Тема: Які прикмети у весни? Весняні місяці. Планування спостере-
жень за природою навесні.
Мета: ознайомити учнів із весняними явищами у неживій природі;
вчити спостерігати, характеризувати ознаки неживої приро-
ди навесні;
розвивати уяву, спостереження, мислення;
виховувати любов до природи.
Обладнання:презентація до теми, відеофільм про весну.
Хід уроку
I.Організаційний момент. Створення позитивного емоційного фону.
- Пролунав дзвінок, починаємо урок.
- Поверніться до гостей,
Скажемо їм «Добрий день!»
Сонце посміхається лісу і ріці
Мовляв, другокласники, наші молодці!
Посміхніться і ви сонечку й на ділі докажіть
сьогодні на уроці, що ви молодці.
-А сьогоднішній урок наш пройде під таким девізом:
1. Девіз уроку: Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитись, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
- А урок у нас сьогодні буде незвичайний. У нас на уроці будуть працювати «Синоптики», «Дослідники», «Шукачі інформації», «Екологи», «Друзі природи», а також працюватиме «Довідкове бюро».
2.Очікування.
-Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (цікавим, повчальним, корисним,пізнавальним, веселим)
II. Актуалізація опорних знань.
1.Хвилинка спостережень.
Народна мудрість говорить:
«Трапляється такий год,що на день по сім погод»
А для кожної пори року характерна своя погода, тому зараз надаємо слово нашому «Синоптику».
-А чи знаєте ви, що означає слово синоптик? Давайте звернемося до «Довідкового бюро».
Синоптик – наука про погоду та її передбачення.
Сьогодні третє лютого, вівторок.
Температура повітря –
Стан неба –
Вітер –
Опади –
Погода сьогодні у селі, школі хороша, у 2класі сприятлива,отож всім бажаю гарного настрою. Цікавих знань і відкриттів.
2. Гра «Мікрофон».
А яка зараз пора року? Назвіть зимові місяці.
Які ознаки зими ви знаєте?
-А чи помітили ви якісь зміни в неживій чи живій природі, адже лютий останній місяць зими?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Хоч надворі ще зима, але ми з вами спробуємо поринути у цікавий світ природи ще однією мандрівкою. А про що говоритимемо на уроці ви дізнаєтесь розгадавши кросворд.
1. Розгадування кросворда.
Ведмідь
лЕлека
лиСиця
жайвороНок
зАєць
*Влітку наїдається, взимку висипається.
*Довгі ноги – довгий ніс
Прилетів – обід приніс
Смачних жабеняток, для своїх маляток.
*Пишним хвостом славиться
Хитрункою називається.
*Раніше всіх птахів встає,
Сонцю пісеньку співає.
Все живе він піднімає.
Як цю пташку називають?
*Я страшенний боягуз, всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі, навкруги – скрізь у мене вороги.
IV.Повідомлення теми і мети уроку.
По вертикалі ми отримали назву «Весна». Отже, сьогодні ми будемо говорити про весну та її прикмети, про весняні місяці. Про планування спостережень за природою навесні.
-Які асоціації у вас виникають із словом весна?
1.«Асоціативний кущ».
дощ тварини птахи
струмок ВЕСНА
сонце
квіти тепло
V. Вивчення нового матеріалу.
-А зараз відгадайте загадку.
Три брати ідуть по світу-
Від зими назустріч літу.
Перший пройде – тане лід,
Другий пройде – всюди квіт,
Третій пройде - укрива,
Землю шовкова трава. (Весняні місяці)
-А чи знаєте ви весняні місяці?
- Діти, весна поділяється на три періоди: весна світла, весна води, зелена весна.
- Що таке весна?
2. Повідомлення дітей.
-А зараз послухаємо інформацію «Шукачів інформації» про весняні місяці.
Березень. З давніх- давен люди помітили, що після холодної зими першою зацвітає береза. Ось і назвали перший місяць березнем. Кожен регіон мав свою місцеву назву. Серед них найвідоміші – «сочень», «соковик» ,»марець», «красний місяць».
Квітень. Місяць квітень назвали тому, що зацвітає багато квітів. Ще його називали:»цвітень», «красень», «водолій», «дзюрчальник»,»пустун», «лелечник».
Травень. Після квітня земля покривається молодою травою. Тому назвали третій місяць травнем. Поряд із цим у народі називали – «пісенник», «місяць – громовик». Але найпоширенішою назвою була назва «травник». Це від того, що переважно в травні заготовляли лікарські рослини.
Діти,а трави , які були заготовлені в травні, мали цілющі властивості від різних хвороб.
3. Розповідь вчителя.
-У давнину. Щоб дізнатися про погоду, люди не могли подивитися випуск новин, або прочитати прогноз погоди в інтернеті з причин відсутності таких комунікацій. Адже кому не цікаво зазирнути трохи наперед. Щоб дізнатися якою буде зима, яка очікується в цьому році весна, рання чи пізня. Тому люди намагалися уважно спостерігати за погодними умовами. Поведінкою різних тварин, птахів, комах, і знаходили в них закономірності.
Передбачити, якою буде весна,- важливо для хліборобів, адже від цього залежатиме час проведення весняних польових робіт.
*Розтає сніг;
*сонце піднімається вище;
*дні стають довші, а ночі коротші;
*на лісових галявинах з’являються перші квіти;
*на гілках дерев з’являються бруньки;
*прилітають птахи з теплих країв;
*прокидаються від зимового сну комахи , вужі, ведмеді, їжаки.
Діти , у нас працювала група дослідників, давайте послухаємо їх.
4.Робота з підручником. (с.96-99)
Перегляд фільму про весну.
Я пропоную вам переглянути фільм про весну, щоб краще зрозуміти красу цієї пори року.
а) Гра «Складаємо пазли» ( Робота в групах)
-Розпізнайте за картинками ознаки весни і відповідність між назвою зображенням місяця.
б) Робота в групах (Поміж інших ознак вибрати ознаки весни)
в)Робота над висловами у підручнику с.98.
г) Робота в групі «Розсипанка» прислів’їв.
*Як березень не хмуриться,а вже весною пахне.
*Жайворонок з’явився - до тепла,а зяблик – до холоду.
*Як на дощ багатий май – щедрий буде урожай.
*Проліски – очі березня.
5. Фізкультхвилинка.
Чи не так- Діти, кажучи про те, що весна вступає в свої права, ми повинні довести це.?
д)Зараз я пропоную вам завдання: (кожна група отримує папірець, на якому написано, що саме ви повинні довести).
е)Творча робота.
- Діти, використовуючи букви цього слова (як у кросворді) вам потрібно записати ознаки весни.
є)Виступ еколога.
Багато рослин і тварин занесено до Червоної книги. Тому їх треба берегти. Навесні люди не задумуючись часто рвуть великі оберемки квітів, які згодом викидають Тому ось послухайте просьбу квітів до людей.
Молю людину: квітку не зірви,
В руках бездушних вмить вона зів’яне!
В мені краса, мільйон цілющих сил,
Я сотні раз в пригоді людям стану!
Аптеку не в містах, а на полях,
В лісах, на луках слід тобі шукати.
Зцілю хвороби, звеселю свята,
Та треба лиш не камінь, серце мати. (Вручення пам’яток)
Діти, а чи знаєте ви якими святами березень розпочинає весну?
*1 березня-народження весни;
*8 березня – міжнародний жіночий день;
*9 березня – день народження великого поета;
*14 березня Явдоха-плющиха;
*21-23 березня-весняне рівнодення;
*22 березня- Сорок Святих;
*30 березня Теплого Олексія.
22 березня був особливим днем для дітей. Мами випікали з тіста по40 «жайворонків» чи «голубів» і віддавали дітям. Щоб вони ходячи вулицями закликали птахів. Адже наші предки вважали, що птахи на крилах весну приносили.
(Діти розказують веснянки)
(Заходить Весна)
До вас на урок я прийшла.
І тепло вам принесла.
Я всміхаюсь Сонечку:
-Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці-
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
-Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся,
Зичу всім добра!
-Я чула ви багато знаєте про весну. Я хочу вас запитати , чи бережете ви природу. Чого не можна робити?(рвати квіти, руйнувати гнізда, нищити мурашники, вбивати птахів, забирати пташині яйця).
-А чи любите ви весняні квіти? Адже вони най кращі, а деякі з них занесені до Червоної книги.
Вчитель. Діти, багато хто збирає навесні букети весняних квітів. Чи можна це робити? Чому не слід рвати квіти?
- Отже. Перед нами стоїть завдання: не тільки навчитися бачити красу природи, а й берегти її, не задавати лиха. Тож із лісу краще принести гарний настрій, фотознімки,спогади про аромат весняного повітря.
Діти, поскільки надворі ще зима, а ми сьогодні так багато говорили про весну, то я хочу пригостити вас ось такими жайворонками, щоб хоч намить відчули в душі весну.
VI Підсумок уроку.
1. Гра «Так чи Ні»
Чи можна ви скажіть мені,
Гілля дерев ламати?
А якщо до саду завітає шпак,
Чи йому шпаківню зробите ви?
А якщо багато квітів навесні,
Будете їх рвати? Ну, звичайно ж,…
А як гніздо пташине побачите в тіні,
Можна його брати? Ну, та, звісно …
А скажи, мій друже. Дай хороший знак,
Будеш берегти природу? Звісно, …
Молодці!
- Діти ми всі господарі природи, тож бережімо її вроду!
2. Оцінювання.
VII. Домашнє завдання.
1.Опрацювати матеріал підручника;
2.скласти казку про весну;
3.підготувати прикмети про весну.