План-конспект уроку за темою "Країнознавство: Велика Британія"

Про матеріал

Тема уроку: Країнознавство: Велика Британія.

Підтема: Weather in Great Britain.

Практичні задачі: вчити учнів читати текст «The difference between the climate and weather» з повним його розумінням.

Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

 АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

 

Урок №                    Дата:                     Клас: 8  клас          

Тема уроку:  Країнознавство: Велика Британія.

Підтема: Weather in Great Britain.

Практичні задачі: вчити учнів читати текст «The difference between the climate and weather» з повним його розумінням.

 

Освітні задачі: формувати освітню автономію учнів, розширяти знання учнів; розширяти філологічний кругозір учнів

                            шляхом ознайомлення з новою лексикою.

.

Розвиваючі задачі: розвивати мовленнєві здібності (фонематичний слух); розвивати інтелектуальні здібності (логічне

                                  мислення, уяву, увагу,  слухову та довгострокову пам'ять).

 

Виховні задачі: виховувати культуру спілкування; формувати культуру мовленнєвої поведінки; виховувати активне

                             ставлення до навчання та позитивне емоційне ставлення до роботи.

 

Засоби навчання: підручник: Несвіт А.М. Англійська мова: Ми вивчаємо англійську мову: підруч. для 8 кл.

                                загальноосвіт. навч. закл. – К. : Генеза, 2008 – 256 с. : іл.; картки з лексикою; відеоролик на тему  

                              «Weather»; малюнки з незнайомими словам; відеозапис «If you are happy».

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

Етапи

Час

Мовлення вчителя

Мовлення учнів

Примітки

I. Початок уроку

 1. Організаційний момент

Прийом: Активне слухання, відповіді на запитання.

Режим: Teacher – class.

 

 

 

 

 

 

 

 2. Фонетична зарядка

Мета:розвиток аудитивних умінь

Прийом:прослуховування пісні.

Режим: Teacher – class.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Мовленнєва зарядка.

Мета: введення в мовленнєве середовище.

Прийом:бесіда вчителя з учнями.

Режим: Teacher – class.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Основна частина

Організація читання тексту «The difference between the climate and weather» з повним його розумінням.

 1. Постановка завдання, стимулювання інтересу. Настанова на сприймання і розуміння тексту.

Мета:поставити завдання перед учнями.

Прийом: Активне слухання, відповіді на запитання.

Режим: Teacher – class.

 

2. Виконання перед текстових завдань, для того, щоб «зняти» лексичні труднощі розуміння тексту.

Мета:Виконати перед текстові завдання для «зняття» лексичних труднощів.

а) пояснення значення деяких слів та виразів.

Прийом: читання хором, впізнавання.

Режим: Teacher – class.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

б) граматичний аналіз, переклад для усунення граматичних труднощів.

Прийом: переклад на рідну мову.

Режим: Teacherclass.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Читання тексту «The difference between the climate and weather» з метою розуміння загального змісту.

Мета: прочитати текст.

Прийом: читання мовчки

Режим: Teacher – class.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4. Контроль розуміння прочитаного (виконання після текстових завдань).

Мета: перевірка вмінь орієнтуватись в прочитаному тексті.

Прийом: відповіді на запитання.

Режим: teacher – class

 

 

 

 

 

Динамічна пауза.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 5. Контроль розуміння прочитаного (виконання після текстових завдань).

Мета: перевірка вмінь орієнтуватись в прочитаному тексті.

Прийом: відповіді на запитання.

Режим: teacher – class

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Заключна частина уроку.

1.Підбиття підсумків уроку

 

 

2.Оцінювання діяльності учнів

 

 

 

3.Пояснення домашнього завдання

 

2хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1хв.

 

 

 

1хв.

 

 

 

 

2хв.

 

- Good morning!

  Nice to meet you!

  Sit down, please.

- Who is on duty today?

- Who is absent?

 

Thank you very much.

 

 

 

 

 

- So, dear pupils, let’s start our English lesson. First of all we’ll practice our pronunciation. Ok? Please, look at the TV screen and try to sing this little song. Let’s do it all together!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Did you understand the song?

- Did you like it?

 

- Oh, no pupils, we’ll do it another time,

   ok?

