План-Конспект уроку з літератури за темою "Пігмаліон"

Про матеріал

План-Конспект уроку з літератури за темою "Пігмаліон" для учнів старших класів.

Перегляд файлу

План-конспект уроку з зарубіжної літератури

драматичний твір

Міфологічна основа п’єси Б. Шоу «Пігмаліон»

Проблематика та художні особливості твору (11 клас)

Тема:

Міфологічна основа п `єси Бернарда Шоу "Пігмаліон".

Проблематика та художні особливості.

Мета уроку: (уособлює триединство навчання, розвитку та виховання)

  • Повторення матеріалу, що пройшли на минулих уроках
  • навчити учнів читати й розуміти драматичний твір
  • показати майстерність Бернарда Шоу як драматурга
  • проаналізувати комедію "Пігмаліон'', її міфологічну основу
  • навчити і сформувати навички аналізу драматичного твору
  • виховувати потребу учня удосконалювати свої знання.

Обладнання:

  • портрет Б.Шоу,
  • фрагменти та фото із мюзиклу "Моя прекрасна леді",
  • таблиця порівняння творчості Шоу, міфології та мюзиклу.

 

Тип уроку: комбінований

 

Епіграф до уроку:

Видатний митець має удосконалюватись доти, доки йому у цьому не заважатиме старість.

Б. Шоу

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

А) Перевірка домашнього завдання – тестові питання

1. З яким давньогрецьким міфом перегукується і назва, і зміст п’єси Бернарда Шоу «Пігмаліон»?

Відповідь: З міфом про Пігмаліона і Галатею.

2. Яке авторське визначення жанру твору «Пігмаліон»?

Відповідь: «Роман у п’яти діях», «Поема у п’яти діях».

3. З ким побився об заклад професор фонетики Генрі Хіґґінс, що за півроку навчить Елізу правильної англійської вимови та манер?

Відповідь: 3 другом, полковником Пікерінґом.

4. Що найбільше ображає та обурює Елізу в поведінці професора Хіґґінса? Відповідь: Його байдужість.

5. Яка сцена у п’єсі Бернарда Шоу «Пігмаліон» є кульмінаційною?

Відповідь: Коли захмелілі джентльмени радіють, що експеримент вдався і забувають про Елізу.

6. Яким є фінал п’єси Бернарда Шоу «Пігмаліон»?

Відповідь: Відкритим.

 

 

Б) Коротка розповідь учня

Давньогрецький міф про скульптора Пігмаліона є прецедентним сюжетом, еволюція якого у різних історико-культурних контекстах отримує своєрідне тлумачення у Ж.-Ж. Руссо, В.-С. Гілберта, Т. Смоллетта, Д. Б. Шоу та інших.

Найцікавішим твором про Пігмаліона та Галатею до „Пігмаліона” Б. Шоу є однойменна лірична п’єса видатного французького письменника-просвітника Ж.-Ж. Руссо. Письменник не відхиляється від сюжету за Овідієм, проте у кінці п’єси автор демонструє високу ступінь свідомості Галатеї: „Вона торкається себе рукою і говорить: „Я”. Потім вказує на мармур своєї колишньої фігури і пояснює: „Це вже не я”. Ж.-Ж. Руссо зберігає композицію міфу, але у самому кінці показує важливість свідомості людини. Галатея приваблива та чарівна для Пігмаліона не тільки своєю вродою, а перш за все людяністю, духовною незайманістю.

„Пігмаліон” Б. Шоу представляє собою картину становлення людини, динаміку розвитку її свідомості. Перед нами п’єса „про диво народження людської особистості – народження, яке завжди пов’язане для Шоу з запереченням загальноприйнятих уявлень та ідеалів”. Створення Прекрасного стає одним із лейтмотивів п’єси. П’єса Б. Шоу не повторює стародавній міф, а відтворює його у руслі реалістичного світогляду.

Споживацька культура XX століття змінює акценти прецедентного сюжету. Нам пропонують мюзикл „Моя чарівна леді” (My Fair Lady), голлівудський фільм „Красуня” (Pretty Woman), багатосерійну комедію „Моя прекрасна нянька”. Окремо стоять фільми „Пігмаліон” Габріеля Паскаля та „Формула кохання” Марка Захарова.

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.

1. Повідомлення теми, мети і завдання уроку

    П'єса Б.Шоу - шедевр того проблемного інтелектуального театру, який він прагнув створити. Усе в ній парадоксальне, полемічне, загострене, дає подвійне значення.

    "Провокуюча" спрямованість п'єси виявляється вже в тому, що її сюжет є іронічною, пародійною "модернізацією'' давньогрецького міфу про Пігмаліона і Галатею. Зачитується міф про Пігмаліона.

(з книги Овідія "Метаморфози" 5та книга, строфи 235 - 290).

2. Робота з епіграфом (підготовка до аналізу твору)

Пояснення висловлення, обговорення як учні його розуміють.

3. Аналіз п`єси і міфу.

Вчитель зачитує:

Серед найвідоміших творів Бернарда Шоу - п'єса "Пігмаліон", яку автор назвав "романом у п'яти актах". У основу твору покладено античний міф про скульптора Пігмаліона, який вирізьбив із мармуру Галатею і закохався в неї. Він вимолив у богів, щоб ті оживили статую. Взявши за основу цей міф, Бернард Шоу подає свій оригінальний, парадоксальний варіант цієї історії.

 

      Еліза Дулітл - це смішна дикунка, бідна квіткарка, дівчина невихована і неосвічена. Починається п'єса з того, що професор фонетики Генрі Хіггінс і полковник Пікерінг укладають між собою парі, що Хіггінс зможе за три місяці навчити цю вуличну квіткарку розмовляти, як справжня герцогиня. Еліза з'являється в домі професора Хіггінса, щоб брати уроки правильної англійської мови, а потім влаштуватись на роботу до квіткового магазину. Завдяки наполегливій праці професора і бажанню Елізи вивчитись розмовляти і тримати себе з гідністю, ця дикунка перетворюється на справжню леді. Потрапивши до аристократичного світу, вона вражає всіх не тільки своєю красою, а й вмінням говорити, витонченістю манер, найбільше - розумом і душею. Після тріумфальної перемоги Еліза розуміє, що більше не потрібна професорові і полковнику. Вона довго терпіла грубощі і насмішки професора, і тому втекла не прощаючись.

 

      Хіггінс, хоч і професор, але поводить себе інколи не як шляхетна людина. Цей закоренілий холостяк зневажав жінок. Рідна мати Хіггінса, у якої якраз переховувалась Еліза, дорікає синові за його поведінку. А Еліза вимагає, щоб до неї ставилися як до леді, а не як до "пучка гнилої моркви". Її гідність, смілива поведінка подобаються Хіггінсові. Перелічивши, що Еліза має йому купити, цим він ще раз пропонує їй повернутися і запевняє свою матір, що так і буде. Еліза повертається в дім Хіггінса, але, що буде далі, - невідомо.

 

 

ІV. ПІДСУМОК

- Які ж основні проблеми, підняті в п'єсі?

(Природна рівність людей, культура мови, духовний розвиток).

 

- Чому п'єса називається "Пігмаліон", а не "Галатея"?

 

V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Написати твір-роздум на тему: ««Осучаснення» античного міфу в п'єсі Бернарда Шоу «Пігмаліон».

 

VІ.ОЦІНЮВАННЯ

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Savchuk Valentina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 березня 2020
Переглядів
11659
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку