Урок - проект з природознавства

Про матеріал

Формувати в учнів уявлення про рослини, їх характерні ознаки, пристосування рослин до певних умов існування, значення рослин на Землі.

Вчити дітей самоорганізації, уміння планувати свої дії.

Розвивати навики роботи з додатковою літературою та роботою в групах.

Розвивати творчу уяву, пізнавальні інтереси.

Виховувати бажання оберігати довкілля, прищеплювати любов до рідного краю.

Перегляд файлу

Тема : Дерева, кущі, трав’янисті рослини вивчаємо, про їх охорону подбаємо.

 

Мета проекту:  Формувати в учнів уявлення про рослини, їх характерні ознаки, пристосування рослин до певних умов існування, значення рослин на Землі.

  Вчити дітей самоорганізації, уміння планувати свої дії.

  Розвивати навики роботи  з додатковою літературою та роботою в групах.                                                              

  Розвивати творчу уяву, пізнавальні інтереси.

  Виховувати бажання оберігати довкілля, прищеплювати любов до рідного краю.

Проблема.  Як рослини борються за виживання?

Обладнання. Малюнки, картини художників, фотографії, слайди.

Література. Інтернет дані, енциклопедії, вірші різних авторів.

Тип проекту. Навчально –інформаційний.

Навчальний предмет.  Я і Україна.   Довкілля, 3 клас.

Завдання проекту.

  • Дізнатись більше про будову рослин.
  • З’ясувати різноманітність рослин у світі.
  • Тренувати навички роботи в групах
  • Формувати навички роботи з енциклопедією.
  • Засвоїти матеріал з теми.
  • Поглиблення і поширення здобутих знань через створення фотовиставки, написання творів, малюнки.

Рекомендації.

  Заздалегідь створені творчі групи, які працюють у різних напрямах:

  • Перша група добирає матеріал про будову рослин.
  • Друга група готує матеріал про живлення і розмноження рослин.
  • Третя група шукає матеріал про світ незвичайних рослин.
  • Четверта група ознайомлює з відомостями про рослин – провісників погоди.
  • П’ята  група готує розповідь про рослин рекордсменів.

Презентація проекту

І. Організаційна частина

Природа мудра і чарівна,

Приваблива у кожну мить.

То незбагненна, часом дивна…

І треба нам її любить.

ІІ. Слово вчителя.

    Світ рослин , діти, дуже прекрасний, але водночас і дуже загадковий. Можна сказати, що навіть ще не всі особливості рослин вивчені до кінця.

   Без рослин нам не прожити. Вони є для нас їжею, одягом , житлом, ліками, теплом і окрасою життя. І тому кожна найменша квіточка поряд з велетенським баобабом є справжнім зеленим дивом Землі.

     Кожен живий організм має засоби збереження себе. Рослини «вміють» засвоювати енергію сонця і консервувати її в поживних речовинах, які споживають самі і якими годують тварин і людей. Вони пристосовуються до умов життя (ґрунту, світла, зміни вологи в ґрунті і повітрі, змін пір року). Рослини самі собі створюють умови життя, виділяючи в навколишнє середовище кисень для дихання та удобрюючи  ґрунт; розмножуючись, рослини продовжують себе у часі. Вони «дбають» про продовження свого роду, різними способами пристосовуються до розповсюдження плодів, насіння.

  Уявіть собі, що до нас завітали жителі іншої планети, де немає рослин. Спробуйте розповісти їм про різні органи рослин. Слово надається першій групі.

Звіт першої групи.

  Будь-яка рослина складається з частин. Ці частини називаються органами. Почнемо  розглядати будову рослин з кореня. Корінь закріплює рослину в ґрунті, всмоктує воду і поживні речовини з ґрунту. Це є орган росту рослин. Корені різні за товщиною, довжиною і формою. Наприклад у капусти корінь сягає глибини 1,5 м. довжина кореня верблюжої колючки – 20 м. загальна довжина коренів рослин часом сягає у гарбуза – 25км, а в жита -64км.

   Стебло, як орган росту  проводить воду з поживними речовинами з кореня до інших органів.

   Найбільші стебла мають ротангові пальми: довжина їх 400м, діаметр – 2-5 см. У наших широтах рекордсмени – сосни, ялини, у яких висота стебла сягає 50м.

Стовбури секвої (Північна Америка) сягають 100-110м. товщина нерідко становить 20м., а маса перевищує 1000 тонн.

  Найкоротші стебла у водяних плаваючих рослин: у ряски малої – 2-4мм, у вольфи – 1-2мм

   Листками рослина дихає. В них з вуглекислого газу і води утворюються поживні речовини (цукор і крохмаль).

   Серед листків нашої флори найбільші - в лопуха. Величезні листки мають деякі рослини в тропіках і  субтропіках. Так, листок в діаметрі 2м має вікторія амазонська, він може утримувати на воді вантаж до 50 кг. Найбільші листки в пальми рафії, що росте на берегах Амазонки. Довжина її листків – 30 м.

  Тривалість листка також різна. У листопадних рослин листя опадає щоосені. У сосни хвоя живе 2- 3 роки, у ялини -5-7 і опадає неодночасно. У пустелі Домара росте вельвічія дивна, в якої листки не опадають протягом усього життя. А тривалість життя сягає 2000 років.

   Квіти – орган розмноження рослин. За допомогою вітру або комах квіти запилюються пилком. Із запилених квітів утворюються плоди та насіння.

  Найбільша квітка у рафлезії, яка росте в Індонезії і на Філіппінських островах. Її бутон схожий на капустину – розтулена червона квітка має п’ять червоних пелюсток. Діаметр квітки – 1м і важить до 6 кг.

Найменша квітка у ряски безкореневої, що вкриває стоячі водойми. Вона не більша за головку  голки. Тривалість цвітіння різна: від кількох годин до кількох місяців.

    Найбільші плоди має сейшельська пальма – завдовжки 50 см і важать 30кг.

    Різні рослини мають різну кількість насіння. Подорожник має до 14 тисяч насінин, лобода і ромашка до 100 тисяч. Найбільше яблуко, яке було вирощене, важило 1кг 450г.

Вчитель.  Учні другої групи підготували матеріал про способи живлення, дихання і розмноження рослин. Надаємо їм слово.

Звіт другої групи

Учень:  Ми розповімо про те, як рослини живляться, дихають і розмножуються.

Перший спосіб живлення. Всі рослини живляться за допомогою кореня. Вони вбирають з ґрунту воду, поживні речовини, солі й по стеблу передають їх до всіх органів рослин.

Другий спосіб живлення.  Рослини можуть виробляти поживні речовини самостійно. Для цього потрібні: вода з ґрунту, вуглекислий газ із повітря та сонце (світло). Удень вони виробляють поживні речовини. Не використані за день поживні речовини вони відкладають у всіх своїх органах.

Дихання рослин. І вдень і вночі рослини вдихають кисень, а видихають вуглекислий газ. А на світлі (вдень) рослини виробляють кисень сам, в листі (цей процес називається фотосинтезом). Рослини, а особливо дерева (ліс) , виробляють 60% кисню на Землі. Тому їх називають зеленими легенями планети.

Розмноження рослин.  Квітка цвіте, запилюється (вітром, комахами), утворюються плоди, з них – насіння, яке потрапляє у ґрунт і проростає нова рослина.

   Одна з найважливіших ознак живого, притаманних рослинам, - те що вони ростуть. У рослинах ростуть коріння, стебла, листки, квіти. Плоди. Рослини повертаються за сонцем.

   Тривалість життя рослин на Землі неоднакова. Одні рослини живуть довго (100 – 110 років), а інші лише кілька місяців. Кожна рослина народжується, живе, дихає, розмножується і рано чи пізно відмирає.

  • Отже, ми довели, що рослини – живі організми.

Вчитель.  Дуже багато цікавого в світі рослин. Про те, які дивовижні бувають рослини розкажуть нам учні третьої групи.

Звіт третьої групи.

     Серед зеленого, барвистого розмаю трапляються дива з див.  Росте серед тропічних лісів Азії і Африки хлібне дерево.  Саме воно не високе, та плоди великі, округлої форми, вагою 12 – 14 кг. На кожному з таких дерев дозріває 700 – 800 плодів. Якщо стиглі плоди обгорнути фольгою і запекти, то можна отримати щось схоже на паляниці зі смаком чорного хліба.

   В країнах Центральної і Південної Америки можна натрапити на цілі ліси невисоких дерев, сік яких схожий за смаком і близький за складом на коров’яче молоко.

   На узбережжі Західної Африки росте пальма, яку можна назвати «масляним» деревом. Сік такої пальми майже не відрізняється за своїми смаковими якостями від вершкового масла.

   На Аравійському півострові є рослина, яку називають «квіткою сміху». Її насіння здатне  викликати сміх протягом 30 -35 хвилин. Місцеве населення використовує її , як ліки від зубного болю.

  В Індії росте рослина клір-канда, з’ївши її людина відчуває ситість протягом тижня.

  У тропічних лісах Індонезії росте дерево кеппел, плоди якого такі духмяні, що тіло людини, яка їх покуштувала, довго пахне фіалками.

  Серед рослин трапляються і рослини хижаки. Ростуть на болотах невеличкі рослини з листям вкритим дрібними ворсинками, які наповнені липкою речовиною. Це відомий комахо їд – росичка. Варто комасі лише торкнутись її поверхні, як спрацьовує природна паста. Жертва вгрузає в липкий слиз, а листочки міцно стискаються, щоб «переварити» поживу. В Північній Америці є квітка названа іменем богині Венери. Венера  мухоловка, хоч і не має підступних липких крапель, та її білі квіти вриті яскравими краплинами, що приваблюють комах. Як тільки комаха сідає на один з таких «рубінів», як листочок стулюється, «коштовний рубін»  виділяє рідину, котра перетравлює жертву.

  На землі існує близько 500 видів комахоїдних рослин – мисливців. Виявляється, що харчуються вони тваринною їжею через нестачу в ґрунті азоту. За його нестачі у рослини жовкне листя, припиняється розвиток, погіршується плодоносіння. Тому і змушені квіти ставати хижаками.

Вчитель. Завжди люди спостерігали за рослинами і помічали багато цікавого. Про це нам повідомлять учні четвертої групи.

Звіт четвертої групи.

   Якщо уважно спостерігати за рослинами, можна легко спрогнозувати погоду.

Перед дощем розкриваються, виділяють багато нектару квіти акації, бузку, жасмину,левкою, буркуну.  На гарну погоду кінський каштан розгортає листя, а колючки будяка знаходяться  у горизонтальному положенні.

  Перед дощем  «плачуть»  канни, осокори, клен. Своїми «слізьми» вони  провіщають негоду за дві – три доби.

  Листя дерев повертається верхнім боком донизу – на дощ. Перед дощем квіти мальви, мати – й –мачухи, козельцю, фіалки, берізки, латаття закриваються. Молочай відкритий уночі – день буде мокрий. В очікуванні дощової погоди не розкривають своїх пуп’янків троянди, шипшина. На дощ блищить листя ліщини. Запахли квіти – теж не обійтись без дощу. Кульбаба стуляє свою пухнасту голівку – ще до вечора погіршиться погода.

  І не тільки погоду. А яким буде літо чи зима, осінь чи весна, можна теж спрогнозувати заздалегідь.

  • Малина вродила рясно – зима буде холодна.
  • Дружний падолист віщує сувору зиму.
  • До половини жовтня з берези не опало листя – сніг ляже пізно.
  • Калина вже достигла. А листя на ній зелене – на теплу осінь.
  • Калина рано зачервоніла – зима буде рання і люта
  • Влітку цвіте багато дикої моркви – на теплу зиму.
  • Багато пролісків – на врожай картоплі.
  • Багато ягід – на холодну зиму.
  • Вишні пишно цвітуть – і жито рясно квітуватиме.
  • Коли влітку високі бур’яни . взимку буде багато снігу.
  • Береза розів’ється швидше від клена – літо буде сухим.
  • Якщо влітку на деревах  з’являється багато жовтого листя – осінь буде ранньою.
  • Рясно квітує горобина – літо буде мокрим.
  • Вишні довго скидають листя – зима прийде пізно.
  • Буйно зародили горіхи – зима буде холодна і сніжна.
  • Листя на березі починає жовтіти з вершка  - чекай ранньої зими, знизу – пізньої, рівномірно – середньої.
  • Якщо на ялині рясно шишок знизу – будуть ранні морози, якщо в горі – зима буде коротка.
  • Урожай на горіхи – урожай на хліб у наступному році.

Вчитель. Світ рослин дуже багатий і різноманітний. Є в ньому і свої рекордсмени. Учні п’ятої групи підготували нам повідомлення саме  про такі цікаві явища.

Звіт п’ятої групи.

   Флора України відзначається різноманітністю. На території країни налічують 16000 видів вищих і нижчих рослин. Найбагатша видами флора Криму (понад 300 видів) та Карпат ( понад 2200 видів).

    Найстарішим деревом в Україні вважається 1300 - річний дуб в урочищі Юзефін Рівненської області. У селі Верхня Хортиця росте 800 – річний дуб. Під яким, за легендами  стояли загони руських князів Олега та Святослава, відпочивали б. Хмельницький та Т. Г. Шевченко. Охоплення його стовбура - понад 8 м. у країні взято на облік 3295 унікальних дерев віком понад сто років.

  Рекордсменами по висоті можна назвати модрину європейську в  Рахові, яка у 140 років мала висоту 54 м, а також кілька ялиць на Буковині. Їхня висота сягає 45м.

  Найменше дерево з тих, що ростуть на Україні, - верба туполиста. Висота її всього 12 – 15м.

Найменша квітка серед рослин  України ( діаметром 0.5мм) має водо плаваюча рослина – ряска мала, яка водиться в стоячих водах по всій країні, та вольфія без коренева, яку найчастіше можна побачити у водоймах лісостепу.

Робота в групах.

 Вчитель.  Сьогодні ми почули багато цікавого про рослини, переконались в їх величезному значенні на планеті Земля. А тепер уявіть собі хоч на хвилинку, що всі рослини раптом зникли.  Подумайте , обговоріть в групах  і дайте відповіді на питання:

  • Якою стане Земля, коли всі рослини раптом зникнуть? 
  • Як ви гадаєте,  що ми можемо зробити, щоб рослинам на Землі жилося краще? (відповіді учнів).
  • Придумайте, як образно можна назвати рослини? (зелене диво  планети, легені планети ….)
  • Уявіть, що ви учасники Акції «Захисти природу».  Придумайте умови участі у акції ( посадити  дерево, вивчити вірш про природу, намалювати рослини , які треба охороняти,  доглядати за квітником…)

Вчитель. Ми живемо з вами досить важкий для природи час. Невпинно розвиваються нові технології, але разом з тим знищується багато різних видів рослин.  Всій Землі загрожує екологічна катастрофа.  Вчені всього світу одностайно вважають, що потрібно берегти все багатство рослинного і тваринного світу, фонд живої природи. Для цього створено  спеціальні міжнародні та національні Червоні книги. На їх сторінки заносяться назви тих рослин, тварин, яким загрожує небезпечне зникнення. Ідея створення такої книги виникла у зв’язку з тим, що на планеті через непродуману діяльність людини стали швидко зникати багато видів рослин і тварин. Міжнародна Спілка охорони природи вирішила створити і видати спеціальну книгу, де відомості про рідкісні види, яким загрожує небезпека повного винищення, записані на сторінках червоного кольору. Це повинно бути тривожним сигналом для всього людства, для науки. Від кольору цих сторінок і походить назва книги.

  Щоправда є в ній сторінки інших кольорів. Так, на сторінках чорного кольору записані ті види, які вже знищені і безповоротно зникли. Це особливо сумні дані, що чорною плямою лежать на совісті людства. На сторінках жовтого кольору записані дані про види, чисельність яких обмежена. Нарешті на сторінках зеленого кольору записані  назви видів, які відновили свою чисельність і їм уже не загрожує небезпека винищення і зникнення.

  Створена Червона книга і для України. Кожен з нас має право надсилати свої пропозиції щодо занесення до неї тих чи інших видів, яким загрожує небезпека. Ці пропозиції розглядають спеціальні комісії, що вивчають тваринний і рослинний світ. Вони складають списки рідкісних видів, які слід занести до Червоної книги. У 1976 році був створений перший варіант цього важливого для нашої країни документа.

  Червона книга – це жива, постійно поновлювана  книга.

   Слід запам’ятати, що зникнення загрожує 150 видам рослин.

( Демонстрація Червоної книги України)

Пам’ятайте:

  • Щоб зрубати дерево, потрібна одна мить, а щоб виростити – роки.
  • Шрам на дереві – шрам на совісті людини.

Вчитель.  Презентація нашого проекту закінчилася. Але  життя продовжується. Не відкладайте на потім те, що можна зробити зараз: посадити дерево, квітник, зберегти пташку,  квітку.

Учень.

Все, що довкола тебе є:

Поля і гори, й ріки –

Все на святій землі твоє

Від роду і  довіку.

Це ліс, що піснею дзвенить,

Коли весна прилине.

Метелик, що на цвіт летить

До кущиків калини.

Гаряче сонечко вгорі,

А в нічку зорі ясні.

І клен крислатий угорі,

І зірочки прекрасні.

Струмок і чисте джерело.

Моря і океани…

І небо, холод і тепло,

І дощики, й тумани.

Верба, що сумно до ставка

Спустила довге гілля,

А в небі хмаронька легка –

Все це і є довкілля!

Он звір, он пташечка летить,

Жучок заліз на зілля.

Усе прийшло у світ, щоб жить,

Усе це й є довкілля!

( звучить пісня «Зелений світ».

 

ЗЕЛЕНИЙ  СВІТ

                                                                                       Автор Алла Мігай

1.Ти немов довірливий метелик,

Що в пітьмі злітає на вогонь.

Захисти від згуби, світ наш любий,

Відігрій тепло своїх долонь.

Пригадай солодкі сни дитячі,

Колисковий спів семи вітрів.

Памя’тай, що маєш бути вдячний,

Тому світу, що тебе зростив.

Приспів:

Наш зелений світ, кришталеві ріки,

Оксамит п’янких ночей.

Наш зелений світ збережи повіки,

Не для себе, для дітей.

2.Різні наші мови, різні долі,

Різний наш веде до щастя шлях.

Ти поглянь навколо, скрізь неволю,

Плаче ненька наша, рідна земля.

Чи почують нерозумні діти,

Наболілий материнський клич.

Чи загасне день і впаде над світом,

Нескінчена горобина ніч.

Приспів:

В кого є душа, в кого є сумління,

В кого серце є живе.

Світ зелений наш, від страшного тління

Захисти, нехай живе.

ІІІ. Підбиття підсумків.

Завантаження...
docx
Додано
5 серпня 2018
Переглядів
1888
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку