Урок української мови 7 клас
Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, розроблена на основі нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 зі змінами)
Підручник: Заболотний О.В. Українська мова : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. —К. :2-ге вид. Генеза, 2016. — 256 с
Тема: "Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово». Морфологічний розбір дієслів".
Мета: повторити вивчений матеріал і поглибити знання з теми «Дієслово»; навчити робити розбір дієслова як частини мови; удосконалювати вміння й навички щодо морфологічного розбору дієслова; прищеплювати любов до рідної мови.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Повторення теоретичного матеріалу.
Прийом « Кубування»
|
Доведіть, що дієслово є самостійна частина мови |
|
Які є способи дієслів |
||
Наведіть приклади дієслів ІІІ особи множини майбутнього часу |
Коли дієслова з НЕ пишуться разом?
|
Поділ дієслова на дієвідміни |
|
Які є форми дієслів?
|
|
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Ознайомлення учнів із послідовністю розбору дієслова як частини мови стор. 54-55
ПОСЛІДОВНІСТЬ РОЗБОРУ ДІЄСЛОВА ЯК ЧАСТИНИ МОВИ
1. ДІЄСЛОВО, ЙОГО ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ.
2. НА ЯКЕ ПИТАННЯ ВІДПОВІДАЄ.
3. ПОЧАТКОВА (НЕОЗНАЧЕНА) ФОРМА (ІНФІНІТИВ).
4. ПОСТІЙНІ МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ: ВИД (ДОКОНАНИЙ, НЕДОКОНАНИЙ), ПЕРЕХІДНІСТЬ, ДІЄВІДМІНА (І ТА ІІ).
5. НЕПОСТІЙНІ МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ: СПОСІБ (ДІЙСНИЙ, УМОВНИЙ, НАКАЗОВИЙ), ЧАС ДЛЯ ДІЄСЛІВ ДІЙСНОГО СПОСОБУ (ТЕПЕРІШНІЙ, МИНУЛИЙ, МАЙБУТНІЙ), ОСОБА ДЛЯ ТЕПЕРІШНЬОГО І МАЙБУТНЬОГО ЧАСУ (І, ІІ, ІІІ), ЧИСЛО (ОДНИНА, МНОЖИНА), РІД ДЛЯ МИНУЛОГО ЧАСУ В ОДНИНІ (ЧОЛОВІЧИЙ, ЖІНОЧИЙ, СЕРЕДНІЙ).
6. СИНТАКСИЧНА РОЛЬ (ЯКИМ Є ЧЛЕНОМ РЕЧЕННЯ)
2. Робота біля дошки.
Завдання: записати речення, підкреслити форми дієслова, визначити їх синтаксичну роль, зробити морфологічний розбір двох дієслів (на вибір).
Глибока тиша стояла над горами; нічні сумерки дрімали під темно-зеленими коронами смерек; на густім, чепіргатім листю папороті висіли краплі роси; повзучі зелені поясники вилися попід ноги, плуталися поміж корінням величезних вивертів, спліталися в непрохідні клебуки з корчами гнучкої, колючої ожини та з сплетами дикого, пнучого хмелю. З пропадистих, чорних, мов горла безодні, дебрів піднімалася сивими туманами пара — знак, що на дні тих дебрів плили невеличкі лісові потоки. Повітря в лісі напоєне було тою парою й запахом живиці; воно захоплювало дух, немовбито ширших грудей треба було, щоб дихати ним свобідно. (Іван Франко)
3. Робота з підручником.
Вправа 160 (усно).
Вправа 515 (письмово).
4. Хвилинка «Культура мовлення»
Перекладіть словосполучення на українську мову. Визначте дієвідміну в дієсловах.
Послужил поводом, собирается дождь, удилила особое внимание, тянут с ответом, страдает от боли, стучат зубами, справляться с работой, работать над собой.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Виконати тестові завдання онлайн
За допомогою пристрою зчитування відскануйте QR-КОД та перейдіть за посиланням та виконайте онлайн-тести.
2. Робота в групах «Лист по колу»
Учні об’єднуються в групи. У кожного має бути листочок і ручка. Слід написати одне речення щодо теоретичних знань з теми «Дієслово як самостійна частина мови», потім передати свій листок сусіду. Аркуші рухаються до тих пір, поки до кожного не повернеться листочок, в якому було написано його речення.
VІ. Диференційоване домашнє завдання
1. Підготуватися до контрольної роботи за темою «Дієслово як самостійна частина мови».
2. Виконання вправ за підручником: вправа 168 (письмово), 171 (усно).
3. Творче завдання: скласти лінгвістичну казку про дієслово.