-Nastya, do you remember the last question

  in the song?

 

 

-Great!

- Who wants to answer on this question? 

  Andrew, maybe you’ll try?

 

 

 

 

 

 

- Good of you, Andrew.

-Who wants to add something? Use your cards with different words!

 

- Well done!

 

 

 

 

 

 

 

 

- Pupils, please open your books at the page 124. Today we are going to read the text about the difference between the climate and weather. How do you think…what we’ll know from this text?

 

 

 

- Good thinking, my clever.

- The text we’ll read contains a few unknown words for you. They are on the blackboard. Look.

 

 

 

 

 

 

 condition – the prevailing state of the weather, ground, or sea at a particular time (стан).

       sunshine – direct sunlight unbroken by cloud, especially over a comparatively large area (сонячне світло).

       rainfall – the quantity of rain falling within a given area in a given time (атмос-

ферні опади, дощ).

        moisture – water or other liquid diffused in a small quantity as vapour, within a solid, or condensed on a surface (вологість).

        direction – a course along which someone or something moves (напрямок).

        wind – the perceptible natural movement of the air, especially in the form of a current of air blowing from a particular direction (вітер).

        meteorologist – an expert in or student of meteorology; a weather forecaster (метеоролог).

- Let’s repeat all the words on the pictures?!

 

 

 

 

 

 

 

- That’s really nice! I think you’ll recognize these words in the text!

 

 

 

- To help you with your comprehension of the text I’d like to draw your attention to some grammatical points. First we’ll analyze them and you’ll try to find some proper Ukrainian equivalents:

    – Most of us are interested in the weather  because it affects our daily lives. Who wants to translate this one question?

- Sure!

 

 

 

I like it. Good.

- Next sentence for translation:

    – The weather is studied by scientists called meteorologists. Victor, maybe you’ll try to translate it?

 

 

 

Perfect!

- The last sentence:

   – It is particularly cold over the mountains.

 

Good.

 

 

 

 

 

 

 

- As we are through with some difficulties in the text, let’s begin to read it. You have 5 minutes for reading. If you have some questions, you may ask, I’ll try to help you. Please, be careful and attentive. Do your best! After reading be ready to find answers in the text to the following questions (on the blackboard).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Now your time is up!  Hope you’ve understood the text well. Now let’s answer the questions:

   – Where was found the coldest weather in January? 

Good.

   – For what weather is it ideal for playing in the yard?

 

Great!

   – What coast of the country is generally warmer than inland?

 

That’s nice!

 

- We worked hard and now we have to have a rest. So, who wants to have a rest with me?

Now please stand up, and let’s sing and repeat all the exercises. Let’s do it!

 

 

 

 

 

 

- I am sure, that now you feel more better and ready to work again! So, pupils, please look at the exercise after the text. What we have to do here?

 

Right you are. Let’s start. Ann, please start the exercise.

 

 

Fine! Next. Danil, please.

 

 

Your mother is proud of you! Who wants to continue?

Sure!

 

 

 

 

Good!

And other next sentences will be for home task, Ok?

 

 

 

Today we have read the text about the difference between weather and climate, and now you know what is the difference between them. I think you liked this text.

Today Nastya, Danil, Andwer, Ann, Victor, Oleg and Dasha gat  ten points. They answered my questions and did it well! I think that the next time other pupils will be active too! 

Your homework is to read the text one more time and continue the Ex. 3, p. 125.

Say the home task to the pupils who are absent.

Thank you for work. Now you are free.

Good-bye, everyone! See you soon! Good luck!

 

 - Good morning!

    Nice to meet you too!

 

  • I am on duty today.
  • Mary, Nick are absent today.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Whats the weather (2 times)

   like today  (2 times)?

   Look  outside the window (2

   times)

   Can you say? (2 times)

   It’s a sunny (2 times) sunny

   day (2 times)

   Go out in the sunshine (2

   times)

   Play, play, play (2 times).

   It’s a cloudy (2 times)

  Cloudy day (2 times)

  Better get the sweater (2 times)

  If it’s cold (2 times).

  It’s a windy (2 times)

  Windy day (2 times)

  Let’s go fly a kite now (2times)

  Fly it high (2 times).

  It’s a rainy (2 times)

  Rainy day (2 times)

  Better get a raincoat (2 times)

  It’s so wet (2 times).

  It’s a snowy (2 times)

  Snowy day (2 times)

  Get your coat and mittens (2

  times)

  Fast, fast, fast (2 times).

  Whats the weather (2 times)

  like today  (2 times)?

  Look  outside the window (2

  times)

  Can you say? (2 times)…

 

 

 

-Yes, of course.

 Yes! We want to sing it one

 more time!

- Ok…

 

Nastya: - Let me think… About weather? Whats the weather like today?

 

 

Andrew: - Am…Today it is a rainy weather. There are a lot of puddles in the street. There are many clouds in the sky. People are walking in the street with their umbrellas and try not to get wet.

 

 

P1: - It’s cold today.

P2: - It is cloudy and windy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P1: - Something about the weather and climate.

P2: - About difference between them.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dasha: - May I try?

 

Більшість з нас цікавляться погодою, адже це впливає на наше щоденне життя.

 

 

 

 

 

Victor: - Погода вивчається вченими, яких звуть метеорологами.

 

 

 

Oleg: - В горах є доволі холодно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

What is the weather like today?  Is it bright and sunny or cold and wet? Is it snowing or boiling hot? Most of us are interested in the weather because it affects our daily lives. Warm and sunny weather is ideal for playing outside whereas wet weather often keeps us indoors.

Climate is the weather in a certain area or place over many years. The weather describes the day-to-day conditions of the atmosphere. It includes the temperature of the air, the amount of sunshine and rainfall, and the wind speed and direction.

The weather is studied  by scientists called meteorologists. The weather often changes and the forecast needs to be updated.

The climate of the UK is described as temperate. This means that it is not very hot or very cold, or very wet or too dry. Generally, it is quite wet and mild. However, there are variations within the different parts of the UK. The western coast of the country is generally warmer than inland. The coldest weather in January is found in Scotland. It is particularly cold over the mountains. This is because the temperature of the air goes down the higher up you are.

The weather in the UK can change a great deal from one day to the next, and even during the day. One day we can be wearing shorts and T-shirts, and the next sweaters and coats! In the UK, the wind more often comes from the south-west. This wind moves across the Atlantic Ocean and picks up moisture. That’s why Britain has plenty of clouds and rain.

 

 

 

 

 

 

 

P1: - The coldest weather in January is found in Scotland.

 

P2: - Warm and sunny weather is ideal for playing outside.

 

 

P3: - The coldest weather in January is found in Scotland.

 

 

 

 

- We want to have it!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- We have to read and complete the sentences.

 

Ann: - The climate is the weather in a certain area or place over many years.

Danil: - The weather describes the day-to-day conditions of the atmosphere.

 

- May i?

The weather includes the temperature of the air, the amount of sunshine and rainfall, and the wind speed and direction.

 

 

- Ok!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Thank you! Bye-bye!

На дошці черговими записано число, дата, місяць. В кожного на парті лежить «міні-словник» з необхідною лексикою для опису погоди.

 

 

 

 

 

 

Звучить відеозапис  з написаними репліками до відео «Whats The Weather Like Today?» (див. Додаток №1, с.    ).

Діти та вчитель намагаються співати всі разом.

 

 

 

 

Вчитель показує на вікно, тому що погода саме дощова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картки, які лежать на парті кожного учня.

 

 

 

 

 

 

Учні відкривають підручники. Вчитель записує тему уроку на дошці.

 

 

На дошці висять малюнки з підписом незнайомих слів

(див. Додаток №2, c.   ), тим часом вчитель зачитує значення слів англійською.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні з допомогою вчителя читають хором всі слова, які зображені на дошці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель записує запитання на дошці.

 

 

 

Учні читають текст про себе, деякі шепочуть…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст тексту див. Додаток №3, с.    ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Всі учні та вчитель співають та роблять міні-розминку.

Вчитель включає відеозапис «If you are happy» (див. Додаток №4, c.   ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель записує домашнє завдання на дошці.

 

doc
Додано
13 березня 2018
Переглядів
1215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку