Розробка уроку музичного мистецтва у 3 класі "Будова музики. Двочастинна будова музики"

Про матеріал

Вашій увазі запропоновано розробку відкритого уроку з музичного мистецтва у 3 класі, згідно підручника Л. Г. Кондратова "Будова музики. Двочастинна будова музики".

Перегляд файлу

 ЗОШ І-ІІІст села Піддубці

Розробка уроку музичного мистецтва

Для  третього  класу

Тодорович Алли Ярославівни

 

Тема.   Двочастинна будова музики.

Мета. Формування  свідомого сприйняття учнями простих побудов (форм) музики:                                                                                    одночастинної і двочастинної. Визначення  характерних ознак кожної із музичних форм. Розвиток творчих здібностй, уяви, емоційності учнів. Виховувати інтерес до народної пісні та  музики композитора Е.Гріга.

Тип уроку.               Комбінований. Урок-подорож.

Сприймання.          Е.Гріг «Пісня Сольвейг».

Музична грамота.  Сольфеджування вправи. Розмір 2/4.

Виконання.              К.Трильовський  «Гей, там на горі Січ іде».  Франц. нар. пісня «Пастух».

Наочні посібники.  Портрети композиторів, ілюстрації до музичних творів, плакати.

ТЗН.                          Програвач, аудиозаписи, відеозаписи, презентації, музичні інструменти .

 

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

 

Вхід учнів під звучання  пісні К. Трильовського  «Гей,там на горі Січ іде».

 

 МУЗИЧНЕ ВІТАННЯ

Проспівав дзвінок, починається урок

З Божої ласки, з маминої казки.

З щирого старання, гомінких пісень.

«Добрий день вам, діти, добрий день!»

 

 

 

 

ІІ .   Мотивація навчальної діяльності

   За нашим вікном приємна картина.  Вона так і вабить нас до мандрівки  чарівною музичною країною.

 Якщо ви будете уважні, то відкриєте для себе  безліч музичних цікавинок.  Ласкаво  прошу, вас, до нашого музичного  потягу! Правда, він складається лише з двох вагончиків, зате які вони веселі! Ви –  їх пасажири. Які  протягом мандрівки можуть збагатити свою скарбничку приємними сувенірами. А ті, які назбирають найбільше сувенірів, отримають чудовий подарунок. Отож, уперед! І не забувайте прихопити з собою веселий настрій!  

 

  Проте , я бачу, що ще не всі учні проснулись та пробудились.  Агов, соні, прокидайтесь!!!

 

« ПІСНЯ-ПРОБУДКА»

 Разом з сонечком встаєм. Льо, льо, лю, лє.

 З добрим ранком, ясним днем.  Льо, льо, лю, лє.

З добрим ранком, ясним днем.  Льо, льо, лю, лє.  Льо,  льо ,лю, лє.

 

 

ІІІ . Актуалізація опорних знань

Станція « ПРИГАДАЙ!»

 

             Ми не спроста розпочали наш з вами урок звучанням музичної композиції. 

  •  А чи пригадали ви  фрагмент  якого  твору прозвучав, на початку уроку?
  •  Що ви можете розказати про особливості цієї пісні?
  • Діти,  згадайте  приклади пісень без приспіву, побудованих на одному музичному матеріалі  без контрасту ( «Гей, там на горі Січ іде», « Грицю, Грицю, до роботи», «Веселий музикант».
  •  Як називаються такі твори за будовою? (одночастинні).
  • Що таке, на вашу думку,  принцип контрастності? ( коли частини музичного твору між собою  різняться).               Оберіть характеристики, контрастні  заданим.

 

1. Повільний темп – …              2. Гучна динаміка - ……

3. Ніжна мелодія - …                  4.  Сумний характер - …

 

 

 Дійсно, пісні та інші музичні твори можуть бути побудовані по різному.  Найменша  музична побудова – одночастинна.  Це музичні твори та пісні без приспіву, що не містять контрастних частин.

 Увага! Увага!  Вас вітає станція « ВОКАЛЬНА»      

 Я  пропоную вам пригадати  та виконати пісню «Гей, там на горі Січ іде».

  •   Як ви вважаєте, чому саме пісню  «Гей, там на горі Січ іде», я обрала для виконання?

   Ми з вами проведемо конкурс, в якому виявимо найспівучіших  пасажирів нашого музичного потягу.

СТАНЦІЯ «ВОКАЛЬНА»

  1. Учні виконують пісню хором.
  2. З кожного ряду виходить один учень, який виконує фрагмент  пісні.

ГЕЙ, ТАМ НА ГОРІ СІЧ ІДЕ

Гей, там на горі Січ іде. Гей, малиновий стяг несе,
Приспів:
Гей, малиновий, наше славне товариство,
Гей, марширує, раз, два, три.

Гей, на переді кошовий. Гей, як той орел степовий,

Гей, а позаду осавул. Гей, твердий хлопець, як той мур.

Гей, а по боках чотарі. Гей, то сторожі огневі,

Гей, отамане, батьку наш! Гей, веди, батьку, вперед нас!

Гей, повій, вітре, зо степів. Гей, дай нам силу козаків.
 

 

 Ось, наша мандрівка привела нас до наступної станції «ВЕСЕЛА ПЕРЕРВА».

 Ви напевно,  трішки притомились, тому, я пропоную вам виконати  наступну розминку:

 ШВИДКИЙ ПОТЯГ

 

 

Швидко-швидко мчиться потяг!

Він спішить кудись чимдуж.

Ми за ним всі поспішаєм,

Час даремно ми не гаєм!

 

Руки всі підняли вгору,

Вслід махаєм ними скоро!

Хочем потяг ми спинити,

В гарну подорож рушити!

 

Ось, спинився для нас потяг!

Біжимо хутчіш за ним!

Ми в вагончики вбігаєм,

І у мандри вирушаєм!

 

 

ІV.  Вивчення  нового матеріалу

СТАНЦІЯ «ІНФОРМАТИВНА!»

Ми продовжуємо розглядати будову музичних творів і  за допомогою «Пісні Сольвейг» норвезького композитора Едварда Гріга, постараємося дати відповідь на запитання: «Що таке двочастинна будова музики?» .

 

Едвард Гріг – норвезький композитор, музичний діяч, піаніст.

Сам Гріг писав про творчість скромно: « Композитори, як Бах і Бетховен, споруджували храми на висотах,  я ж хотів,  будувати  для  простих людей ,  щоб вони відчували себе щасливими. Інакше кажучи, я записував народну музику своєї країни.». Ці слова якнайкраще характеризують творчість Гріга.

 

 

СТАНЦІЯ «УВАЖНА!»

   Багато років чекає Сольвейг на свого нареченого Пера Гюнта, який подорожує світом у пошуках щастя. У пісні дівчина виражає свої почуття.

Перед тим як ми будемо слухати Пісню Сольвейг, скажіть, який настрій буде переважати в музиці, на вашу думку?(Відповіді знайти у класі:сумний, ніжний, задумливий, замріяний,схвильований)

 

Ознайомлення з перекладом.

Зима пройдёт, и весна промелькнёт, и весна промелькнёт.

Увянут все цветы, снегом их заметёт, снегом их заметёт.

И ты ко мне вернёшься, мне сердце говорит, мне сердце говорит.

Тебе верна останусь, тобой лишь буду жить, тобой лишь буду жить.

Ко мне ты вернёшься, полюбишь ты меня, полюбишь ты меня.

От бед и от несчастий тебя укрою я, тебя укрою я.

Если ж никогда мы не встретимся с тобой, не встретимся с тобой,

То всё же любить я буду тебя, о милый мой, тебя, о милый мой.

 

 Завдання перед слуханням:  

  • Чи вдало підібрано відеоряд зоображень до пісні?  
  • Чи допомагає передати настрій?

 

Аналіз твору

  • Чому стільки суму, журби в цій пісні?

(Це пов’язано зі змістом пісні: Сольвейг співає про розлуку, про свою любов та самотність,про час, який проходить, але не наближає зустрічі).

  • Чи завжди однаковий настрій у пісні?

(В якийсь момент настрій стає оптимістичним, з’являється надія, сум стає світлий).

  •  Оберіть картки з тим кольором, який на вашу думку, що найкраще підходить до частин.

 

! Під час повторного слухання, прошу вас, проілюструвати характер музичного твору, за допомогою   пластики рук.

 Ми прослухали «Пісню Сольвейг» норвезького композитора Едварда Гріга і відчули її двочастинну будову. Наспівна мелодія цього твору поступається місцем більш рухливій, світлішій, танцювальній; плавний рух — гострому ритмові; мінор – мажорові. Усе це відтворює зміну настрою Сольвейґ, а також перехід від сумних роздумів до світлих сподівань. Зміна частин у творі пов'язана зі зміною характеру музики, розвитком почуття та настрою.

 

 

 

 

 СТАНЦІЯ « АКТИВНА!»

 Наша мандрівка привела нас до станції « АКТИВНА! ».

 Погляньте, за вікном хлопчик їде верхи.  Можливо, ми підспіваємо йому?

 

« ГОП, ГОП, ГОП!»

Гоп, гоп, гоп!  Ти скачи в галоп.

 Мчись мій коню скоро, скоро

Через ріки, через гори.

Ти скачи в галоп, гоп,  гоп,  гоп, гоп, гоп!

 

Погляньте, діти, на яку чудову галявину привела нас мандрівка !  А що ж це за приємна музика лунає?

        (Звучить мелодія «Пастушок»).

 

  • Діти, спробуйте дати назву, прослуханій мелодії.

 

Розучимо  фрагмент французької  народної  пісні «Пастух» за нотним записом.

 

  •   Розставте тактові риски  згідно розміру.
  •  Поділіть фрагмент на фрази, та розставте знаки дихання.

 

Пригадайте, що таке такт?

Такт – це часовий відтинок музичного тексту від сильної долі до наступної сильної долі.

 

РОЗУЧУВАННЯ ФРАНЦУЗЬКОЇ НАРОДНОЇ ПІСНІ «ПАСТУХ»

Зверніть увагу на точний спів початкової інтонації, а також на доспівування до кінця половинних тривалостей та збереження наспівності в рухливому темпі.

1. Чуєш, грає пастушок,                                               2. Трави срібні від роси,
Кличе вівці на лужок.                                                       Скрізь пташині голоси.
Тільки небо запалає,                                                          Соловейко сів на гілку,
Вийде в поле та й заграє:                                                 В руки хлопчик взяв сопілку:
«Ту-ру, ту-ру, та-ра-ра,                                                   «Ту-ру, ту-ру, та-ра-ра,
Чути з нашого двора»                                                       Нам на луки вже пора!»

 V.  Підсумки уроку.   Розгадайте кросворд. Та поясніть ключове слово.

           Запитання:

  1. Її ще називають формою музики.
  2. Багато років чекає вона на свого нареченого Пера Гюнта, який подорожує світом у пошуках щастя.  Як звати цю дівчину?
  3. Він  притаманний кожному музичному твору.
  4. За цим принципом будуються двочастинні музичні твори.
  5. Найменша музична побудова.
  6. Часовий відтинок музичного тексту від сильної долі до наступної сильної долі.

 Ключове слово – двочастинна побудова.

 Отже,  якщо в музичних творах є два яскраво виражених характери, настрої, ми можемо говорити про його двочастинну будову. До такої форми музики відносять пісні, що складаються із контрастних заспіву та приспіву.

МУЗИЧНЕ ПРОЩАННЯ

Жаль закінчився урок, дякуємо всім.     Ми зустрінемося знов днів так через сім.

 

doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
3115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку