовий і виворітний боки виглядають:
а) однаково; б) неоднаково.
3).Під час роботи світло має падати:
а) справа; б) зліва; в) зверху.
4)Шов «петельний» виконується:
а) справа наліво; б) зліва направо; в) знизу вгору.
2) У шва «уперед голку» лицьовий і виворітний боки виглядають:
а) однаково; б) неоднаково.
3) Ножиці слід передавати:
а) тримаючи за зімкнуті кільця;
б) тримаючи за зімкнуті леза;
в) будь-яким способом.
4) під час шиття потрібно тримати виріб на відстані:
а) 15см, б)30см, в) 10см
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Відповідно до раніше складеного плану вам потрібно перейти до виготовлення деталей аплікації. Виготовлення будь-яких деталей розпочинається з розмічання та розкроювання. Потім потрібно приметати деталі аплікації до основи та вибрати вид з’єднання: ми будемо пришивати деталі аплікації до основи швом « петельний».
Виберіть, що з названого в переліку зайве:
Склеювання, з'єднання цвяхами, з’єднання заклепками, зшивання нитками вручну, з’єднання шурупами, з’єднання «липучкою», зшивання на швейній машині.
IV. Повідомлення теми уроку
Розкроювання деталей аплікації , приметування їх швом « уперед голкою»та пришивання їх до основи швом «петельний».
V. Постановка завдань перед учнями
Знати: технологію виконання швів, характеристику, правила безпечної праці під час виконання практичної роботи.
Уміти: розмічати, розкроювати, виконувати шви.
VI. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з текстом підручника.
-Інструменти та пристосування для розмічання та розкроювання. Ст.51
Правила розмічання (ст.53):
• Деталі на заготовці розміщують так, щоб відходів матеріалів було якомога менше.
• Якщо виріб складається з дрібних і великих деталей, то спочатку на заготовці розміщують шаблони великих деталей, а потім меншими заповнюють проміжки.
• Під час обведення контурів деталей слід врахувати припуски на їх обробку.
• Спочатку необхідно розмістити всі деталі майбутнього виробу, перевірити їх кількість, правильність розташування, і тільки після цього вирізати.
• Розмічання більшості матеріалів розпочинають від базової кромки матеріалу.
Виготовлення деталей аплікації. (ст.59)
1. Підготувати тканину для основи аплікації.
2. Перевести малюнок на тканину.
3. Виконати маркування деталей аплікації відповідно до ескізу.
4. Викласти на тканину паперові заготовки (шаблони) деталей аплікації відповідно до кольору, розпочинаючи з більших деталей.
5. Приколоти шаблони до тканини шпильками.
6. Обвести шаблони по контуру крейдою
7. Вирізати обведені деталі аплікації по контуру.
8. Накласти всі деталі аплікації на основну тканину в необхідних місцях ескізу, уточнити форму, сумісність фону й кольору деталей.
9. Скріпити шпильками накладені деталі аплікації з основою.
10. Роботу виконувати з дотриманням правил безпечної праці.
Приметування деталей аплікації до основи (ст.65)
1. Накласти деталь аплікації на основу відповідно до малюнка.
2. Приколоти деталь шпильками в напрямку від себе.
3. Швом «уперед голкою» приметати деталь аплікації до основи.
4. Приметати інші деталі аплікації по одній, починаючи з більшої.
5. Перевірити якість виконання роботи. Стежити за тим, щоб деталі аплікації розташовувалися відповідно до перенесеного малюнка.
6. Роботу виконувати з дотриманням правил безпечної праці.
Пришивання деталей аплікації до основи (ст.68)
1. Перед початком пришивання деталей аплікації до основи необхідно переконатися в тому, що деталі приметані до основи відповідно до малюнка.
2. Дібрати нитки відповідного кольору для пришивання.
3. Пришити кожну деталь аплікації окремо, стежачи за тим, щоб переплетення петель розташовувалися по контуру візерунка та довжина стібків була однаковою.
4. Видалити зметувальні стібки.
5. Роботу виконувати з дотриманням правил безпечної праці.
ІІ УРОК
VІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА
1.Повторення правил безпечної праці під час виконання практичної роботи. Індивідуальне опитування на картках.
Кожному учню роздається картка з запитаннями (5хв). Перевірка.
1.Голки та шпильки слід зберігати в ___________.
2.Виконуючи роботу, вибір слід тримати на відстані ____ см від очей.
3.Не можна користуватися ___________ голками й шпильками.
4.Ножиці зберігати ___________.
5.Передавати ножиці ___________.
6.Перед початком роботи вдягти ____________.
7.Робити перерви для відпочинку очей через кожні _______ хвилин.
8.Нитку відрізувати ножицями, а не __________.
9.Не брати голку до ________, не вколювати в ______, залишати в _____.
10.Якщо голка зламалась, її уламки _______.
11.Після закінчення роботи прибрати ___________________________________.
12.Сидіти під час вишивання слід____ ________________
2. Послідовність виконання роботи
1. Розмічання та виготовлення деталей аплікації.
2. Приметування деталей аплікації до основи швом «уперед голкою».
3. Пришивання деталей аплікації до основи швом «петельний».
4. Перевірити якість виконаних робіт.
5. Роботу виконувати з дотриманням правил безпечної праці.
VІІІ. Закріплення нових знань та умінь учнів.
1. Що нового дізналися на уроці? Охарактеризуйте шов «уперед голкою» , «петельний»?
2. Чому петельний шов може бути крайовим, прикрашати виріб?
3. Чи виникли труднощі під час виконання практичної роботи? Які саме? Як ви їх подолали?
Учитель організовує взаємоконтроль якості з наступним обговоренням. Учні оцінюють виконання роботи і взагалі роботу на уроці за допомогою наклейок відповідного кольору (робота в парах).
ІX. Підсумки уроку.
Заключне слово вчителя. Шви «уперед голкою» та «петельний» мають кожний своє призначення, іх використовують для вишивання та оздоблення виробів. Тепер і ви навчились їх застосовувати для виготовлення виробів. Оцініть роботу один одного. Учні здають свої карточки з оцінками, вчитель порівнює їх зі своїми і виставляє підсумкові.
XІ. Домашнє завдання.
Закінчити пришивати деталі аплікації, виконуючи тренувальні вправи для виконання шва «петельний» . Підготувати матеріали для оформлення виробу в рамочку.
Додатки (1)
Інструкційна карта.
Виконання петельного шва
Інструменти і матеріали: голка, ножиці, наперсток, п'яльці, нитки, тканина.
Послідовність виконання
|
Графічне зображення |
1. Нитку закріплюють кількома стібками швом “уперед голку” без вузлика на відстані 0,4 – 0,5см від зрізу тканини вздовж нього. Закріпюючи нитку, голку вколюють з лицьової сторони на виворіт і знову виводять на лицьову сторону. 2. Перший укол голкою роблять у місце виведення нитки з ткинини після її закріплення. Голку протягують у петлю, що утворилась, і виводять на лицьову сторону, затягуючи петлю по зрізу тканини. 3. Другий укол голкою і всі наступні роблять з лицьової сторони на зворотній бік. Гострий кінець голки при виході з вивороту по краю тканини направляють над ниткою і затягують по ребру тканини. Затягати петлю треба рівномірно, інакше стягнеться відрізний край тканини. |
|