РОЗРОБКА УРОКУ З ТЕМИ
«РІВНЯННЯ. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО РІВНЯННЯ»
З ВИКОРИСТАННЯМ ІНТЕРАКТИВНИХТЕХНОЛОГІЙ
Учитель Буриліна Інна Вячеславівна
Клас 7
Мета: активізувати загальні відомості учнів про рівняння, корені рівняння, вміння розв’язувати нескладні рівняння на основі залежності між компонентами арифметичних дій; формувати навички розв’язувати задачі за допомогою складання рівнянь; розвивати вміння лаконічно й математично грамотно висловлювати свою думку; виховувати працьовитість, спостережливість, кмітливість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця-ключ, правила проведення інтерактивних вправ «Мікрофон» та «Незакінчене речення» (пам’ятка).
Епіграф уроку:
Не достатньо мати лише добрий розум,
головне - це раціонально застосовувати його.
Рене Декарт
План уроку
№ зп |
Назва етапу уроку |
Час, хв. |
Методи та прийоми |
1
2
3
4
5
6 |
Мотивація навчальної діяльності
Актуалізація опорних знань
Вивчення нового матеріалу
Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
Підсумок
Домашнє завдання |
3
7
5
5
1 5
4
1 |
Звернення до класу
«Мікрофон»
«Повторне відкриття»
«Незакінчене речення» |
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Починаючи з першого по шостий клас ми вивчали математику. А тепер, коли ви стали семикласниками, вам видали аж два підручники замість одного – це «Алгебра» та «Геометрія». Сьогодні у нас урок з алгебри. Що це за незнайоме слово? Ми починаємо вивчати алгебру з розділу «Рівняння». Тому що алгебра почалася і довго розвивалася саме як наука про рівняння. Навіть, сама назва «алгебра» утворилася від слова «аль-джебр», яке відомий узбецький математик 9 ст. Мухам мед Аль-Хорезмі використовував у своїй книзі про розв’язування рівнянь.
Перші рівняння люди вміли розв’язувати дуже давно. Єгипетські вчені майже 4 тис. років тому невідоме число в рівнянні називали «хау» (у перекладі – «купа») і позначали спеціальним знаком. У папірусі, що дійшов до нас, є така задача:
Купа і її сьома частина становлять 19. Знайти купу.
Сьогодні ця задача виглядала б так: «Сума невідомого числа і його сьомої частини дорівнює 19. Знайдіть невідоме число». Щоб розв’язати задачу, треба скласти рівняння:
х+ 1/7х=19
Відповідно до мети уроку кожен із вас повинен поставити власні цілі, над досягненням яких і буде працювати на сьогоднішньому уроці. Подумайте, які будуть ці цілі, й обговоріть їх у парах.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Отже, ви зрозуміли, як важливо уміти розв’язувати рівняння. Давайте пригадаємо прості правила, які ви вивчили ще в молодших класах і за якими ми можемо знайти невідомий компонент рівняння
Технологія «Мікрофон»
Учитель ставить запитання до учнів. Учням запропоновано певний предмет (що виконує роль мікрофона). Діти передають його один одному, по черзі беручі слово. Відповідає тільки той, у кого уявний мікрофон.
5х=50, х-7=42, 18-х=75
ІV. Вивчення нового матеріалу. Сприймання й усвідомлення загальних відомостей про рівняння
Пояснення вчителя. Всі ви любите розв’язувати кросворди. Рівняння теж можна уявити як кросворд, де в порожню клітинку потрібно поставити деяке число. Наприклад, 3 - 27=9, але ніхто не рисує порожню клітинку, а на її місце ставить букву, що називається змінною. Змінні найчастіше позначаються буквами х та у, але можна позначити змінну будь-якою буквою.
Рівняння – це рівність, що містить змінну
|
Якщо в рівнянні 3х- 27=9 замість змінної х написати число 12, то дістанемо правильну числову рівність 3*12 – 27=9. Кажуть, що число 12 задовольняє дане рівняння.
Число, яке задовольняє рівняння, називається коренем рівняння або розв’язком рівняння |
Дане рівняння має тільки один корінь – число 12. Але є рівняння, що можуть мати два, три і більше коренів або взагалі не мають коренів.
Розв’язати рівняння – означає знайти всі його корені або показати, що їх немає |
Кожне рівняння має ліву і праву частини. Так, у рівнянні 3х – 27=9 різниця 3з-27 – це ліва частина, а число 9 – права.
3х, -27, 9 – називаються членами цього рівняння
V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
1) усне розв’язання тренувальних вправ
- які з чисел -2,5; 5; 7,5 – є коренями рівняння (х-6,5)(х+1,5)=9?
- Складіть будь-яке рівняння, коренем якого є число -15.
- Скільки коренів має рівняння х(х-2)(3+х)=0?
- Чи має рівняння 7+х=х розв’язки? Чому?
- Покажіть ліву і праву частину рівняння 2х+3=3х-8 та назвіть його члени
2)Навчальна гра «Відгадай задумане слово»
На дошці заздалегідь заготовлена таблиця-ключ, що дозволяє знайти букви задуманого слова. Букви відповідають числам, які є коренями даних рівнянь. Рівняння необхідно розв’язувати по порядку.
Х-12=32; 6х=3,6; -10х=8; 1/3х=12; -10+х=15; 2х+5=12; 1-3х=25.
Таблиця-ключ.
-0,8
|
44
|
78
|
-2,5
|
3,5
|
25
|
-8
|
1/3
|
36
|
40
|
0,6
|
|
г |
а |
м |
д |
р |
б |
а |
н |
е |
о |
л |
Задумане слово «алгебра».
3) Розв’язування задачі за допомогою складання рівняння
На безлюдному острові Робінзон Крузо навчив рахувати свого папугу від 1 до якогось числа. Якби це число подвоїти і до результату додати 30 , то дістали б півсотні. До якого числа навчив рахувати папугу Робінзон Крузо?
Рівняння до задачі складається колективно, але розв’язують його учні самостійно.
Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням висловитися щодо підсумку уроку, закінчуючи його. Кожний наступний учасник обговорення повинен починати свій виступ із запропонованої формули. Учні працюють з відкритими реченнями : «На сьогоднішньому уроці ми дізналися…», «На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям для мене було …» та «На початку уроку я поставив перед собою мету. Ось як її досягнув…».
Домашнє завдання