План-конспект уроку з природознавства "Південний берег Криму" з використанням інтерактивних технологій навчання

Про матеріал

Матеріал містить розгорнутий план-конспект уроку з природознавства для учнів 4 класу "Південний берег Криму" з використанням інтерактивних технологій навчання: "Мікрофон", "Займи позицію", "Навчаючи-учусь"("Броунівський рух"), "Мозковий штурм".

Перегляд файлу

 

Тема:  Південний берег Криму

Мета: розказати учням про Південний берег Криму як своєрідну зону України, його розташування, клімат, формувати уявлення про розмаїття рослинного та тваринного світу та його збереження; дати поняття про Крим як всеукраїнську здравницю; розвивати мислення, мову, уяву, увагу, забезпечити власну активність учнів, співробітництво, стимулювати пізнавальну активність учнів; розвивати вміння переробляти інформацію для отримання певного продукту; виховувати любов до природи України, її багатств, екологічну культуру та естетичні почуття.

Завдання :

  • продовжувати формувати знання учнів про природні зони України;
  • познайомити з розташуванням та природою Південного берега Криму;
  • розвивати уміння користуватися фізичною картою;
  • виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований

Основні поняття і терміни: «природна зона»

Обладнання: Таблиці із зображенням рослинного та тваринного світу

мікрофон, картки різного кольору з інформацією про рослини та тварин південного берегу Криму, планшети з надписами: «За», «Проти», «Не знаю», фізична карта України, картини природи південного берегу Криму

Методи і методичні прийоми: словесні ( розповідь, бесіда); наочні( ілюстрації); інтерактивні ( мозкова атака, займи позицію, незавершене речення, броунівський рух).

Структура уроку:

1. Організаційний момент

2. Перевірка виконання домашнього завдання

3. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

4. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

5. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

6. Осмислення, узагальнення і систематизація знань учнів

7. Підбиття підсумків уроку. Аргументація оцінок.

 

 


Хід уроку

І. Організація класу

- Доброго дня! Сідайте!

Звіт синоптиків

- За минулий тиждень 2 дні сонячних, 2 дні похмурих, з дні хмарних. Опадів за минулий тиждень не було. Температура повітря від – 12 градусів до 20 градусів.

 

II. Перевірка домашнього завдання

1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення». (Письмова робота за індивідуальними картками; завдання – доповнити речення; правильна відповідь – 2 бали)

    1. варіант

1) На південь від зони мішаних лісів зима стає коротшою, теплішою. Ліси чергуються з безлісними ділянками. Ця зона називається…(лісостеповою

зоною).

2) Безкраї, рівнинні, безлісні простори називаються...(степами).

3) Літо у степах...(довге, сонячне, жарке).

4) Зима в степах...(коротка, холодна, малосніжна).

5) Степова зона має най родючий грунт ...(чорнозем).

6) Коли в ґрунті ще  достатньо вологи, з’являються ранньоквітучі рослини:...(півники, гіацинти, крокуси, горицвіт, тюльпани, півонії, маки).

2. варіант

1) Рослини пристосувались до життя в степу за допомогою...(коріння,     листків).

2) Рідкісні степові птахи ...(дрофа, стрепет).

3) У степах безліч комах:...(метеликів, жуків, сарани, коників).

4) Степовий край багатий на корисні копалини. У Донбасі видобувають... (кам'яне вугілля), у Криворіжжі .. (залізну руду).

5) Для збереження природи в степовій зоні створено заповідники,
серед яких:... (Асканія-Нова, Луганський, Український степовий).

6) У заповіднику Асканія-Нова багато тварин із різних куточків світу. Це...(кінь Пржевальського, зебри, бізони, зебу, козулі, лані, олені, антилопи, муфлони, страуси, фламінго).

III. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

 1..Гра «Знайди пару»

У лівій колонці подано початок речення, а у правій – кінець. Зєднай цифри і букви – отримай повну відповідь( записано на дошці).

1. Чим далі на південь, тим частіше

мішані ліси чергуються з безлісними ділянками…

а) Набули забарвлення сухої трави,

так вони менше помітні.

2. Між зонами мішаних лісів і

степу…

б) Одні з них мають довге коріння,

щоб діставати воду з глибини, деякі

ростуть навесні, коли достатньо

вологи у ґрунті.

3. Багато рослин пристосувалось до

життя в умовах степу…

в) Простяглася перехідна зона лісостепу.

4. Більшість тварин пристосувалось в степу…

г) Які переходять у безкраї рівнинні простори – степи.

 

Відповіді на питання: 1 – г, 2 – в, 3 – б, 4 – а.

2. Розподіли назви рослин і тварин за природними зонами.

 

 

Мішані ліси

Степи

 Рослини:

 

Дуб звичайний

+

 

Сосна звичайна

+

 

Ковила

 

+

Береза

+

 

Полин гіркий

 

+

Горицвіт весняний

 

+

Тварини:

 

 

Борсук

+

 

Дрохва

 

+

Орел

 

+

Білка

+

 

Лось

+

 

Перепілка

 

+

Гадюка

 

+

Козуля

+

 

Їжак

+

 

Дятел

+

 

 IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

- У ці зимові дні холодні нам так хочеться тепла...

Вирушаймо всі до моря, відпочинем, дітвора!

На Південний берег Криму буде подорож у нас.

Це ж куточок України  рідний і близький для нас.

– Сьогодні ми з'ясуємо особливості природи субтропіків, причини відмінностей природи субтропіків від інших природних зон; ви маєте можливість взяти активну участь в отриманні і передачі інформації про розмаїття рослинного та тваринного світу та його збереження, можливість доводити і обґрунтовувати свою думку, давати власну оцінку, формувати та висловлювати власне ставлення щодо впливу людини на екологічний стан природи Південного берегу Криму.

 V.Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

1.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

1) Постановка запитання класу.

Що ви знаєте про Південний берег Криму, про Кримські гори?

2) Діти висловлюють свої ідеї, коментарі, наводять фрази, слова, пов'язані з цим питанням.

3) Усі пропозиції записуються на дошці в порядку їх виголошення без зауважень, коментарів чи запитань. («Крим – це півострів», «Південний берег Криму омивається водами Чорного моря.», «В Криму дуже тепло, сонячно.», «Південний берег Криму відвідує багато людей: туристи, хворі для оздоровлення», «Тут побудовано прекрасні санаторії, бази для відпочинку.», «У місті Судак розташована Генуезька фортеця.», «Водопад Учан-Су – гордість Ялтинського заповідника.», « Неподалік від Ялти знаходиться Никитський ботанічний сад, у якому ростуть рослини з усіх країн світу».

4). Обговорення запропонованих ідей.

Так, насправді Південний берег Криму це надзвичайно мальовничий куточок України, де перед кожним, хто ступить на цю землю, відкривається незвичайна картина: золотисто-блакитне  під сонцем Чорне море, казково-чудова рослинність, мальовничий вид Кримських гір, розмаїття квітників, засаджених рідкісними квітами, кущами.

– Ось погляньте, які чаруючі око краєвиди відкриваються кожному в цій місцевості ( вивішую таблиці, картини природи).

2.Читання роздаткового матеріалу.

1) Південний берег Криму знаходиться на півдні нашої країни, саме слово «південний» говорить про це. Тут сонячні промені падають прямо й прогрівають не тільки сушу, але й море. ( Показую на карті). Знайдіть у себе в атласах цю територію.

2) Цікаво те, що вода має чудову властивість: повільно нагрівається й повільно віддає тепло. Кримські гори затримують холодні вітри, які віють з боку Північного Льодовитого океану. ( Доповнюю відповідь: саме тому тут сформувався субтропічний тип клімату). Викликаю до дошки учнів, щоб показати: Кримські гори, Чорне море.

3)  Кримські гори захищають від північних злих вітрів.

Та ще й море ціле літо сонечко пекло.

Потім воно усю зиму віддає своє тепло.

Ось чому зима тут тепла і коротка.

Ну, а літо вдвічі довше і жарке, й спекотне.

Ну, звичайно, і рослинам добре тут живеться.

Дуб і бук, граб і ялиця, сосна вгору пнеться...

Добре себе почувають кипариси, лаври,

магнолії, олеандри, і, звичайно, пальма.

Про рослини ми дізнались.

А який тваринний світ?

Є лисиці, і косулі, зайці, дикі кабани,

є олені, білки, чайки, яструби, дрозди, орли,

сови є і мухоловки і, звичайно, солов'ї.

Над квітками і плодами в'ється безліч тут комах:

жук-олень, вусач альпійський, турун й «мертва голова».

- Які погодні особливості склалися на Південному березі Криму? Давайте пригадаємо, яка зима в інших кліматичних зонах України? А літо?

 4) У лісах на схилах гір можна зустріти каштан, бук, пухнастий дуб, кримську сосну, суничне дерево, а із трав'янистих рослин – шафран, підсніжник. На Південному березі Криму сформувалися коричневі ґрунти. (Показую ілюстрації)

  1. У парках, на вулицях міста вирощують красиві вічнозелені

рослини, привезені з теплих країн: кипариси, магнолії, пальми. У садках стигнуть абрикоси, персики та інші фрукти.

  1.      Неподалік від Ялти знаходиться Никитський ботанічний сад, у якому ростуть дерева, чагарники, трав'янисті рослини з усіх країн світу. Особливості кліматичних умов дозволяють вирощувати такі культури як: троянду, лаванду, шавлію, а також високосортні сорти винограду, мигдаль, інжир, оливки. ( Показую ілюстрації)
  2.      Дивовижний є світ комах. Часто можна почути стрекотіння цикад, побачити хижака богомола. Дуже цікавими є морські жителі: медузи, краби, дивовижні рибки, морські коники, дельфіни. На березі живуть чайки.
  3.      Тут побудовані санаторії та будинки відпочинку, куди приїжджають тисячі людей.  Люди не  завжди ставляться до природи дбайливо.  Вони обривають квіти, ламають гілки дерев та чагарників, вирізають надписи на стовбурах, пишуть на каменях , залишають сміття, ловлять жуків, метеликів, знищують крабів, медуз, риб, забруднюють воду.

 

Фізкультхвилинка

 

3. Інтерактивна вправа «Навчаючи - учусь» («Броунівський рух»).

 

(  Роздаю  картки різних кольорів з фактами, що стосуються рослинного та тваринного світу Південного берега Криму, по одній на кожного учня (картки можуть повторюватися). Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Ознайомлюють зі своєю інформацією однокласників, у яких картки іншого кольору, й отримують нову інформацію від інших учнів. Учень може одночасно говорити тільки з однією особою. Упродовж 10 хвилин забезпечується спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших для отримання якомога повнішої інформації. Діти можуть коротко занотувати отриману інформацію.

 Зразки карток

Ялівець високий це вічнозелений кущ або деревце 4-6 м заввишки. Він нагадує низькорослу сосну з широкою, схожою на парасольку, кроною. Якщо придивитися зблизька, можна помітити, що гілочки ялівцю покриті дрібними листочками-лусочками. Серед зелені можна помітити багато зелених і чорних ягід. Це шишкоягоди.

 

Чист кримський, або кам'яна троянда, це невисокий (40-80 см) пахучий кущ з красиво опушеним сріблястим листям і великими лілово-рожевими квітками, що нагадують квітки шипшини. З молодих стебел і листків цієї рослини видобувають ароматичну камедь - ладан.

 

Сон-трава одна з найкрасивіших весняних квітів. На Карадазі росте один з її видів - сон-трава кримська. Ранньої весни на вкритому шовковистими ворсинками стебельці розкривається чарівна квітка фіолетового кольору, схожа на невеличкий тюльпан. Ця квітка не боїться морозу, сріблясті ворсинки, наче шубка, вкривають стебельце від холодів, а квітка на морозі закривається і поникає. У негоду квітка спить також.

 

Підсніжник кримський одним з перших сповіщає про прихід весни. За легендою, богиня Флора дарувала квітам костюми для карнавалу. Підсніжнику подарувала білий-білий костюм. Але сніг також захотів святкувати на карнавалі, хоч убрання для нього не вистачило. Тоді він став просити рослини, щоб поділилися з ним. Однак квіти, боячись холоду, відмовили йому, лише підсніжник прикрив сніг своїм хітоном. Разом кружляли вони в хороводі квітів і прониклись один до одного такою симпатією, що їх не розлучити і донині

Полин , латиною «артеміда», отримав назву від імені богині Діани, що у греків звалася Артемідою, богині мисливства. Вважали, що ця рослина допомагає людині з'явитися на світ і зберігає від дурного ока й епілепсії. Якщо носити вінок з полину на голові, він збереже людину від нещастя.

 

Жовтопуз найбільша ящірка з усіх в Україні. Довжина цієї тварини, схожі на змію, 1 м. З цього розміру половина припадає на хвіст.

Полоз леопардовий найрідкісніша і найгарніша на зовнішній вигляд змія. Зустрічається на південному березі Криму, на вузькій смузі суші від Севастополя до Карагаду, на кам'янистих схилах і в сухих долинах з чагарником на висоті до 300 м над рівнем моря. Загальна довжина 1 м

Сип білоголовий осілий птах. Мешкає у важкодоступних скелях, гірських передгірних і степових районах. Живиться падлом. На території Кримського природного заповідника щороку гніздилося 2-4 пари, в інших районах гірського Криму спостерігалося близько 50 птахів. Гніздо влаштовує на карнизах, у нішах скель. Єдине яйце відкладає в кінці лютого. Вид охороняється у Кримському та Ялтинському гірсько-лісовому природних заповідниках.

 

 

  • Отже, діти, про які рослини і тварини ви дізналися з розповідей ваших однокласників? (Ялівець високий, сон-трава, підсніжник кримський, жовтопуз)
  • Правильно. Молодці.

4.Гра «Займи позицію».

Нині вчених хвилює доля природи Чорноморського узбережжя Криму. Як ви вважаєте: чи варто дозволяти людині відпочивати на Чорноморському узбережжі Криму? (Учні визначають власну позицію щодо цього питання і стають біля відповідного плаката з надписом («За», «Проти», «Не знаю»). Учні, які поділяють одну й ту саму точку зору, обговорюють її та виробляють спільні аргументи на її захист.

«За»:

Крим це надзвичайно чудовий край для відпочинку. Цілюща морська вода і теплий морський вітерець, мінеральні джерела, мальовничі пляжі, розкішна рослинність все це в комплексі впливає на організм людини, поліпшує її самопочуття, відновлюючи різноманітні функції органів і систем. Крим оздоровниця міжнародного значення.

Покращується здоров'я дітей. Вже кілька десятиліть діє дитячий центр «Артек».

«Проти»:

Люди винищують рослини і тварин.

Полюють на рідкісні види тварин.

Дії людини стають причинами пожеж у лісах.

У море потрапляють отруйні речовини, побутові відходи, від яких гинуть рослини, тварини.

Люди вирізають написи на стовбурах, пишуть на каменях та
скелях, ловлять жуків, метеликів, знищують крабів, медуз, риб.

  • Люди вирубують ліси.

«Не знаю»:

Все залежить від самої людини, від її поведінки в природі. Люди бувають різні.

- Молодці! Ви добре впоралися з завданням і я можу погодитися з кожною відповіддю. На мою думку, потрібно дозволяти відпочивати на березі Криму, але потрібно вжити додаткових заходів, щоб попередити забруднення цієї території. Одним із найголовніших таких заходів є формування екологічної культури і не тільки у дітей, а й у дорослих. Також для збереження й охорони природи створено заповідники. Унікальні природні комплекси вулканічного масиву юрського періоду та морського узбережжя оберігаються в Карадазькому заповіднику, єдиному мінералогічному заповіднику України. Частину заповідника становить акваторія Чорного моря. У заповіднику «Мис Мартьян» охороняють реліктовий середземноморський ліс з ялівцю, дуба пухнастого, сосни кримської, фісташки. Нікітський ботанічний сад, як один з найстаріших у світі (заснований у 1811 року), зберігає унікальну колекцію субтропічних рослин (пальми, метасеквоя, туя, кедр, бамбук).

 

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань

1.Робота з підручником

- Відкрийте підручники на сторінці 129. Прочитайте, про яких тварин Південного берега Криму нам розповідає підручник?

 2.Робота в парах

- Розкажіть один одному, про що нове ти дізнався із статті?

 3.Робота з картою

Показати:

  • Південний берег Криму;
  • Чорне море;
  • Кримські гори;

VII. Підбиття підсумків уроку. Аргументація оцінок

4.Вправа « Мікрофон».

Де знаходиться Південний берег Криму?

Які особливості пір року на узбережжі?

Як Чорне море і Кримські гори впливають на погоду Південного берега Криму?

Назви рослини, які ти запам'ятав.

  • Назви тварин Південного берега Криму.

5.  Домашнє завдання.

1. На контурній карті позначити Південний берег Криму.

2. Прочитати статті у підручнику.

3. Творчі завдання: (за бажанням)

- підготувати відомості про міста Південного берега Криму;

- підготувати відомості про заповідники.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План – конспект

уроку з природознавства для 4 класу

на тему : « Південний берег Криму»

 

 

 

 

 

 

 

 цц2222222222

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 серпня 2018
Переглядів
5696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку