План-конспект уроку з природознавства для 2-го класу на тему: “ ГРИБИ. ЇСТІВІ ТА ОТРУЙНІ ГРИБИ”

Про матеріал
Мета: формувати в учнів: -поняття про гриби, їх будову та значення у природі та житті людей; -уміння розрізняти їстівні та отруйні гриби; -вміння спостерігати, мислити та систематизувати. Завдання: -продовжити формувати уявлення учнів про гриби та їх значення, -ознайомити з видами грибів, -навчити розпізнавати їстівні та отруйні гриби, -розвивати спостережливість та мислення у процесі класифікації грибів на їстівні та отруйні. Тип уроку: комбінований урок.
Перегляд файлу

Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова

Інститут педагогіки та психології

 

 

 

 

 

 

План-конспект

уроку з природознавства для 2-го класу

на тему: “ ГРИБИ. ЇСТІВІ ТА ОТРУЙНІ ГРИБИ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Студентки III курсу

32-ппр групи

Хоменко Аліни

 

 

Київ – 2016

 

Тема. Гриби. Їстівні та отруйні гриби.

Мета: формувати в учнів:

-поняття про гриби, їх будову та значення у природі та житті людей;

-уміння розрізняти їстівні та отруйні гриби;

-вміння  спостерігати, мислити та систематизувати.

Завдання:

-продовжити формувати уявлення учнів про гриби та їх значення,

-ознайомити з видами грибів,

-навчити розпізнавати їстівні та отруйні гриби,

-розвивати спостережливість та мислення у процесі класифікації грибів на їстівні та отруйні.

Тип уроку: комбінований урок.

Основні поняття і терміни: “гриби”, “їстівні гриби”, “отруйні гриби”.

Обладнання: календар погоди, завдання на картках, ілюстрації грибів, лист-запрошення від лісу, зображення грибів та кошика грибника.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь-пояснення, бесіда), наочні (ілюстрації грибів та їх різновидів, робота з таблицею), практичні(кросворд, метод*мікрофон*, дидактичні ігри).

Структура уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Фенологічні спостереження (погодою, змінами у неживій природі-живій природі-праці людей)
  3. Перевірка виконання учнями домашнього завдання.
  4. Перевірка раніше засвоєних знань.
  5. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
  6. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
  7. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.
  8. Підбиття підсумків уроку. Вербальне оцінювання.
  9. Повідомлення домашнього завдання.

Література, використана учителем при підготовці до уроку:

  1. Природознавство. Розробки уроків. 2 клас / Н. В. Діптан, А. А. Назаренко.   — Х.: Вид-во «Ранок», 2012.  — 288  с.
  2. http://tsviaschenko.at.ua/load/rozrobka_urokiv_2_klas_prirodoznavstvo/1-1-0-22
  3. http://www.ex.ua/17531176
  4. http://metodportal.com/node/40183

Література для учнів:

  1. Природознавство (Грущинська) 2 клас
  2. ЗОШИТ З ПРИРОДОЗНАВСТВА ДЛЯ 2 КЛАСУ. І.ГРУЩИНСЬКА

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

    *Організаційний момент

Пролунав і стих дзвінок,

Починається урок.

Вирушаємо у ліс –

Вітерець листа приніс.

(Учитель показує лист-запрошення на осінньому листочку з текстом: «Дорогі друзі! Завітайте до казкового осіннього лісу!».)

    *Підбиття підсумків фенологічних спостережень

— Діти, а яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

Відобразіть це у календарі погоди (плакат Календар погоди з позначками).

-Діти, а скажіть мені, які зміни відбулися у живій природі?

-До яких змін у неживій природі привели зміни у живій?

-А які зміни відбулися у праці людей сільської місцевості?

-А які зміни відбулися у праці людей міської місцевості?

 

1.Перевірка виконання учнями домашнього завдання

Ущільнене опитування:

-Пригадайте, на минулому уроці ми з вами вивчали тему: Рослини восени. Поширення плодів і насіння у природі.

*Зараз двоє учнів попрацюють з індивідуальними картками:

(1-З*єднати види поширення плодів і насіння у природі з описом (анемохорія-за допомогою повітря, гідрохорія – за допомогою води, зоохорія – за допомогою тварин, орнітохорія – за допомогою птахів, мірмекохорія – за допомогою мурах, антропохорія- за допомогою людини, автохорія- самостійно), 2- поєднати види насіння рослин зі способом їх поширення (повітря – верба, липа, кульбаба, клен, водою – латаття, глечики, ряст, тваринами – липучка, лопух, птахами –калина, горобина, малина, мурахи – чистотіл, ожина, самостійно – злакові рослини, акація, скажений огірок.)

*Ще двоє учнів попрацюють біля дошки:

(1-Тіло рослини складається з( корінь, листок, стебло, квітка, плід), 2- Співвіднести органи рослин – з назвами)

*А тим часом ми проведемо бесіду-повторення:

  •                           Чому рослини відносяться до живої природи?
  •                           На які 3 групи поділяють рослини? (Дерева, кущі, трав.рослини)
  •                           З якого органа рослини утворюються плоди?
  •                           Як поширюються плоди і насіння? (Тваринами, вітром, розкиданням свого насіння)
  •                           На які групи поділяються рослини за тривалістю життя? (Однорічні, багаторічні)

 

2.Перевірка раніше засвоєних знань

-А чи давно ви були в лісі?

-Діти, а чи любите ви ходити з батьками до лісу?

-А що ви зазвичай там робите?

Розгадайте першу загадку лісу: «Хто заховався у числах ?»

2 3 4 1 5

р и б г и

 

3.Повідомлення теми, мети та завдань уроку

-Спробуйте за розшифрованими словами здогадатися, про що піде мова на уроці.(Учні відповідають).

Сьогодні на уроці ми вивчатимемо гриби та їх різновиди.

4.Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

4.1. Бесіда про гриби

— Хто з вас разом з батьками із задоволенням збирав гриби в лісі?
— Як ви вважаєте, гриби це жива чи нежива природа? (Жива)
— Чому? (Гриби з’являються (народжуються), ростуть, помирають)
— Чи можна гриби віднести до рослин, вони ж ростуть на землі?
— Які частини рослин вам відомі? (Корінь, стебло, гілки, листя, плід)
— Що можна сказати про гриби? (У грибів немає листя, стебла, гілок.)
— У такому разі чи можна з упевненістю віднести гриби до світу рослин? (Ні)
— А до світу тварин? (Також ні)
— Так що ж це таке — гриби? (Напевно, це особливий світ природи: ані рослини, ані тварини.)

4.2. Розповідь про будову гриба:

image111

 

  -Розгляньте на малюнку добре всім відомий білий гриб. У нього коричнева шапка і біла ніжка. Це плодове тіло гриба, що виростає з грибниці. Грибниця схожа на білі розгалужені нитки. Це головна частина кожного гриба. Вона розташована в ґрунті і живить гриб поживними речовинами.

Із частинок грибниці виростають нові гриби, так вони розмножуються. Збираючи гриби, не виривай гриб з грибниці, щоб не пошкодити її. Гриб треба зрізати або обережно викрутити.

  1.        Розповідь з елементами бесіди про їстівні та отруйні гриби

Введення назв у кросворд

У нашому краї гриби здебільшого ростуть улітку і восени. Їх можна зустріти в лісі і в полі. Але як дізнатися, їстівні вони чи отруйні?

 Прочитайте вголос та вгадайте, про які найвідоміші їстівні гриби там йдеться.

(Картки з повідомленнями роздаються дітям)

• Опеньки.
У наших лісах їх багато. Вони ростуть на пеньках, тому так і називаються. Ці гриби лісові санітари. Вони переробляють мертву деревину та очищують ліс.

• Білий гриб.
Це найбажаніша знахідка грибника. Красивий, смачний, дивовижно ароматний. Цей гриб росте біля дубів і ялин.

• Підосичники.
Найчастіше мешкають поряд з осикою і тополею, рідше вербою.

• Маслюки.
Зазвичай ростуть у хвойних лісах і посадках, часто на узліссях, на добре освітлених сонячних галявинах, розташовуються сім’ями, рідко — поодинці. Дістав назву із-за слизової оболонки, немов мащеної маслом, клейкого капелюшка

• Рижики.
Ростуть з липня по жовтень у ялинових лісах. Дістав назву за свій колір. Якщо відламаємо шматочок гриба, побачимо оранжево-жовтий молочний сік

Але не всі гриби можна споживати У лісах можна зустріти ще й отруйні гриби.

• Мухомор.
Він зустрічається в листяних і хвойних лісах з липня по жовтень. Цікаво, що цей гриб добре відомий не лише у нас, але і в інших країнах. Він росте, наприклад, у Південній Америці. У багатьох європейських мовах назва цього гриба походить від старовинного способу його застосування як засіб проти мух.

• Бліда поганка.
Отруєння цим грибом призводить до смерті. Гриб має шапку від блідо-зеленого до жовтого кольору, ніжка тхне гнилою картоплиною.

.• Несправжні опеньки .
Отруйні гриби. Іноді помилково їх збирають разом з літніми опеньками.

м

А

С

Л

ю

б

л

і

д

а

 

п

о

г

а

н

к

а

н

е

с

п

р

а

в

ж

н

і

 

о

п

е

н

ь

к

и

м

у

х

о

м

о

р

п

і

д

О

с

и

ч

н

и

к

В

о

п

е

н

ь

к

И

р

и

ж

и

к

 

 

 

 

 

 

 

 

До речі, Отруйні опеньки на відміну від їстівних не мають на своїй ніжці білого кільця і колір їхніх шапок - жовто-зелений, а у справжніх - жовто-коричневий.

   -Гриб — одне з найцікавіших і найпотаємніших явищ природи. На світі існує понад 100 тисяч видів грибів, але їстівних серед них небагато. У лісах України росте близько ста видів. В осінньому лісі можна побачити рижики, опеньки тощо. Але кожному, хто вирушає з кошиком до лісу, необхідно навчитися розпізнавати отруйні гриби — спершу за малюнками, а потім і в лісі. Отруйні гриби ростуть так само — від ранньої весни до пізньої осені. Вони часто схожі на їстівні, і тому їх дуже легко сплутати.

  Фізкультхвилинка

А зараз, хто першим відгадає загадку, той проведе фізкультхвилинку:

Шапка коричнева, ніжка міцна, 
Гриб цей найкращий, і кожен це зна, 
Тому бажає усякий грибник 
В лісі великий знайти ... 
(Боровик).

4.4. Правила збирання грибів

-Треба пам’ятати й правила збирання грибів.

Але трапилася біда, і наші правила перемішалися, тож погляньте на дошку і з’єднайте початок та кінець правила:

*Найкраща пора для збирання грибів – світанок. Рано-ранесенько ще немає сонячних зайчиків, гриби помітніші.

*Легко їх розшукувати також при росі – намокла шапинка блищить, і її можна помітити здалеку.

*Гриб найкраще зрізати ближче до землі, якщо ж виривати то можна пошкодити грибницю, - а нові гриби виростуть на пошкодженій грибниці не скоро.

*У пошуках грибів не треба переривати лісову підстилку з листя. Цим також можна - пошкодити грибницю, змінити температуру, вологість ґрунту і гриби на цьому місті довго не ростимуть.

*Не слід брати дуже дрібні гриби, за ними можна - прийти через день-два, коли вони підростуть.

*Неїстівні, сумнівні, отруйні, а також старі гриби збивати і роздавлювати  -      недопустимо: їх поїдають лосі, білки, глухарі та інші лісові тварини.

 

5.Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань

5.1. Гра «Так чи ні?»

  • Гриби — живі організми. так
  • Грибниця міститься в шапинці. ні
  • Мухомор, бліда поганка — отруйні гриби. так
  • Гриби мають корінь. ні

 

5.2. Робота з загадками

(На дошці зображення кошика та окремо ілюстрації грибів)

Відгадайте загадки (під час відгадування до кошика прикріпляються зображення відповідних грибів). Дізнайтеся, що це за гриб? Та покладіть до кошика ті, які вважаєте за потрібні.

• Зі своїх найперших днів
Найбіліший із грибів
По властивостях він цінний,
Лікар від хвороб відмінний. (Білий гриб)

• Красень гриб цей хоч куди,
Та у руки не бери!
Кожна муха його знає,
Як побачить геть втікає! (Мухомор)

• Обліпили всі пеньочки
Мами тата, сини й дочки
Наче нитки, всі тоненькі,
Вишукані й чепурненькі (Опеньки)

• Слизьку шапку одягнув,
І під деревом заснув
З задоволенням збирають
І на зиму акривають (Маслюк)

• Ці грибочки невеличкі,
Із близнючок в них сестрички.
По лісах мандрують пішки,
Носять рижі босоніжки (Лисички)

• Під березою грибочок,
Поряд жінка і синочок.
З деревом вони куми,
Добре наємо їх ми! (Підберезники)

• Добра людям помічниця
Є їй чим в житті гордиться!
У теплицях місце має
Йод в собі для нас тримає! (Печериця)

• Стоїть хлопчина —
Руда шапчина. (Рижок)

5.3. Узагальнення за таблицею «Знаємо –дізнаємось – дізнались».

Знаємо

1. Ростуть у лісах, полях.

2. Їжа для людей і тварин.

3. Існують їстівні та

отруйні гриби.

 

Дізнались

1. Різноманітність грибів.

2. Групи грибів.

3. Значення грибів.

4. Правила збирання.

5. Охорона грибів.

 

5.4. Гра «Їстівне — неїстівне»
Учитель вимовляє назви грибів. Якщо гриб їстівний, діти плескають у долоні, якщо неїстівний — тупають. (Маслюк, мухомор, опеньки, білий гриб, бліда поганка, несправжні опеньки, сироїжки, груздь, підосичник, підберезник)

5.5. Робота над народними прикметами про гриби

  •                               Вважається, що якщо йде дощ і при цьому світить сонце, то після такого дощу неодмінно підуть гриби. Також «після великого прямого дощу починають посилено рости гриби».
  •                               Пішли опеньки, значить літо пішло.
  •                               З'явилися рижики - чекати слід незабаром і осінніх опеньків.
  •                               Рижик там ростуть щедро, де ялини, сосни, ялиці та кедри.
  •                               Восени гриби знову з'явилися - не чекай швидкого снігу да холодів.
  •                               Пізній гриб - пізній сніг.

 

 

6.Підбиття підсумків уроку. Вербальне оцінювання

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  1. Що корисного ви взяли для себе з уроку?
  2. Що ви дізналися нового?
  3. Яким чином ви це дізналися?
  4. Де ви зможете використати цю інформацію?

 

7.Повідомлення домашнього завдання

 -Вашим домашнім завданням буде дізнатися від своїх рідних про прикмети, які пов’язані із збиранням грибів

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Природознавство, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
14 жовтня
Переглядів
221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку