План-конспект до уроку музичного мистецтва в загальноосвітній школі. Урок 6 «Таємниці маршової музики» для учнів 3 класу (за підручником Аристової, Сергієнко)
Урок 6 «Таємниці маршової музики»
Тема. Маршова музика. Франц Шуберт «Військовий марш», Людвіг ван Бетховен «Симфонія №5» (III частина) — слухання. Музика і слова Анатолія Загрудного «Будем козаками» — слухання (с. 25—28)., у.н.п. «Ой, на горі жита много» - повторення.
Мета. Удосконалювати знання про пісенно-маршову і пісенно-танцювальну музику, вчити розрізняти їх у музичних творах; розвивати логічне мислення, уяву, фантазію, уміння малювати музичні картини при звучанні пісенно-маршової та пісенно-танцювальної музики; виховувати любов до музичної мови, творів музичного мистецтва.
Методично-дидактичне забезпечення уроку. Музичний інструмент, програвач, «Хрестоматія» та «Фонохрестоматія» з музики 3 клас.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Вхід до класу під звучання «Арагонська хота», М Глінка.
. Музичне привітання.
- Доброго дня, діти!
- Доброго дня, вчитель!
ІІ. Розспівування
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Наші друзі музичні кити Пісня і Танець відкрили свої секрети, ми побували разом із ними в цікавих подорожах по країнах світу. І сьогодні і настала черга нас дивувати останньому третьому музичному киту – Маршу.
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
Перенесемося з вами на 200 років назад у минуле до країни Австрії, столиця якої - Відень. В цій країні в той час жив і творив дуже відомий композитор Франц Петер Шуберт, автор понад тисячі музичних творів.
Коли маленькому Францу виповнилось 8 років, його батько скипаль за фахом почав його навчати грі на скрипці. Музичний дар юного Франца всіх вражав. Так, в 11-річному віці він виконував соло на скрипці в церковному оркестрі, писав пісні,грав на фортепіано, писав фортепіанні п’єси, співав у церковному хорі.
Прожив Франц Шуберт 31 рік. За цей час він створив багато творів для камерної музики, 9 симфоній, оперу, вокальні твори.
Твори маестро досі не втратили популярності й належать до найвідоміших зразків класичної музики.
Сьогодні ми з вами познайомимось з одним із них. Він називається «Військовий марш». Послухайте його уважно.
Слухання музики. Франц Шуберт «Військовий марш».
В цей же час, коли жив Франц Шуберт, в Відень із сусідньої країни Німеччині переїхав жити ще один дуже відомий композитор з творчістю якого ми з вами зустрічалися у 2 класі. Саме він написав пісню «Бабак».
Людвіг ван Бетховен народився у Німеччині в 1770 році. Дитинство в нього було дуже тяжким – батько Людвига був пиятикою, знущався над ним. Але завдяки родині, в якій батько і дід були музикантами, він отримав гарну музичну освіту, самотійно вивчив французьку і італійську мови, латинь .
З 16 років він самостійно заробляв собі на життя тим, що викладав і виступав з концертами у будинках аристократів.
Йшов час, Бетховен переїхав до Відня. І в цей час його давні друзі почали помічати, що композитор дуже змінився за характером, він став дратівливим, запальним і підозрілим. А причиною тому була прогресуюча глухота. Думка про те, що він стане глухим, наштовхувала його на думки про самогубство. Але з часом він змирився із своєю недугою. Хоча врешті решт він став зовсім глухим, він все одно створював музичні твори. Люди, що оточували його, не могли в це повірити, але Бетховен їм відповідав, що він чує музику всередині себе.
Сьогодні ми дізнаємось про великий твір цього композитора – П’яту симфонію, яка складається з 4 частин.
До вашої уваги ІІІ частина твору.
Слухання музики. Л. Бетховен «Симфонія №5» (III частина)
Здавна і донині у світі відбувається постійне протистояння добра і зла. У своїй музиці Бетховен також закликає до боротьби зі злом, використовуючи для цього певні музичні засоби.
ГУЧНЕ ЗВУЧАННЯ – ТИХЕ ЗВУЧАННЯ
ШВИДКИЙ ТЕМП – ПОВІЛЬНИЙ ТЕМП
РІШУЧИЙ ХАРАКТЕР – ЛАГІДНИЙ ХАРАКТЕР
ЕНЕРГІЙНА МЕЛОДІЯ – ВИШУКАНА МЕЛОДІЯ
ЧІТКИЙ РИТМ – НЕЧІТКИЙ РИТМ
Порівняйте музичні твори Шуберта і Бетховена:
Слухання музики. Анатолій Загрудний «Будем козаками»
Ми, веселі і завзяті діти України,
Дуже любимо співати пісню солов`їну.
Приспів (2 р.):
Гей! Хто любить Наш козацький край,
З нами пісню Дзвінко заспівай!
Ми кохаємося гідно в українській мові.
Розцвітай, наш краю рідний, квітами любові.
Приспів (2 р.):
Не сумуйте, гори й ріки, не журіться, мами:
Коли виростем великі - будем козаками!
Приспів (2 р.):
Отже, в цій пісні є елементи маршу – чіткий ритм, енергійність мелодії, рішучий характер.
МУЗИЧНА АБЕТКА
Ми знаємо, що мелодію записують за допомогою спеціальних знаків – нот. Для цього потрібен спеціальний зошит. Який?
Перегляд м/ф про ноти
VІ. Робота над піснею.
«Ой, на горі жита много», українська народна пісня — повторення.
1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.
2. Робота над піснею.
VIІ. Фізкультхвилинка. Ми січем, січем капусту
Ми січем, січем капусту
(долоньками рухати в гору-вниз, імітуючи рух ножа)
І гарненько моркву трем,
(кулачками рухати вперед-назад, імітуючи тертя)
Ще і солі додаєм
(потирати пальчиками, імітуючи посипання сіллю)
І у бочки все кладем.
(імітувати рух набирання у жмені і висипання у бочку)
Потім котим бочку в льох.
(імітувати рух котіння бочки по землі)
Як стомилися ми! Ох!
(витираємо піт з лоба)
IX. Підсумок уроку
Сьогодні на уроці музичний кит Марш показав нам як розрізняти маршову музику у музичних творах. Для цього ми з вами опинились у минулих часах в місті…
Учні виходять із класу під музичний супровід
(Анатолій Загрудний «Будем козаками»)
1