План –конспект відкритого тематичного уроку з музичної літератури у 7 класі (за 8-річним терміном навчання) Тема: «Рок-опера»

Про матеріал
Повний конспект з варіантами відповідей уроку на тему "Рок-опера" на прикладі рок-опери "Іісус Христос -суперзірка"
Перегляд файлу

Заклад «Вінницька дитяча музична школа №1»

 

 

 

 

 

План –конспект відкритого тематичного  уроку

з музичної літератури у 7 класі (за 8-річним терміном навчання)

«Рок-опера»

 

 

 

 

 

 

 

Викладача ІІ категорії

музично-теоретичного відділу

Балінової А.Є.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м.Вінниця, 2017 р.

 

 «Рок-опера»

Мета: побачити взаємозв'язок традицій і новаторства, яка сприяла появі геніальних зразків сучасної музики на прикладі рок-опери «Ісус Христос - Суперзірка

Pавдання:

• Узагальнити знання по структурі класичної опери; познайомитися з новим жанром і на основі елементів змістовного аналізу музичних фрагментів з рок-опери провести паралель до традиційної структурі класичної опери.

• Сприяти розширенню інформаційного простору.

• Виховувати і прищеплювати естетичний смак у учнів, любов до сучасної музики.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: традиційний.

методи:

• розповідь вчителя з використанням засобів візуальної і слухової наочності (розглядання фотографій, слухання музики);

• аналіз музичних фрагментів, формулювання висновків в ході бесіди

Нові поняття: рок-опера

Обладнання: комп'ютер, екран, аудіозапис, відеозапис,( Відеофільм із записом рок-опери Уеббера і Райса "Ісус Христос-Суперзірка» (режисер Н. Джюйсон)роздатковий матеріал: Клавир, лібрето опери «Ісус Христос-Суперзірка»

 

Отже, мета нашого уроку побачити взаємозв'язок між традиціями і новаторством, які привели до появи чудових зразків сучасної музики, а саме до появи такого жанру як рок-опера.

 

 

 

Викладач: опера і рок, сумісні чи ні? Чому виник цей союз?

(Роздуми учнів на поставлені питання)

Учитель узагальнює відповіді: залучення слухачів для опери; рок музиканти в пошуках нових можливостей самі звернулися до традицій класичної музики, виникли такі напрямки як симфо-рок, арт-рок, бароко-рок, рок-опера, яка з'явилася в 60 рр в Америці, в Росії 70-рр.

 

Сьогодні ми продовжимо розмову про етапи розвитку рок-музики.

Знати: що спільного між рок-музикою і оперою?

Вміти: розрізняти стилі рок-музики;

            прочитувати і передавати художній образ музичного твору.

Щоб відповісти на поставлені вами питання, згадаємо:

а) що це за стиль «рок».

б) коли він з'явився, причини його виникнення.

в) джерела інтонації рок-музики.

Отже, ми з вами знаємо, що рок-музика, як будь-який напрямок в мистецтві постійно розвивається, збагачує свій запас художніх засобів. І ось на початку 70-х років ХХ століття з'являється новий жанр - «рок-опера». Чи легко в той час було уявити собі можливість такого союзу? (Чому з'явився такий союз?).

Що таке опера? (Музично-драматичний твір зі складною драматургією і наскрізним музичним розвитком).

Дійсно, опера - один з найпрестижніших, високородних жанрів «серйозної» академічної музики, що має 4-х вікову історико-культурну традицію.

Чи можна уявити собі оперу без розвиненої і складної музичної драматургії, без високого професіоналізму виконавців, без особливої ​​манери співу, поставленого, класичного вокалу, що іде своїми коренями в італійське бельканто, без багатого своїми тембровими можливостями звучання симфонічного оркестру?

Здавалося б немає. Але тоді до чого тут рок? Адже він нібито зовсім не відповідає цим вимогам.

Що ж привело настільки далекі види музики як опера і рок до взаємної згоди. Що зблизило їх?

Уже перше десятиліття розвитку рок-музики показало, що вона являє собою вкрай неоднорідне явище.

По-перше, однією з ліній розвитку року стало його суто розважальне, орієнтоване на заповнення молодіжного дозвілля, танцювально-прикладне призначення.

По-друге, в року молодь знайшла одну з форм свого відокремлення, протиставлення себе світові дорослих, виклику проти їх лицемірства і ханжества.

І, нарешті, в року діяла третя тенденція. Справа в тому, що в рок прийшло чимало яскравих індивідуальностей, поетично і музично-обдарованих людей. Вони прагнули знайти в рок музичні можливості розкриття змісту, а це вимагало розширення і збагачення виражальних засобів і прийомів, нових творчих ідей. Тим більше, що рок - музиканти дорослішали, підвищувалася їхня виконавська майстерність, удосконалювалася техніка, з'являлися якості справжнього професіоналізму.

Серйозна, класична музика все більше приваблювала до себе їх увагу. Музиканти не тільки створювали обробки і перекладання класичних творів, а й використовували  принципи класичного музичного мислення, особливості форми, гармонії, ладу, поліфонії, характерних для серйозної музики того чи іншого періоду. Вони зверталися до сформованим традиційних жанрів класичної музики, особливо до тих, що дозволяють створити масштабні, образно-контрастні композиції, - симфонії, концерту, ораторії.

Особливе місце серед цих жанрів займає опера. Адже опера - це театр, дійство. А рок-музика всій своїй атрибутикою з усією своєю манерою сценічної поведінки виконавців, формою спілкування, різними декоративно-світловими ефектами, атмосферою карнавальности тяжіє до театру.

Таким чином, опера відкривала перед роком можливості вирішувати серйозні теми, використовуючи багатий, накопичений за століття арсенал драматургічних прийомів і при цьому зберегти яскраву сценічну індивідуальність.

Опера у співпраці з роком також знайшла для себе чимало привабливого. Протягом усієї своєї історії вона не раз вбирала в себе знахідки інших видів мистецтва: комедії, балету, кантати, ораторії, симфонії, драматичного театру і кіно.

Чи могла опера, так схильна до контакту з іншими жанрами, пройти в пошуках нового музичного мови повз зовсім юного, але вже завоював величезну популярність жанру, як рок?

Цілком очевидно, що зустріч опери з роком - масово-побутової музикою наших днів, повинна була відбудуться.

Року властива особлива манера співу - нарочито перебільшеним, «відкритим» звуком, з вигуками у високій тесситуре.

Специфічний інструментарій: електрогітари, електронно клавішні інструменти, підсилювальна апаратура.

 

Викладач:  Сьогоднішній урок ми починаємо зі слухання музики. Вашій увазі буде представлений невеликий музичний фрагмент. Постарайтеся визначити - до якого жанру він відноситься.

Звучить початок пісні «Суперстар». (1 хв. 48 сек.)

- До якого жанру належить прозвучала музика?

(Зараз звучала увертюра з рок - опери «Ісус Христос - суперзірка»). - Ви можете сказати, що таке увертюра?

- а ви знаєте, що таке опера?

- Що таке арія?

 

Тема нашого уроку: «Рок-опера» (Запис теми уроку в зошит)

Рок-опера - це сплав історії і сучасності, сплав, який відкрив можливість зближувати різні музичні стилі минулого і сьогодення.

Жанр опери існує вже 300 років (300 років глядачі слухають в театрі класичні опери!). Жанр рок-опери з'явився в другій половині 20-го століття.

«Ісус Христос - Суперзірка» - одна з найвідоміших і найбільших рок-опер у світі, з досить тривалою історією, що стала шедевром і легендою світу музики.

Появою Цієї рок-опери ми зобов'язані англійцям - композитору Ендрю Ллойд Веббер і лібретисту Тіму Райсу.

Нікому не відомий до цього моменту молодий композитор Ендрю Ллойд Веббер практично відразу став знаменитістю. 12 жовтня 1971 на Бродвеї відбулася прем'єра рок-опери «Ісус Христос - Суперзірка». Молоді автори були вражені успіхом постановки. Уже в серпні 1972 го шоу відкрилося в Лондоні. А в 1973 році рок-опера була екранізована. Фільм зняли в Ізраїлі, в тих самих місцях, де й відбувалися події, продемонстровані у фільмі. За 40 років існування рок-опери «Ісус Христос - Суперзірка» постановки шоу пройшли на сценах 17-ти країн світу.

 Основне питання, на який ми з вами повинні відповісти сьогодні на уроці:

     Чому композитор написав цей твір в стилі рок?

-Чи можете ви мені сказати, що лежить в основі будь-якої опери?

Що позначає слово лібрето?

(Лібрето - це літературна основа опери. Без нього композитор не може написати опери, т. К. В лібрето записується сюжет опери або балету. В основу лібрето може бути покладено який-небудь історичний факт або літературний твір.)

В основу сюжету рок-опери покладені події Євангеліє.

- Що таке Євангеліє?

(Це книга, яка входить до складу Біблії, в якій розповідається про життя і смерті Ісуса Христа.

Основою для сюжету рок-опери стали євангельські оповіді, події, що відбулися на зорі Християнської Ери. У сюжеті розповідається про останні сім днів життя Ісуса Христа.. Драма Ісуса, що йде на тортури і страту в ім'я щастя людей, зрада Іуди, зречення улюбленого учня Петра, фігура Пилата - римського намісника Іудеї, що вершить неправедний суд, натовп, що відкидає свого пророка і прирікає його на загибель - всі ці події і образи євангельського перекази наповнені високим трагізмом, глибоким людським змістом здавна і до сьогоднішнього дня привертають увагу композиторів, художників, письменників. Цілком зрозумілий з цієї точки зору і інтерес до них авторів опери.

 

Постановка рок-опери супроводжувалася великим скандалом. Представники церкви буквально прокляли її, тому що біблійні події в лібрето були представлені від імені Іуди, який згодом зрадив Ісуса Христа за «тридцять срібняків». Офіційна церква була обурена тим, що рок-опера закінчується сценою розп'яття Христа, а не Його чудесним воскресінням (як оповідає Євангеліє). Висловлювалася думка, що розкриття релігійних сюжетів мовою рок-музики може образити почуття віруючих людей.

Однак, теми, до яких звернулися творці цього твору, вічні: це добро і зло, любов і ненависть, вірність і зраду ... Кожне покоління людей намагається осмислити ці теми по-своєму. У рок-опері органічно переплелися різні напрямки класичної опери та популярної музики (такий як хард-рок, джаз, рок-н-рол, баладний рок та ін.), Що зробило доступною біблійну легенду про Христа широкому колу молоді.

Вся ситуація, психологія основних дійових осіб опери гранично осучаснені. У центрі - протиборство двох головних героїв Ісуса і Іуди.

Обидва вони мислителі, пророки, і їх конфлікт не зіткнення добра і зла, вірності і зради, праведності і злочинності, як це було в Євангеліє.

Тут вступають в гострий поєдинок дві принципово різні позиції, два погляди на світ. У цій суперечці кожен по-своєму правий і неправий одночасно.

Ісус в опері, швидше за все нагадує вождя - лідера молодіжного руху хіпі. Він бачить свою мету в позбавленні людей від зла, в протесті проти несправедливості, але при цьому сповнений сумнівів, трагічних передчуттів. Ісус вірить в долю, в її фатальне призначення.

Ще далі від першоджерела Юда. Як і в Євангеліє, він зраджує свого вчителя, але мотиви його вчинку зовсім інші. Він вважає, що Ісус, створивши міф про себе і, повіривши в нього, відходить від справжніх цілей свого вчення, компрометує саморух. «Ти сам важиш більше, ніж те, чого ти вчиш» - говорить він Ісусові.

 

Щоб написати рок-оперу треба знати правила за якими пишеться класична опера. Будь-яка опера починається зі звучання увертюри (це одне з правил створення опери). Увертюра покликана налаштувати слухачів опери на певний лад, ввести їх у світ образів твору. Слухаючи увертюру, ми як би дізнаємося короткий музичний зміст всієї опери. Композитор загострює нашу увагу на ті події, які відбудуться в подальшому, готує слухачів опери до дії, яке розгорнеться перед ними на сцені. Про увертюрі можна сказати і так: це оркестровий вступ до опери, балету, драми, кінофільму, в якому композитор передає ідейний задум всього твору в цілому, а так само окремими штрихами малює музичну характеристику головних героїв майбутнього спектаклю.

Сьогодні ми познайомимося з увертюрою до рок-опері «Ісус Христос - суперзірка».

Послухайте початок увертюри, визначте загальний емоційний лад подій, які будуть відбуватися далі в рок-опері.

Слухання 1-го розділу увертюри.

-Яким був початок увертюри? Як звучала музика?

(Тривожно, похмуро, напружено)

Відкривається (починається) увертюра похмурим гудінням низьких струнних інструментів, на тлі яких звучить одноманітно повторюється тема з інтонаціями питання, інтонаціями невизначеності.

В увертюрі до рок-опері можна умовно виділити чотири розділи. З музикою першого розділу ми познайомилися. Після першого розділу (без паузи) відразу починає звучати другий розділ увертюри. Ми з вами зараз так і послухаємо: спочатку перший, а потім відразу другий. Постарайтеся визначити по слуху, які риси набуває музика в другому розділі увертюри.

Слухання 1-го і 2-го розділів увертюри.

-Які риси набуває музика в другому розділі увертюри?

(Музика набуває рис активно-грізного звучання, за підтримки агресивного ритму, що нагадує стрибки.)

-Які музичні інструменти солістами в другому розділі увертюри?

(Мідні і ударні)

У наступному, третьому розділі увертюри на тлі «втовкмачують» ритмічних формул починають звучати спадні «крутяться» поспівки. Напруга звучання посилюється. Мелодія практично відсутня, а короткі мелодичні формули обриваються, не встигнувши оформитися в завершені музичні думки.

 

 

Слухання 3-го розділу увертюри.

На тлі тривоги і схвильованості починається останній, четвертий розділ увертюри (кода)

Послухайте цей розділ 4!

 (Тут звучить знайома нам тема пісні «Суперстар»)

Ця інструментальна тема не досягає свого завершення, а обривається нібито на півслові.

-Як ви думаєте, чому тема пісні «Суперстар» несподівано обривається?

(Це пісня про Ісуса Христа, це Він названий на рок-опері вождем, лідером, «суперзіркою». Його життя трагічно обривається в кінці опери.)

Увертюра показує нам короткий зміст опери, тому композитор ще в увертюрі обриває на півслові пісню «Суперзірка».

Тема пісні «Суперзірка» обривається (як життя Ісуса Христа) і далі звучить короткий, скорботний, трагічний вокаліз, що нагадує хорал. В увертюрі немов немає точки, композитор пропонує слухачам поміркувати над цією темою.

2-е слухання 4-го розділу увертюри.

Ми познайомилися з увертюрою рок-опери «Ісус Христос - суперзірка», умовно виділивши чотири розділи для того, щоб краще зрозуміти музику увертюри. На який розвиток подій в опері налаштовує нас увертюра?

(Увертюра налаштовує слухачів опери на тривожний, схвильований лад, на трагічне закінчення рок-опери.

 

Лейтмотивна система - це те, що рок-опера успадкувала від класичної, так само як і деякі оперні форми

Згадайте епізоди, в яких звучать ці лейтмотиви.

- Увертюра, арія Іуди, 5-ий номер «Ісус повинен померти», смерть Іуди, 21-ий номер «Суперзірка».

.

 

 - Зараз ми подивимося фрагмент з кінофільму «Ісус Христос - суперзірка» знятого за сюжетом рок- опери. Буде звучати арія Іуди.

      Звертаю вашу увагу на те, що при прослуховуванні кожного музичного фрагмента вам належить заповнити таблицю, постарайтеся визначити, які почуття відчувають дійові особи рок - опери в той чи інший момент.

(Текст та партитури додаються)

СЛУХАННЯ: «Арія Іуди»

  - Які почуття переживає Іуда?

   - Як композитор за допомогою музики показав характер Іуди.

(Іуда обурений: музика гнівна, бурхлива, і він не розуміє, чому Христос не хоче себе врятувати, хоча це в його силах.)

  відповіді дітей (Музика звучить жорстко, направлено, експресивно і т.д.)

Так ці художні засоби композитор використовував для цього, щоб показати емоційну мінливість, динамічність, внутрішню контрастність і психологізм образу Іуди. Арія Іуди - хард-рок. Він співзвучний образу Іуди, шаленства, жорстокості, рішучості цього персонажа. У хард-року особлива, напориста ритмічна енергія і експресія.

У чому полягає задум композитора?

Задум - 1) спрямованість до духовності, до загальнолюдської і

культурної цінностей, на заході нерозривно пов'язаним з християнством;

2) спроба освоїти в рок класичний жанр опери.

 

За допомогою рок-музики Веббер створює образ Іуди:

Яким ви його бачите в арії?

Іуда в опері є втіленням людини, обтяженого земними стражданнями. Він розуміє, що Ісус Христос знає про його зраду, але не змінює свого ставлення до нього і навіть не намагається нічого змінити, хоча може творити чудеса.

Питання. Чи відрізняється образ Іуди в рок-опері від Євангельського?

- В опері Іуда не зрадник Месії, а, скоріше - навпаки найвірніший і послідовний з його учнів. Однак осмислити ситуацію логічно він не в змозі. Він вважає, що Ісус, створивши міф про самого себе, відходить від справжніх цілей свого вчення. «Ти сам починаєш означати більше ніж те, чого ти вчиш», - говорить він Христу. В арії Іуда передбачає фінал подій і попереджає Ісуса

 

2. Наступний відеофрагмент «Таємна вечеря».

Поєднання фатального ритму з жанровими ознаками музики 17-18 століть, перш за все церковної органної, хорової.

 

 Звучить фрагмент з Євангелія від Марка. Гл.14,32-42

- приходять вони до місцевости, званої Гефсиманія; і Він сказав Своїм учням: Посидьте ви тут, поки Я помолюся. І, взявши з собою Петра, Якова та Івана, Він зачав сумувати й тужити. І сказав їм: душа моя сумом смертельним побудьте тут і пильнуйте. І трохи далі пройшовши, упав на землю і молився, щоб, якщо можливо минув його ця година і говорив: Овва, Отче! Тобі все можливе: пронеси мимо Мене цю чашу; але не чого Я хочу, а чого Ти ...

 -Про кого йде мова в цьому уривку? (Про Ісуса Христа)

На останній «Таємної вечері» Ісус сказав до своїх учнів. Що один з них зрадив Його. Він знав про це, знав, що буде після арешту. І коли втомлені учні заснули, Він в Гефсиманському саду молить Отця про допомогу, просить допомогти уникнути смертних страждань.

Слухання «Арія Ісуса Христа в Гефсиманському саду»

(текст. Партитури додаються)

- Як звучав голос співака? (Спочатку м'яко, благально, потім схвильовано, зриваючись на крик)

-  Охарактеризуйте музичний образ арії Христа.

- Як ви вважаєте, який фрагмент арії можна назвати кульмінаційним?

- Як композитор за допомогою засобів музичної виразності зміг нам це передати?

 (Перед останнім куплетом звучать потужні, трагічні акорди у виконанні мідних духових інструментів).

Ісус усвідомлює, що його чекає попереду, але не зовсім розуміє мети своєї жертви, хоч і ставиться до цього як до долі, що не підлягає зміні. Ісус страждає від цього знання, він хоче зрозуміти, навіщо Бог-батько посилає його на смерть.

-А тепер звернемося ще до одного фрагменту. (арія Ірода)+музика

 Під цю музику з'являється цар Ірод.

- Чи знаєте ви, яку роль зіграє він у долі Ісуса Христа?

Відеозапис «Арія Ірода»

- Про що в цьому фрагменті Ірод просить Ісуса Христа?

- Яка музика за характером? (Танцювальна, «бездумна», дурнувата)

Чому арія царя Ірода написана композитором у танцювальному стилі? (Тому що він дурний і не розуміє, що чудеса в цьому житті просто так не відбуваються). Написана в жанрі регтайма, попередника джазу. Жорсткість регтайма, його веселе, лихі шаленство створюють яскраво-іронічний ефект. Ірод насміхається над Ісусом, вимагаючи від нього дива: «Перетвори мою воду в вино ...»

Кажуть, ти цвях сезону, ти - Суперзірка.

Що ж тебе, бідолаха, привело до мене сюди?

... Чекати нам ніколи,

І всім охота подивитися на твій коронний трюк.

 

3. Сцена розп'яття.

Трагічно, скорботно. Звучання інструментів симфонічного оркестру.

Отже, головна ідея, тема рок-опери?

Висновок: (Боротьба добра і зла, моральні ідеали, любов, ненависть, дружба вірність і зраду). Тобто ті високі духовні цінності, які важливі і сьогодні в нашому сучасному житті.

І ця тема розкрита художніми засобам рок-музики.

Значить рок-опера «Ісус Христос - суперзірка» - це дійсно опера, написана в кращих традиціях цього жанру, в традиціях музично-психологічної драми, в якій творили Чайковський і Верді, Мусорський і Шостакович.

Ці загальнолюдські цінності завжди будуть хвилювати людей і не так уже й важливо, якими художніми засобами будуть користуватися композитори, поети, художники для того, щоб досягти емоційного відгуку в душі людини,

 

Тепер давайте проаналізуємо ваші таблиці. У чому схожість і відмінність між розглянутими музичними образами. Кому з них ви співпереживаєте і чому?

Підсумок уроку.

 

А зараз прийшов час повернутися до основного питання нашого уроку.

- Чому Ендрю Ллойд Веббер написав музику цього твору в стилі рок?

 А)Саме рок, як один із напрямів сучасної музики, найбільш гостро і точно передає всю гаму людських страждань і переживань.

  Б)Рок-музика зробила більш доступною біблійну легенду про Ісуса Христа широкому колу молоді.

В) Час створення рок- опери збіглося з періодом розквіту рок- музики)

-Давайте спробуємо довести актуальність і сучасність цього твору.

(Події, показані в цій рок- опері досі хвилюють серця людей. Адже в усі часи композитори зверталися, звертаються і будуть звертатися до людини, його почуттів, думок. Будуть відображати їх в своїх творах музичною мовою, характерним для даної епохи, країни .)

 А оскільки авторів рок- опери, судячи з усього, хвилювали долі творчих людей взагалі і музикантів зокрема, то і Ісус в постановці нагадує рок-зірку (що і відбивається в назві). І доля його походить на долі знаменитостей - то натовп звеличує свого бога, то вимагає його крові. Чим не злети і падіння світових рок - ідолів?

 

Вірні і невірні твердження. Якщо зі мною згодні +, немає -

 

1. У традиційній класичній опері можна почути побутове спів? (Немає)

2. Чи можна в традиційній опері почути музику в стилі рок-балади? (Немає)

3. Ролі в рок-опері повинні грати тільки професійні музиканти? (Немає)

4. Рок-опера поєднала в собі риси класики і сучасності. (Так)

5. У рок-опері грають тільки на електроінструментах. (Немає)

 

-Чи сподобалася вам музика, яка сьогодні прозвучала? Опишіть свої почуття.

Сьогодні ми з вами познайомилися з сучасними музичними стилями. Дізналися, що рок-опера - це музично-театральний жанр, який поєднав у собі традиції класичної опери і новаторство сучасних композиторів і виконавців. Що джаз і рок-н-рол - велика культура. Нехай для кожного з вас ця музика стане джерелом сильних позитивних емоцій.

Якщо вас зацікавила тема нашого уроку, я раджу вам прослухати ще кілька творів цього жанру.

(Підведення підсумків. Оцінки)

Мені було приємно з вами спілкуватися, сподіваюся і вам теж. Дякую, до побачення.

 

 

 

docx
Додано
9 квітня 2020
Переглядів
2208
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку