Тема : Слюсарні роботи
Тема уроку: «Обпилювання металу»
Професійні компетентності : Виконувати найпростішу слюсарну обробку деталей. Виготовляти прості пристрої для ремонту і складання
Ключові компетентності : Оперативність в прийнятті правильних рішень у позаштатних ситуаціях під час роботи; здатність відповідально ставитись до професійної діяльності; здатність працювати в команді; знання професійної лексики, та термінології; дотримання професійної етики; запобігання конфліктних ситуацій; спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя .
Оснащення уроку: робочий інструмент(напилки), технологічні карти (додаток 2), комп’ютер.
Тип уроку :урок по вивченню трудових прийомів та операцій
Вид уроку: урок вправа
Дидактичне забезпечення. Інструкційна картка засоби навчання, презентація , відео ролик, інструкційна картка (додаток 2)
Матеріально-технічна база: напилки різних форм та розмірів, напилки надфілі
Міжпредметні зв’язки: спец.технологія, охорона праці, технічне креслення, матеріалознавство
Методи навчання: дистанційно Структура уроку:
1. Організаційна частина (5 хв.).
2. Вступний інструктаж (45 хв.).
3. Поточний інструктаж (4 год. 40 хв.)
4. Заключний інструктаж ( 20 хв.)
І.Організаційний момент
- перевірка наявності здобувачів освіти ;
- перевірка готовності здобувачів освіти до заняття ; - рапорт старости групи.
Рефлексія: «Смайлики»
Поділіться своїми враженнями про урок і поставте позначку (плюс, крапка або зірка) по кожній позиції в таблиці навпроти відповідного смайлика, за вашими внутрішніми відчуттями.
Відчуття |
|
|
|
|
Настрій на уроці |
|
|
|
|
Робота на уроці |
|
|
|
|
Засвоєння матеріалу |
|
|
|
|
ІІ. Вступний інструктаж
1.Повідомлення теми та мети уроку «Обпилювання металу»
Мотивація :Коли ви закінчите вивчення цієї навчальної теми ви зможете: розрізняти напилки за призначенням; вибирати напилки за їх формою і величиною насічки та за оптимальним впливом на продуктивність і якість оброблення поверхонь; вибирати для певної роботи типи напилка, його довжину та види насічок; насаджувати ручку на хвостовик напилка за допомогою молотка та без молотка; очищати напилки від стружки за допомогою щітки; координувати зусилля рук і ніг при обпилюванні; обпилювати циліндричні, кутові та криволінійні поверхні.
2.Актуалізація опорних понять, знань і досвіду здобувачів освіти .
Питання до попередньої теми: « Різання металу» :
- З чого складається ножиці з різання металу?
(Складається з станка ( рамки) , полотна нерухомої головки з хвостовиком та рукояткою, рухома головка з натяжним гвинтом та гайкою ( баранцем для натягу полотна.)
- Як вставляється полотно для різання металу у стан? (Полотно для різання металу вставляється у стан зубцями вперед.) - Скільки ходів за хвилину повинно бути?
(Повинно бути одинарних 30, а подвійних 60 ходів за хвилину без ривків.) - Показати робочий та холостий хід з легкими натисками .
(Вперед це робочий хід, а холостий назад.) 3 . Пояснення нового матеріалу.
Обпилювання – слюсарна операція по обробці металу шляхом зняття невеликого слою металу.
За допомогою напилка слюсар надає деталям форму та розміри, проводить пригонку деталей друг до друга підготовляє кромку деталей під зварку та інші роботи. За допомогою напилка обробляють плоскі, криволінійні поверхні, пази, канавки, отвори, любі форми. Припущення на обпилювання залишають від 0,5 до 0,25 мм.
Точність від 0,2 до 0,05 мм. ( 0,001).
Напилок – металевий брусок вибраного профілю та довжини, на поверхні якого є насічки (нарізки), які утворюють впадини та гостро заточені зуби вони мають в січенні форму клина. Виготовляють напилок з сталі В 10А або В 13 А після нанесення насічок його термічно обробляють .
Напилок складається : заплечника; вузька сторона; робоча частина; носок; ребро.
(Сл. № 6. Напилок складається )
На пилки поділяється за призначенням : загального призначення, спеціального призначення, надфільні та машинні.
Напилок загального призначення поділяються на драчеві (для глибокого опилювання), лічні (чистого обпилювання ), бархатні (для кінцевої обробки виробів)
(сд.№7) Будова ручки:
Втулка, пружина, гайка, корпус
(сл. №8) По типу форми напилки бувають:
Плоскі – для обпилювання зовнішніх та внутрішніх поверхонь (сл.№9)
Круглі – для обпилювання овальних та ввігнуті отворів (сл.№10)
(сл.№9. Плоскі) (сл.№10. Круглі) (сл. №11. Напівкруглі )
(сл.№12.Ромбічні)
(сл.№13. Трикутні)
Напівкруглі – для обпилювання криволінійних поверхонь (сл.№11)
Ромбічні – для обпилювання зубців, зубців колес, дисків (сл.№12)
Трикутні – для обпилювання гострих кутів 60˚ ( сл.№13)
Надфілі- це невеличкі напилки, які використовують для граверних, ювелірних робіт, для зачистки у важко доступних місцях. Вони мають таку ж саму форму, як і слюсарні напилки. Виготовляють їх із сталі В 13 ,В13А , В 12, В 12А.Довжена надфіля 80,120,160мм.
((сл.№14) По типу насічок напилки бувають:
1.Одинарні (прості)
2.Подвійною
3.Точечкою
4.Дуговою (сл.№15.(1,2,3,4.))
(сл. № 16)Зняття та насадка ручки на напилок:
А)Зняття ударом молотка;
Б)Насадка ударом молотка;
В)Насадка ударом об верстак.
Догляд за напилками:
- Зберігати від ударів ,які можуть пошкодити зубці;
- Зберігати на дерев’яних підставках , не торкаючи один до одного;
- Зберігати від попадання вологи, мастила насадка ручки на напилок) або наждачного пилу;
- Поверхня яка вкрита іржею не обхідно зняти за допомогою металевої щітки.
4. Показ трудових прийомів при обпилюванні .
(сл.№17) Розміщення корпусу біля верстака. Лікоть правої руки повинен бути під кутом
90˚.
Ноги на ширенні пліч кут 60˚.Поворот корпусу при обпилюванні повинен бути кут 45˚.
(сл.№17.Розміщення корпусу біля верстака)
(сл.№18)Положення рук при обпилюванні: Правої, лівої руки.
(сл.№19)Розділ зусиль та натискань при обпилюванні.
(сл.№18.Положення рук при обпилювані) (сл.№19. Розділ зусилля та натиск при обпилювані)
(сл.№20) Зліва на право (косим штрихом), (сл.№21) Прямим штрихом, (сл.№22)Справо на ліво.
сл.№24..
сл.№25. сл.№26. сл.№27.
Обпилювання внутрішніх кутів ;(сл.№28); Розпилювання шестигранних кутів. (сл.29)
сл.№28. сл.№29.
Працюючи напилком в одному напрямі важливо отримати правильну та чисту поверхню. Положення штрихів на обробляє мій поверхні повинні мінятися з кута в кут.
Для контролю обпилюваних поверхонь користуються перевірочними лінійками ,штангель циркулем, кутниками .
Обпилювання зовнішніми плоских поверхонь починається з перевірки припуску на обробку, потрібно забезпечити виготовлення деталі за відповідними кресленнями.
5.Охорона праці при обпилюванні При обпилюванні необхідно :
- При обпилюванні заготівки з гострими краями не можна піджимати пальцями лівої руки під напилок або при його зворотному шляху;
- Стружку необхідно знімати з верстака волосяною щіткою;
- Забороняється кидати стружку голими руками та здувати;
- Користуватися напилками тільки з гарно насадженими рукоятками;
- Забороняється працювати напилками якщо без рукоятки або розколотою ручкою .
Переглянути відео:
Обговорення відео ролика :
1.Яким чином потрібно робити робочий рух при обпилювані ?
2.Як потрібно розташувати корпус тіла при обпилювані ?
3.За допомогою чого потрібно прибирати металевий пил?
6.Закріплення нового матеріалу
- Що таке напилок?
- Для чого призначене обпилювання ?
- Які бувають насічки на напилках?
- Які бувають напилки по формі?
Самостійна робота виконання карток завдань час виконання до 5 хвилин :
Картка завдань до теми «Обпилювання металу» За відповіді на питання 1,2,5,6,ви отримуєте по 1б
3,4,7,8,9 ви отримуєте по 2б
1. По типу січення напилки бувають:
а)Трикутні, христові, ромбічні, квадратні;
б)Горизонтального, вертикального, перпендикулярного січення;
в)Одинарне, двійне, крапкове, дугове січення;
2. Напилок складається із ……..
а) Ручки, ножовочної сторони, робочої частини;
б) Вузької сторони, головки, робочої спинки, ручки;
в) Заплечника, вузької сторони, робочої частини, носка, ребра;
д) Ручки, заплечника, головки, ребра;
3. Продовжити визначення:
Напилок – це металевий брусок……….
4. Описати правила роботи біля верстака?...........
5.Будова ручки напилка:
а)Свердло, пружина, корпус;
б)Гайка, болт, корпус, втулка;
в)Втулка, пружина, гайка, корпус.
7.Способи зняття та насаджування ручки на напилок:
а)Зняття ударом молотка;
б)Насаджування ударом молотка;
в)Зняття ударом за допомогою зубила;
г)Зняття ручки напилка, затиснувши у верстаку;
д)Насаджування ударом об верстак.
8. Обпилювання – це слюсарна операція………………………………..
9.Як проводиться догляд за напилками?...........................
Обговорення результатів по виконанню самостійної роботи :
Чи були якість труднощі при виконані тестів ?
Все було зрозуміло по опису тесту ?
Рефлексія: «Смайлики»
На початку уроку ви поділилися своїми емоціями. Тепер давайте подивимось, які ж емоції у вас зараз?
Поділіться своїми враженнями про урок і поставте позначку (плюс, крапка або зірка) по кожній позиції в таблиці навпроти відповідного смайлика, за вашими внутрішніми відчуттями.
Відчуття |
|
|
|
|
Настрій на уроці |
|
|
|
|
Робота на уроці |
|
|
|
|
Засвоєння матеріалу |
|
|
|
|
7.Видати завдання, розставити здобувачів освіти по робочим місцях .
А зараз ви будете від опрацьовувати уміння та навички за інструкційними картками (додаток 2)
ІІІ . Поточний інструктаж, самостійне відпрацьовування вправ (5 год.)
1.Обхід. Цільовий практичний Задачі обходу:
а) Організація робочого місця ;
б) Правильна технологічна послідовність виконання роботи на першому початковому етапі ;
в) Здійснення самоконтролю;
г) Безпечні прийоми праці.
2.Обхід. Цільовій індивідуальний Задачі обходу:
а) Правильна організація робочого місця здобувача освіти ;
б) Самоконтроль якості роботи здобувача освіти ;
в) Безпечні прийоми праці здобувача освіти .
3.Обхід. Комплексний обхід.
Задачі обходу:
а) Правильна організація робочого місця групі ;
б) Самоконтроль якості роботи в групі здобувачів совіти ;
в) Безпечні прийоми праці в групі здобувачів освіти .
4.Обхід.Задачі обходу:
а) Правильна технологічна послідовність виконання роботи в групі та окремо у здобувачів освіти;
б) Самоконтроль якості роботи на завершальному етапі і виконання норм часу в групі та окремо у здобувача освіти ;
ІV. Заключний інструктаж (15хв.)
1.Загальне підведення підсумку заняття;
2. Аналіз та обговорення типових помилок;
3.Оголосити оцінки зароблені здобувачами освіти ;
4. Якість виконаної роботи і виконання учнівських норм часу;
5.Підготовка матеріально технічної бази до наступного заняття;
6.Оголошення наступну тему уроку. V. Домашнє завдання.
Підручник – «Основи слюсарної справи» автори А.Попов, Т.Пахар, О.Паржницький сторінка 11.
https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidrucnnyky-posibnyky-profosvita/slusarnasprava-Popov.pdf
1.Опилювання – слюсарна операція по обробці металу шляхом зняття невеликого слою металу;
2.Напилок – металевий брусок вибраного профілю та довжини, на поверхні якого є насічки (нарізки), які утворюють впадини та гостро заточені зуби вони мають в січенні форму клина;
3.Драчеві напилки - для глибокого опилювання;
4.Лічні напилки - чистого опилювання ;
5.Бархатні напилки - для кінцевої обробки виробів;
6.Плоскі – для опилювання зовнішніх та внутрішніх поверхонь;
7.Круглі – для опилювання овальних та ввігнуті отворів;
8.Напівкруглі – для опилювання криволінійних поверхонь;
9.Ромбічні – для опилювання зубців, зубців колес, дисків ;
10.Трикутні – для опилювання гострих кутів 60˚ ;
11.Надфілі- це невеличкі напилки, які використовують для граверних, ювелірних роботах, для зачистки у важко доступних місцях. Вони мають таку ж саму форму, як і слюсарні напилки. Виготовляють їх із сталі В 13 ,В13А , В 12, В 12А.Довжена надфіля
80,120,160мм.
1.Підручник «Основи слюсарної справи» автори А.Попов, Т.Пахар, О.Паржницький https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidrucnnyky-posibnyky-profosvita/slusarnasprava-Popov.pdf
2.https://vseosvita.ua/library/zbirnik-instrukcijno-tehnologicnih-kartok-z-profesii-slusar367674.html
Критерії оцінювання
По темі «Обпилювання металу »
Знає |
бал |
Вміє |
Здобувачі освіти за допомогою майстра відтворює окремі елементи навчального матеріалу, пов'язаний з «обпилювання», здобувач освіти підбирає вірний інструмент для виконання первинних операцій. Підчас відповіді й виконання практичних знань допускає сутечі помилки.
Здобувач освіти володіє матеріалом в не певному обсязі, значну частину матеріалу відтворює на репродуктивному рівні, без розуміння, відтворює навчальний матеріал, пов'язаний з «обпилювання»; впевнено підбирає інструмент на первині операції ; потребує контролю в дотримані правил охорони праці .
Здобувач освіти самостійно з |
1-3
4-6
|
Здобувач освіти з постійною допомогою виконує лише елементи навально – виробничого завдань, пов’язаних з виготовлення виробу ; підбирає інструмент з до стриманість послідовності відповідно до технологічної карти . При виконані роботи допускає помилок в організації робочого місця, у прийомах праці та технологічних процесах. Результат виконаної роботи не відповідає діючим якостям показникам. Потребує допомоги і контролю в дотримані правил охорони праці.
Здобувач освіти частковою допомогою майстра планує виробничі дії та виконує навчально – виробничі завдання. Пов'язані з виготовленням деталі ; впевнено підбирає інструмент на первині операції з додержанням відповідно до технологічної карти. Результат роботи відповідає мінімальним діючим якісним показникам .В окремих випадках потребує допомоги і в контролю в дотримані правил охорони праці. З консультаційною допомогою |
розумінням відтворює суть основи положень навчального матеріалу, пов’язаного ;вірно підбирає інструмент основними властивостями матеріалів, які обирає. Виконує практичні завдання за допомогою викладача, користується окремими видами технологічної документації. При відповіді допускає помилки, які може самостійно та часто виправити.
Здобувач освіти володіє узагальненими системними знаннями навчального - матеріалу в повному обсязі та здатен їх ефективно використовувати для «обпилювання»; правила організації робочого місця; вибір інструменту на всі види операцій. Основними властивостями матеріалів, які обробляє . Користується усіма видами конструкторської – технічної документації, що передбачені програмою . Епізодичне бажання до виконання більш складних завдань, рецензування відповідей інших здобувачів освіти . |
7-9
10-12 |
майстра учень організовує робоче місце, виконує навчально - виробниче завдання з застосуванням технологічної документації, пов’язана з виготовленням деталі та вибір вірного інструменту, з додержанням режимом технологічної карти. Результат роботи відповідає мінімальним діючим якісним показникам . В окремих випадках потребує допомоги в організації робочого місця.
Здобувач освіти використовує деталь при вибору вірного інструменту з додержанням послідовності оброблення та відповідно до технологічної карти. Раціонально організовує робоче місце і дотримується правил охорони праці та раціонально розпоряджається часом.
|